Avarijos, kai jaunuolių vairuojami BMW markės automobiliai įsirėžia į viešojo transporto stoteles ar sukelia kitus sveiku protu sunkiai suvokiamus įvykius, tampa vos ne kasdienybe. Ar tikrai BMW vairuotojai – kelių chuliganai, kuriems geriau nesimaišyti po kojomis?
Esmė – draudimas
Praėjusią savaitę Seime užregistruotas įstatymo projektas, kuris draustų pradedantiems vairuotojams, neturintiems dvejų metų vairavimo stažo, važinėti galingais automobiliais. Nuo 1989 m. BMW automobilius vairuojantis kaunietis dizaineris Vytenis Petrusevičius mano, kad toks draudimas nieko neišspręstų.
Anot jo, pirmiausia reikėtų peržiūrėti civilinio draudimo kainas ir labiau reguliuoti vairuotojų teises išduodančių mokyklų veiklą. "JAV ir Vakarų Europa šią problemą sprendžia kitaip. Jeigu jaunas vairuotojas nusiperka sportinį automobilį ir per sutartinį laikotarpį sukelia eismo įvykį, jam išauga draudimo kaina", – pasakojo V.Petrusevičius.
Pasak jo, avariją gali sukelti važiuodamas bet kokiu automobiliu, jei esi prastas vairuotojas: "Tų avarijų visuomet buvo. Primenu, kai Lietuvoje atpigo "VW Golf TDI", ne vienas mano pažįstamas po pasivažinėjimo su juo visam gyvenimui liko neįgalus. Automobilis galingas, mažas, lengvas, o padangos plikos arba netinkamos – va ir rezultatas."
Vairuotojo pažymėjimą gauna visi
Vis dėlto, V.Petrusevičius mano, kad problema yra gilesnė, nes ne automobilis kaltas dėl avarijos, o pats vairuotojas. Anot jo, žudo ginklas, o ne žmogus. 45 metų vyras tikino pasibaisėjęs, kaip dabar vairuoja "žali lapeliai".
"Prisimenu, kaip sunku anksčiau būdavo gauti vairuotojo pažymėjimą, o dabar žinau, kaip tai paprasta. Vokietijoje instruktoriais dirba tik atestuoti specialistai, o pas mus užtenka turėti B kategorijos teises ir jau gali mokyti kitus. Jokios atestacijos – ar tu turi pedagoginių gabumų, ar esi atsakingas", – stebėjosi vyras.
Pasak V.Petrusevičiaus, vairuotojus rengiančios įstaigos turėtų irgi prisiimti atsakomybę už savo auklėtinius. "Turėtų būti vedama statistika, ir jeigu kažkurios mokyklos auklėtiniai dažnai papuola į eismo įvykius, reikėtų daryti tyrimą ir aiškintis, kas ten negerai", – siūlė daugiau nei 20 metų stažą turintis vairuotojas.
Nori pasipuikuoti
Tačiau ar tikrai nėra sąsajų tarp nesaugiai vairuojančių jaunuolių ir BMW? V.Petrusevičius tai patvirtina savo "Facebooko" paskyroje sukurtu šmaikščiu posakiu: "Ne visi žmonės, kurie vairuoja BMW, yra kretinai, bet kretinai būtinai renkasi BMW."
"Manau, yra tiesos. Automobilio markė kažkiek apibūdina žmogų, tas, kuris mėgsta BMW, greičiausiai nesirinks "Renault Clio", – tarp BMW savybių, traukiančių greičio mėgėjus, V.Petrusevičius mini galinius varančiuosius ratus ir galingą variklį. Tačiau būtent šie ypatumai ir gali sukurti avarines situacijas.
"Jeigu padangos geros, automobilis techniškai tvarkingas, tai viskas bus gerai. Aišku, atitinkamai ir vairuoti reikia. Reikia suprasti, kad automobilis yra galingas, galiniai ratai varantieji, tad jeigu yra slidu, turi ypač atidžiai vairuoti. Kas žiguliais yra važiavę, visi seni vairuotojai tai žino, o pacanai, neturintys patirties, čia ir suklysta", – pasakojo V.Petrusevičius.
Anot jo, problema, kad net ir nenauji BMW nėra pigūs, todėl jaunuoliai įperka tik senus ir dažniausiai techniškai netvarkingus automobilius. Prie to prisideda vairavimo patirties stoka ir noras pasimaivyti. Va, ir avarijų formulė.
Atrodė tobulas automobilis
"BMW liga užsikrėčiau nuo savo draugo, tai ir sergu", "Laisvalaikiai irgi neapsieina be smagių pasivažinėjimų", "Pomėgiai: viskas kas padidina adrenalino kiekį kraujyje" – taip save pristato BMW mėgėjai šių automobilių gerbėjų tinklalapyje.
Ar tikrai BMW yra liga? Anot V.Petrusevičiaus, jo amžius leidžia į viską žiūrėti blaiviau, tačiau vis tiek save jis laiko nepataisomu BMW gerbėju.
"Mano gyvenime viskas prasidėjo kiek kitaip. Namuose turiu tėvo portretą, tapytą gulage. Tą portretą tapė kartu kalėjęs vokietis, kuris buvo ne tik karininkas inžinierius, bet ir "BMW Sport" skyriaus dizaineris, vienas iš garsiojo 328 modelio kūrėjų. Taip vaikystėje sužinojau apie BMW", – dizaineriu dirbantis kaunietis vėliau BMW nuotrauką pamatė ant sovietmečiu leisto lenkiško žurnalo viršelio.
"Pamačiau BMW trečios klasės modelį E30 ir jis niekaip negalėjo man išeiti iš galvos. Jis buvo toks gražus – tobulas automobilis. Kadangi esu dizaineris, dizainas man visuomet rūpėjo. Taigi 1989 m. nusipirkau ant žurnalo viršelio matytą savo svajonių automobilį", – ir nuo to laiko, anot pašnekovo, kito automobilio jis vairuoti nenori.
Daugiau galios – daugiau agresijos
Įprastų automobilių vairuotojai žino: daugiau arklio galių reiškia agresyvesnį vairavimą, rašo vokiečių savaitraštis "Spiegel Online". Tokias išvadas padarė tyrimą atlikęs visuotinis Vokietijos automobilininkų klubas ADAC.
Agresyvumas buvo apibūdinamas kaip nesaugaus atstumo laikymasis tarp automobilių. Toks baugus, kad priekyje važiuojantis automobilio vairuotojas iš išgąsčio gali atlikti staigų manevrą, nesuvaldyti automobilio ir sukelti avariją.
Tyrimo nugalėtojai – "Mercedes" automobiliai, nuo jų visai nedaug atsilieka BMW. Jų vairavimo stilius buvo pats agresyviausias.
Kiti saugaus atstumo nesilaikantys vairuotojai važiavo "Audi", "Opel" ir "Ford" automobiliais. Anot tyrimo, patys atsakingiausi kelyje – japoniškų automobilių vairuotojai. Net 93 proc. tyrime dalyvavusių vairuotojų laikėsi saugaus atstumo.
Komentaras
Europos bendrovės "ERGO Insurance" Lietuvoje Transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas
Raimondas Bieliauskas
Pirmiausia reikėtų akcentuoti, kad eismo įvykius sukelia ne automobiliai, o vairuotojai. Kalbant apie automobilių markių ir eismo įvykių statistikos sąsają, reikia pabrėžti, jog automobilių pardavimo rinka koreliuoja su eismo įvykių tendencijomis. Tai yra, jei rinkoje išpopuliarėja kuris nors automobilio modelis, markė – tai atsispindi ir eismo įvykių statistikoje pagal automobilių markes, kadangi jų eksploatuojama daugiausia.
Taigi, šiomis dienomis spaudoje fiksuojamos BMW automobilių vairuotojų sukeltos avarijos nėra rodiklis, kad tik šios markės automobilių vairuotojai patenka į eismo įvykius.
Naujausi komentarai