- Lukas Blekaitis, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija kartu su Nacionaline viešojo transporto keleivių asociacija pirmadienį Seime organizavo tarptautinę konferenciją dėl nemokamo viešojo transporto miestuose.
Susisiekimo ministerijos specialistas Marius Pakėnas patvirtino, kad ministerija yra už nemokamą viešąjį transportą, tačiau tam reikėtų rasti lėšų.
Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisijos pirmininkas Virgilijus Poderys mano, kad nemokamas viešasis transportas galėtų padėti įgyvendinti ES įsipareigojimus mažinti oro taršą.
„Atsinaujinanti energetika savo kainomis pasiekė normalios energetikos kainą. Dabar ant stalo yra kitas patiekalas, su kuriuo visuomenė turi dirbti – transportas. ES šalys priėmė įsipareigojimus sumažinti taršą, tai pagrįsta ir baudomis. Tai ne tik vertybinis dalykas, bet ir ekonominis, finansinis, kurį pajusime jau po kelių metų“, – sakė V. Poderys.
Pasak Seimo nario Tomo Tomilino, visuomenėje vyrauja mitas, kad viešasis sektorius nekuria pridėtinės vertės.
„Nemokama paslauga mūsų šalyse asocijuojasi su prasta kokybe, vertės nekūrimu, vartotojų noru tą dalyką įvertinti pinigais. Su šiuo mitu reikėtų kovoti ir atsakyti į klausimą, ar reikalinga plėtoti viešojo transporto sektorių kaip prioritetinę viešųjų paslaugų sritį. Tai nėra prioritetas šiandien, bet jei tai tampa taip svarbu visiems, ir miesto gyventojams, ir klimato kaitos įveikimo šalininkams, tai galbūt metas eiti prie paslaugos suvisuotinimo“, – teigė T. Tomilinas.
Europos mobilumo valdymo platformos EPOMM atstovė Lietuvoje Kristina Gaučė atkreipė dėmesį, kad didžiausia problema ir taršos rūšis Vilniuje – triukšmas.
„Kas trečia švietimo įstaiga Vilniuje buvo pakliuvusi į padidinto triukšmo zoną. Apie pusę visų miestų gyventojų yra su specialiais poreikiais. (...) Šeimos, kuriose yra automobiliai, 15 proc. skiria kiekvieno asmens lėšų būtent jam.
Šeimos, kuriose yra automobiliai, 15 proc. skiria kiekvieno asmens lėšų būtent jam.
Jokiais būdais negalima siūlyti viešojo transporto žmonėms, kurie ir taip juda darniai. (...) Nuolaidos ir paskatos per tarifų mažinimą yra gera priemonė, tačiau viešasis transportas turi būti greitas, patikimas, dažnai kursuoti, patogus, paprastas naudotis“, – sakė K. Gaučė.
Pasak EPOMM atstovės Lietuvoje, pasitaiko atvejų, kai viešasis transportas po kiek laiko tampa vėl mokamas.
„Bendra tendencija, kad, net viešajam transportui tapus nemokamu tam tikroms socialinėms grupėms, reakcija būna vienoda, kad už paslaugą moka visi mokesčių mokėtojai, o naudojasi tik tam tikra grupė. Labai nemažai atvejų, įvedus nemokamą viešąjį transportą, jis buvo vėl apmokestinamas ir sulaukdavo daugiau neigiamų reakcijų nei teigiamų, kai viešasis transportas būdavo padarytas nemokamu“, – teigė K. Gaučė.
„Kai mieste 9 eurai už valandą automobilių stovėjimas, tai nori nenori renkiesi alternatyvią priemonę“, – pridūrė K. Gaučė.
Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausiasis specialistas M. Pakėnas teigia, kad ministerija yra už nemokamą viešąjį transportą, tačiau tam reikėtų tvaraus finansavimo šaltinio.
„Ministerija visada yra už, tik vienintelis klausimas – iš kur gauti pinigų, nes suprantame ir vežėjus, jiems taip pat reikia iš kažko gyventi. Kai kuriuos tarpmiestinius maršrutus dėl žmonių mažėjimo prašoma uždaryti, nes vežėjui tai yra grynas nuostolis. Nemokamas viešasis transportas – gera idėja, tik svarbu finansavimas“, – teigė M. Pakėnas.
Konferencijoje taip pat pasisakė ir Talino ES biuro vadovas Allanas Alakulas. Estija nemokamą viešąjį transportą Taline mieste registruotiems gyventojams padarė dar 2012 m. Pasak A. Alakulo, miesto biudžetas iš to sugebėjo net uždirbti.
„Taline yra 600 transporto priemonių parkas, viešojo transporto biudžetas sudaro beveik 70 mln. eurų. Jis didėja nuo tada, kai buvo padarytas nemokamas 2012 m. Taline nemokamas viešasis transportas kainuoja apie 12 mln. eurų per metus. Visiems registruotiems miesto gyventojams šis transportas yra nemokamas. Miesto biudžetas netgi iš to užsidirbo įvedęs viešąjį transportą, nes padidėjo mokesčių mokėtojų skaičius mieste“, – sakė A. Alakulas.
Pasak jo, pereiti į viešąjį transportą estus privertė ir padidinti automobilių statymo tarifai – Talino senamiestyje pasistatyti automobilį kainuoja 6 eurus už valandą.
„Eurostat“ duomenimis, Lietuva užima vieną iš pirmųjų vietų tarp ES valstybių, kuriose didžiausia dalis kelionių atliekama asmeniniu automobiliu. Tokie keliavimo įpročiai sukelia problemų Lietuvai vykdant tarptautinius įsipareigojimus, siekiant mažinti ne tik šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekius, bet ir oro taršą, kuri turi įtakos gyvenimo kokybei.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vilkikai prie Šalčininkų punkto nuo penktadienio turi laukti kitoje vietoje
Vilkikai, važiuojantys per Šalčininkų pasienio postą ir laukiantys kelkraštyje bei keliantys riziką eismo saugumui, nuo penktadienio nukreipiami laukti į kitą, mažiau judrų kelią. ...
-
Bankų pelnas vėl viršijo rekordus ir tai dar – ne pabaiga?5
Bankų pelnas šiemet – beveik 1 mlrd. eurų. Tai yra du kartus daugiau nei 2022-aisiais. Beje, tiek pelno bankai uždirbo jau atskaičius laikinąjį solidarumo įnašą į šalies biudžetą. Bendra sumokėta suma perkopė 250 mln. eu...
-
KT vertins, ar kailinių žvėrelių verslo draudimas neprieštarauja Konstitucijai4
Konstitucinis Teismas (KT) ėmėsi svarstyti, ar parlamento įteisintas kailinių žvėrelių verslo draudimas atitinka pagrindinį šalies įstatymą. ...
-
Už šūkį „šlovė Ukrainai“ – išpuoliai prieš lietuvius užsienio kurortuose
Lietuvių turistų atostogas svetur vis dažniau apkartina netikėti susidūrimai su ten pat ilsėtis atvykstančiais rusais. Užtenka pasakyti „šlovė Ukrainai“ ir dūžta lėkštės, į poilsiautojus skraido stiklinės. Tokį i&scaro...
-
Elektromobilių vairuotojus Kaune pasitinka pokyčiai: atsiskaitymas už įkrovimą – mobiliąja programėle6
Kauno mieste 23 elektromobilių įkrovos stoteles įrengusi savivaldybės administracija, reaguodama į elektros kainų svyravimus ir piktnaudžiavimo atvejus, imasi neišvengiamo sprendimo. Nuo balandžio 22 d. (pirmadienio) pradeda veikti apmokėjimo s...
-
Lietuvos specialistai nuskenavo Bučos ir Borodyankos teritorijas Ukrainoje: buvo apgadinti dronai
Statybos sektoriaus vystymo agentūra (SSVA) baigė karo suniokotų Bučos ir Borodyankos teritorijų Ukrainoje fotografavimą dronais, kad vėliau galėtų būti sukurtas 3D miestų planavimo įrankis. ...
-
A. Mazuronis prognozuoja, kad šios kadencijos Seimas nepadidins mokesčių dėl gynybos3
Opozicinės Darbo partijos lyderis Andrius Mazuronis sako, kad šiemet kadenciją baigiantis Seimas nepadidins mokesčių dėl gynybos, o pastaraisiais mėnesiais vykusios diskusijos buvo skirtos imituoti sprendimų paiešką. ...
-
M. Lingė: maitinimo sektoriuje bankrotų mažėja, įdarbinama vis daugiau žmonių3
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas konservatorius Mindaugas Lingė sako, kad įdarbinimai maitinimo sektoriuje auga, bankrotų mažėja, daugėja pradedančių veiklą įmonių, tuo metu Ugdymo ir gydymo įstaigų maisto gamintojų asociacijos va...
-
Maitinimo sektoriaus atstovų protestas prie Vyriausybės: prašo grąžinti lengvatinį PVM tarifą9
Apie 100 protestuotojų – maitinimo sektoriaus atstovų – prie Vyriausybės rūmų Vilniuje penktadienį surengtame mitinge reikalauja grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...