Quantcast

Skulptorė D. O. Matulaitė: meno per prievartą nepakalbinsi

  • Teksto dydis:

Lietuvoje jos darbus žino visi, o ją pačią atpažįsta nedaugelis. Taip yra todėl, kad skulptorė Daliutė Ona Matulaitė nuo pat pradžios pasirinko tylų kūrybinį kelią, kuriuo eidama pamiršta save kaip asmenį – kalba meno kalba per savo kūrinius.

Kas gi nežino, nematė, nesigrožėjo jos monumentaliomis skulptūromis, kurios puošia bene trečdalį visų Lietuvos miestų? Taip, tai ta pati D.O.Matulaitė išleido į pasaulį garsųjį "Stumbrą" Kauno Ąžuolyno parke, "Lietaus debesį", "Klajojantį ežerą", "Dvylika brolių" M.Mažvydo skulptūrų parke Klaipėdoje, "Aušrą" Šiauliuose, rašytojai Ievai Simonaitytei skirtą "Šventvakarių Ėvę" Priekulėje, Lazdynų Pelėdai dedikuotas "Seseris" Visų Šventųjų gatvės skvere Vilniuje ir daugybę kitų.

Visų šių kūrinių mažuosius modelius meno gerbėjai dabar gali išvysti ir vienoje vietoje – sostinės galerija "Kunstkamera" surengė skulptorės kūrinių iš asmeninės kolekcijos parodą "Buvau į Lietuvą išėjus..." Apie ją, gyvenimo vingius ir kūrybą, savarankišką kūrinių gyvenimą – pokalbis su viena ryškiausių lietuviškos skulptūros kūrėjų D.O.Matulaite.

– Miela Dalia, kalbėsime dūnininkiškai ar lietuviškai?

– Taip, aš esu dūnininkė, nors ir labai trumpai Kelmės krašte gyvenau – tikriausiai iki penkerių. O vėliau tėvai persikėlė į Klaipėdos kraštą. Bet vis tiek – kai tik atsiduriu Kelmės ar Šiaulių krašte, atpažįstu tą "uo" ir "ie" tarimą. Jis taip įsirėžė, kad ir mokykloje tokias klaidas dariau.

– Jūs labai gražiai atsiliepiate apie savo šeimą, gentį, kurios atspindžius matome ir kūryboje. Bet su kuriuo genties sparnu – mamos ar tėčio – turėjote artimesnį ryšį?

– Jie abu – nepaprastai skirtingos asmenybės, stiprios ir valingos. Su mama labiau bendravau, o tėvas man buvo mįslė. Vaikystėje jis buvo be galo gabus vaikas: septynerių jau skaitė laikraščius tėvui kalviui, per metus baigdavo po dvi klases, mokė turtingųjų vaikus.

Net ir po karo jam buvo svarbiausia, kad vaikai mokytųsi: jis iki paskutinės klasės tikrino mano ir brolio matematikos žinias ir skatindavo mokytis geriausiam skirdamas premiją. Atsimenu, ketvirtoje klasėje gavau du ketvertus ir grįžau per miestelį raudodama, nes pažadėta premija buvo parkeris.

O mama visada globojo tą, kuris buvo silpnesnis.

– Todėl, kad pati buvo stipri?

– Niekada nebuvau pasakiusi to garsiai, bet ji buvo valinga moteris ir aš išties turėjau prasiveržti. Aš ją mylėjau, bet kažkas manyje įsitempdavo – turėjau nepaklusti. Per laiką turėjau subrandinti savo valią.

Kai man sako, kad moterims sunku kurti skulptūras, aš visada pagalvoju, kad mamos darbas buvo sunkesnis.

Buvo laikas, kai mama nebuvo labai atvira su manimi – man mažai pasakodavo savo gyvenimo istoriją, piešdavo ant languoto popieriaus, kaip atrodė mūsų namai. Bet nuo paauglystės jau atsimenu, kad nors įprastai mamos balsas dominuodavo pokalbiuose, kartais ji darydavo viską be žodžių. Tėvas nebuvo linkęs padėti namų ruošoje, bet ji niekada nesiskųsdavo. Būdavo, atveža mašiną beržų kelmų ir mama kapoja malkas. Aš mačiau ją be proto sunkiai, bet su dideliu atsidavimu ir pareigos jausmu dirbančią.

Kai man sako, kad moterims sunku kurti skulptūras, aš visada pagalvoju, kad mamos darbas buvo sunkesnis. O aš kurdama dar patiriu ir malonumo, ir įdomumo.

– Kaip jūs pasukote į šį kelią? Juk laikai buvo išties sudėtingi...

– Man jau nuo pat kūdikystės buvo aišku, kad aš eisiu į menus. Kai buvau visai maža ir matydavau tėvą skaitantį laikraštį, prašydavau jo nupiešti man tai kiauliuką, tai dar ką nors. Ir jis piešdavo laikraščio paraštėse raudoniu paišiuku, o vėliau juokaudavo, kad Dalia bus menininkė ir pieš jam etiketes ant alaus butelių.

Tad, kai aš be jokio pasiruošimo stojau į tuometį Dailės institutą ir neįstojau, buvo gėda grįžti namo... Brolis, su kuriuo kartu baigiau mokyklą, įkalbėjo kartu stoti į Žemės ūkio akademiją. Atsimenu: išlaikome visus egzaminus, grįžtame namo, tėvai laimingi, susirenka klasė ir visi pasidžiaugia, kad įstojo kas kur norėjo. Tik visi išsiskirsto – aš puolu į ašaras. Tėvas guodžia: "O ką tu čia darytum? Kaunas – didelis miestas, yra studijų, palankysi ir po poros metų vėl pabandysi."

Po pusantrų metų, kai aš jau buvau pasiruošusi, iš viso mūsų kurso kelių šimtų būsimųjų agronomų tebuvo likę aštuoniasdešimt. Visi išsilakstė, juos paleido su vadinamuoju vilko bilietu. Aš jau buvau susiradusi darbą, taip pat norėjau išeiti, bet tėvas įkalbėjo pabaigti nors du kursus. Taip baigiau tuos du kursus ir grįžau su lagaminais namo.

– Bet agronome taip ir netapote. Vis tiek suviliojo menai...

– Per tuos studijų metus turėjau laiko pasiruošti stoti į Dailės institutą. Tik kai stojau, tuo metu visi menai – tapyba, grafika, skulptūra – turėjo būti perkelti į kuriamą labiau ideologizuotą Rygos menų institutą. Vilniuje teliko dailės pedagogika ir taikomieji menai. Aš pasirinkau tai, kas buvo arčiau tapybos, – pedagogiką. O po metų skulptorius Juozas Mikėnas apgynė teisę Vilniuje turėti visus menus ir aš – neturėdama visiškai jokio supratimo – šokte peršokau į skulptūrą.

Kai po metų apie tai pasigyriau tėvui, jis visas nušvito ir apsidžiaugė, kad pagaliau pasirinkau tikrą profesiją.

– Tai gana vyriška profesija. Juk kai pagalvoji, skulptorių moterų yra tikrai nedaug...

– Kas antri metai į skulptūros kursą priimdavo po vieną moterį, šmaikštaujant, kad to reikia, jog vyrai neišsigimtų (juokiasi – red.).

Bet aš jaučiausi gerai. Man pasisekė, kad tuo metu dėstė skulptorius Juozas Kėdainis – jis žiūrėdavo kiekvieną mano piešinuką, eskiziuką ir labai džiaugdavosi. Vis išgirsdavau per kitus, kad kažką darau gerai.

Drama vyko tik ketvirtame kurse, kai pajutau, kad trūksta piešimo mokyklos pagrindų – nemoku nei paišyti, nei lipdyti, nematau nieko ir galvelė nedirba. Bet kaip sakoma, tokiais atvejais pono Dievo kanceliarija stebi: sulaukiau kvietimo dalyvauti kompleksinėje ekspedicijoje po Eržvilką, Adutiškį, Dieveniškes, Gervėčius, kurią organizavo Lietuvos etnografinio muziejaus ir Lietuvos mokslų akademijos mokslininkai. Jas greitai uždraudė, bet aš dar spėjau dalyvauti, o tada ir susidūriau su liaudies skulptūra, kalvyste, kryžiais...

Vėliau važiavau į liaudies skulptūros fondus Kaune, Šiauliuose, Telšiuose, Kretingoje ir iš ten parsivežiau pluoštus eskizų. Juos pamatęs, J.Kėdainis nušvito, pasakė, kad dabar aš jau galėsiu būti profesionalė, nes sugebėjau įjungti matematinį galvojimą, analizę, išmokau ne tik gėrėtis paišomu objektu, bet ir jį analizuoti, rasti sistemas, gretinti...

– Tikriausiai tai ir padarė didžiausią įtaką jūsų kūrybai?

– Čia turiu prisiminti ir kartu besimokiusį nepaprastai talentingą skulptorių Vidmantą Stanelį, kuris į mano kursą sugrįžo po akademinių atostogų, iki kurių mokėsi kartu su žymiuoju Steponu Šarapovu. O šis buvo gerokai vyresnis už mus, jau tuomet dalyvavo konkursuose, skaitė visą įdomiausią literatūrą, kurią mes irgi gaudavome per V.Stanelį.

Asmeninio archyvo nuotr.

Taip aš aptikau Afrikos genčių meną – tai, kas man buvo labai reikalinga. Tereikėjo panaudoti analitinius gebėjimus. Paišant liaudies skulptūras, būtent iš Afrikos meno atėjo tokios kategorijos kaip tūrių dinamika erdvėje, tūrių sąskambiai, tūrių tankėjimas ar retėjimas erdvėje, realieji ir optiniai svoriai. Tų atradimų pėdsakai jau matyti mano skulptūrose "Aušra", "Seserys" ir "Šventvakarių Evė".

– Atskleiskite paslaptį: kaip jūs gebate išjudinti nejudančias skulptūras?

– Pirmas darbas, kur taip padariau, buvo "Aušra": tūrių kontrastas, statikos ir dinamikos kaita sukuriama būsimo ar buvusio judesio nuojauta. Tarsi nieko nėra, bet viskas vyksta akių nuostaboje.

Kiek kitaip viskas juda skulptūroje "Seserys": čia yra tarsi dvi analogiškos figūros, bet viena iš jų šiek tiek pasukta – taip atsiranda judesys, susikuria daug siluetų. Iš skirtingų perspektyvų atrodo, kad seserys bendrauja, suartėja arba tolsta viena nuo kitos.

I.Simonaitytei skirtoje skulptūroje – kitas prasmių kalbėjimas: ji tarsi būtų medžio dalis, tarsi krikštas, duonos kepalas... Iš labai didelės tūrių dinamikos apačioje pereinama į visišką ramybę viršuje.

Tie mano darbai ir labai giminiški, ir labai skirtingi: kas dėmesingiau žiūri, aptinka. Tie tūrių judesiai tarsi byloja, kad visais pojūčiais esu viduje, tuose kūriniuose.

– Jūsų skulptūras drąsiai galima vadinti ir kalbančiomis, nes, be visos meninės raiškos kodų, jose vietos randa ir prasmingi žodžiai. Kodėl?

– Aš pati šiek tiek rašiau, bet neatidaviau spausdinti. Tiesa, keletą parašymų išspausdino kultūros žurnalą turėjusi Aldona Žemaitytė-Petrauskienė.

Buvo laikas, kai skaičiau daug poezijos, literatūros ir ieškodavau, kas tiktų, pavyzdžiui, Medininkų skulptūrai "Baltų Saulės ratas. Ugnies altorius". Beje, jai radau poeto Kazio Bradūno žodžius, skirtus karaliaus Mindaugo vainikavimui. Aš juos išlukštenau taip, kad jie patys priverstų save skaityti, o kiekvienas skaitantis juos priimtų kaip savo: "Už ką meldeisi vainikavimo valandą? Kurie dievai laikė tave sūnumi ar dukra savo? Girdžiu skambėjimą varpų už savo gentį, už visą kraštą."

Ant skulptūros šie žodžiai iškalti ratu, tad reikia dalyvauti rituale, eiti aplink ir skaityti – taip įgyjama visai kita skulptūros patirtis. Aš aptikau, kad skulptūroms to reikia...

– ... kaip ir moteriškumo: o jūsų kuriamos moterys tokios įvairios! Motinos, seserys, viliokės, karės...

– Visos jos šiek tiek yra pažymėtos mano genties moterų pavidalais. Tipažas – kaip liaudies skulptūroje, bet visos – pailgveidės ir primena mano močiutę, mamą, mamos seserį. Bet artimiausias – motinos pavidalas.

– Kurios moters atminimą dar mielai įamžintumėte?

– Labai norėjau pastatyti paminklą Adomo Mickevičiaus Gražinai, bet kiek kartų bandžiau, viskas žlugo.... O tai galėjo būti mano vienas stipriausių ir – nepabijosiu pasakyti – galingiausių darbų.

Aš buvau visiškai pasiruošusi šiam darbui ir numatyta vieta – šlaitas, amfiteatras sostinėje prieš Barbakaną, Subačiaus vartus, Misionierių bažnyčios papėdėje – fantastiškai tiko. Buvo daug palaikymo, bet, deja, susidūriau su liberaliomis nuostatomis.

– Per gyvenimą atidarėte ne vieną parodą. Ką jums reiškia ateiti į parodą sostinės galerijoje "Kunstkamera", kur susirinkę bene visi svarbiausi jūsų kūriniai?

– Savotiškas jausmas, nes netikėta sulaukti kvietimo rengti parodą per patį gūdymetį, karantiną, kai viskas įstrigę, lėtai vyksta procesas dėl Reformatų skvero paminklo įgyvendinimo ir aš suprantu, kad nieko nauja neparodysiu...

Perkilnojau savo piešinius – pati nesitikėjau, bet aš esu pavydi savo piešinių (juokiasi – red.). Jei kam nors dovanoju, po kiek laiko pasidaro taip gaila, kad paprašau paskolinti ir "užmirštu" grąžinti. Ne visada, bet taip yra buvę ne kartą. Tad čia išėjo toks darbų iš mano turimos kolekcijos susitelkimas.

– Kodėl paroda pavadinta "Buvau į Lietuvą išėjus..."?

– Tai perfrazuoti poeto Sigito Gedos žodžiai: "Buvau į Lietuvą išėjęs. Ten paukščiai, moterys ir vėjas." Visi jie susirenka mano darbuose, tad tebūnie toks pavadinimas. Aš juk su savo darbais tikrai išėjau į Lietuvą – jie yra mano savastis.

– Ar žmonės, kurie ateis į jūsų parodą, turi mylėti literatūrą, istoriją, paveldą?

– Nebūtinai. Jeigu šis menas kažkiek veikia savo kalba, tai jis ir paskatins dialogą. O jeigu neveikia, tai dialogo nebus.

– Bet žmonės mėgsta jūsų skulptūras – dažnai tenka stebėti, kaip ne vienas prašalaitis sėdi ant kelių "Seserims" ir fotografuojasi Rūdininkų skvere Vilniuje. Koks jausmas apima, kai matote, kad jūsų sukurta skulptūra gyvena savo gyvenimą?

– Savotiškas. Atsimenu, važiuodavau į Klaipėdą dėl "Neringos" ir kartą anksti ryte, eidama iš stoties, užsukau į skulptūrų parką pažiūrėti savo darbo "Lietaus debesis". Ateinu pasiilgusi jo, o jis... visai manęs neveikia. Pasidarė taip nesmagu! Galvoju: šitiek darbo įdėta, vilčių, kad sukūriau gerą kūrinį... Vakare sutvarkiusi reikalus vėl einu per parką ir staiga – kai aš nieko nesitikiu – pati nustembu: kūrinys veikia! Deja, ne tada, kai tu nori, o tada, kai nieko iš jo nesitiki.

Buvo ir dar viena istorija. Kartą tame parke vaikščiojo Klaipėdos miesto architektas su savo šunėku. Šunėkas išauklėtas: skulptūrų neženklina,  taikus. Bet staiga priartėja jiedu prie mano "Lietaus debesies" ir jis pašiurpsta: keterytės pasišiaušia – ima skalyti ant mano skulptūros! Tai štai kaip netikėtai ji veikia ir gyvena savo gyvenimą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių