- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Prie jau keturioliktus metus Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) rengiamo festivalio „Nerk į teatrą“ programos kūrėjų šiemet prisidėjo ir vengrų teatro menininkas Gáboras Takácsas. Jis – Káva Dramos / Teatro švietimo asociacijos (Káva Drama / Theater in Education Association) vadovas, aktorius, dramos mokytojas.
Pastaruosius 20 metų G. Takácsas kuria demokratinio teatro žanrą, kuriam būdinga interaktyvumas, partnerystė, temų įvairovė, dalyvavimas, kritika ir klausimų kėlimas. Plačiau apie šį žanrą, į Kauną atvežamus spektaklius ir žiūrovų įsitraukimą jų metu svečio pokalbis su NKDT meno vadovu Edgaru Kliviu.
– Festivalio programoje – du jūsų teatro spektakliai. Pristatykite juos.
– Dėl kalbinių priežasčių Kaune parodysime du spektaklius, kurie nėra grynieji ugdymo teatru pavyzdžiai, tačiau interaktyvumas čia – itin svarbus elementas. „Borka“ – spektaklis patiems mažiausiems vaikams. Jame be žodžių pasakojama apie mamos ir dukters dieną. Spektaklis, kuriame garsai, muzika, formos ir judesiai kuria visą pasaulį, trunka 25 minutes, o po jų kviečiame žiūrovus į bendrą žaidimą su kūrėjais.
Kitas mūsų spektaklis „Mama ir džinas“ taip pat susideda iš dviejų dalių. Kaip įprasta mūsų teatre, matysite 35 minučių spektaklį, o po jo vyks diskusija ir žaidimas. Tai pasakojimas apie mažą mergaitę, kurios mama kenčia nuo priklausomybės. Istoriją perteikia poetiškas herojės monologas ir senoviškas projektorius. Vėliau dalyviai kviečiami išbandyti įprastą interaktyvią teatro formą – kurti abstrakčius vaizdinius.
Forma: vengrų kolektyvo spektaklis „Borka“ apie mamos ir dukters dieną pasakoja be žodžių – įvairiais garsais, muzika, judesiais. / Káva Drama nuotr.
– Suprantu, kad daugiausia dėmesio skiriate teatrui vaikams ir jaunimui. Kokie, jūsų manymu, yra įprasto jaunimo teatro trūkumai? Kokia šiuolaikinio teatro atsakomybė jaunojo žiūrovo atžvilgiu?
– Kalbant apie teatrą vaikams ir jaunimui, reikšmingi keli dalykai. Vienas svarbiausių – spektaklis turi pateikti tokį reiškinį ar problemą, su kuria jie gali susitapatinti, įsijausti. Taip pat labai reikia medžiagos (kūrinio), nebrukančios jokios tiesioginės žinutės (teigiamos ar neigiamos), o atvirkščiai – skatinančios mąstyti ir veikti taip, kad publika atrastų savo santykį su problema. Ruošdami edukacinį spektaklį, kūrėjai turi išmanyti tikslinės amžiaus grupės psichologiją. Ne mažiau svarbu, kad žaidimas skatintų tyrinėti asmeninį santykį su visuomene: suvokti save visuomenėje ir visuomenę savyje. Mūsų tikslas – ne siūlyti sprendimus, o žadinti dalyvių atsakomybę, kad šie, remdamiesi savo mintimis ir norais, atrastų naują, gilesnį savęs ir pasaulio pažinimą.
Mūsų tikslas – ne siūlyti sprendimus, o žadinti dalyvių atsakomybę, kad šie, remdamiesi savo mintimis ir norais, atrastų naują, gilesnį savęs ir pasaulio pažinimą.
– Káva Drama vadovaujate nuo 1996 m. Jūsų teatras kuria ypatingą dramos techniką ar žanrą, vadinamą demokratiniu, dalyvaujamuoju teatru ir teatru, užduodančiu klausimus. Papasakokite, kaip ir kodėl gimė Káva Drama? Kokia jūsų teatro filosofija?
– Káva Drama yra nedidelis nepriklausomas teatras, veikiantis Vengrijoje ir siekiantis tiek socialinių, tiek meninių tikslų per dalyvaujamojo ir bendruomeninio teatro formas. Mums rūpi aktyvinti demokratijos procesus savo šalyje (tai nemenkas iššūkis pastaraisiais metais), pasitelkiant dalyvaujamojo teatro formas.
Mūsų demokratiją skleidžiantis teatras skirtas visiems, tačiau ypač atkreipia dėmesį į socialiniu ir kultūriniu požiūriu marginalizuotas visuomenės grupes, taip pat vaikų ir jaunimo (7–18 metų) poreikius. Teatre dirbame su įvairiais dalyvaujamojo teatro žanrais, bet svarbiausi yra ugdymas teatru ir ugdymas drama.
Ugdymo teatru žanras (angl. Theatre in Education, TiE) susikūrė Anglijoje septintojo dešimtmečio viduryje, o Vengrijoje prigijo 1990-ųjų pradžioje. Edukaciniai spektakliai gimsta į vienį susiliejus teatrui ir pedagogikai. Tai unikalus švietimo būdas, nes dalyviams suteikiama proga pamatyti profesionaliai pastatytą spektaklį, kuris nagrinėja universalią socialinę, moralinę problemą, susijusią su tam tikru amžiaus tarpsniu.
Káva Drama teatro įkūrėjai buvo pirmieji ugdymo teatru grupės Vengrijoje nariai, o aš pats su savo komanda tęsiu jų darbą nuo 1997-ųjų. Aišku, išbandome ir kitas dalyvaujamojo teatro formas, pavyzdžiui, debatų teatrą, forumo teatrą. Kuriame bendruomenės teatro spektaklius, pasitelkiame ir ugdymo drama priemones, tačiau didžioji dalis mūsų spektaklių yra paremti ugdymu teatru.
Teatro žaidimų pamoka
Gegužės 17 d. 15 val. „Káva Drama“ rengia teatro žaidimų pamoką – edukacines dirbtuves mokytojams, pedagogikos ir teatro meno studentams.
Kolektyvas iš Vengrijos nuolat rengia teatrinius žaidimus pradinių ir vidurinių mokyklų mokiniams, įvairioms grupėms ir organizacijoms, kuriuose taiko panašius konceptualius metodus kaip ir savo spektakliuose. Šiose dramos pamokose žiūrovams siūlo netradicinį vaidmenį kompleksiniuose teatro žaidimuose, kuriuose teatrinėmis priemonėmis kuriamos istorijos ir situacijos. Parengtas teatro scenas / epizodus pertraukia interaktyvūs žaidimai, kurių tikslas – leisti žiūrovams mąstyti ir veikti kartu, pasitelkiant savo emocijas, sukuriant forumą svarbiai žmogaus problemai nagrinėti ir kūrybiškai išreikšti savo santykį su siūloma problema.
Žaidimas „Žaidimų aikštelė“ iš pradžių buvo sukurtas 5–6 klasių mokiniams apie smurtą grupės viduje, tačiau kartais edukaciniais tikslais jis žaidžiamas ir su suaugusiaisiais. „Žaidimų aikštelėje“ susipažįstame su keturiolikmečiu Áronu, kuris susitinka su klasės draugais. Su dalyviais diskutuojama apie sąvoką „auka“ ir apie tai, kokių emocijų šioje situacijoje gali patirti Áronas. Dalyviai taip pat gali užduoti Áronui klausimus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nemuno pakrantės virs fantazijos, gamtos ir istorijos įkvėpto meno galerija
Iki pat kito savaitgalio Panemunės ir Šančių paplūdimiuose, Nemuno saloje, vyks Upės ir Žemės meno pleneras, kurio dalyviai iš natūralių gamtinių medžiagų kuria pasirinktos vietos savitumą atspindinčius kūrinius, integruojant juos ...
-
K. Navakas ir bohemiški nuotykiai3
Maironio lietuvių literatūros muziejuje trečiadienį rinkosi neabejingieji poeto, rašytojo, vertėjo Kęstučio Navako kūrybai ir jo asmenybei. Čia skambėjo eilės ir prisiminimai. ...
-
Gyvūnų pėdsakais su M. Čepuliu1
Kaunas gausus ne tik invaziniais gyvūnais, bet ir smalsiais žmonėmis. Į gamtos fotografo Mariaus Čepulio knygos pristatymą plūdo minios. Norintys netilpo net ant bibliotekos laiptų. ...
-
Dizainerė G. Labanauskaitė: pati gražiausia kūryba gimsta tamsoje3
„Nors regime, neretai daug ko nematome“, – neabejoja dizainerė Gretė Labanauskaitė. Kauno paveikslų galerijoje pristatoma jos atskirtį tarp neregių ir reginčiųjų mažinanti paroda „Pasimatuok jausmą“. ...
-
Menininkė stiklui įpučia gyvybės4
Karštam stiklui įkvepianti gyvybę, menininkė Irina Peleckienė savo darbais kalba apie jo trapumą, kuris lygiai toks pats, kaip ir žmogaus gyvenimas. ...
-
Kultūros forumas: kaip auginti kultūrinį verslumą didžiuosiuose miestuose ir regionuose?7
„Kultūra ir kūryba yra visur, jos būtinos kasdieniam gyvenimui. Vis dėlto tai pastebime tada, kai jų nebelieka“, – tokį perspėjimą kultūros politikos lauko žmonėms siunčia pagrindinis šių metų Nacionalinio kultūros forum...
-
J. Rekevičiūtė: 55 kūrybinės alchemijos metai1
Šiemet menininkei Jūratei Rekevičiūtei būtų sukakę 55-eri. Jei vėl susitiktume, po pasaulį būtų pasklidęs dar ne vienas jos kūrinys – jie žmonėms tapdavo relikvija. Kauno menininkės kūrybai skirta paroda „Po angelo sparnu&ldq...
-
Į Kauną sugrįžta muzika: Gatvės muzikos dieną kvies ne tik klausytis, bet ir šokti1
Gegužės 18 d., šeštadienį, Kaune skambės 18-oji Gatvės muzikos diena, pakviesianti miestiečius į senamiestį ir kitas miesto erdves, kur nuo vidurdienio iki vakaro skambės įvairių žanrų muzika – nuo eksperimentinės ir instrumen...
-
Kviečia švęsti: renginys mylintiems upes ir netikėtumus
Iki Kauno gimtadieninio liko vos savaitė. Renginių gausa tokia, kad jau dabar reikėtų pradėti rinktis, kur būtinai norėtumėte apsilankyti ir pamatyti, išgirsti, patirtis. ...
-
Vasariška „Audra“ atneš budinančio ir įkvepiančio meno
Birželio 5–9 d. į Kauną sugrįžta festivalis „Audra“. Penkias dienas truksianti programa tradiciškai pakvies ne tik iki paryčių šokti pasiryžusius naktinės kultūros mėgėjus, bet ir meninių iniciatyvų ištro&sc...