Quantcast

Nepavydėtina situacija: banko klientės eurai – nešvankybių svetainei

Kelis dešimtmečius SEB banke sąskaitą turinti moteris pateko į nepavydėtiną situaciją. Klientei nieko nežinant, iš jos sąskaitos lėšos nutekėjo nešvankybių svetainei. Aiškindamasi, kaip atgauti pradangintus eurus, klaipėdietė išgirdo pritrenkiantį teiginį: bankas už dingusius klientų pinigus neatsako.

SMS žinutė pribloškė

Apie įtartiną pinigų judėjimą sąskaitoje klaipėdietė sužinojo atsitiktinai, kai sulaukė SEB banko SMS žinutės apie pritaikytą valiutos antkainį.

„Buvo ankstyvas rytas, ruošiausi į darbą. Bankas staiga trumpąja žinute pranešė, kad sėkmingai pritaikytas valiutos keitimo antkainis. Jokios valiutos nekeičiau, neatlikau jokių pirkimų kitų šalių valiuta. Net nespėjusi internete atsidaryti sąskaitos, tiesiai paskambinau telefonu į banką ir paprašiau blokuoti kortelę“, – pasakojo klaipėdietė.

Pokalbio su banko darbuotoja metu klientė sužinojo, kas nurašė jos pinigus nuo sąskaitos.

„Mano mokėjimo kortelės duomenimis buvo pasinaudota dar iš vakaro. SMS žinutę apie valiutos keitimą gavau tik kitą dieną. Banko darbuotoja patikino, kad kažkas pasinaudojo mano kortelės duomenimis ir užsiregistravo tinklalapyje „Onlyfans.com“. Tuomet pasinaudojo kortelės numeriu ir jos galiojimo data“, – pasakojo moteris.

„Onlyfans“ – internetinė prenumeruojamo turinio svetainė, įkurta Londone, Jungtinėje Karalystėje.

„Onlyfans“ – tai platforma, kurioje dalijamasi mokamu, dažnai ir pornografinio pobūdžio turiniu.

„Niekada nesilankiau tokioje svetainėje. Tačiau nuo mano sąskaitos be mano žinios buvo nurašyta 91,52 euro. Buvau šokiruota – kažkas pasiima mano pinigus, o banko darbuotoja aiškina, esą nieko tokio, tai pasitaiko. Kam tada mes visi laikome pinigus banke? Kad kas nors svetimas juos pavogtų?“ – piktinosi moteris.

Buvau šokiruota – kažkas pasiima mano pinigus, o banko darbuotoja aiškina, esą nieko tokio, tai pasitaiko.

Kiek yra nukentėjusiųjų?

Pokalbio su banko darbuotoja metu klientė išgirdo, kad yra ne vienintelė tokia nukentėjusioji.

„Labai aiškiai atstovė prisipažino, kad ši pornografinio turinio svetainė bankui žinoma, vadinasi, jau buvo ir kitų neteisėtų nuskaitymų nuo sąskaitų. Aš klausiau, ar bankas aiškinsis, kas, kodėl ir kaip pasinaudojo mano kortelės duomenimis?“ – pasakojo klaipėdietė.

Banko darbuotojos atsakymas pribloškė.

„Ji man ramiu tonu aiškino, kad elektroninėje erdvėje esą mes visi paliekame pėdsaką, pirkdami internetu, registruodami savo banko kortelę. Tačiau mano kortelės numeris įvestas vienintelėje ir gerai žinomoje platformoje – viešbučių rezervacijos tinklalapyje „Booking“. Internetu perku labai retai“, – pasakojo klaipėdietė.

Moteris tikino absoliučiai nesinaudojanti tokiais paslaugų ar prekių tiekėjais, kurie prašo įvesti kortelės numerį.

„Geriau sumoku keliais eurais brangiau ir už prekę atsiskaitau kurjeriui. Sumoku ir pavedimu pagal pateiktą sąskaitą. Ten gali būti nurodomas mano sąskaitos, bet tikrai ne kortelės numeris. Aš apriboju savo įgeidžius, jei matau, kad toks pirkimas gali būti nesaugus“, – akcentavo klientė.

Mįslės: klaipėdietė iki šiol laužo galvą, kaip iš stropiai klientų privatumą saugančio banko sąskaitos buvo galima pervesti pinigus be jų savininkės žinios. Tomo Raginos nuotr.

Ragino pačią ieškoti vagių

Blokavus mokėjimo kortelę, klientė išgirdo banko darbuotojos raginimą pačiai imtis veiksmų ir ieškoti pinigus nuskaičiusios svetainės atstovų.

„Interneto banke užpildžiau pranešimą apie neteisėtą lėšų nuskaičiavimą. Kortelės nepamečiau, jos prisijungimų niekas nežino, kiti asmenys jokiu būdu negalėtų pasinaudoti generatoriumi, nes jis buvo su manimi“, – garsiai svarstė klaipėdietė.

Konsultavusi klientę SEB banko darbuotoja paaiškino, kad lėšos jos sąskaitoje buvo rezervuotos iš vakaro.

„Tačiau rezervuota tolygu nuskaityta, nors banko sąskaitoje vis dar „degė“ užrašas, kad lėšos dar yra tik rezervuotos. Pamėginau susisiekti elektroniniu laišku su to portalo atstovais – surašiau, kad nesinaudojau ir nesiregistravau šia banko kortele jų platformoje, nenoriu jų paslaugų. Pareikalavau atkreipti dėmesį, kad mano bankas taip pat turėtų juos informuoti apie neteisėtą pasinaudojimą kortelės duomenimis“, – pasakojo klaipėdietė.

Po dienos moteris sulaukė atsakymo iš svetainės atstovų, jie reikalavo atsiųsti mokėjimo dokumento kopiją.

„Kol pinigai rezervuoti, bet nenuskaityti, nematai PDF formatu mokėjimo išrašo. Neturėjau jokio mokėjimą patvirtinančio dokumento, kurį būčiau galėjusi nusiųsti svetainės atstovui, todėl užsirašiau į banką konsultacijai. Vyliausi, kad gausiu kokį nors dokumentą apie nuskaitymą iš mano sąskaitos. Vizitą paskyrė po pietų, nes visame uostamiestyje yra tik vienintelė banko atstovybė. Kol atėjau, mano pinigai jau buvo nuskaityti nuo sąskaitos. Banko darbuotoja ramiausiai pareiškė, kad pinigai nuskaityti, tai galiu ir siųsti mokėjimo išrašą, nes jis jau suformuotas. Mintyse pagalvojau: „Na, ačiū labai“, – pasakojo klientė.

Pinigai – lyg numesti gatvėje

„Sėdėjau ir vos tvardžiausi. Kol susirašinėjau su kažkokios pornografinių vaizdų svetainės kūrėjais ir kovojau už savo pinigus. O ką tuo metu veikė bankas? Juk pranešta apie neteisėtą operaciją dar iš vakaro, tačiau pinigai vis tiek nuskaičiuojami. Niekas iš banko su manimi nesusisiekė, nesiaiškino sukčiavimo atvejo, nesiteiravo ir nepatikino, kad mano pinigai šiame banke yra saugūs. Gal bankas nuspės, kokią dabar nuomonę apie jį turi jo klientas?“ – širdo moteris.

Į klientės klausimą, ar jos lėšos banke kaip nors apdraustos ar apsaugotos, banko darbuotoja atsakė, kad draudimas galiotų tik tokiu atveju, jei su banku kas nors nutiktų, pavyzdžiui, jis bankrutuotų.

„Iš visko supratau, kad bankas už nieką neatsako. Banke laikomi pinigai, pasirodo, lyg būtų numesti gatvėje – bet kas gali juos pasiimti. Darbuotojai patikinau, kad šis atvejis tikrai nepadės banko reputacijai“, – pasakojo klaipėdietė.

Klientė išgirdo banko darbuotojos raginimą pačiai imtis veiksmų ir ieškoti pinigus nuskaičiusios svetainės atstovų.

Dėl streso sutriko širdis

Moteris tęsė susirašinėjimą su svetainės administratoriumi, pateikė pretenziją raštu, pateikė mokėjimo išrašą.

„Mano kortelė visą tą laiką buvo užblokuota. Jau vien dėl to patyriau nepatogumų, naują kortelę pagamino tik po savaitės. Sėdėjau be pinigų. Visi mes mokomi nelaikyti grynųjų, naudotis banko kortelėmis. Mano patirtis verčia mane keisti savo įpročius ir požiūrį į bankininkystę mūsų šalyje. O kiek dar nervų buvo sugadinta dėl pačios situacijos, sutriko širdies ritmas. Svarbiausia, kad pati nieko blogo nepadariau, nelandžioju po pornografines svetaines ir netaškau pinigų neaiškiuose apsipirkimų portaluose. Pinigus, atrodė, lyg ir saugiai laikiau – banke. Bet paaiškėjo, kad ne“, – pasakojo moteris.

Gavę pretenziją, pinigus nuskaičiavusios svetainės atstovai pranešė, kad ištyrė lietuvės pateiktus duomenis.

„Jie pranešė, kad kortelės registraciją savo svetainėje naikina visiems laikams, pažadėjo per kelias dienas pervesti nuskaičiuotą sumą. Tačiau paaiškėjo, kad vis dėlto suveikė mano išsakyta frazė dėl banko reputacijos. Pasitikrinau sąskaitą ir išvydau, kad pinigai sugrąžinti. Bet mokėtojas – ne tą svetainę valdanti įmonė, o SEB bankas“, – stebėjosi klaipėdietė.

Į klausimus neatsakyta

Dienraštis SEB banko klausė, ar bankui žinoma, kokiu būdu nutekėjo klientų duomenys.

Tačiau į šį klausimą atsakymo nesulaukta.

Taip pat redakcija teiravosi banko, kiek klientų pastaruoju metu nukentėjo dėl registracijos tinklalapyje „Onlyfans.com“.

Į šį klausimą taip pat nebuvo atsakyta.

Žurnalistai banko raštu klausė, ar diegiami kokie nors papildomi saugikliai po šios istorijos.

SEB banko Prevencijos departamento vadovė Daiva Uosytė komentare žiniasklaidos atstovams pareiškė, kad dėl konfidencialumo įsipareigojimų negali komentuoti su konkrečiais klientais susijusios informacijos.

„Laikydamiesi aukščiausių klientų lėšų apsaugos reikalavimų, naudojame efektyvią mokėjimo kortelių apsaugos sistemą. Ja užkertamas kelias daugeliui neteisėtų atsiskaitymų mokėjimo kortelėmis užsienyje ir internetu. Tokiu atveju, jei SEB banko prevencinė mokėjimo kortelių sistema pastebi klientui nebūdingas operacijas, mokėjimo kortelė yra nedelsiant blokuojama tol, kol susisiekiame su klientu. Konkrečių situacijų atskleisti negalime, nes tai padėtų finansiniams sukčiams“, – teigė D. Uosytė.

Tačiau klaipėdietė priminė, kad tai jos pačios prašymu buvo blokuota kortelė, bankas to nesiėmė, nors jau turėjo pranešimų apie neteisėtus nuskaitymus.

Ginčai per „Mastercard“ sistemą

D. Uosytė aiškino, kad bankas taip pat nuolat inicijuoja suklastotų interneto puslapių ir sąskaitų, kurias naudoja sukčiai, blokavimą.

„Jei klientas supranta, kad sukčiai bando iš jo sąskaitos atlikti ar jau atliko mokėjimą jo vardu, jis gali kreiptis į banką ir prašyti padėti atgauti pinigus. Pinigai grąžinami klientui, kai bankas per „Mastercard“ sistemą kreipiasi į prekybininko banką, iškelia ginčą pagal „Mastercard“ nustatytas taisykles ir jis yra išsprendžiamas“, – aiškino banko atstovė.

D. Uosytė akcentavo, kad visose mokėjimo kortelėse yra aktyvinta galimybė atsiskaityti bet kurioje užsienio šalyje.

„Klientai patys gali valdyti šią funkciją (išjungti, kai yra Lietuvoje, ir įjungti, kai išvyksta) interneto banke, mobiliojoje programėlėje arba paskambinę į banką“, – patarė banko atstovė.

SEB banko Prevencijos departamento vadovė priminė, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo griežtesni saugumo reikalavimai atsiskaitant mokėjimo kortelėmis internetu.

„Kai prekybininkas turi įdiegęs saugos standartus, atitinkančius ES reikalavimus, el. parduotuvės Europos ekonominėje erdvėje žymimos „Mastercard Identity Check“ (Saugių atsiskaitymų kortele internetu puslapis) ženklu. Tai reiškia, kad prieš atsiskaitant „Mastercard Identity Check“ ženklu pažymėtose elektroninėse parduotuvėse už prekes ar paslaugas, suvedus mokėtojo kortelės duomenis, automatiškai atidaromas interneto banko puslapis, kur prašoma pasirinkti savo naudojamą prisijungimo priemonę – programėlę „Smart-ID“, slaptažodžių generatorių, „Mobile-ID“ arba SEB programėlę ir įvesti savo atpažinimo kodą, tokiu būdu patvirtinti mokėjimą kortele konkrečiam pardavėjui ar prekybininkui“, – paaiškino D. Uosytė.

Vadovė toliau dalijosi patarimais dėl sukčių atakų, tačiau taip ir neatsakė į klausimus dėl konkrečios situacijos – kodėl iš banko sąskaitos nutekėjo pinigai be jų savininkės žinios.

Klientė niekada neatsakinėjo į sukčių siųstas SMS žinutes ir nespaudė atsiųstų apgaulingų nuorodų į neaiškius tinklalapius.

Kaip tad iš jos sąskaitos, esančios viename solidžiausių Lietuvos bankų, kuris taip saugo klientų duomenis, buvo nuskaičiuota 91,52 euro? Ši mįslė liko neįminta.



NAUJAUSI KOMENTARAI

2 skiep

2 skiep portretas
Kur jau ne, zinove. Bankai laiko dinamine informacija apie tave ;)))))))

skiep

skiep portretas
duomenys nutekejo is banko,policija turi tuo uzsiimt ir issaiskint darbuotoja,kuris tai padare

O toje

O toje portretas
svetaineje dabar,nors nuolaida IP is Lietuvos ziurovams duos?
VISI KOMENTARAI 39

Galerijos

Daugiau straipsnių