- „Kauno dienos“, Aplinkos apsaugos instituto inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Supirkėjai žada dosniai sumokėti ir patys išsivežti netinkamą naudoti automobilį. Tačiau reikia būti atidiems, ar paslaugas siūlo legalūs atliekų tvarkytojai“, – tvirtino Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoitas.
Įsisenėjusi problema
Netinkamai tvarkomos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės (ENTP) – įsisenėjusi problema, kelianti iššūkių tiek socialiniu, tiek aplinkosaugos požiūriu.
Likimo valiai kiemuose palikti nebevažiuojantys automobiliai užima vietą, gadina vaizdą, iš jų į aplinką gali pasklisti pavojingų medžiagų. Nors dalis transporto priemonių savininkų žino, kaip atsikratyti ENTP, aplinkosaugos specialistai įspėja, kad kita dalis gali tapti pažeidėjais visiškai netyčia.
Legaliai veikiančios įmonės ENTP sutvarkys pagal visus aplinkosaugos reikalavimus.
„Regitros“ duomenimis, pernai Lietuvoje buvo išregistruoti 172 728 M1 klasės automobiliai. Iš jų daugiau nei 25 tūkst. išregistruoti baigus eksploatavimą ir pranešus apie sunaikinimą, ir tai didžiausia dėl šios priežasties išregistruotų automobilių dalis per pastaruosius kelerius metus.
Pasak ENTPTA vadovo V. Jankoito, gyventojų sąmoningumas auga, todėl vis daugiau vairuotojų su savo transporto priemonėmis atsisveikina taip, kaip ir priklauso, – perduoda jas teisėtiems atliekų tvarkytojams ir gauna pažymėjimą apie transporto priemonės sunaikinimą. Tačiau V. Jankoitas įspėjo: kartais ir sąmoningi gyventojai gali apsigauti.
„Populiariuose portaluose matyti daugybė skelbimų apie superkamus senus automobilius. Tačiau pirmiausia pravartu įsitikinti, kad automobilį pasiims teisėti atliekų tvarkytojai. Legaliai veikiančios įmonės ENTP sutvarkys pagal visus aplinkosaugos reikalavimus. Nelegalai atsirinks tik vertingas dalis, o beverčių ir tų, už kurių atidavimą reikia sumokėti, likimas neaiškus. Jos gali atsidurti pamiškėje, gali būti neteisėtai sudegintos“, – teigė V. Jankoitas.
Reikalaukime dokumentų
Vasario mėnesį Aplinkos apsaugos instituto užsakymu „Vilmorus“ atlikta apklausa parodė, kad 75 proc. gyventojų teigia žinantys jų savivaldybėje legaliai veikiančius atliekų tvarkytojus, kuriems gali atiduoti statybines, automobilių remonto, elektronikos, baterijų, cheminių medžiagų atliekas.
Tačiau paklausti, ar žino, kaip įvertinti, ar paslaugas teikiantis šių atliekų tvarkytojas veikia legaliai, daugiau nei pusė (51,5 proc.) apklaustųjų prisipažino to nežinantys.
„Jeigu atliekų tvarkytojas skelbime nurodo tik savo telefono numerį, prašo atsiskaityti tik grynaisiais pinigais, vengia atliekų surinkimą patvirtinančių dokumentų, galima įtarti, kad toks subjektas veikia neteisėtai arba savo veiklos apimtį slepia. Jeigu turite automobilį, kuris tikrai nebetinkamas eksploatuoti, visada iš supirkėjų reikalaukite dokumento apie sunaikinimą – tik taip būsite tikri, kad transporto priemonė nebus išardyta, parduota dalimis, o likusios atliekos nenuguls kur nors pamiškėje“, – reziumavo V. Jankoitas.
ENTP ardymu gali verstis tik šios veiklos leidimus turintys fiziniai ir juridiniai asmenys, o pagal ES direktyvą, kuri galioja ir Lietuvai, beveik visos ENTP atliekos turi būti panaudotos pakartotinai, panaudotos ir perdirbtos, nes teisėtai pašalinti galima vos 5 proc. šių atliekų.
Kur rasti informacijos?
„Transporto priemonių atliekų perdirbimas yra itin svarbus procesas. Netinkamai tvarkomos jos gali sukelti rimtų aplinkosaugos problemų. Tereikia 1 l panaudotos ir netinkamai pašalintos automobilių alyvos, kad būtų užterštas 1 mln. l vandens. Toksiški ir nebenaudojami akumuliatoriai, nes jų sudėtyje yra sunkiųjų metalų ir korozinių medžiagų“, – teigė Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) atstovė Vitalija Sičiūnienė.
Informaciją apie savo veiklą aplinkosaugai deklaravusius autoservisus galima rasti https://atliekos.lt/autoservisai/, o tinklalapyje www.autotvarkymas.lt – kur kreiptis dėl ENTP paėmimo ir pranešti apie bendro naudojimo erdvėse paliktas ENTP ir nelegalius transporto priemonių ardytojus.
GIA, siekdama paskatinti autoservisus rūšiuoti ir rinkti atliekas atskirai, jų nešalinti su kitomis atliekomis, kasmet vykdo aplinkosaugos projektus „Mes rūšiuojame autoservise“ ir „Mes rūšiuojame automobilių atliekas“. Šiais projektais taip pat siekiama šviesti ir informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą ir draugišką aplinkai veiklą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Gamintojų akistatos – vingiuotoje įkalnėje
Birželį jau 102-ąjį kartą bus rengiamos legendinės pakilimo į Paiko kalną lenktynės „Pikes Peak“. Joms specialius projektus kuria ne vien entuziastai, sporto komandos, bet ir automobilių gamintojai. Visų laikų trasos rekordas jau prikla...
-
„AutoTyrimai“: naujų lengvųjų automobilių balandį – 15 proc. daugiau
Naujų lengvųjų automobilių Lietuvoje balandį įregistruota 15 proc. daugiau nei prieš metus, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Į gatves išriedėjo sunkvežimiai be vairuotojų: ar saugu?9
Be vairuotojo keliais važinės jau ir sunkvežimiai, bent jau Amerikos Teksaso valstijoje. Taip tikimasi išspręsti tolimųjų reisų vairuotojų trūkumą. Viliamasi, kad per ateinančius ketverius metus Jungtinių Valstijų keliuose riedės tūkstan...
-
Pusė autoservisų Lietuvoje – vis dar nelegalūs: kaip neatiduoti automobilio į blogas rankas?15
Apie tai, kokiame servise tvarkyti automobilį, kad įmonė tikrai būtų tvarkinga bei kur dėti nebenaudojamą automobilį, LNK žurnalistas kalbėjosi su aplinkos Apsaugos instituto direktoriumi Alfredu Skinuliu. ...
-
Nori daugiau tvarkos: nuomojami paspirtukai Kaune bet kur nesimėtys?16
Jau ne pirmą sezoną Kaune galima pasinaudoti nuomojamų elektrinių paspirtukų paslauga, tačiau mieste juos būdavo galima palikti bet kur. Ant takų ar šalikelėse numesti paspirtukai kėlė netvarką. Dabar planuojama įrengti specialias vietas, k...
-
Didinamas eismo saugumas ties IX fortu: keisis eismo organizavimas6
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ informuoja, kad artimiausiu metu Kaune, kelyje ties IX fortu, bus atlikti eismo organizavimo pakeitimai. Siekiant šioje vietoje padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, na...
-
Kauno bandymas suvaldyti sukčiaujančius vairuotojus baigėsi nesėkme: kas bus toliau?22
Kauno bandymas suvaldyti elektromobilių vairuotojus, kad šie nesukčiautų, baigėsi nesėkme, tad šią savaitę apmokestintos visos iki šiol buvusios nemokamos elektromobilių įkrovimo stotelės. Miestas sutaupys dešimtis tūksta...
-
Nusprendė sudrausminti triukšmadarius: už garso viršijimą – techninės apžiūros anuliavimas?15
Alytuje garsiai varikliai griaudžia ne tik dieną, bet ir naktimis, todėl pareigūnai ėmėsi drausminimo priemonių – garso matuoklių. ...
-
Rygos automobilių muziejuje naujas eksponatas – perpjautas, bet važiuojantis
Rygos automobilių muziejus pasipildė neįprastu eksponatu – per pusę perpjautu antros kartos „Nissan Leaf“ elektromobiliu. Ką apynaujis, 2018 m. pagamintas automobilis veikia senovinių, klasikinių ir istorinę reikšmę turinči...
-
Švaresnio transporto link: Lietuva turi didelių rezervų1
ES valstybėms ieškant kelių, kaip sparčiai sumažinti transporto taršą, Lietuvos specialistai beda pirštu į žemai kabantį vaisių, kurį nuraškius vienu judesiu galima pasiekti bent dalį norimų rezultatų. ...