- Asta Dykovienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Skandalingas atvejis – maždaug 100 šalies jūrininkų, plaukiojančių laivuose su Lietuvos valstybine vėliava, įstrigo Senegalo, Portugalijos, Italijos, Lenkijos ir JAV uostuose. Lietuvos jūrų laivininkystei (LJL) priklausantys penki laivai areštuoti už skolas, o jų įgulos tikrąja ta žodžio prasme tapo šios liūdnos situacijos įkaitais.
Skandalingas atvejis – maždaug 100 šalies jūrininkų, plaukiojančių laivuose su Lietuvos valstybine vėliava, įstrigo Senegalo, Portugalijos, Italijos, Lenkijos ir JAV uostuose. Lietuvos jūrų laivininkystei (LJL) priklausantys penki laivai areštuoti už skolas, o jų įgulos tikrąja ta žodžio prasme tapo šios liūdnos situacijos įkaitais.
Kankynė tropikuose
Du mėnesius prie Vakarų Afrikos pakrančių besiblaškęs motorlaivis "Raguva" su 17 žmonių įgula ir 16 tūkst. t fosfatų kroviniu įstrigo Dakaro uoste (Senegalas). Laivas areštuotas už LJL skolas.
Užvakar degalų likučiai buvo besibaigią, taigi laivo komanda buvo priversta išjungti oro kondicionierius, kad taupytų tai, kas liko.
"Susisiekiau su tėčiu, pasakojo, kokiomis sąlygomis jie dabar gyvena. Dieną oro temperatūra 45 laipsniai karščio, nėra kuo kvėpuoti. Miegoti taip pat neįmanoma, Kai pasibaigs degalai, laivas nebeturės ir vandens tiekimo. Sakė, kad yra priversti labai brangiai mokėti už maisto produktus, todėl porcijos irgi sumažintos. Nuo nervinės įtampos žmonėms pakriko sveikata, ėmė skaudėti dantys. Komandos nuotaika labai prasta", – dienraščiui situaciją dėstė laivo "Raguva" vyriausiojo kapitono padėjėjo Juozo Bakanausko dukra Sonata Lapinskienė.
Maža to, įgula negali išeiti į miestą, nes iš jų atimti visi dokumentai. Viešame motorlaivio "Raguva" kreipimesi rašoma:
"Atplaukus į Dakaro uostą, "Migracinė tarnyba" surinko ir išsivežė visus įgulos LR ir Jūrininkų pasus. Pagal laivo agento tvirtinimą, kad tai įprasta vietinės uosto valdžios procedūra, ir dokumentai bus grąžinti prieš laivui išplaukiant. Po dviejų dienų laivas buvo oficialiai areštuotas, ir laivo įgulai buvo atsakytas laikinų leidimų išdavimas išėjimui į miestą, motyvuojant tuo, kad laivas areštuotas."
Pasak S.Lapinskienės, komanda jaučiasi kaip kalėjime. J.Bakanauskas, kaip ir daugelis jo kolegų, LJL dirba ne vieną dešimtmetį, yra lojalus kompanijai. Būtent todėl jam labai skaudu, kad pakliuvo į tokią situaciją.
Maitino pažadais
"Raguvos" įgula tikino, jog jau daugiau kaip tris mėnesius negavo atlyginimų, įskaitant dienpinigius, kurie sudaro didžiąją uždarbio dalį ir jie esą nurodyti LJL kolektyvinėje sutartyje bei asmeninėse darbuotojo sutartyse su darbdaviu.
"Įgulai, prieš išvykstant į laivą, LJL vadovybė tvirtai žadėjo, kad algos ir dienpinigiai bus mokami pilnai ir laiku, taip pat bus padengtos neišmokėtos skolos. Jūrininkai vėl patikėjo pažadais", – rašoma viešame įgulos kreipimesi.
Ir nors jūrininkai buvo apgauti, tačiau net tokiomis sąlygomis toliau budi pagal nustatytą grafiką, garantuoja laivo ir krovinio saugumą. Tik žmonės nebesupranta, kodėl jie turi dirbti nemokamai "būti areštuoti ir atsakyti už LJL valdininkų klaidas, kurios privedė anksčiau klestėjusią įmonę prie bankroto ribos".
Trūko kantrybė
Lietuvos saugios laivybos administracijos laikinai einanti pareigas direktorė Danguolė Raugalienė teigė, jog pirmojo skundo iš motorlaivio "Raguva" sulaukė prieš porą savaičių dėl galimo darbo sutarties pažeidimo. Toliau tas skundas keliavo į Socialinės apsaugos ir darbo ministeriją, paskui – į Valstybinę darbo inspekciją.
Pirmasis į kovą dėl savo teisių stojo vienas "Raguvos" komandos narys, iš Vakarų Afrikos pakrantės išsiuntęs raštą į Lietuvą. Esą jo aktyvumas labai supykdė kapitoną, todėl įtampa laive dar labiau išaugo.
Viešumo nepanoręs šio jūrininko tėvas neslėpė, kad kelias savaites mina LJL slenksčius prašydamas galimybės net už savo pinigus repatrijuoti sūnų į Lietuvą, tačiau jo pastangos kol kas bergždžios. Teigiama, kad nėra kas sūnų pakeičia laive.
"Esu priverstas dirbti motorlaivyje "Raguva" ne savo noru, negaliu atgauti savo dokumentų ir negaliu net už savo lėšas palikti laivą. Prašau jūsų išnagrinėti šią situaciją, padėti repatrijuotis iš Dakaro į Lietuvą ir padėti atgauti kelionės išlaidas bei atlyginimą", – tokį nevilties persunktą skundą liepos pradžioje gavo Lietuvos saugios laivybos administracija.
Dar po dešimties dienų kantrybė trūko ir likusiai komandai su kapitonu Viktoru Osipovu priešakyje. Šie iš atsakingų asmenų taip pat pareikalavo objektyvios informacijos apie esamą situaciją, laivo išplaukimą iš Dakaro ir uždarbio išmokėjimą.
"Kiek žinau, ir bankas, ir Susisiekimo ministerija bando sukurti kažkokį planą, kad tie jūrininkai galėtų sugrįžti namo. Daugiau nieko negaliu pasakyti, irgi esu tik samdomas darbuotojas", – dienraščiui sakė prisistatyti nepageidavęs Lietuvos jūrų laivininkystės atstovas.
Siūlo pasikeisti vietomis
Lietuvos jūrininkų sąjungos pirmininkas Petras Bekėža yra nustebęs, kad valstybinės įmonės laivai parduodami bankams, "jūrininkams numetamas kąsnelis" ir net degalams nėra pinigų.
"Ir blogiausia, kad tai jau ne tik "Raguvos" reikalai, čia tų laivų – visa puokštė. Siaubinga, kad bendrovės valdytojai nesutaria su bankais ir leidžia žlugdyti įmonę. Tokios pabaigos ir buvo galima tikėtis. Areštuotuose laivuose baigiasi degalai, maistas, blokuojamos banko kortelės, kapitonai net maisto įgulai nupirkti nebegali. Kur tai matyta?" – baisėjosi P.Bekėža.
Pasak pašnekovo, kodėl jūrininkų sąskaita reikėtų išlaikyti įmonę ir bankus? Esą, dirbant tokiomis sąlygomis, kantrybė turi savo ribas.
"Ar įsivaizduojate, kokie ten karščiai? Reikia pasiųsti įmonės valdybos narius, kad jie bent parą pabūtų tokiomis sąlygomis, kokiomis priversti dabar gyventi jūrininkai. Gal tada supras, ką tai reiškia", – teigė P.Bekėža.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Premjerė Klaipėdoje aptars sienos su Rusija apsaugos stiprinimą10
Premjerė Ingrida Šimonytė penktadienį lankysis Klaipėdoje, kur aptars valstybės sienos su Rusija apsaugos stiprinimą. ...
-
Sezono pabaiga – kupina džiaugsmingų patirčių
Ketvirtadienio vakarą Klaipėdos dramos teatro kavinėje vyko paskutinis šį sezoną žiūrovų su aktoriais susitikimas „Teatras be uždangos“. ...
-
EIMIN: nuo naujų darbo vietų iki maisto nešvaistymo iniciatyvos
Ekonomikos ir inovacijų viceministrė Neringa Morozaitė-Rasmussen lankėsi Klaipėdoje, kur susitiko su Klaipėdos mokslo ir technologijų parke (KMTP) įsikūrusių inovatyvių įmonių „Omega 365 Lithuania“, „Industrinės sistemos ir in...
-
I. Simonaitytės viešajai bibliotekai toliau vadovaus L. Juchnevič3
Klaipėdos apskrities Ievos Simonaitytės viešajai bibliotekai toliau vadovaus Laura Juchnevič. ...
-
Sukritikavo valdžią dėl verslo žlugdymo nesiimant iniciatyvos: čia – anekdotas6
Klaipėdos rajono verslininkai, 25 sklypų palei Palangos plentą savininkai, rajono valdžią kaltina žlugdant verslą. Esą valdžia kone porą dešimtmečių neinicijuoja jungiamojo kelio įrengimo, nors verslininkai pasiruošę prie kelio...
-
Mažiesiems klaipėdiečiams – apie pingvinus
Klaipėdos lopšelio-darželio „Rūta“ vaikai išradingai paminėjo Pasaulinę pingvinų dieną. Dėl itin spartaus pingvinų nykimo įstaigos pedagogėms kilo mintis šią dieną paminėti trumpalaikiu projektu „Pingvinai &...
-
Diskusijos dėl stadiono apšvietimo: pasiūlė įsigyti užuolaidas1
Dėl neseniai įrengto naujo stadiono prie „Gilijos“ pradinės mokyklos kilo diskusijos – esą stadiono apšvietimas įjungiamas dar nesutemus, o šviesos į daugiabučių namų langus plieskia per naktį. Taip pat klaipėdiečiai...
-
Storoji liepa ima byrėti7
Valstybės saugomas botaninis gamtos paveldo objektas – Storoji liepa – po pastarosios žiemos kiek „sulyso“, nes atitrūko ir nulūžo dalis jos kamieno. Tačiau panašu, kad medis gyvybingas, ima žaliuoti. ...
-
Gegužės 1-osios kaina – net 107 milijonai eurų?37
Tokių laisvadienių kaip Gegužės 1-oji našta ekonomikai neįtikėtinai didelė. Ekspertų paskaičiavimu, per vieną darbo dieną vien į valstybės biudžetą Lietuvoje yra sumokama 107 mln. eurų mokesčių. Tad per šventinę dieną iždo &s...
-
Klaipėdos senamiestyje mašinos vėl stovės kitaip10
Klaipėdos senamiestyje vėl sugrąžinama anksčiau buvusi automobilių stovėjimo tvarka – mašinas vėl teks statyti išilgai gatvės, ne statmenai į pastatus. ...