- Deimantė Dementavičiūtė-Stankuvienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Po ilgo laiko atlaisvėjus suvaržymams, teatrai pakvietė į ne vieną karantino metu subrandintą novatoriškos formos arba sukrečiančio turinio premjerą, kalbančią apie šiuolaikinio žmogaus tapatybę. Viena jų – jaunosios kartos režisieriaus Nauberto Jasinsko spektaklis „bowel“ Kauno miesto kameriniame teatre, siūlantis kitokio teatro patirtį.
Karantino metu jau įpratome teatrą stebėti kompiuterių ar telefonų ekranuose. Spektaklyje ši patirtis pratęsiama atvirkštiniu būdu: nors ir gyvai bendraudami su žiūrovais aktoriai čia nevaidina įprasta prasme – nekalba (nuskamba iš anksto įrašyti tekstai) ir visą laiką juda robotizuotais judesiais. Virtualiojo pasaulio efektą sustiprina neapibrėžta, galinti egzistuoti bet kur ir bet kada (arba niekur) sceninė erdvė, kurią kūrė „Random Heroes“ ir vaizdo menininkas Ričardas Žigys.
Susidaro įspūdis, kad tau prieš akis materializuojasi kompiuterinis žaidimas ir jame gyvenimą žaidžiantys personažai. Skirtumas tik tas, kad tu negali keisti jų judėjimo trajektorijų, žodžių, poelgių, esi priverstas tik stebėti. O tai ne visada malonu. Norisi pakreipti kita linkme jų likimus, perspėti, kad vienaip ar kitaip nesielgtų. Galų gale norisi stiprių ir natūraliai išgyvenamų emocijų, nes šie personažai emociškai labai santūrūs, nėra įtampos, tragedijos ar euforijos. Paprastai teatras kartu su personažais leidžia patirti įvairių emocijų. „bowel“ pasaulyje dominuoja emocinė tuštuma. Jos lydimas ir išeini iš spektaklio. Tai gana neįprasta. Panašu, kad to nereikėtų laikyti spektaklio trūkumu, o sąmoningu režisieriaus siekiu. Bet kuriuo atveju esi tikras, kad realiame gyvenime nuo šiol liūdėsi ir džiaugsiesi kur kas emocionaliau.
Spektaklis kurtas pagal XX a. pirmos pusės prancūzų teatro teoretiko, dramaturgo Antonino Artaud teatro viziją ir pirmąją pjesę „Kraujo purslai“, kurią į lietuvių kalbą išvertė Marius Povilas Elijas Martynenko. A.Artaud teatro esmę matė ne jo galimybėje kuo tiksliau iliustruoti realybę, bet kurti čia ir dabar vykstantį veiksmą, it magijos ritualą. „Spektaklis, kuris neturi aklo gyvenimo geismo, galinčio įveikti viską ir matomo iš kiekvieno gesto, kiekvieno veiksmo, yra nevykęs ir nereikalingas spektaklis“, – sako A.Artaud. Tokiame teatre verbalinis žodis nesvarbus, svarbesnis tampa kūnas ir jo judesių kalba. Tai scenoje bando pritaikyti ir „bowel“ kūrybinė komanda.
N.Jasinskas jau ir ankstesniuose spektakliuose mėgo tyrinėti aplinkybes, kurios formuoja jauno žmogaus tapatybę šių dienų visuomenėje – ekonominėje ir politinėje organizacijoje, kurioje nuo mažumės esame pratinami save pačius suvokti ir įprasminti pagal stipriai ribojančias taisykles ir koncepcijas. Ir kurios dažnai nuveda ne į laisvę ir laimę, o beprasmybę ir tuštumą. Spektaklyje vaizduojama vienos šeimos kasdienė rutina: santykiai tarp motinos (aktorė Jolanta Dapkūnaitė), sūnaus (aktorius Povilas Jatkevičius) ir jo merginos (Alvydė Pikturnaitė). Į šeimos gyvenimą įsiterpia dar vienas personažas – jaunas vyras (aktorius Vainius Sodeika), su kuriuo kiekvienas šeimos narys mezga savitą kontaktą ir galime stebėti, kaip kinta charakterio savybės, mūsų akyse formuojančios jų tapatybes.
Aktoriai vaidina puikiai sukurdami įtikinančią kompiuterinius žaidimus primenančios realybės simuliaciją. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad scenoje nevyksta nieko svarbaus, nes matome banalių kasdienių situacijų kaleidoskopą. Tačiau vėliau pradeda ryškėti, kaip rutina gali sukurti arba eliminuoti kažkurią personažų nuolat kintančių portretų dalelytę. Spektaklyje labai svarbi yra vaizduotė – visas situacijas, daiktus žiūrovas įsivaizduoja pats, aktoriai tik pasiūlo nuorodas. Tad einant į spektaklį nereikėtų bijoti leisti skleistis fantazijai.
Rekomenduojama: mėgstantiems kompiuterinius žaidimus.
Nerekomenduojama: einantiems į teatrą patirti dramos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Nerk į teatrą“: interaktyvumas be amžiaus cenzo
Tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į teatrą“ šiemet Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) vyks jau keturioliktą kartą. Jo programoje nuo balandžio 25 d. iki birželio 14 d. – pusšimtis edukacijų, dvi premjeros, a...
-
Šių metų „Gintarinė pora“: žiūrovų laukia didelė staigmena!4
Bene vienas svarbiausių tikro ir šilto pavasario pranašų Kaune – pirmąjį gegužės mėnesio savaitgalį mieste vykstančios tarptautinės sportinių šokių varžybos „Gintarinė pora“. Šiemet jos bus surengtos ...
-
„Lietuvos teatrų pavasaris“: 45-asis festivalis
Kauno teatro mylėtojai visą savaitę turi unikalią progą mėgautis profesionalų sukurtais spektakliais iš visos Lietuvos: sekmadienį prasidėjo jau 45-asis festivalis „Lietuvos teatrų pavasaris“. ...
-
H. L. Asbjørnsen – džiazo karalienė ir scenos katė
Kauno bigbendas, tik ką turėjęs įkvepiančius koncertus Birštono džiazo festivalyje ir Kaune su džiazo fleitininku Néstoru Torresu (Puerto Rikas / JAV), vėl kviečia į unikalų pasimatymą. Šį kartą – su džiazo primadona i...
-
Ketvirtoji Kauno literatūros savaitė jungs žemynus ir žodžius
Gegužės 8–12 dienomis Kaunas taps literatūros meka – čia jau ketvirtąjį kartą vyks tarptautinis knygų ir rašytojų festivalis „Kauno literatūros savaitė“. Renginys šiais metais suburs autorius ne tik iš Li...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone balandžio 23–28 d.
Balandžio 23 d. Raudondvario kultūros centras: 16 val. vaikų meno kolektyvų šventė „Parvažiavo saulė“ (Jurginės). Dalyvauja jaunučių liaudiškų šokių kolektyvai ir vaikų kapela „Karklynėlis“. Ilgakie...
-
Garbūs svečiai atvyko į A. Areimos premjerą „Dviejų Korėjų susijungimas“5
Balandžio 19-ąją publika rinkosi į režisieriaus Artūro Areimos Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisuotą spektaklį pagal J. Pommerat pjesę „Dviejų Korėjų susijungimas“. ...
-
KVMT scenoje – reveransas baleto įvairovei: nuo klasikos iki technomuzikos
Baletas gali būti labai įvairus ir turėti daugybę veidų. Tuo įsitikins žiūrovai, apsilankę Tarptautinei šokio dienai skirtame Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) koncerte. Balandžio 27-osios vakarą teatro scenoje atsiskleis tikra klasik...
-
Unikalus garso spektaklis tamsoje: ką girdi ausis, kai nemato akis?1
„Klausymasis – tai kita regėjimo forma“, – neabejoja garso spektaklio „eiti į pat vidurį“ kūrėjai. Garso menininkų kartu su neregiais sukurtas spektaklis vyksta visiškoje tamsoje, klausantis Jono Meko poeziją i...
-
Tarpininkai. Po kilogramą laimės, laisvės ir būties
Pokalbis su tapytoju Andriumi Miežiu – bendros meno parodos „Tarpininkai“ kontekste apie kultūrą, natūrą, meno kūrinio suvokimą; tarpininkavimą ir bendravimą su meno publika, atveriant jai meno pasaulius. Naujausius tapybos kūrinius...