- Lukas Blekaitis, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnai (STT), išanalizavę bendrovės „Kelių priežiūra“ korupcijos rizikas dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose, nustatė, kad trūksta skaidrumo apsisprendžiant, kuriuose viešuosiuose pirkimuose dalyvauti, pastebėta nevienoda atliktų darbų ir suteiktų paslaugų apskaita bei galimos konkurenciją ribojančios apraiškos.
Atlikta STT analizė rodo, kad trūksta skaidrumo viešųjų pirkimų atrankoje, kuriuose „Kelių priežiūra“ galėtų dalyvauti. Anot STT, ši rizika kyla dėl to, kad pati įmonė sprendžia, kuriame viešajame pirkime dalyvauti kaip tiekėjai.
Taip pat pasitaiko atvejų, kai bendrovės darbuotojai nepastebi arba galimai sąmoningai nevertina potencialiai aktualių viešųjų pirkimų. Abejones dėl skaidrumo kelia ir tokie atvejai, kai bendrovė, priėmusi sprendimą nedalyvauti pirkime, vėliau objekte darbus vykdo kaip subrangovas. Sprendimai nedalyvauti tam tikruose viešuosiuose pirkimuose ne visada gali būti pateisinami vien ekonominiais motyvais, todėl manoma, kad juos gali lemti ir asmeninis interesas.
STT pareigūnai nustatė nevienodą atliktų darbų ir suteiktų paslaugų įforminimo vykdomą apskaitą. Ne visada galima aiškiai identifikuoti, kokie darbai atlikti, kokios suteiktos paslaugos ar jų kiekiai. Nustatyti atvejai, kai nebuvo apmokama kelionė į vykdomų darbų vietą, taikyti nevienodi tų pačių paslaugų įkainiai skirtingiems asmenims.
Kaip teigiama pranešime, nėra nuoseklios atsiskaitymų kontrolės ir patvirtintos tvarkos, kaip turėtų būti stebimi klientų įsiskolinimai. Neretai yra parduodamos prekės, teikiamos paslaugos, nepaisant to, kad klientai jau vengia atsiskaityti, o aiškios sistemos nebuvimas sudaro galimybes kai kuriems įsiskolinusiems klientams sudaryti išskirtines sąlygas pratęsti atsiskaitymo terminus arba išvengti prievolės atsiskaityti.
Analizės metu aptiktos ir galimos konkurenciją galimai ribojančios apraiškos. Nustatyta atvejų, kai atskiroms viešųjų pirkimų dalims iš kelių tiekėjų buvo sulaukiama tik po vieną pasiūlymą – tiekėjai nekonkuravo nė vienoje dalyje. Pavyzdžiui, vykdant 60-ties dalių pirkimą, pasiūlymus atskiroms dalims teikė 6 tiekėjai ir jie visi pateikė pasiūlymus skirtingoms pirkimo dalims.
„Kelių priežiūra“, kaip subranga, pagal atliktą analizę, neretai vykdo darbus ir teikia paslaugas privatiems subjektams, kurie yra laimėję valstybės ar savivaldybės viešuosius pirkimus. Nustatyta atvejų, kai pagal rangos ir subrangos sutartis užsakomi darbai ar paslaugos skiriasi – kai kurie tiekėjai, siekdami mažinti kaštus, galimai manipuliuoja subrangos kiekiais ir kokybe.
STT manymu, bendrovė turi aiškiai nustatyti, kam yra teikiama pirmenybė dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose. Taip pat svarbu nustatyti aiškų atliekamų darbų ir teikiamų paslaugų įforminimą bei įtvirtinti aiškią klientų atsiskaitymo kontrolės bei stebėsenos sistemą. Aktualu patikrinti, ar atlikti subrangos darbai ir suteiktos paslaugos atitinka viešųjų pirkimų sąlygas.
STT „Kelių priežiūrai“ siūlo ieškoti valdymo ir veiklos organizavimo sprendimų, kurie leistų racionaliau panaudoti Lietuvos automobilių kelių direkcijos lėšas ir bendrovės pajėgumus. Taip pat siūloma imtis papildomų priemonių, kad „Kelių priežiūra“ nedalyvautų sandoriuose, kuriais galimai sudaromos prielaidos netinkamam pirkimų sutarčių vykdymui ir nepagrįstiems tokias sutartis sudariusių tiekėjų sutaupymams.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
LB: bankai nepakankamai informuoja savivaldybes apie alternatyvas uždarytiems skyriams1
Lietuvos banko (LB) vertinimu, nors mažėja fizinių bankų klientų aptarnavimo skyrių, poreikis „gyvai“ konsultacijai išlieka. Tačiau, anot LB atstovės, gyventojai nepakankamai informuojami apie alternatyvias aptarnavimo galimybes. ...
-
Vilniaus Senamiestyje bus pradedamos naujo gyvenamųjų namų projekto statybos3
Įmonių grupė „Eika“ kartu su bendrove „Etapas Group“ bei jos partneriais užbaigė sostinės Seinų gatvėje esančio sklypo ir jame suplanuoto gyvenamųjų namų projekto „Senamiesčio sodai“ įsigijimo sandorį. ...
-
Ugdė vaikų meilę vandeniui
Ketverius metus, nuo 2020 m. rusėjo iki 2024 m. sausio, trijų Kauno miesto pradinių mokyklų antrokai dalyvavo Sporto rėmimo fondo finansuojamame projekte „Pamilk vandenį“. Apie 800 antrokų vieną kūno kultūros pamoką praleido baseine, mok...
-
Produkciją Lietuvoje pristato biodujomis varomu vilkiku: per metus 100 tonų sumažins išmetamą CO22
Gėrimų gamintoja „Volfas Engelman“ nuo šiol savo produkciją visoje Lietuvoje pristato biometanu varomu vilkiku. Naujasis sunkvežimis kasdien keliauja iš Kauno į didžiųjų prekybos tinklų, esančių Panevėžyje ir Vilniuje, sa...
-
A. Avulis: vis dar galioja mano pasiūlymas, kad 2026 m. pabaigoje stadione žaistume futbolą19
Nacionalinį stadioną iš „BaltCap“ perimančios „Hanner“ vadovas Arvydas Avulis sako esąs pasirengęs vykdyti projektą, o jau 2026 m. pabaigoje galėtų būti sužaistos pirmosios futbolo rungtynės. Anot jo, šiuo metu ...
-
D. Vedrickas: VPT galbūt vertins galutinę stadiono koncesijos sutartį – nenorėčiau dabar spekuliuoti2
Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) vadovas Darius Vedrickas neatmeta, kad tarnyba vertins Nacionalinio stadiono statybos koncesijos sutarties galutinį variantą. ...
-
„Mega“ pranešė liūdną žinią: neteko ilgaamžių ryklių12
Ne vienus metus prekybos ir laisvalaikio centras „Mega“ buvo vienintelė vieta Lietuvoje, kurioje buvo galima apžiūrėti ryklius. Rykliai kartu su daugiau nei dviem šimtais per 40 skirtingų rūšių iš Atlanto, Indijos ir Ram...
-
„LTG Cargo“ pradėjo testuoti išmaniąją nuotolinės diagnostikos sistemą
LTG grupės krovinių vežimo bendrovė „LTG Cargo“ pradėjo lokomotyvuose testuoti išmaniąją nuotolinės diagnostikos įrangą. Planuojama, kad pasiteisinus šiam tęstiniam projektui bendrovė galės sutaupyti iki 1,5 mln. eurų pe...
-
„Regitros“ paslaugos buvo neprieinamos
Savaitės pradžioje daugybė vairuotojų negalėjo prisijungti prie „Regitros“ vairuotojų portalo. Vėliau pasirodė pranešimas, kuriuo patvirtinta žinia apie sutrikimą ir atsiprašymas už nepatogumus. ...
-
„Litgrid“ ruošiasi rekonstruoti vieną iš elektros linijų tarp Lietuvos ir Latvijos
Elektros perdavimo sistemos operatorė „Litgrid“ iki 2029 metų ruošiasi rekonstruoti Lietuvos teritorijoje esančią 330 kV elektros linijos tarp Panevėžio ir Latvijoje esančios Aizkrauklės dalį. ...