Quantcast

Lietuvoje vykdomame projekte – pažangios ir modernios švietimo idėjos

Mokslas atidaro duris į pasaulio tyrinėjimo procesus, atsiveria didžiulės galimybės analizuoti paslaptingo gamtos pasaulio erdves, keisti mokymosi perspektyvas. Žmogaus išradingumui nėra ribų: visai neseniai žinių pasaulį užvaldė informacinės technologijos, palengva skverbiasi inovatyvi pažanga į visas mokslo sritis, jau visiškai arti robotų panaudojimo perspektyvos.

Lietuvoje vykdomas projektas „Skaitmeninė švietimo transformacija (EDTECH)“, todėl vasario 19–23 d. turėjome galimybę kartu su Lietuvos mokyklų, kolegijų ir universitetų atstovais dalyvauti Nacionalinės švietimo agentūros organizuojamoje stažuotėje „DIDACTA 2024“, kuri vyko Vokietijoje, Kelno mieste. Tai – tarptautinė tęstinio mokymo ir švietimo sektoriaus mugė, jungianti visas šiuolaikinio mokymosi ir ugdymosi galimybes – nuo ankstyvojo ugdymo iki profesinio mokymo ir mokymosi visą gyvenimą.

Pastaruoju metu pramonės įmonių atstovai kalba apie inžinerinių mokslų specialistų trūkumą, todėl parodoje didelis dėmesys buvo skiriamas technologiniams mokslams. Juk tai – sparčiausiai besivystanti mokslų sritis. Parodoje dalyvavo šios mokslų srities atstovai „Festo“, „Auto EDU“, CMA, „DE Lorenzo“, „HERA Laborsysteme GmBH“, „United Robotics Group“ ir kt. Jų pristatoma produkcija stipriai susijusi su šios mokslo srities specialistų rengimu.

Stažuotės tikslas buvo susipažinti su „EdTech“ (švietimo technologijų) kuriamomis inovacijomis, sužinoti apie verslo siūlomus sprendimus švietimo sektoriui, užmegzti ryšius su kitų valstybių centrais, inovatyvias skaitmenines mokymo priemones taikančiomis mokyklomis, o įgyta patirtimi pasidalyti Lietuvoje. Į pasaulinio lygio parodą susirinko apie 800 dalyvių, kurių inovatyvūs sprendimai, produktai ir paslaugos ne tik greitai ir labai išradingai palengvina mokymą ir mokymąsi, bet ir daro jį modernesnį, patrauklesnį ir įdomesnį.

Vokiečių kalba organizuota daugiau kaip 1 500 paskaitų visų ugdymo sričių pedagogams. Keliose salėse, pasitelkus itin vaizdingas ir inovatyvias priemones, naujausios mokslo idėjos perteiktos ikimokyklinio ir pradinio, profesinio ir gamtos mokslų sričių specialistams. Į Lietuvos mokyklas, manome, kiekvienas parvežė daug pažangių idėjų. Vienų jų pritaikymo galimybės dar svarstytinos, o kitos gali būti įgyvendintos jau dabar.

Spalvingumu, žaismingumu ir išradingais aktyviaisiais metodais galima paįvairinti ikimokyklinio ir pradinio ugdymo erdves, kur skiriamas didžiulis dėmesys tvarumui, natūrialioms mokymo priemonėms (mediniai žaislai, muzikiniai instrumentai mediniais korpusais, loginiai žaidimai). Tokio amžiaus vaikų fantazija laki, todėl galima pritaikyti įvairiausių žaidimų su spalvotomis kaladėlėmis, mokymosi skaityti ir skaičiuoti lentelių ir stalo žaidimų, matematinių galvosūkių, kortelių (tekstas ir paveikslėlis) mokytis užsienio kalbos. Pasitelkus įvairias priemones, galima perteikti net socialines problemas (pavyzdžiui, kas yra streikas ir ko juo siekiama, kaip parodyti, kad norite streikuoti, kas žinotina apie žmogaus teises).

Labai patraukli ir įdomi pasirodė gamtos sritis, nes jaunesniojo amžiaus vaikai mokomi sodinti daržoves, sėti ir pažinti grūdines kultūras. Parodoje buvo demonstruojami įvairių veislių grūdai, kuriuos mokytoja kartu su mokiniais gali pasėti (pagal galimybes) ir stebėti jų augimo procesą. Daugelio lankytojų dėmesį patraukė karvės maketas, į kurį pilamas vanduo ir galima „melžti“ rankomis. Žaidimas „Kas ką sako?“ ugdo žinias apie gyvūnų pasaulį, vaikai turi galimybę susipažinti su naminių gyvūnų savybėmis ir įpročiais. Vyresnių klasių mokiniams įvairiomis metodinėmis priemonėmis perteikti sodininkystės pagrindai, o tai labai reikalinga ateities kartoms („Tvari sodininkystė“).

Įdomios informacijos pateikta apie plastiką. Tam tikri plastikai pasižymi ir naujoviškomis savybėmis, todėl siūlomos naujos pritaikymo galimybės automobilių pramonėje. Bioplastikai bendrojoje plastikų rinkoje vertinami kaip stipriai auganti rinka su daugybe naujų plėtros galimybių (akinių rėmeliai, tušinukai).

Jeigu ugdymo įstaigoje yra galimybė įkurti gamtos kampelį, galima sukurti vabzdžių lizdus. Tereikia pasirinktoje medienoje – ąžuolo, buko, klevo – įgręžti 2–9 mm skylutes. Toks vabzdžių apgyvendinimas – leidžia mokiniams iš arti stebėti vabzdžių vystymąsi, skatina atsakomybę ir kruopštumą. Beje, ugdoma skaitmeninė kompetencija, nes nuolat reikia ieškoti informacijos apie vabzdžių priežiūrą, jų gyvenimo ypatumus.

Stažuotėje daug kalbėta apie erdvių įkūrimą, nes šiuolakinis mokymas reikalauja daug skirtingų mokymo formų. Nesvarbu, ar tai bus individualus mokymas, ar grupinis, vis tiek darbo vietos išdėstymas daro didelę įtaką ugdymo kokybei. Studijose su stiklinėmis sienomis galima kurti filmus ar meno kūrinį, panaudojant kabelių rišiklius. Interaktyvioms klasėms labai svarbu, kad darbo baldai būtų patogūs ne tik sėdėti, bet ir greitai, patogiai išsidėstyti reikalingas priemones ar metodinę medžiagą.

Mus itin domino robotai, kurie ne tik valdė judesius, „bendravo“ su lankytojais, bet ir atliko kitokias užprogramuotas funkcijas (mojavo ranka, pirštais kvietė prieiti ir pan.). Pasitelkus robotus galima ugdyti vaikų motorinius gebėjimus, klausimų–atsakymų valdymą, net emocinį santykį (kiek reaguoja vaikas į roboto veiksmus, kiek jam sužadina teigiamų emocijų). NAO ir „Peper“ studentams siūlo neįkainojamą praktinio mokymosi dovaną, kuri sumažina atotrūkį tarp teorinių koncepcijų ir taikymo praktikoje. Jungtinė robotikos grupė (kompanija „CobiotX“) siekia tobulinti švietimo įstaigų darbą, todėl stažuotėje demonstravo savo produktus, kurie palengvintų ir mokytojų, ir mokinių darbą. Kompanija pristatė labai patrauklų būdą mokytis užsienio kalbų su robotu ir gauti grįžtamąjį ryšį (interaktyviais žaidimais plečiamas žodynas).

Tarptautinė paroda „DIDACTA 2024“ kiekvienam apsilankiusiam suteikė galimybių pamatyti švietimo inovacijų, moderniausių priemonių. Dėmesį traukė gausybė lankstinukų, rašiklių, ženklelių ir kitokių kanceliarinių priemonių, o įvairių mokslo sričių atstovai, pristatydami savo grupės produktus, išsamiai perteikė informaciją. Buvo galima užmegzti ryšį ir vėliau susirašinėti, teiraujantis dominančiais klausimais. 2025 m. tarptautinė paroda „DIDACTA“ vyks vasario 11–15 d. Štutgarte.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Nuo

Nuo  portretas
pazangiu ideju svietimo jau neliko...
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių