- Zigmas Jurevičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dakaro užkariautojas Arūnas Gelažninkas per savo gyvenimą motociklais įveikė sudėtingiausius ir pavojingiausius maršrutus, tačiau vieną rimčiausių incidentų patyrė prie motorolerio vairo. Ir jis, ir kiti specialistai perspėja, kad, Seimui plečiant lengvųjų motociklų vairavimo galimybes, nevalia pamiršti ir išaugsiančios atsakomybės.
Diskusijos – net dvejus metus
Praėjusią savaitę Seime pritarus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimams, vairuotojai, turintys teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones, galės be papildomų teorijos testų ir egzaminų "Regitroje" vairuoti lengvuosius motociklus.
Kiek anksčiau balandį Seime buvo svarstoma, kad tokią teisę reikėtų suteikti, tačiau buvo siūloma, jog vairuotojai turėtų įgyti praktinių ir teorinių žinių. Egzamino "Regitroje" esą nereikėtų. Taip pat siūlyme buvo akcentuota, kad teisę vairuoti A1 kategorijos transporto priemones, t.y. motociklus ir motorolerius, kurių variklių darbinis tūris neviršija 125 kub. cm., galėtų tik 25 metų sulaukę ir penkerių metų vairavimo stažą turintys asmenys. Tačiau galiausiai buvo nuspręsta A1 kategorijos transporto priemones leisti vairuoti asmenims, sulaukusiems 24 metų ir turintiems dvejų metų vairavimo stažą.
Labai svarbu, kad tie kursai nebūtų tik formalūs, todėl reikia ir tam tikrų egzaminų ar testo, jog instruktorius galėtų aiškiai nuspręsti, ar mokinys pasirengęs saugiai išvažiuoti į gatvę.
Įstatymo pakeitime, įsigaliosiančiame šių metų rugpjūčio 1-ąją, teigiama, kad tokiems vairuotojams nebereikės jokių papildomų teorijos mokymų, išskyrus praktinius.
Pasak vieno pataisų iniciatorių parlamentaro Mykolo Majausko, diskusijos užtruko beveik dvejus metus. Jų metu numatyta, kad siekiantiems papildomos kategorijos vairuotojams pakaks trumpalaikių praktinio vairavimo mokymų. Susisiekimo ministerija siūlė, kad jie užtruktų ne mažiau 10 akademinių valandų. Politikai mano, kad pakaktų ir 3–5 val. mokymų.
"Pagal dabar galiojančią tvarką vairuoti lengvąjį motociklą gali ir šešiolikmečiai, išlaikę atitinkamus teorijos ir praktikos egzaminus. Supaprastinta tvarka galios tik brandesnio amžiaus ir vairavimo patirties jau turintiems vairuotojams", – aiškino M.Majauskas.
Politikų teigimu, šiuo sprendimu bus paskatintos galimybės populiarinti ekologiškesnį transportą, dažnu atveju iškeičiant automobilį į motorolerį. Tai taip pat prisidės ir prie spūsčių mažinimo bei parkavimo problemų didmiesčiuose sprendimo.
Iki Europos – dar toloka
Žinomas motociklininkas Arūnas Gelažninkas politikų sprendimą įvertino pozityviai.
"Idėja sveikintina, bet nuo Vakarų Europos, kur motoroleriai itin populiarūs, dar gerokai atsiliekame. Ten seniai normalu miestuose važinėti ne mašinomis, o motoroleriais ir tam yra sudarytos atitinkamos sąlygos", – teigė lenktynininkas.
Jo žodžiais, sąlygų vairuoti motorolerius palengvinimas populiarins pačią motociklizmo idėją ir plės jos šalininkų gretas. Tiesa, būtina numatyti ir tam tikrus saugiklius.
"Net patyrusiam motociklininkui po žiemos pertraukos, kai jo transportas stovėjo garaže, būtina prisiminti įgūdžius. O jei žmogus gyvenime nevažiavęs dviem ratais ir dabar tokią teisę gaus vien įgydamas B kategoriją? Toks asmuo, prieš sėsdamas ant motorolerio, privalo rimtai pasitikrinti įgūdžius. Praktiniai mokymai yra būtini", – įsitikinęs A.Gelažninkas.
Be to, pašnekovo nuomone, būtinos ir teorinės žinios bei specialistų patarimai.
"Net patyrusiam motociklininkui po žiemos pertraukos būtina prisiminti įgūdžius. O jei žmogus gyvenime nevažiavęs dviem ratais ir dabar tokią teisę gaus vien įgydamas B kategoriją?" – A.Gelažninkas. Vilmanto Raupelio nuotr.
Pavojingi net akmenukai
Sėdint prie automobilio vairo, įtakos turi kelio danga ir oro sąlygos. Riedant motociklu šių faktorių reikšmė dar svarbesnė.
"Keliaujantys vien automobiliu turbūt nė nesusimąsto, kaip tokios, atrodytų, šalutinės aplinkybės apsunkina motociklo valdymą. Pavyzdžiui, kai palyja, lėkti motociklu tampa labai slidu. Žvyras, maži akmenukai ant asfalto – taip pat labai pavojingi, ypač sukant", – aiškino jis.
Anot A.Gelažninko, Lietuvos keliai ir gatvės toli gražu ne visur yra idealios būklės, todėl labai svarbu stebėti ir kelio dangą, nes kiekviena duobė arba sunkiojo transporto suformuota asfalto įduba gali lemti kritimą ir skaudžias traumas.
Priklausomai nuo modelio, lengvasis motociklas gali išvystyti iki 100 km/val. greitį. Nepatyrusiam vairuotojui tai – gana rimtas išbandymas, nes, važiuojant tokiu greičiu, atsiranda ir didelė rizika.
Patyrė skaudžią avariją
Pasak A.Gelažninko, persėdus ant motociklo reikia prisiminti pagrindinę taisyklę, kurią kartoja visi A kategorijos vairavimo instruktoriai, – įsivaizduok, kad esi nematomas kitiems eismo dalyviams. Todėl motociklininkams privalu nuolat sekti situaciją kelyje, ir ne tik priešais nosį, bet ir tai, kaip jį keičiasi transporto priemonės gale bei šonuose.
"Įvykus avarijai, net jei nebūsi kaltas, tau skaudės labiausiai, nes susidūrimo atveju visą smūgį patirsi savo kūnu. Jo nekompensuos automobilio konstrukcijos, todėl galimos ir skaudžios traumos", – aiškino A.Gelažninkas.
Apie traumas lenktynininkas žino ne iš nuogirdų. Prieš penketą metų vairuodamas motorolerį jis pateko į rimtą avariją. Riedėdamas gatve A.Gelažninkas įsirėžė į automobilį. Šis motociklo kelyje atsirado netikėtai apsisukęs iš priešpriešinės eismo juostos ir kirtęs ištisinę liniją. Nors lenktynininkas buvo nekaltas, jis nukentėjo kur kas labiau nei taisyklių pažeidėjas. Motoroleris buvo sudaužytas nepataisomai, o pats Arūnas pateko į medikų rankas, jam buvo atlikta raiščių operacija.
Paradoksas: sudėtingiausias pasaulio trasas įveikęs A.Gelažninkas vieną skaudžiausių avarijų patyrė ant motorolerio. Agdakar.lt nuotr.
Motociklininkams tobulinti įgūdžius svarbu ir dėlto, kad paprastesniuose modeliuose nėra papildomų saugumo sistemų, kurios kompensuotų vairuotojo klaidas arba kelyje pasitaikančius iššūkius. Antipraslydimo ir ABS sistemos diegiamos tik į galingesnius motociklus.
"Lengvuosiuose motocikluose tokių sistemų tikrai nėra, todėl tik nuo vairuotojo meistriškumo ir dėmesingumo priklauso, kaip jis sugebės apvažiuoti kliūtį ar atlikti kitą reikiamą manevrą", – dėstė jis.
Lenktynininkas pastebi, kad dviračių transporto priemonių vairuotojai dažnai ignoruoja tokias apsaugos priemones, kaip šviesą atspindinčios liemenės ir specialūs rūbai. Kur kas dažniau galima pastebėti motoroleriu riedantį pilietį, pasipuošusį laisvalaikio rūbais, kurie tamsoje yra nematomi, todėl lieka pasikliauti kitų eismo dalyvių pastabumu ir motorolerio apšvietimo priemonėmis bei atšvaitais.
Pasitaiko ir kuriozų
Lenktynininko nuomonei pritarė ir vairavimo mokyklos AUTO ABCDE direktorius Visvaldas Petrulis. Pasak jo, A1 kategorijos lengvesnis suteikimas B kategoriją turintiems vairuotojams yra teigiamas žingsnis, bet tai gali neigiamai paveikti avaringumo statistiką. Todėl ypatingas dėmesys turėtų tekti praktiniams mokymams.
Patyręs instruktorius gali papasakoti ne vieną istoriją, kai, regis, jau nemažai pažengę vairuotojai mokymų metu imdavo daryti kritinių klaidų, kurios realiame eisme taptų avarijos priežastimi.
"Pamenu, žmogus atėjo ruoštis A kategorijos egzaminams. B kategoriją jis turėjo gal dešimt metų. Mes jį mokinome saugioje aikštelėje. Atrodė, kad jau buvo nemažai pažengęs, bet staiga ėmė ir supainiojo akceleratorių su sankaba ar stabdžiais – peršoko estakadą ir rėžėsi į tvorą. Laimei, ji buvo tinklinės vielos, tad sužalojimų buvo išvengta", – gūžčiojo pečiais V.Petrulis.
Instruktoriaus žodžiais, svarbu suvokti, kad motociklo valdymas smarkiai skiriasi nuo automobilio, juk čia yra atskiras priekinių ir galinių stabdžių valdymas, daugelis kitų niuansų.
Padariniai: avarijos atveju dviratė transporto priemonė neapsaugo vairuotojo tiek, kiek automobilis. Tomo Raginos nuotr.
Įgūdžių testas – būtinas
Seimo siūlomame projekte numatyta, kad praktiniai kursai A1 kategorijos siekiantiems vairuotojams turėtų trukti nuo 3 iki 5 akademinių valandų, tačiau vairavimo mokyklų atstovai mano, kad šio laiko gali nepakakti. Apie tai diskutuojama su Susisiekimo ministerija.
"Tikslią mokymosi trukmę labai sunku apibrėžti. Vienam gal iš tiesų užtenka kelių valandų, o kitam ir dešimties gali būti per mažai. Viskas priklauso nuo turimų įgūdžių, imlumo ir t.t. – svarstė pašnekovas. – Bet kuriuo atveju labai svarbu, kad tie kursai nebūtų tik formalūs, todėl reikia ir tam tikrų egzaminų ar testo, kad instruktorius galėtų aiškiai nuspręsti, ar mokinys pasirengęs saugiai išvažiuoti į gatvę, ar jam dar reikėtų pasimokyti."
Instruktoriaus manymu, mokymo kursai neturėtų būti apibrėžti konkrečiomis valandomis. Kur kas efektyviau būtų nustatyti tam tikrus privalomus pratimus, kuriuos su motoroleriu būtina padaryti: atlikti pagreitėjimo ir sulėtėjimo manevrą, pavažiuoti vadinamąja gyvatuke ir t.t.
V.Petrulio nuomone, tam tikru saugikliu taps didesnis vairuotojų amžiaus cenzas – nuo 24 metų. Esą tokio amžiaus asmuo jau yra pajėgus brandžiai elgtis eisme ir priimti adekvačius sprendimus.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apie elektrinių paspirtukų vairuotojus: sunku komentuoti, kas vyksta žmogaus galvoje
Automobilių srautai tuneliuose dažnai būna didžiuliai, greitis – taip pat. Kaip tokiame sraute atsidūrė paspirtukininkas – žino tik jis vienas. Bet jis griuvo, dėl to susidūrė trys automobiliai, sulėkė tarnybų pajėgos. Paspirtuk...
-
Apie Lietuvos meistrus: po remonto net oficialūs atstovai nemato, kad automobilis buvo „daužtas“13
Kaip galima apsaugoti save ir netyčia nenusipirkti automobilio, kuris atrodo idealios būklės, bet patekus į eismo įvykį paaiškėja, kad automobilis yra praktiškai dalimis subyrėjęs, LNK reportaže pasakojo „Carvertical“ atstov...
-
Ženklai draudžia net stabtelėti, bet gatvelė tapusi stovėjimo aikštele33
Į redakciją kreipėsi Kauno senamiesčio gyventojai, neapsikentę ženklų nepaisančių ir automobilius parkuojančių, kur jiems patogiau, vairuotojų. ...
-
Svarbu vairuotojams: tikslinama informacija dėl eismo pakeitimų ties IX fortu11
„Via Lietuva“ informuoja, kad Kaune, kelyje ties IX fortu, atliekami eismo organizavimo pakeitimai. Kadangi šioje vietoje siekiama padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, joje bus įrengtas naujas kelio...
-
Keturračiai – ne vien pramogoms2
Vis daugiau entuziastų nukabina šalmą nuo vinies ir rangosi į motociklininko kostiumą, tačiau nebūtinai kiekvienas iš jų renkasi dviratį plieninį žirgą. Specialistai pastebėjo, kad Lietuvoje vis labiau populiarėja keturračiai motoci...
-
Rinkos naujokai: ar galima pasitikėti?6
Vos per dvejus trejus metus Europos automobilių rinkoje atsirado daugybė naujų, negirdėtų gamintojų iš Azijos. Šio regiono atstovai moka nustebinti techninėmis savo gaminių charakteristikomis, technologijomis ir santykinai maža kaina. O ...
-
Nedidelė rida: vilionės ir grėsmės3
Skelbimų portaluose galima rasti šimtus automobilių su nedidele rida už mažesnę nei rinkos kainą. Automobilių rinkos ekspertai pataria neskubėti įsigyti tokios transporto priemonės, nes už ridos gali slėptis tikrosios patrauklios kainos prie...
-
Sostinėje – paspirtukų reidas: primena svarbų dalyką3
Sostinėje vidurdienį prasidėjo kiek neįprastas policijos pareigūnų reidas. Šie stabdo ir tikrina elektrinių paspirtukų vairuotojus ir primena apie privalomas apsaugos priemones. ...
-
Lietuvių lyderė – „Toyota“, lenkus sužavėjo „Porsche“2
Per balandžio mėnesį Lietuvos naujų automobilių parkas ūgtelėjo 15,2 proc., o kaimynus lenkus stebina neįprastos tendencijos rinkoje. ...
-
Savininko deklaravimo kodas – su spragomis: tu pasakysi, kad automobilį pats atsivežei į Lietuvą
Valdžios teigimu, įvedus savininko deklaravimo kodą (SDK), sumažėjo šešėlinė automobilių prekyba, padidėjo į biudžetą surenkamų lėšų kiekis, padaugėjo verslą registravusių automobilių pardavėjų, pasakojama LNK reporta...