Quantcast

STT: Raseinių savivaldybės valdomose įmonėse – korupcijos rizikos

  • Teksto dydis:

Raseinių rajono savivaldybės valdomose bendrovėse nebuvo užtikrinamas skaidrumas: nepakankamas dėmesys skirtas viešų ir privačių interesų derinimui, viešųjų pirkimų skaidrumui, vadovų ir valdybų narių atrankai.

Tokias išvadas penktadienį paskelbė Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT), atlikusi korupcijos rizikos analizę Raseinių rajono savivaldybės uždarosiose akcinėse bendrovėse „Raseinių komunalinės paslaugos“, „Raseinių autobusų parkas“, „Raseinių vandenys“, „Raseinių šilumos tinklai“ ir savivaldybės įmonėje „Raseinių butų ūkis“.

Analizėje aptariamas 2016–2018 metų laikotarpis. Didžiąją šio laikotarpio dalį savivaldybės administracijos direktoriaus pareigas ėjo Remigijus Ačas, kuris nuo šių pareigų vėliau nušalintas ir atleistas dėl įtarimų kyšininkavimu.

Nustatyta, kad nebuvo užtikrinta aiški ir skaidri valdomų įmonių valdybų narių atranka, o savivaldybės administracijos direktoriui suteikti platūs įgaliojimai leido sudaryti ir dažnai keisti įmonių valdybų narius, didino subjektyvių sprendimų priėmimo tikimybę.

STT pateikia pavyzdį, kad pernai administracijos direktorius atšaukė visų keturių uždarųjų akcinių bendrovių valdybų narius, o po mėnesio be atrankos paskyrė naujos sudėties valdybas.

Pastebima, jog naujos valdybos paskirtos likus vos keturioms dienoms iki naujos griežtesnės tvarkos įsigaliojimo.

„Galimai taip savivaldybėje pasinaudota per plačia diskrecijos teise ir išvengta nuo 2018 metų liepos 1 dieną įsigaliojusių naujų procedūrų dėl kandidatų atrankos į įmonių valdybas įgyvendinimo – viešos atrankos skelbimo, privalomos kandidatų į valdybas atrankos komisijos sudarymo, kandidatams keliamų bendrųjų ir specialiųjų reikalavimų nustatymo ir pan.“, – rašoma ataskaitoje.

Pastebėta, kad kai kurių valdybų sudėtis per porą metų pasikeitė net šešis–aštuonis kartus.

Be to, nebuvo užtikrinta vieša ir konkurencinga bendrovių vadovų atrankos procedūra: įmonių vadovai paskirti iš vienintelių kandidatų, o jų skyrimo procesui įtaką galėjo daryti savivaldybės politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojai.

„Praktikoje jokia objektyvi, konkurencinga ir skaidri bendrovių vadovų atranka nebuvo vykdyta, neviešinta informacija apie atrankų organizavimą. (...) Kilo korupcijos rizika, kad įmonių vadovų skyrimo į pareigas procesui įtaką galėjo daryti Savivaldybės administracijos direktorių, kurie patys yra politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai, kaita“, – teigiama STT ataskaitoje.

Tarnyba pastebėjo, kad 2016 metais R. Ačo paskirti bendrovių vadovai 2018 metais buvo pakeisti, kai jo pareigas perėmė Liudas Kavaliauskas.

Atlikę analizę, STT pareigūnai nustatė, kad savivaldybėje ir jos valdomose įmonėse neskiriama dėmesio viešųjų ir privačių interesų derinimo priežiūrai ir nepotizmo rizikų valdymui, nenustatytas aiškus šio proceso kontrolės mechanizmas.

Dėl šių priežasčių dalis savivaldybės tarnautojų, įmonių valdybų narių, vadovų, viešuose pirkimuose dalyvaujančių asmenų nustatyta tvarka ir terminais neteikia privačių interesų deklaracijų arba netinkamai deklaruoja giminystės ar kitus ryšius, dėl kurių gali kilti interesų konfliktai.

Taip pat nustatyti atvejai, kai „Raseinių komunalinių paslaugų“ ir „Raseinių autobusų parko“ valdybų nariai nevengė interesų konfliktus keliančių situacijų arba nuo jų tinkamai nenusišalino.

Pavyzdžiui, „Raseinių komunalinių paslaugų“ valdybos narys Valdas Karabinas dalyvavo šios bendrovės vykdytuose viešuosiuose pirkimuose su savo bendrove „Brosta“ ir juos laimėjo bei pasirašė sutartį.

„Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad perkančioji organizacija bendrovė „Raseinių komunalinės paslaugos“ dalyvauti pirkime kvietė būtent valdybos nario vadovaujamą įmonę „Brosta“ ir pripažino ją viešojo pirkimo laimėtoja“, – rašoma STT ataskaitoje.

Pasak STT, visose savivaldybės įmonėse neužtikrinamas viešųjų pirkimų proceso nuoseklumas ir skaidrumas, nepakankamas dėmesys skiriamas pirkimų planavimui, aiškiai nereglamentuoti teisinių paslaugų pirkimo procesai, neužtikrinama tiekėjų konkurencija.

„Raseinių komunalinės paslaugos“ dalyvauti viešuose pirkimuose tendencingai kvietė tuos pačius tiekėjus, kurie buvo susiję tarpusavyje, o „Raseinių autobusų parkas“ sandorius dėl specialiais maršrutais vežamų keleivių su bendrove „Eskalada ir Ko“ nuo 2008 metų sudarinėjo be viešųjų pirkimų procedūrų.

Nustatyta, kad Savivaldybė vykdydama įmonių veiklos priežiūrą ir koordinavimą neskiria pakankamai dėmesio įmonių veikloje nustatytų pažeidimų šalinimui ir prevencijai.

Pažymėtina, kad šiuo metu STT Šiaulių valdybos pareigūnai atlieka tris ikiteisminius tyrimus dėl galimai neskaidriai vykdytų viešųjų pirkimų Raseinių savivaldybės administracijoje, taip pat „Raseinių vandenyse“. Įtarimai dėl korupcinių nusikaltimų šiose bylose iš viso pareikšti 17 asmenų.

Anksčiau tarnyba yra skelbusi, jog R. Ačas įtariamas už kyšį vykdant viešąjį pirkimą galėjęs sudaryti išskirtinai palankias sąlygas vienai privačiai bendrovei, pasirašiusiai sutartį su Raseinių rajono savivaldybės valdomu autobusų parku.

Raseinių rajono savivaldybės nepotizmo intensyvumo rodiklis siekia 21 proc. 2018 metų gegužės 31 dienos duomenimis, kas penktas savivaldybės administracijos darbuotojas yra susijęs santuokos, giminystės arba svainystės ryšiais.

Pagal nepotizmo rizikos intensyvumą Raseinių rajono savivaldybė yra 15 vietoje tarp 60 Lietuvos savivaldybių.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Italas

Italas portretas
Eilinė pasakėlė
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių