Viena tema – aštuoniolika mąstymo būdų Pereiti į pagrindinį turinį

Viena tema – aštuoniolika mąstymo būdų

2014-09-16 18:12

Kauno fotografijos galerijoje ir galerijoje "Meno parkas" pristatoma grupinė paroda "Švenčiant Europą". Nors pavadinimas ir trykšta optimizmu, jos eksponatai anaiptol nėra vien tuščią optimizmą spinduliuojantys fotolakštai.

Kauno fotografijos galerijoje ir galerijoje "Meno parkas" pristatoma grupinė paroda "Švenčiant Europą". Nors pavadinimas ir trykšta optimizmu, jos eksponatai anaiptol nėra vien tuščią optimizmą spinduliuojantys fotolakštai.

Rinktiniai kūriniai

Ši ekspozicija gimė vykdant tarptautinį projektą "European Prospects", kurio pagrindinis tikslas – sudaryti galimybę fotografams kurti ir eksponuoti savo darbus ir per kūrybinę veiklą artikuliuoti identitetų bei patirčių įvairovę išaugusioje ES.

Atsiliepę į Kauno fotografijos galerijos raginimą menininkai išreiškė savo požiūrį į Europą, į kasdienėje aplinkoje vykstančius pokyčius ir jų veikiamą aplinką. Iš daugiau nei 150 pateiktų paraiškų parodos organizatoriai atrinko aštuoniolika autorių, kurių kūriniuose tema atsiskleidė inovatyviai, konceptualiai ir jautriai.

Paroda "Švenčiant Europą" – tai mažos istorijos, svarbios gal ne tiek globaliai, kiek asmeniškai. Su naujai atsiradusiomis galimybėmis kartu atėjo ir naujų iššūkių bei išbandymų metas. Menininkai iš Lietuvos, Latvijos, Lenkijos, Estijos, Rumunijos ir kitų ES valstybių fotografijose stengėsi perteikti savo, aplinkos, gyvenimo būdo ir mentaliteto pakitimus naujoje visuomenėje.

Artimi stilistika

Žvalgantis parodos erdvėse – "Švenčiant Europą" eksponuojama dviejose galerijų erdvėse – jaučiama bendrystė. Menininkai savo fotografijomis užmezga glaudų dialogą vienas su kitu, kuris įtraukia ir žiūrovą. Parodoje labai svarbu stabtelėti ir pastebėti detales, spalvas, kompozicijas.

Nors dauguma kūrinių yra gana dokumentalūs, tačiau juose netrūksta nutylėjimų, paslėptų simbolių. Menininkai, darbuose pasakodami individualias istorijas, pastebėjimus apie ES, jos teikiamus privalumus ir trūkumus, nevengia kritiškumo, tačiau jis nėra šiukštus ar įžeidžiantis – tai veikiau kasdienių akimirkų fiksavimas. Jų kūriniuose nėra vien tik juodos ir baltos priešprieša, apstu ir kitų spalvų.

Parodoje eksponuojamose fotografijų serijose juntama, kad jų autoriai aiškiai koncentruojasi į objektą kaip pagrindinį veikėją, pasakojantį fotografo sukurtą istoriją. Vienuose kūriniuose pasakojimą įgarsina elektros stulpai, betoniai miestų architektūros elementai, interjerų detalės, buities daiktai, kituose šnabžda gamtovaizdžiai, vieniši personažai.

Kelia sunkius klausimus

Autorių artikuliuojamų temų spektras taip pat įvairus. Eugenijus Barzdžius (Lietuva) savo fotografijų serijoje "Žudantis metas" atskleidžia skaudžią emigracijos temą. Jo dokumentiški kūriniai, atsiriboję nuo estetinių meno kūrinių kriterijų, kuria dienoraščio įspūdį, kuriame pasakojama šiuolaikinės vergijos, pigios darbo jėgos, kontrabandos ir alkoholizmo istorija.

Lenko Arturo Urbanskio fotografijų cikle "Miesto pabaiga" tyrinėjama priemiesčių plėtros tema. Priemiesčių augimas yra pagrindinė populiacijos mažėjimo priežastis, dėl kurios nyksta mūsų kaimynystė, kuriasi naujos erdvės, kurios nėra nei miestas, nei kaimas.

Britas iš Velso Paulas Cabutsas serijoje "Stulpai" iškelia komunikacijų ir technologijų įsigalėjimo šiuolaikiniame pasaulyje klausimą. Centrine fotografijų kompozicijos ašimi tampa elektros stulpai, nuo kurių nusidriekę laidai apraizgo gyvenamųjų namų kvartalus, gatves, ištisus miestus. Jie perneša informaciją, leidžia mums, sėdintiems vienoje vietoje, susisiekti su žmonėmis, gyvenančiais kitame pasaulio gale, jie įgalina mus pasiekti bet kokią informaciją, priverčia pasijusti visagaliais. Tik ar šiame, beribių galimybių kupiname pasaulyje, mes neprarandame žmogiškojo ryšio vienas su kitu?

Namų mikropasaulis

Kitokios nuotaikos vyrauja latvės Katrinos Kepulės fotoserijoje "Tyliai sėdėti". Subtilios, ramios autorės fotografijos pasakoja apie tylą, aplankančią ištrūkus iš nuolat pulsuojančio miesto į periferiją. Panašios nuotaikos sklidinas Anargyros Drolapo darbų ciklas "Mikropasauliai", kuriame plėtojama asmeninės erdvės tema.

Vienas jautriausių parodos "Švenčiant Europą" autorių Blazejus Marczakas (Lenkija/Škotija) savo fotografijų serijoje "Namai" pasakoja apie draugės namus Slovakijoje. Emigrantams, beieškantiems geresnio gyvenimo svetur ir apimtiems namų ilgesio, įprastos vietos, kuriose augta, bręsta ir iš kurių taip skubėta pabėgti, tampa stebuklingos, nepaprastos. Autorius, įamžindamas namus, jų kerteles ir daiktus, siekia išsaugoti brangias akimirkas ir perduoti jas ateities kartoms.

Menininkų, dalyvaujančių parodoje, išties nemažai ir kiekvienas jų per savo fotografijas atsiveria laisvai diskusijai apie tai, ką jam reiškia būti europiečiu, kokias atsakomybes tenka prisiimti ir su kokiais padariniais susitaikyti. Optimizmo parodoje nėra labai daug, tačiau nesumeluota, nepagražinta realybė kalba daug spalvingiau nei nugludintas, išpuoštas vartotojų visuomenei pateiktas paveikslėlis.


Kas? paroda "Švenčiant Europą".
Kur? Kauno fotografijos galerijoje, galerijoje "Meno parkas".
Kada? veikia iki rugsėjo 20 d.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra