- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Baltijos transporto profesinė sąjunga „Solidarumas“ baiminasi, kad nauja profesionalių vairuotojų 95 kodo kompetencijos įgijimo ir kėlimo tvarka gali tapti įrankiu, kuris vairuotojo specialybę Lietuvoje padarys dar labiau nepatrauklią, o užsienio vairuotojus išvis atbaidys nuo darbo mūsų šalyje.
Profesionalių vairuotojų mokymo atstovai jau įspėjo, kad pasikeitus profesinio mokymo reglamentavimui, 95 kodo mokymo ir kompetencijos kėlimo profesionaliems vairuotojams mokymų trukmė išauga beveik keturis kartus, o mokymų paslaugos, prognozuojama, pabrangs daugiau kaip du kartus.
Kaip sakoma BTPS „Solidarumas“ pranešime, Lietuvoje profesionaliais vairuotojais dirba apie 100 tūkst. vairuotojų, kuriems neaiškumai dėl 95 kodo kelia didelį nerimą. Vairuotojams atstovaujančios profsąjungos atstovai sako nežiną, kokia bus nauja profesionalių vairuotojų parengimo tvarka, nes iš valstybinių institucijų negauna išaiškinimų.
„Tolimųjų reisų vairuotojo specialybė Lietuvoje ir taip nėra itin populiari, vietos darbo rinkoje vairuotojų labai trūksta, dėl ko tenka priimti vairuotojų iš trečiųjų šalių. Šiems mūsų šalyje įgyti 95 kodą išvis sudėtinga dėl kalbos barjero. Panašu, kad permainos gali padaryti didelę meškos paslaugą vairuotojo profesijai Lietuvoje apskritai“, - sako BTPS „Solidarumas“ pirmininkas Gintaras Čiužas.
Tai reiškia, kad privačios mokymo įstaigos greičiausiai nebegalės žmonių parengti ir egzaminuoti 95 kodui, o pagal viešumoje matomas tvarka, pats mokymas pailgės nuo dabar esančių 150 valandų iki 540 valandų.
Tokių įtarimų kilo po praėjusią savaitę vykusio Seimo Švietimo ir mokslo komiteto posėdžio, kuriame svarstytos Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projekto nuostatos dėl 95 kodo mokymo.
Baiminamasi, jog profesionalių vairuotojų mokymas bus paliktas Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai, o ne Susisiekimo ministerijai, kaip planuota, o pats kodo suteikimas priskirtas formalaus profesinio mokslo sričiai, o ne neformaliam ugdymui, kaip yra likusiose ES valstybėse.
„Praktiškai tai reiškia, kad privačios mokymo įstaigos greičiausiai nebegalės žmonių parengti ir egzaminuoti 95 kodui, o pagal viešumoje matomas tvarka, pats mokymas pailgės nuo dabar esančių 150 valandų iki 540 valandų. Jaunimui įgyti tolimųjų reisų vairuotojo profesiją ir dabar yra sudėtinga ir brangu – reikia įgyti teisę vairuoti C ir CE kategorijų transporto priemones, Lietuvoje tai kainuoja apie 900 eurų, taip pat 95 kodo pažymėjimą, tai irgi kainuoja iki 500 eurų, o po permainų kainuos dar daugiau ir reikės skirti gerokai daugiau laiko. Tad rinktis šią profesiją bus dar nepatraukliau ir brangiau nei dabar“, - sako G. Čiužas.
Naujoji tvarka gali netikti ir užsienio tolimųjų reisų vairuotojams, kurie norėdami dirbti ES teritorijoje turėjo išsilaikyti 95 kodo egzaminą, nes ruoštis jam teks nebe keturias savaites, o gerokai ilgiau, mokėti už egzaminą dar daugiau, taip pat kainuos gyvenimas Lietuvoje, kol bus mokomasi. G. Čiužas prognozuoja, kad trečiųjų šalių vairuotojai mieliau rinksis važiuoti dirbti į kaimynines šalis, tą pačią Lenkiją, kur 95 kodo kompetenciją įgis gerokai paprasčiau, pigiau ir greičiau, o galios ji visoje ES.
Lietuvos piliečiai taip pat bus priversti vykti mokytis į užsienį, kur reikalavimai daug paprastesni, o jų mokymo baigimo pažymėjimai bus pripažįstami visoje ES.
Pasak BTPS „Solidarumas“ vadovo, kai kurie nauji reikalavimai norint įgyti profesionalaus vairuotojo statusą apskritai stebina visus profesionalius vairuotojus. „Pavyzdžiui, planuojama mokyti vairavimo slidžiame kelyje specifikos. Patikėkite, ne vienerius metus vairavau vilkiką. Ten galima tik pasirinkti saugų greitį arba nuspręsti visai nevažiuoti, nes jei pradės slysti 40 tonų sveriantis vilkikas, vairuotojas jau nieko nepadarys. O dabar ir šiaip negalės nieko padaryti, nes EURO 6 standartus atitinkantys vilkikai turi elektronines sistemas, kurios pačios sprendžia, ką ir kada daryti ir - daug geriau už vairuotojus“, - sako G. Čiužas.
95 kodu vairuotojų vadinamas pagal Europos Sąjungos direktyvą privalomas pradinės arba periodinės profesinės kvalifikacijos kursų baigimo diplomas. Šių kursų metu vairuotojai supažindinami su krovinių vežimo taisyklėmis, muitinės procedūromis, darbo ir poilsio režimais, CMR, TIR, tachografo naudojimu, suteikiama kita būtina informacija. Nors Europos Parlamento ir Tarybos direktyva nereikalauja, kad 95 kodo mokymas būtų priskirtas formaliajam profesiniam mokymui, tačiau Lietuvoje jis yra priskirtas būtent formalaus profesinio mokymo sričiai, už kurią atsakinga Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
Pataisas dėl šio teisės akto dar prieš dvejus metus buvo parengusi Susisiekimo ministerija, beveik dvejus metus jas derino su vežėjų asociacijomis ir kitais socialiniais partneriais. Dokumentas buvo suderintos ir su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija.
2019 m. lapkričio 21 d. Vyriausybėje įvykusio tarpinstitucinio pasitarimo metu nutarta pasirinkti proporcingą, progresyvų ir veiksnų, tiek švietimo, tiek transporto sektoriaus poreikius ir funkcijas atitinkantį teisinį reguliavimą, suderintą su minimų direktyvų nuostatomis, kad 95 kodo vairuotojų mokymas būtų priskirtas neformaliajam mokymui, įgyjant kompetenciją, o jo organizavimas ir kontrolė priskirta Susisiekimo ministerijai.
Pagal praėjusių metų lapkritį Vyriausybės ir socialinių partnerių pasiektą kompromisą bendrai buvo nuspręsta, kad 95 kodo mokymai Susisiekimo ministerijos kompetencijai turi būti deleguoti iki 2020 metų gegužės 23 dienos, priėmus atitinkamas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo projekto pataisas.
Šio įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas, susijęs su poreikiu išgryninti profesionalių vairuotojų parengimo institucinę struktūrą, teisinį reguliavimą, priderinant prie Europos Parlamento ir Tarybos direktyvų reikalavimų. Tačiau reikiami teisės aktai iki šiol nepriimti, įstatymo vertinimas perduotas Seimo Švietimo ir mokslo komitetui, o pagal kai kurių jo narių pasisakymus galima daryti prielaidas, jog 95 kodo įgijimą ketinama palikti kaip formalaus profesinio mokslo dalyką bei pasunkinti mokymo programas.
Prieš tokius planus jau pasisakė ne tik BTPS „Solidarumas“, bet ir vežėjų organizacijos, Lietuvos vairuotojų mokymo įstaigų ir transporto sektoriaus verslo atstovai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą2
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?58
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų4
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...