- Alia Zinkuvienė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vilniuje nuo birželio vyksta informacinė kampanija "Nedėk skerso", skirta važinėjantiems elektriniais paspirtukais. Reklamos plakatuose tiražuojama nešvankybė piktina žmones, tačiau sostinės valdžia sako, kad į paspirtukininkus kreipiasi jų kalba. Tokia pozicija puikiai atskleidžia ir pačių Vilniaus savivaldybės veikėjų etiką ir mentalitetą.
Taryba net nežino
Akcijos plakatuose šūkis "Nedėk skerso" smulkiomis raidelėmis išaiškintas ir taisyklinga lietuvių kalba: nestatyk paspirtuko skersai kelio ar šaligatvio. Jį palaiminę savivaldybės veikėjai puikiai suvokė, kad ši frazė gali būti suprasta ir kitaip. Po socialiniuose tinkluose kilusios pasipiktinimo bangos internete pasirodė komunikacijos specialistų svarstymai, esą reklaminis šūkis "ant ribos", tačiau skirtas tikslinei auditorijai ir todėl pateisinamas, nes raginimas, parašytas taisyklinga lietuvių kalba, nebūtų atkreipęs tiek daug dėmesio.
Vilnius ne pirmą kartą reklaminio efekto siekia nešvankybėmis – pernai Europą ir net Ameriką prajuokino turistus viliojančia kampanija "Vilnius – Europos G taškas". Galbūt tikėtasi pralenkti sekso turizmu garsėjantį Tailandą, tik nepavyko. O didelė dalis Lietuvos žmonių, ne tik vilniečių, tuo metu kaip tik laukusių popiežiaus Pranciškaus, jautėsi tarsi apspjaudyti, nes seksistiniu šūkiu "pagardintoje" reklamoje buvo ir Vilniaus arkikatedros, ir Šv. Onos bažnyčios vaizdų.
Aktorė, režisierė, Vilniaus miesto tarybos narė, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos atstovė Violeta Podolskaitė atsiribojo nuo šių kontroversiškų reklaminių kampanijų, nes vilniečių išrinkti miesto tarybos nariai tokiems dalykams jokios įtakos neturi ir sužino apie tai post factum.
Mūsų valstybė auga, vystosi ekonomiškai, bet su kultūra esame labai smarkiai įstrigę, ir kuo toliau, tuo labiau klimpstame į dumblą.
Paprašyta įvertinti šias kampanijas, ji priminė seną lietuvių patarlę "Iš didelio rašto išėjo iš krašto" ir akcentavo, kad išminties ir kultūros tautosakoje, liaudies kūryboje galima rasti gerokai daugiau nei įvairiose reklaminėse provokacijose.
"Reakcija į tokias šokiruoti siekiančias reklamas priklauso nuo kiekvieno konkretaus žmogaus kultūros lygio. Gal kažkam "Nedėk skerso" atrodo juokinga, bet, pavyzdžiui, man visiškai nejuokinga ir negražu, neįžvelgiu čia jokio sąmojo. Mūsų valstybė auga, vystosi ekonomiškai, bet su kultūra esame labai smarkiai įstrigę, ir kuo toliau, tuo labiau klimpstame į dumblą. Aš kalbu apie kultūrą ne tik meno kūriniuose, bet ir mūsų kasdieniame gyvenime, ir buityje", – sakė V.Podolskaitė.
Abejingumas skatina šokiruoti
Pasak pašnekovės, menas taip pat gali šokiruoti, tačiau vis dažniau idėjų ar fantazijos pritrūkę žmonės, laikantys save menininkais, naudoja simboliką iš "žemiau juostos". Jeigu tai, ką mato teatro scenoje, žeidžia jausmus ar įsitikinimus, žmogus tiesiog pakils ir išeis iš salės, o reklaminės kampanijos – ant kiekvieno kampo, nuo jų nepasislėpsi. Plakatai puošia miesto transporto stoteles, ta "estetika" brukama per televiziją, socialinius tinklus.
Birželį pristatydami reklaminę kampaniją "Nedėk skerso" ir taisykles paspirtukininkams, Vilniaus valdžios atstovai aiškino, kad tokį žargoną esą vartoja ir patys paspirtukininkai, ir daugybė socialinių tinklų lankytojų. Remiantis tokia logika, ateityje galima tikėtis viešoje erdvėje ir dar labiau šokiruojančių plakatų su žodžiais, prasidedančiais raidėmis "F" ar "B", nes ir šie tam tikruose sluoksniuose vartojami. "Facebook" lankytojai, reaguodami į paspirtukininkams skirtą plakatą ir šūkį, mestelėjo miesto valdžiai baisių "idėjų", pavyzdžiui, perėjas akliesiems pasiūlė reklamuoti šūkiu "Meras tau į akį".
"Paspirtukininkai irgi kažkur auga, juos auklėja tėvai, pedagogai. Aplinka taip pat auklėja, ir jeigu mes leidžiame vaikams ir paaugliams būti tokioje viešoje "kultūroje", tai ką mes darome?" – piktinosi Vilniaus miesto tarybos narė. – Juk yra nerašytų taisyklių, kurių nevalia peržengti, nevalia užgauti, tyčiotis, provokuoti. Nežinau, kam reikia nuolat viską aštrinti tais "pipiriukais", mūsų gyvenimas ir be to pilnas neigiamų emocijų. Bet tas siekis šokiruoti turi ir priešingą efektą – daugelis tiesiog tampa abejingi ir stengiasi nieko nematyti, nereaguoti. Tada norint atkreipti dėmesį reikia dar labiau "pasistengti".
V.Podolskaitės manymu, žmonės, kurių kultūros lygis daug aukštesnis negu šokiruojančių reklamų kūrėjų ir užsakovų, neturėtų abejingai nutylėti, ypač kai tokius dalykus platina net ir savivaldybė: "Jeigu būtų išreiškiamas nepakantumas, gal ir mėgėjai šokiruoti susimąstytų, kur tai gali nuvesti. Kažkodėl rinkiminių kampanijų plakatuose matome skaisčius ir besišypsančius politikų veidukus ir mandagius lozungus, o ne keiksmažodžius ar žargonizmus."
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Verslas kritikuoja Vilniaus norą žmones vežti elektra varomu transportu11
Vilnius rengiasi skelbti konkursą keleivių vežimo paslaugoms įsigyti – ieškoma elektrinių ir vandenilinių autobusų, tačiau verslas sako, kad biometanu varomas transportas būtų mažesnė finansinė našta – keleivių vežimo k...
-
A. Zuokas pardavė vyninių verslą10
Buvęs Vilniaus meras Artūras Zuokas savo vyno parduotuves, pavadintas „Zenoteca“ vardu, pardavė „Vynoteką“ valdančiai bendrovei, skelbia „Delfi“. ...
-
Po gaisro Vilniuje daliai ugdymo įstaigų nuotolinį darbą rekomenduojama tęsti ir penktadienį
Po trečiadienio vakarą sostinės Panerių gatvėje kilusio gaisro, Vilniaus miesto savivaldybė daliai švietimo ir ugdymo įstaigų nuotolinį darbą rekomenduoja tęsti ir penktadienį. ...
-
V. Benkunskas apie gaisro sostinėje padarinius: gyventojams rekomenduojama nusivalyti paviršius8
Vilniaus meras Valdas Benkunskas sako, kad su Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pagalba savivaldybei pavyko išvengti didesnės taršos dėl trečiadienio vakarą Paneriuose kilusio gaisro. ...
-
Virš Vilniaus – ratus sukantys sraigtasparniai4
Kai kuriuos vilniečius ketvirtadienį nustebino padangėje pamatytas vaizdas. Kariuomenės atstovai paaiškino, kodėl virš sostinės ratus suka sraigtasparniai. ...
-
Po gaisro Vilniuje: automobilių ardymas ir metalo laužo tvarkymas neturi vykti miestų centruose5
Po trečiadienį vakare Vilniaus traukinių stoties teritorijoje kilusio gaisro aplinkos ministras Simonas Gentvilas sako, kad akivaizdu, jog automobilių ardymas ir metalo laužo tvarkymas neturi vykti miestų centruose. ...
-
Dalis vilniečių negavo perspėjimo apie didžiulį gaisrą: ministrė sako, kad reikės tai išsiaiškinti6
Daliai gyventojų negavus perspėjimo pranešimų apie gaisrą Vilniuje, vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė mato poreikį peržiūrėti techninį šios sistemos įgyvendinimą. ...
-
Didelis gaisras sostinėje: kietųjų dalelių koncentracija sumažėjo
Aplinkos apsaugos agentūros specialistai tvirtina, kad Panerių gatvėje likvidavus trečiadienio vakarą įsiplieskusį gaisrą, kietųjų dalelių koncentracija ore sumažėjo ir yra nepavojinga. ...
-
Po gaisro sostinėje aplinkosaugininkai pradėjo neplaninį patikrinimą: bendrovė nelaikyta rizikinga2
Aplinkosaugininkai dėl Vilniuje kilusio gaisro pradėjo bendrovės neplaninį patikrinimą, skelbima, kad įmonė nebuvo priskirta prie aukštą riziką turinčių objektų. ...
-
„Litexpo“ centre prasideda karjerai ir studijoms skirta paroda1
Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“ ketvirtadienį vyks parodos „Karjera & studijos Lietuvoje 2024“ atidarymas. ...