- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
2023-iųjų pradžioje verslo duomenų, rinkos analizės ir tyrimų bendrovė „Euromonitor International“ paskelbė, kad šie metai taps lūžio tašku automobilių ir mobilumo pramonei dėl augančio tvarumo spaudimo, technologijų pažangos ir besikeičiančių vartotojų lūkesčių. Ar prognozės pildosi?
Pardavimas tebeauga
Specialistų įžvalgos leido tyrėjams išskirti kelias sritis, kuriose šiemet laukiama pokyčių kulminacijos.
Tai savivaldžių automobilių technologijų plėtra, elektromobilių proveržis ir dalijimosi paslaugos.
2023-iaisiais elektromobilių pardavimo tempas tebėra labai spartus. Technologijų rinkos tyrimų bendrovė „Canalys“ suskaičiavo, kad visame pasaulyje per pirmą 2023 m. pusę naujų elektromobilių pardavimo apimtis ūgtelėjo 49 proc. ir pasiekė 6,2 mln. vnt.
Visų metų rezultatus specialistai vertina kiek kukliau, bet vis dar numato didelį pardavimo augimą – jis turėtų pasiekti 14 mln. elektra varomų automobilių, arba 39 proc. daugiau nei 2022-aisiais.
Automobilių duomenų asociacijos „Association of Automotive Intelligence“ prezidentas Matas Buzelis elektromobilių bumą vertina dviprasmiškai. Anot eksperto, augimas didelis, bet jis tebeatsispiria nuo žemos bazės, tad bendrame parke elektra varomų transporto priemonių vis dar mažoka.
„Tai, kad jų bendra dalis pučiasi, yra sveikos rinkos indikatorius ir visiškai normalu, nes tiek gamintojai, tiek atskiros valstybės skatina pirkti elektrines transporto priemones“, – pažymėjo rinkos žinovas.
Valstybės požiūrio įtaka
Ekspertų vertinimu, elektromobiliai vis atkakliau skverbsis į mūsų kasdienybę, nes žaliojo kurso besilaikančios valstybės įvairiomis priemonėmis skatins įsigyti tvaresnių automobilių.
Be to, gamintojai vis labiau plečia modelių pasiūlą. Tokie stambūs prekių ženklai, kaip „Volkswagen“ ar „Kia“, netrukus jau užpildys visus segmentus ir galės pasiūlyti elektromobilių kiekvienam vairuotojui pagal poreikius.
„Kia“ neseniai atskleidė planuojanti 2030 m. pasiekti 4,3 mln. automobilių metinį pardavimą, arba 34,4 proc. daugiau nei buvo numačiusi 2023 m. 1,6 mln. iš jų turėtų būti elektromobiliai. Tokio rezultato padės siekti dar iki 2027-ųjų iki penkiolikos modelių išplėsta elektra varomų automobilių gama.
Vartotojų palankumą elektriniams modeliams didina ir veržlus jų technologinis progresas. Tokio tipo automobiliai dažniausiai turi gausią komforto ir saugumo įrangą, nes specialiai elektromobiliams skirtos platformos atriša gamintojams rankas taikyti pažangiausius sprendimus.
Naujausi elektromobiliai „Kia EV6“ ir „Kia EV9“ pasižymi itin didele baterijų įkrovimo sparta – 250 km atstumui nuvažiuoti pakanka maždaug 15 minučių sparčiojo įkrovimo stotelėje.
ADAS bumas
Būtent tokių technologijų proveržį numatė ir tyrėjai. „Euromonitor International“ prognozėje teigiama, kad dėl savivaldžių automobilių technologijų progreso kils pažangių vairuotojo pagalbos sistemų (angl. advanced driver assistance systems, ADAS) bumas, o trečio autonomiškumo lygio technologijas turinčių modelių pardavimo apimtis turėtų šauti į viršų daugiau nei 200 proc.
M. Buzelio teigimu, solidus ADAS rinkinys automobiliuose tampa naujuoju pažangių gamintojų standartu. Eismo juostos laikymosi ar trajektorijos koregavimo, avarinio stabdymo sistema su pėsčiųjų ir dviratininkų atpažinimo funkcija, pastovaus greičio palaikymo ir panašios technologijos – visos jos patenka į ADAS apibrėžimą.
Jų plėtrą paskatino ištobulinti fiziniai įrenginiai – įvairiausi jutikliai. „Kia EV9“ modelio trečiojo lygio autonomiškumą užtikrina net penkiolika skirtingų jutiklių, tarp kurių yra ir du lidarai.
Šioms sistemoms vis didesnį dėmesį skiria ir nepriklausoma automobilių saugumo vertintoja „Euro NCAP“ – jos verdikto kiekvienas gamintojas laukia sulaikęs kvapą. Organizacijos pateikiamose ataskaitose ADAS suteikta netgi atskira kategorija ir pažymimas konkrečiai šios srities įvertinimas.
Tvarumo progresas
Norint įvertinti dalijimosi paslaugų plėtros mastą, derėtų palaukti, kol šios rinkos dalyviai atskleis šiųmečius veiklos rezultatus.
Tačiau skirtingose šalyse, net ir pačioje Lietuvoje, auganti pasiūla yra išties iškalbinga: vien Vilniuje naudojantis dalijimosi automobiliais paslauga kasmet atliekama apie 1,5 mln. kelionių.
Specialistas atkreipia dėmesį į kitą ryškią tendenciją – tvarumą.
„Visame pasaulyje jo svarba auga, o tuo besirūpinantys gamintojai nori įvairiais būdais mažinti CO2 pėdsaką. Tai nelengvas kelias, bet juo galime tik pasidžiaugti“, – vertino M. Buzelis.
Vis daugiau gamintojų ieško būdų, kaip mažinti tiek gamybinę, tiek iš duslintuvų sklindančią taršą, kaip naudoti perdirbtas medžiagas ir skatinti žiedinės ekonomikos procesus. Pavyzdžiui, prabangių modelių kūrėjai „Bentley“ paskelbė pirmieji pasiekę nulinę plastiko taršą – įmonė gavo sertifikatą, liudijantį, kad jos veikla nepalieka nepanaudoto plastiko.
Kitas pavyzdys – bendrovė „Jaguar Land Rover“, kuri atrado būdą, kaip naujam gyvenimui prikelti jau atitarnavusių automobilių kėbulus. Aliuminio žaliavą ji naudoja naujų modelių gamybai.
Panašiais pasiekimais gali pasigirti ne tik brangių modelių kūrėjai. „Kia EV9“ elektromobilyje panaudota 34 kg įvairių ekologiškų medžiagų, be to, įmonė nuolat plečia perdirbamo plastiko pritaikymą.
M. Buzelis regi ir kitą naujų medžiagų kūrimo aspektą. Pašnekovo pastebėjimu, gamintojai uoliai ieško alternatyvių kompozicinių medžiagų, kurios leistų vienu šūviu pasiekti kelis tikslus.
„Saugumą bandoma didinti išmaniai naudojant medžiagas. Siekiama jas taupyti ir mažinti automobilio svorį. Pažangių medžiagų paieška yra dar viena ryški tendencija“, – pažymėjo ekspertas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Vairuokite kaip moterys“: neigia ilgus metus gyvavusį mitą, kad vyrai vairuoja geriau
Visuomenėje vyrauja nuomonė, kad vyrai vairuoja geriau ir saugiau nei moterys. Tačiau Prancūzijos eismo įvykių statistika rodo ką kita. 2022-2023 m. 84 proc. mirtinų autoįvykių sukėlė vyrai. Todėl dabar nauja socialinė kampanija Prancūzijoje ske...
-
Apie elektrinių paspirtukų vairuotojus: sunku komentuoti, kas vyksta žmogaus galvoje1
Automobilių srautai tuneliuose dažnai būna didžiuliai, greitis – taip pat. Kaip tokiame sraute atsidūrė paspirtukininkas – žino tik jis vienas. Bet jis griuvo, dėl to susidūrė trys automobiliai, sulėkė tarnybų pajėgos. Paspirtuk...
-
Sumokėti už neapmokėtą parkavimą gavus „geltonąjį lapelį“ reikės kitaip: ką svarbu žinoti?
Kiekvieną mėnesį Vilniuje už neapmokėtą automobilių parkavimą išrašoma apie 13–14 tūkst. vadinamųjų geltonųjų lapelių. Šis skaičius jau kurį laiką nesikeičia. Nuo gegužės 15 d. sumokėti už neapmokėtą parkavim...
-
Apie Lietuvos meistrus: po remonto net oficialūs atstovai nemato, kad automobilis buvo „daužtas“13
Kaip galima apsaugoti save ir netyčia nenusipirkti automobilio, kuris atrodo idealios būklės, bet patekus į eismo įvykį paaiškėja, kad automobilis yra praktiškai dalimis subyrėjęs, LNK reportaže pasakojo „Carvertical“ atstov...
-
Ženklai draudžia net stabtelėti, bet gatvelė tapusi stovėjimo aikštele33
Į redakciją kreipėsi Kauno senamiesčio gyventojai, neapsikentę ženklų nepaisančių ir automobilius parkuojančių, kur jiems patogiau, vairuotojų. ...
-
Svarbu vairuotojams: tikslinama informacija dėl eismo pakeitimų ties IX fortu11
„Via Lietuva“ informuoja, kad Kaune, kelyje ties IX fortu, atliekami eismo organizavimo pakeitimai. Kadangi šioje vietoje siekiama padidinti eismo saugumą ir sumažinti pavojingų situacijų kelyje skaičių, joje bus įrengtas naujas kelio...
-
Keturračiai – ne vien pramogoms2
Vis daugiau entuziastų nukabina šalmą nuo vinies ir rangosi į motociklininko kostiumą, tačiau nebūtinai kiekvienas iš jų renkasi dviratį plieninį žirgą. Specialistai pastebėjo, kad Lietuvoje vis labiau populiarėja keturračiai motoci...
-
Rinkos naujokai: ar galima pasitikėti?6
Vos per dvejus trejus metus Europos automobilių rinkoje atsirado daugybė naujų, negirdėtų gamintojų iš Azijos. Šio regiono atstovai moka nustebinti techninėmis savo gaminių charakteristikomis, technologijomis ir santykinai maža kaina. O ...
-
Nedidelė rida: vilionės ir grėsmės3
Skelbimų portaluose galima rasti šimtus automobilių su nedidele rida už mažesnę nei rinkos kainą. Automobilių rinkos ekspertai pataria neskubėti įsigyti tokios transporto priemonės, nes už ridos gali slėptis tikrosios patrauklios kainos prie...
-
Sostinėje – paspirtukų reidas: primena svarbų dalyką3
Sostinėje vidurdienį prasidėjo kiek neįprastas policijos pareigūnų reidas. Šie stabdo ir tikrina elektrinių paspirtukų vairuotojus ir primena apie privalomas apsaugos priemones. ...