Quantcast

Kurti papuošalus kaunietę įkvėpė L. da Vinci

Archajiškos stilistikos papuošalus kurianti kaunietė – akivaizdus įrodymas, ko galima pasiekti, jei kūrybos troškulys tampa stipresnis už pagundą gyventi tingiai ir banaliai.

Iš pirmo žvilgsnio šalta medžiaga Nijolės Jovarienės rankose virsta šilumą skleidžiančia detale, proziškas grubus metalas – neatsiejama poetiškos asmenybės dalimi. Originalių metalo papuošalų gamyba – kaunietės pedagogės laisvalaikio užsiėmimas, įtraukiantis į kūrybinių paieškų kelią. Norėdama patobulinti savo technologines kvalifikacijas, menininkė mokėsi Kauno taikomosios dailės mokykloje, įgijo dailiųjų metalo dirbinių gamintojo diplomą.

Menininkės dėstytojas juvelyras Egidijus Strackas menininkę apibūdina kaip savitą koncepciją ir stilių turinčią kūrėją. Naudodama naujus, neformalius darbo metodus, savo originaliu požiūriu ji papildo gildiją kūriniais, kurie gali drąsiai lygiuotis su kitų juvelyrų darbais. "Tikiuosi, kad menininkė ir toliau liks ištikima pasirinktoms temoms bei dar ne kartą nustebins mus savo naujomis kolekcijomis", – pastebi E.Strackas.

N.Jovarienės personalinėje parodoje "Metalo švelni esatis" pristatomos metalo papuošalų kolekcijas "Kilni širdis", "Rašikliai ant delno", "Votai", "Šaukštai, pilni gerovės", "Atodaira".

N.Jovarienės papuošaluose atgyja senovinės, išraiškingos savo formomis ir faktūromis detalės. Autorė siekia nauja menine kalba išreikšti istoriją, jos kurtuose papuošaluose ryškėja istorijos ir modernumo dermė. Daug dėmesio skiriama vizualiajai parodos estetikai, papuošalų pavadinimai yra intriguojantys, dominuoja netradiciniai autorės meniniai ir techniniai sprendimai.

N.Jovarienė papasakojo apie savo kūrybinius pasirinkimus.

– Kada susidomėjote metalo menu ir kaip prisijaukinti tą kūrybiškumo dvasią?

– Pagal profesinę veiklą esu vokiečių kalbos mokytoja. Mokymasis kitų disciplinų, kitaip nei tiesioginis darbas, skatina kūrybiškumą, atsiranda daugiau sąveikų tarp skirtingų sričių. Viena iš laisvalaikio saviraiškos formų – metalo dirbinių gamintoja. Teoriškai šiai veiklai paskatino didingo menininko, kūrybingiausio genijaus žmonijos istorijoje Leonardo da Vinci sukurti septyni pagrindiniai gyvenimo principų pamokymai ir įkvepiantis jo požiūris į kūrybiškumą, idėja, kad mokomasi yra visą gyvenimą.

Improvizaciniai derinimai suteikia magiškos meditacijos poveikį, išdegta emalė susijungia su perlų, krištolo karoliukais, metalo nėrinių ir senovinių elementų būtimi.

Dabarties žmogus šiuos principus puikiai gali pritaikyti savajam atsinaujinimui, atgimimui ir pasitikrinti, kaip tai veikia. "Curiosita" – nenumaldomas pažinimo troškimas ir smalsus požiūris į gyvenimą. Nuolatos stengtis sužinoti kuo daugiau naujo, mokytis užsienio kalbų, surasti žodyne naują žodį, rašyti dienoraščius, savas mintis ir pastebėjimus, mokytis groti kokiu nors instrumentu. "Dimostrazione" – tai atkaklumas ir mokymasis remtis savuoju patyrimu, patikrinant savo žinias praktiškai, mokymasis iš savo klaidų. "Sensazione" – nuolatinis pojūčių, potyrių tobulinimas: mėgstamų dailininkų kūrinių tyrimas, aromaterapija, sinestezija (pojūčių derinimas). "Sfumato" – intuicijos ir humoro ugdymas kasdienybėje, paradoksų ir permainų vertinimas, nes suteikia galimybę sužinoti kai ką naujo. "Arte–scienze" – mokslo ir meno pusiausvyros siekimas, sugebėjimas suderinti analizę su intuicija, pažvelgimas į tikrovę iš nebūdingo mums požiūrio. "Corporalita" – harmoninga proto ir kūno sąveika. "Connesione" – gilus, įvairus visų reiškinių ir daiktų tarpusavio sąveikos supratimas, savo paskirties Žemėje pajutimas, suvokimas, kad "begaliniai gamtos tvariniai" yra suausti į bendrą visumą.

Paskatinta visų šių perskaitytų principų, pasinaudojau mokymuisi visą gyvenimą skirta ES programa ir įstojau į Kauno taikomosios dailės mokyklą. 2015 m. Kauno taikomosios dailės mokykloje įgijau Dailiųjų metalo dirbinių gamintojo diplomą ir surengiau parodą "Sakrali būtis". Esu dėkinga profesionaliems dailės mokyklos pedagogams už puikias paskaitas. Taip pat, esu ypač dėkinga juvelyrikos meistrui dėstytojui E.Strackui, Vilijampolės dailės centro vadovui, kuris paskatino dirbti su emale, išbandyti įvairias koncepcijas, identifikuoti ir atrasti savo stilių.

– Papasakokite apie naująsias savo papuošalų kolekcijas?

– Kauno Perkūno name-muziejuje eksponuojamoje parodoje pristatomi darbai iš šių mano kolekcijų: "Kilni širdis", "Rašikliai ant delno", "Votai ", "Šaukšteliai, pilni gerovės", "Atodaira". Tai įdomi kelionė laiku, protėvių ir senolių laikrodžių, šaukštelių suklestėjimas naujai.

Šios kolekcijos – delikati improvizacija; ar tiems antikvariniams akcentams patiks jų naujoje erdvėje, naujoje meninėje fantazijoje. Improvizaciniai derinimai suteikia magiškos meditacijos poveikį, išdegta emalė susijungia su perlų, krištolo karoliukais, metalo nėrinių ir senovinių elementų būtimi. Papuošalo prabanga išryškėja pasitelkus vaizduotę, įterpus senovinius akcentus. Reikia pabrėžti, kad mano kuriami papuošalai yra rankų darbo, todėl yra kiek archajiškai gruboki.

– Gal turite favoritų, kuriais žavitės?

– Pagarbus požiūris į visą kūriniją, į praeitį, kelionės po muziejus – svarbiausia mano kūrybai ir yra didžiausias įkvėpimas. Taip pat inspiruoja kitų menininkų darbai. Mano šių laikų favoritai: juvelyrė iš Bretanės Fanny Crenn, kuri, kurdama papuošalus, naudoja istoriją turinčius daiktus, antikvarinius mažmožius ir siūlus, senovines fotografijas, dirba su atmintimi ir praeitimi. Labai žaviuosi metalo menininku, skulptoriumi, juvelyru iš Australijos Keithu Lo Bue, kuris save vadina daiktų kalviu. Jis yra neįprastų elementų ir medžiagų derinimo meistras, kuriantis unikalius papuošalus-koliažus iš įvairiausių rastų metalinių detalių. K.Lo Bue kūrinuose atrandu artimą sau darbo metodiką, panašų žavėjimąsi senoviškais objektais ir intuityviu jų maišymu, prikėlimu naujam gyvenimui.

– Kaip apibūdintumėte savąjį stilių?

– Labai vertinu prasmingumą, originalumą ir, svarbiausia, patį kūrybos procesą. Matau grožį, kai jo ieškau, o kurdama pajaučiu emocinį ryšį su kūriniu, senovine detale. Manau, kad asmenybės, besidominčios antikvariniais daiktais – išsilavinusios, inteligentiškos, jautrios, dėmesingos ir pagarbios praeičiai, protėviams, istorijai ir tikroms vertybėms. Man papuošalo kokybės suvokimą nulemia jo sukelti jausmai. Dauguma mano kūrybos gerbėjų yra ekstravagantiškos moterys, jos teigia, kad dėvėdamos individualiai sukurtas vienetines puošmenas, jaučia unikalią, išskirtinę antikvarinių detalių dvasią. Taip pat man itin svarbi yra papuošalo koncepcija, dekoratyvumas ir kūrinio pavadinimas – simbolis, kuris išduoda, ką jis reiškia ir atspindi. Moterims, nešiojančioms mano papuošalus, svarbu išreikšti save per individualų stilių. Kasdienybėje jos taip pat nori jaustis pakylėtai ir ypatingai, taigi juoda suknelė ir individualumą atspindintis papuošalas su senovine detale – derinys, tinkantis visiems gyvenimo atvejams.

Kas: N.Jovarienės paroda "Metalo švelni esatis".

Kur: Perkūno name-muziejuje (Aleksoto g. 6).

Kada: Paroda veiks iki lapkričio 1 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

>Nesusireikšminkim

>Nesusireikšminkim portretas
Atliekos tavo galvoje.Todėl jas ir tematai:D)

ALGIS

ALGIS portretas
Jie yra to paties likmečio kūrėjai , amžininkai .

Nesusireikšminkim

Nesusireikšminkim portretas
Matau iš atliekų kuriamus ale papuošalus. Suvirinti du raktai, kažin kokios detalės. Žodžiu kas papuolė po ranka, tas suėjo. Nenešiočiau tokių daiktų....
VISI KOMENTARAI 9

Galerijos

Daugiau straipsnių