Quantcast

Naujas mokestis už seną automobilį?

Liberalų sąjūdžio deleguoto ministro valdoma Aplinkos ministerija šią vasarą pristatė dar vieną idėją, kaip mažinti piliečių motyvaciją naudoti smarkiai aplinką teršiančius automobilius. Deklaruota, kad naujovė turėtų paskatinti žmones per artimiausius metus atsisakyti taršiausių automobilių (teršiančių daugiau nei vidutiniškai).

Nepagrįstas optimizmas

Ministerija rimtu veidu planuoja, kad patvirtinus įstatymą pačių taršiausių automobilių per ketverius metus – iki 2025 m. pabaigos – Lietuvoje sumažėtų bent perpus. Kiti vairuotojai neva taip pat rinktųsi visuomenės sveikatai ir aplinkai nekenkiančius, efektyviau degalus naudojančius automobilius.

Kuo paremtos tokios nepamatuoto optimizmo prognozės – visiškai neaišku. Kiekvienam, stovinčiam ant žemės, daugiau nei akivaizdu, kad pagrindinė seno ir taršaus automobilių parko priežastis – varganas visuomenės pragyvenimo lygis, kuris ne tik neleidžia planuoti įsigyti naujų automobilių, bet net ir visai užkerta galimybę svarstyti apie dažnesnį jų keitimą. Daugelis lietuvių automobilį perka tik tada, kai senas visiškai lūžta ir tampa nebenaudotinas arba jo remonto sąnaudos aplenkia tokio paties naudoto, bet dar važiuojančio automobilio kainą.

Naujas mokestis, nors pristatomas kaip paskata atnaujinti automobilių parkui atnaijinti, liks tik dar vienu nauju būdu iš skurdžiausio sluoksnio ir vidurinės klasės gyventojų surinkti dar po vieną kitą šimtą eurų per metus.

Mokėtų visi

Dabar ministerijos siūlymas įsigaliotų ir visi (!) automobilių naudotojai naująjį mokestį turėtų mokėti nuo 2023 m. pradžios, o nuo 2025 m. tarifas dvigubėtų. Pagal viešą mokesčio skaičiuoklę galima lengvai įsitikinti – už vidutinišką apie 160 g/km CO2 išmetantį automobilį naudotojas per metus turės mokėti apie 50, o vėliau – apie 100 eurų.

Akivaizdu, kad tai ne tokia suma, kuri priverstų priimti staigius sprendimus. Todėl jau dabar aišku, kad pažadai apie esminį automobilių parko pasikeitimą tėra pigus populizmas. Tačiau kažkas naudos tikrai turės. Žadama, kad šio mokesčio lėšos bus kaupiamos naujame Darnaus judumo fonde. Jo lėšos būtų tiesiogiai investuojamos į mažiau taršaus viešojo transporto plėtrą, dviračių trasų ir takų infrastruktūrą ir į kitas darnaus įvairiarūšio judumo priemones.

Atviras klausimas, ar iš surenkamų lėšų neplanuojama pradėti skirti papildomų subsidijų naujų automobilių pardavėjams. Tokiu atveju naujasis mokestis būtų tik paslėpta korupcija, kai valstybiniu reguliavimu būtų didinamos automobilių gamintojų pajamos.

Šiandien skaičiuojama, kad metinis mokestis grėstų net trims ketvirtadaliams automobilių savininkų. Likęs ketvirtadalis, kurie naudoja automobilius, išmetančius mažiau nei 130 g CO2, metinio taršos mokesčio nemokės. Suprantama, kad daugelis iš jų 177 tūkst. transporto priemonių – tai naujų benzininių, hibridinių ar elektrinių automobilių savininkai.

Nesigilina į priežastis

Visiškas nesusipratimas, kad mokestis bus identiškas visiems automobiliams – ir tiems, kurie ištraukiami tik švenčių proga, ir tiems, kurie kasdien prasuka šimtus kilometrų. Taršos mokesčio susiejimas su gamykliniais automobilio parametrais atmeta ir alternatyvią galimybę – poveikį aplinkai fiksuoti per atitinkamą degalų kainos dalį. Ministerijos vertinimu, faktinis transporto degalų vartojimo augimas rodo, kad visuomenė nereaguoja į degalų kainos didėjimą.

Tokie argumentai kelia tik liūdną šypseną, nes panašu, kad ministerija visiškai nesigilina į piliečių elgsenos priežastis. Todėl ir naujas mokestis, nors pristatomas kaip paskata atnaujinti automobilių parkui atnaijinti, liks tik dar vienu nauju būdu iš skurdžiausio sluoksnio ir vidurinės klasės gyventojų surinkti dar po vieną kitą šimtą eurų per metus. Įdomiausia, kad naująjį mokestį jau žadama lengvai apeiti – jis nebus taikomas transporto priemonėms, registruotoms, pavyzdžiui, Latvijoje ar Lenkijoje. Tad spėkite, kur automobilius pirks ir deklaruos visų pasienio rajonų gyventojai?

Visa tai matant, belieka paklausti – kodėl šiuo metu paskelbtas naujas tarnybinių automobilių konkursas Policijos departamente, tačiau jame perkamas net 31 dyzelinis ir nė vieno gražaus bei pūkuoto elektra varomo automobilio?



NAUJAUSI KOMENTARAI

Taip vat

Taip vat portretas
Žodžiu eini į banką, arba perki lizingu su,, geromis '' palūkanomis, o užmiesčio gyventojai kur važinėjo į darbą už,, solidų '' atligį kur gauna dauguma vorele į darbo birzą išsirikiuos

Rokas

Rokas  portretas
Tas plikis Gentvilo afioru pridares, nebežino kaip įkasti. Žmonems. Dviratukas jo klička.

Sss

Sss portretas
Eina n....
VISI KOMENTARAI 29

Galerijos

  • Vagių ir šliundrų sovietai
    Vagių ir šliundrų sovietai

    Niekas negali pasakyti, ką Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) iš tiesų veikė nuo 1913-ųjų rudens iki 1917-ųjų pavasario, gyvendamas Sibiro tremtyje. ...

    4
  • Mergelė Bufetava
    Mergelė Bufetava

    Prastai lietuviškai kalbantis pilietis Z. Z. turėjo jugoslavišką bufetą. Kažkada pirktą pagal pažintis už talonus. Nors Jugoslavijos jau nėra, tačiau bufetas tebestovi. Virš bufeto ant sienos prikalta Rusijos vėliava. Kartą, kai...

    3
  • Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato
    Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato

    Kasmetinė mero ir tarybos darbų ataskaita ilgus metus buvo privalomas dokumentas, kurį miesto vadovas kasmet pateikdavo vilniečiams, kad jie galėtų matyti, kaip vykdomi valdžios  įsipareigojimai. Šią tradiciją įvedė Artūras Zuokas, ka...

    3
  • Timūras be būrio
    Timūras be būrio

    Potvynis Sibire nesibaigia, užtvindė jau ir urano kasyklas (skęstantys miestai, kaimai, namai su visu gyvuoju inventoriumi šiuo atveju – ne tiek svarbūs), taiką vis drumsčia ukrainiečių koviniai dronai (nepainioti su kovinėmis žąsimis),...

  • Atstatėme istorinį teisingumą
    Atstatėme istorinį teisingumą

    Man, kaip partizano ir tremtinės dukrai, itin svarbu ir labai džiugu, kad balandžio 18-ąją Seime įstatymo pakeitimu atstatytas istorinis teisingumas nuo okupacijų nukentėjusiems panašaus likimo Lietuvos gyventojams. Mano inicijuotoms Asmenų, nu...

    3
  • Strateginė migla
    Strateginė migla

    Agresija prieš kaimynus, tarptautinės teisės ignoravimu Maskva išvadavo Vakarų sąjungininkus nuo vidinio poreikio laikytis tam tikro komunikacijos etiketo. Auklėjimas laisvojo pasaulio atstovams trukdo nusileisti iki Rusijos nebeprezidento D...

  • E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką
    E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką

    Skleidžiasi pavasaris. Nusilpę Ukrainos gynėjai gaus dalį jiems reikalingos amunicijos. Nukentėję Ukrainos miestai turėtų gauti daugiau oro gynybos priemonių. JAV politinė sistema pagaliau, vėluodama pusę metų, pasiekė rezultatą, kurio norėjo d...

  • Willkommen in Litauen
    Willkommen in Litauen

    Vos Vyriausybė ir „Rheinmetall“ pasirašė ketinimų protokolą dėl amunicijos gamyklos Lietuvoje, jau tą pačią dieną ėmė tyliai mutuoti nepasitenkinimo erzelis. Kadangi gamyklą planuojama statyti ant Sveikatos mokslų universiteto v...

    19
  • Kur eina karavanas?
    Kur eina karavanas?

    Dar neišsivadėjo keturių komunarų aura Ramybės parke – jau iš peties triūsia naujo paminklo statytojai. Nors sakoma, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, kauniečiai išdrįso: ne visi entuziastingai sutinka verslininko i...

    16
  • Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?
    Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?

    1950-aisiais parama populistinėms jėgoms svyravo ties 10 proc., 2023 m. išaugo beveik iki 27 proc., rodo švedų analitinio centro TIMBRO ir Europos laisvosios rinkos analitinių centrų tinklo EPICENTER parengtas Autoritarinio populizmo indeksa...

    11
Daugiau straipsnių