- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Patricija Gilytė
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
-
Menininkės P. Gilytės paroda – žvakių šviesoje
Galerijos "Meno parkas" antro aukšto ekspozicinėje erdvėje – tamsa ir išretėjęs oras. Laikinai, kol tęsiasi menininkės Patricijos Gilytės paroda "STILLELEVEN. Natiurmortas. Vienuolika kadrų", čia nėra apšvietimo. Tamsai prasklaidyti, šešėliams atsiskleisti uždegamos žvakės. Jos kvepia, šildo ir ramina, nuteikia nostalgiškai.
"Dažniausiai autoriai parodose pristato naujausius savo kūrinius, o ši ekspozicija sudaryta iš skirtingu laikotarpiu kurtų darbų, jų atrankos metu galvojant apie tai, kaip vienas kūrinys susijungs su kitu, nes per šį sujungimą pasakojama istorija apie mane", – pirmąjį kartą Lietuvoje surengtą personalinę parodą apibūdina P.Gilytė.
Galbūt todėl ir atrodo, kad menininkė savo darbų net neeksponuoja, kitaip pasakius, jie (pa)veikia savo buvimu, o ne forma; pasikartojančiu judesiu, o ne monumentalia stovėsena (pavyzdžiui, ant pjedestalo).
Žvakių šviesoje nieko aiškiai nematyti, o tai, kas regima, atrodo siurrealu: aukštyn kojomis kabanti ir spyglius metanti besisukanti eglė, urbanistinis miesto peizažas, sudėliotas iš daugybės geometrinių, medines kaladėles primenančių, figūrų, sienoje šviečianti pilnatis ar miškas, kuriame nejuda net oras, tačiau eglės – virpa.
Pagrindinė išraiškos priemonė parodoje – vaizdo projekcijos, atvedančios žiūrovą prie fragmentiško vaizdo. Jis matomas, tačiau protu iki galo nesuvokiamas, nes kažkurioje vietoje prasilenkia su tuo, kas įprasta: eglė įprastai juk stiebiasi į viršų, pilnatis spindi danguje ir t.t., atrodytų viskas prasilenkia su realybe.
"Tačiau žiūrovams svarbu atrasti ritmą, pulsaciją parodoje, net ir neskaičius ekspoziciją apibūdinančios koncepcijos", – sufleruoja menininkė.
Žvakes norisi paminėti dar kartą. Ne todėl, kad jos yra vienintelis apšvietimo šaltinis erdvėje – žvakės atgaivina praeities dvelksmą, apšviečia būtąjį laiką, suskaido jį virpančiomis liepsnomis. Tarsi viskas, kas yra apšviesta žvakių, pradeda vykti lėčiau arba visai sustoja (tiesiog būna).
Apie tą buvimą, kai viskas "jau buvo, įvyko" ir yra P.Gilytės personalinė paroda. Kitaip dar šią ekspoziciją galima būtų apibūdinti "apie ne(be)gyvąją būtį (natiurmortus)", ne(be)tekantį laiką. Pauzę, kuri nenuves niekur, bet leis pabūti čia ir pajausti tai, kas skleidė garsus ir nutilo, kas judėjo, bet pavargo, kas sudegęs užgeso.
Todėl čia labai svarbūs prisiminimai. "Kūrinys, kuriame vaizduojamas miestas – Kaunas – sukurtas ne žvelgiant į nuotrauką, o iš atminties. Tokių darbų yra 27. Juose vaizduojami miestai, kuriuose man teko lankytis", – pasakoja P.Gilytė.
Kauno architektūra atrodo tarsi nepajudinama vertybė, tačiau pažvelgus į ją per praėjusio laiko perspektyvą, matyti, kaip pastatai nyksta.
Abstrahuotame miesto vaizde galima atpažinti bažnyčias, muziejus, dinamišką gatvių išsidėstymą. "Kauno architektūra atrodo tarsi nepajudinama vertybė, tačiau pažvelgus į ją per praėjusio laiko perspektyvą, matyti, kaip pastatai nyksta. Tai, kas yra miesto centre, iš lėto griūva, o didmiesčio apylinkės, priešingai, plečiasi, nes jose statomi nauji pastatai", – pastebėjimais pasidalija kūrėja.
Atitraukus žvilgsnį nuo statiško miesto peizažo, akys pakyla link apskrito objekto projekcijos sienoje, kuri apšviečia dalį atsiminimų didmiesčio. "Šis darbas kurtas dar 2004-aisiais. Jo pavadinimas "Pulsuojantis". Tai amžinai besisupantis objektas, aliuzija į mėnulio pilnatį. Šis kūrinys tarsi atidaro ratą, nuo kurio pradeda suktis visa ekspozicija", – pažymi autorė.
Žaliuojanti eglė, kurios projekcija ant grindų nesustodama sukasi laikrodžio rodyklės kryptimi, kol numeta savo spyglius, o tada – prieš laikrodžio rodyklę viskas grįžta į pradinę padėtį: spygliai kyla nuo žemės ir vėl padengia eglės šakas. Tai procesas, žymintis gyvenimą, kuris niekada nesustoja.
Atrodytų viskas – tik prisiminimai: efemeriški, laikini, blunkantys, tačiau gebantys įsikūnyti materialiose medžiagose, kad būtų ilgiau sulaikyti, kad laiko perspektyvoje, darant pjūvius skirtingose jų vietose, būtų atrasta istorija.
Kas: Paroda "STILLELEVEN. Natiurmortas. Vienuolika kadrų".
Kur: Galerija "Meno parkas" (Rotušės a. 27).
Kada: Veikia iki sausio 12 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!1
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...
-
Urbšienės faifoklokai Baniutės svetainėje9
Kačerginėje, buvusioje Mašiotų ir Urbšių šeimų vasarvietėje, kuri apima namelį ir parkų sklypus, daugiau nei 20 metų šeimininkauja Prano ir Jono Mašiotų palikimo puoselėtojų draugijos nariai. Šeimininkauja,...