Pereiti į pagrindinį turinį

Apie ką medis kalba su akmenimis?

2014-01-14 19:00

Papuošalas gali tiesiog patikti, gali akį traukti kaip meno kūrinys ar amuletas, tačiau galima su juo užmegzti vidinį pokalbį – tai įrodo šiuo metu galerijoje "Aukso pjūvis" eksponuojama Rasos Mačiulienės sukurtų papuošalų paroda "Pasišnekėjimai".

auksopjuvis.lt nuotr.

Papuošalas gali tiesiog patikti, gali akį traukti kaip meno kūrinys ar amuletas, tačiau galima su juo užmegzti vidinį pokalbį – tai įrodo šiuo metu galerijoje "Aukso pjūvis" eksponuojama Rasos Mačiulienės sukurtų papuošalų paroda "Pasišnekėjimai".

Idėjos gamtoje

Žvilgsnį prikaustantys papuošalai – žinomos odininkės R.Mačiulienės pastarojo meto naujausi kūriniai, žavi profesionalumu, išgryninta estetika ir ypač gamtos alsavimu. Vyrauja natūralumas, harmonija, estetinis minimalizmas – papuošalas atsiskleidžia per sustingusį galbūt rasos lašelį, gal ant augalo, medžio šakelės sušalusį mažytį ledo gabalėlį, o gal atveria kalnų krištolo esmę.
Kiekvienas kūrinys tarsi apvalytas nuo tuščio puošnumo (plepėjimo), perdėto dekoratyvumo ar tiesmuko prabangos įvaizdžio. Viskas, kas gražiausia yra gamtoje, o kiekviena moteris nori pasipuošti įstabiu rasos žėrėjimu, saulėlydžio paslaptimi ar nepakartojamu šerkšnu. Nors net ne šerkšnu – žvelgiant į R.Mačiulienės kūrinius, kai kurie jų atrodo tarsi šalčio palytėti: medis ir akmuo tarsi susilieja tapdami bendru kūriniu, papuošalu.

Akivaizdu, kad tai galima pasiekti tik radus jungties raktą, kuris detales paslepia arba išryškina, kad būtų sukurtas vientisas kūrinys, atsirastų pokalbis, turint galvoje parodos pavadinimą "Pasišnekėjimai". O jei pokalbis yra užsimezgęs tarp medžio ir akmenukų, greičiausiai jis lengvai atidarys ir kitas duris – širdį, kurią reikia gal pasaugoti (papuošalas – kaip apsauga), o gal atverti (papuošalas – kaip pokalbis su savimi ir kitais).

Besidomint įvairia R.Mačiulienės kūryba, nebus suklysta teigiant, kad šioje parodoje autorė atsiskleidžia kaip brandos viršūnę pasiekusi menininkė. Tai, žinoma, nereiškia, kad daugiau nebėra kur eiti, tiesiog aišku viena – R.Mačiulienei jau nebereikia nieko ieškoti ar ką nors perprasti, menininkė gali laisvai improvizuoti, t. y. groti be natų. Nes visos proporcijos jaučiamos, nėra jokio pašalinio triukšmo, dėmesį blaškančių, tuščių detalių, o tik išgryninta mintis, švari estetika, aiškiai juntama gamtos versmė.

Gilinantis į paslaptis

Baigusi valstybinį Talino dailės institutą 1980 m., R.Mačiulienė kurį laiką dirbo Kauno "Dailės" kombinate mažo tiražo odos ir etalonų dailininke. Kūrybingą, virtuoziškai įvaldžiusią įvairias odas, jų savybes bei galimybes menininkę ribojo gamybinių užduočių darbas kombinate. 1995 m. ji pasirinko kūrybinę veiklą, sėkmingai pristatydama autorinius darbus įvairiose pasaulio šalyse. Nuo 1998-ųjų R.Mačiulienė yra dailininkų grupės "DermArs" narė, nuo 1999 m. – Lietuvos dailininkų sąjungos narė.

Ši paroda, kaip teigia menininkė, ženklinanti per kelis dešimtmečius sukauptą nuoseklaus darbo patirtį, tarsi simbolizuoja kūrybinę pilnatvę. Įvairios paskirties menininkės sukurtiems papuošalams būdinga klasikinė forma, kūrybingas pagrindinio akcento išryškinimas, skirtingų medžiagų ir spalvų deriniai, susiliejantys į daugiabalsę, harmoningą visumą.

Pasak parodos kuratorės menotyrininkės Rūtos Marijos Purvinaitės, parodoje "Pasišnekėjimai" menininkė suteikia galimybę pažvelgti į sukurtą papuošalą ne tik kaip į vizualiai prabangią formą, bet ir suvokti giluminius, pasaulio paslaptis talpinančius kodus. Jie slypi menininkės atsirinktame ir papuošalams naudojamame natūralių medžiagų arsenale, kaskart gamtos tvarinių rinkinį papildant naujais radiniais.

Taip šioje parodoje atsirado riešutmedis, kurio dekoratyvinės savybės menininkę taip sužavėjo, kad per trumpą laiką buvo sukurti riešutmedžio, gintaro, perlų, sidabro derinių papuošalai, pasižymintys ypatingu spalviniu subtilumu, formų turtingumu.

Papuoš ir saugos

R.Mačiulienės kūrybinis diapazonas platus – menininkė iš odos kuria originalias dėžutes, rankines, diržus, unikalius knygų aplankus, albumus, net paveikslus. Atradusi stručio odos originalumą ir subtilumus, savo kūryboje ji kitaip pažvelgė ir į stručio kiaušinį: savitai papuoštas, įgijęs kitokį spindesį jis tampa meninės plastikos kūriniu, o kiaušinio lukšto detalė – praktiškai neatspėjamu papuošalo inkliuzu.

Papuošalų su stručio odos, lukšto detalėmis yra ir naujausioje R.Mačiulienės parodoje "Pasišnekėjimai", vis dėlto joje dominuoja medis – neseniai atrastas riešutmedis, kurio šakelėse nė nereikia pradurti skylučių norint jas suverti (jų riešutmedyje yra natūraliai).

Kūrybiškai sukomponuotas su koralais, kalnų krištolu, gintaru, perlais, kitais pusbrangiais akmenimis medis tampa ne tik įspūdingu papuošalu, bet tarsi įgyja talismano, amuleto vertę. Šie papuošalai nedėvimi ima kalbėti: pasakoja apie menininkę, apie kūrybą apskritai, apie papuošalo paslaptį, magiją, apie žmogų, kurį papuoš, o gal net saugos.


Kas: R.Mačiulienės autorinių papuošalų paroda "Pasišnekėjimai".
Kur: Kauno galerijoje "Aukso pjūvis".
Kada: veikia iki sausio 31 d.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų