Lietuvos pareigūnai sako tikį, kad Baltarusijos pasirinkimą ir toliau lems ekonominiai, o ne politiniai išskaičiavimai.
Karaliaučiaus srityje trečiadienį apsilankęs V. Putinas pareiškė, kad rusiškos naftos tiekimą būtina susieti su naudojimusi Rusijos geležinkeliais ir uostais Suomijos įlankoje.
„Tai būtina aptarti gerokai platesniu formatu. Juk Baltarusijos gamyklose perdirbama mūsų nafta, kitos ten nėra ir vargu ar bus. Todėl būtina griežtai susieti mūsų naftos gavimą su atitinkamu naudojimusi mūsų infrastruktūra“, – pasitarime transporto infrastruktūros plėtros temomis kalbėjo V. Putinas.
Pasitarime dalyvavęs „Rusijos geležinkelių“ vadovas Olegas Belozerovas paaiškino, jog Baltarusija to nenori – jos nesudomino ir pasiūlytos labai solidžios įkainių nuolaidos naftos produktų eksportui per Rusijos uostus.
„Mes Baltarusijos naftos perdirbimo gamykloms pasiūlėme 50 proc. nuolaidą, tačiau jos atsisako naudotis mūsų ir Ust Lugos, ir Sankt Peterburgo uostais, o savo produkciją eksportuoja per Baltijos valstybių uostus. Mes siekiame juos sudominti, o jie tvirtina, kad yra sudarę ilgalaikes sutartis“, – sakė O. Belozerovas.
Lietuva pasiruošusi
Lietuvos Vyriausybė sako esanti pasirengusi užtikrinti geriausias sąlygas baltarusiškam tranzitui per Klaipėdos uostą ir Lietuvos geležinkeliais.
„Baltarusijos pusė vadovaujasi ekonomiškumo principu ir transportuoja ten, kur yra naudingiausia. Mes užtikrinsime geriausias sąlygas. Visiems kroviniams turi būti taikomi ekonominiai, ne politiniai kriterijai, čia negali būti jokios politikos“, – BNS trečiadienį sakė Lietuvos premjero Sauliaus Skvernelio patarėjas Deividas Matulionis.
Maskva siekia, kad Baltarusija būtų kuo labiau priklausoma nuo Rusijos.
Ekonomiškai mes esame konkurencingesni, bet jeigu tai bus politinis sprendimas, tai nieko nereikš.
„Geografiškai Baltarusijai atstumai yra mažesni vežti per Klaipėdą nei važiuoti į šiaurę. Ekonomiškai mes esame konkurencingesni, bet jeigu tai bus politinis sprendimas, tai nieko nereikš“, – BNS sakė Laurynas Jonavičius iš Vilniaus universiteto Tarptautinių santykių ir politikos mokslų instituto.
Rusiškos naftos produktų eksportas yra viena pagrindinių Baltarusijos eksportų eilučių. Šie produktai yra viena nedaugelio baltarusiškų prekių, paklausių Vakarų Europoje.
Naftos produktų eksporto klausimu tarp Baltarusijos ir Rusijos daugelį metų tęsiasi ginčai. Vis pasigirsta nesutarimų, kaip pasidalinti iš naftos produktų gautas pajamas, Rusija taip pat nori dalyvauti dviejų Baltarusijos naftos perdirbimo įmonių privatizavime, tačiau Minskas ir toliau siekia išlaikyti jas valstybinėmis.
„Siūlydamas eksportuoti per Rusijos uostus Putinas, aišku, mato čia ekonominę naudą, be to, jis tada žino, kiek tiksliai naftos produktų Baltarusija eksportuoja“, – sakė L. Jonavičius.
„Iš V. Putino pusės tai yra racionalus ir logiškas siūlymas. Kuo tai baigsis, sunku pasakyti, nes (Baltarusijos prezidentas Aleksandras) Lukašenka visada manevruoja ir bando išlaikyti galimybę gauti pajamas iš Vakarų“, – sakė L. Jonavičius.
„Lietuvos geležinkelių“ krovinių pervežimai šiemet per septynis mėnesius, palyginti su pernai tuo pačiu laikotarpiu, išaugo 6,5 proc. iki 28,99 mln. tonų. Iš jų naftos produktų tranzitas per Klaipėdos uostą siekė 1,224 mln. tonų.
Pirmuosius keturis šių metų mėnesius, kai dėl Rusijos ir Baltarusijos ginčo pastarajai buvo apribotas naftos tiekimas, geležinkeliai per mėnesį perveždavo apie 90-140 tūkst. tonų naftos, vėliau krovinių apimtys išaugo iki daugiau nei 230 tūkst. tonų per mėnesį, o liepą pasiekė 260 tūkst. tonų.
Naujausi komentarai