Quantcast

Sostinės valdžia jaunimą moko vulgaraus žargono

Vilniuje nuo birželio vyksta informacinė kampanija "Nedėk skerso", skirta važinėjantiems elektriniais paspirtukais. Reklamos plakatuose tiražuojama nešvankybė piktina žmones, tačiau sostinės valdžia sako, kad į paspirtukininkus kreipiasi jų kalba. Tokia pozicija puikiai atskleidžia ir pačių Vilniaus savivaldybės veikėjų etiką ir mentalitetą.

Taryba net nežino

Akcijos plakatuose šūkis "Nedėk skerso" smulkiomis raidelėmis išaiškintas ir taisyklinga lietuvių kalba: nestatyk paspirtuko skersai kelio ar šaligatvio. Jį palaiminę savivaldybės veikėjai puikiai suvokė, kad ši frazė gali būti suprasta ir kitaip. Po socialiniuose tinkluose kilusios pasipiktinimo bangos internete pasirodė komunikacijos specialistų svarstymai, esą reklaminis šūkis "ant ribos", tačiau skirtas tikslinei auditorijai ir todėl pateisinamas, nes raginimas, parašytas taisyklinga lietuvių kalba, nebūtų atkreipęs tiek daug dėmesio.

Vilnius ne pirmą kartą reklaminio efekto siekia nešvankybėmis – pernai Europą ir net Ameriką prajuokino turistus viliojančia kampanija "Vilnius – Europos G taškas". Galbūt tikėtasi pralenkti sekso turizmu garsėjantį Tailandą, tik nepavyko. O didelė dalis Lietuvos žmonių, ne tik vilniečių, tuo metu kaip tik laukusių popiežiaus Pranciškaus, jautėsi tarsi apspjaudyti, nes seksistiniu šūkiu "pagardintoje" reklamoje buvo ir Vilniaus arkikatedros, ir Šv. Onos bažnyčios vaizdų.

Aktorė, režisierė, Vilniaus miesto tarybos narė, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos atstovė Violeta Podolskaitė atsiribojo nuo šių kontroversiškų reklaminių kampanijų, nes vilniečių išrinkti miesto tarybos nariai tokiems dalykams jokios įtakos neturi ir sužino apie tai post factum.

Mūsų valstybė auga, vystosi ekonomiškai, bet su kultūra esame labai smarkiai įstrigę, ir kuo toliau, tuo labiau klimpstame į dumblą.

Paprašyta įvertinti šias kampanijas, ji priminė seną lietuvių patarlę "Iš didelio rašto išėjo iš krašto" ir akcentavo, kad išminties ir kultūros tautosakoje, liaudies kūryboje galima rasti gerokai daugiau nei įvairiose reklaminėse provokacijose.

"Reakcija į tokias šokiruoti siekiančias reklamas priklauso nuo kiekvieno konkretaus žmogaus kultūros lygio. Gal kažkam "Nedėk skerso" atrodo juokinga, bet, pavyzdžiui, man visiškai nejuokinga ir negražu, neįžvelgiu čia jokio sąmojo. Mūsų valstybė auga, vystosi ekonomiškai, bet su kultūra esame labai smarkiai įstrigę, ir kuo toliau, tuo labiau klimpstame į dumblą. Aš kalbu apie kultūrą ne tik meno kūriniuose, bet ir mūsų kasdieniame gyvenime, ir buityje", – sakė V.Podolskaitė.

Abejingumas skatina šokiruoti

Pasak pašnekovės, menas taip pat gali šokiruoti, tačiau vis dažniau idėjų ar fantazijos pritrūkę žmonės, laikantys save menininkais, naudoja simboliką iš "žemiau juostos". Jeigu tai, ką mato teatro scenoje, žeidžia jausmus ar įsitikinimus, žmogus tiesiog pakils ir išeis iš salės, o reklaminės kampanijos – ant kiekvieno kampo, nuo jų nepasislėpsi. Plakatai puošia miesto transporto stoteles, ta "estetika" brukama per televiziją, socialinius tinklus.

Birželį pristatydami reklaminę kampaniją "Nedėk skerso" ir taisykles paspirtukininkams, Vilniaus valdžios atstovai aiškino, kad tokį žargoną esą vartoja ir patys paspirtukininkai, ir daugybė socialinių tinklų lankytojų. Remiantis tokia logika, ateityje galima tikėtis viešoje erdvėje ir dar labiau šokiruojančių plakatų su žodžiais, prasidedančiais raidėmis "F" ar "B", nes ir šie tam tikruose sluoksniuose vartojami. "Facebook" lankytojai, reaguodami į paspirtukininkams skirtą plakatą ir šūkį, mestelėjo miesto valdžiai baisių "idėjų", pavyzdžiui, perėjas akliesiems pasiūlė reklamuoti šūkiu "Meras tau į akį".

"Paspirtukininkai irgi kažkur auga, juos auklėja tėvai, pedagogai. Aplinka taip pat auklėja, ir jeigu mes leidžiame vaikams ir paaugliams būti tokioje viešoje "kultūroje", tai ką mes darome?" – piktinosi Vilniaus miesto tarybos narė. – Juk yra nerašytų taisyklių, kurių nevalia peržengti, nevalia užgauti, tyčiotis, provokuoti. Nežinau, kam reikia nuolat viską aštrinti tais "pipiriukais", mūsų gyvenimas ir be to pilnas neigiamų emocijų. Bet tas siekis šokiruoti turi ir priešingą efektą – daugelis tiesiog tampa abejingi ir stengiasi nieko nematyti, nereaguoti. Tada norint atkreipti dėmesį reikia dar labiau "pasistengti".

V.Podolskaitės manymu, žmonės, kurių kultūros lygis daug aukštesnis negu šokiruojančių reklamų kūrėjų ir užsakovų, neturėtų abejingai nutylėti, ypač kai tokius dalykus platina net ir savivaldybė: "Jeigu būtų išreiškiamas nepakantumas, gal ir mėgėjai šokiruoti susimąstytų, kur tai gali nuvesti. Kažkodėl rinkiminių kampanijų plakatuose matome skaisčius ir besišypsančius politikų veidukus ir mandagius lozungus, o ne keiksmažodžius ar žargonizmus."



NAUJAUSI KOMENTARAI

Jonas

Jonas portretas
Oi, rado nusipelniusią eGZpertę :) Labiausiai dejuojantis balsas taryboje, tiesiogine prasme. Iškart verkt norisi, vos ji prasižioja

O ka Kauno meras moko?

O ka Kauno meras moko? portretas
BBD

Problem 1

Problem 1 portretas
Jezau patraukt negali
VISI KOMENTARAI 16

Galerijos

Daugiau straipsnių