Sumaniai panaudojo kanalą
„Čekija neturi priėjimo prie jūros, todėl investuojame į Bata kanalo infrastruktūrą. Tikime, kad tai padės pritraukti daugiau turistų ir sukurti naujų darbo vietų“, – kalbėjo ceremonijoje dalyvavęs Pietų Moravijos krašto vicegubernatorius Janas Zemečníkas. Čekams, kaip ir lietuviams, aktualu stabdyti emigraciją, dėl kurios iš šalies išvyksta daug jaunų žmonių.
53 km ilgio Bata kanalas Moravos upės baseine buvo įrengtas 1934–1938 m. Per karą jis buvo apleistas, o 9-ajame dešimtmetyje pritaikytas pramoginei laivybai.
Dabar čia įrengtas uostas, kuriame gali tilpti maždaug 100 laivų, degalinė, administracinis pastatas, greta uosto – parkas, vaikų žaidimo aikštelės, paplūdimys. Palei kanalą driekiasi dviračių takas, vandens telkinį pamėgo žvejai.
Bendradarbiavimas savivaldos lygmeniu suteiks daugiau galimybių pritraukti ES lėšų.
Įgyvendins bendrus projektus
Kauno rajono savivaldybė taip pat aktyviai plėtoja turizmo infrastruktūrą: tvarko kurortinių miestelių gatves, tiesia dviračių takus, vysto vandens turizmą. R.Popovienė pasakojo, kad Nemune iškylautojus plukdantis savivaldybės katamaranas „Zapyškis“ pranoko lūkesčius, daug dviratininkų per Nemuną kelia „Nevėžis“.
Kauno rajono meras Valerijus Makūnas pastebėjo, kad Nemune sparčiai daugėja ir privačių pramoginių laivų, todėl gyvybiškai reikia mažųjų laivų uosto. Mero nuomone, jis galėtų būti įrengtas ties Kačergine.
Sveikindama sutarties dalyvius, Lietuvos ambasados Čekijoje sekretorė Kristina Baubinaitė tvirtino, kad bendradarbiavimas savivaldos lygmeniu suteiks daugiau galimybių pritraukti ES lėšų. Pasak diplomatės, turizmo plėtrai svarbi ir informacijos sklaida.
Pietų Moravijos krašto vyriausybės Užsienio ryšių skyriaus vadovas Pavolas Foltinas pastebėjo, kad, vykstant klimato kaitai, vis daugiau čekų atostogas planuoja ne Pietų šalių kurortuose, o Šiaurės Europoje. „Lietuva Čekijoje įgijo patikimos valstybės reputaciją, be to, turite daug miškų, gražių miestų, Baltijos jūrą, todėl esate mums įdomūs“, – apie bendradarbiavimo perspektyvas kalbėjo P.Foltinas.
Kaita: 53 km ilgio Bata kanalas Moravos upės baseine buvo įrengtas 1934–1938 m. Per karą jis buvo apleistas, o 9-ajame dešimtmetyje pritaikytas pramoginei laivybai. Edmundo Mališausko nuotrauka.
Įspūdingas kultūros paveldas
Pietų Moravija lietuvius pirmiausiai turėtų dominti savo istorija ir kultūros paveldu. P.Foltinas tvirtino, kad vien tik Brno apylinkėse yra daugiau kaip 100 pilių ir dvarų.
Brno senamiestis su svarbiausiomis istorinėmis įžymybėmis ir muziejais susitelkęs aplink dvi aikštes – Zelný trh ir Náměstí Svobody. Dvi reikšmingos įžymybės, esančios už senamiesčio ribų, – dvibokštė katedra ant Petrovo kalvos ir Špilberko tvirtovė.
Kauno rajono delegacija aplankė 16 km į pietryčius nuo Brno nutolusį Slavkovo miestelį. Jame yra XIII a. tvirtovės liekanos, renesansinė rotušė, dvi bažnyčios. Šalia esančiame lauke 1805 m. gruodžio 2 d. įvyko Austerlico mūšis, kuriame Napoleonas pasiekė vieną didžiausių pergalių kare su Rusija ir Austrija. Šioje vietoje pastatyti imperinio laikotarpio rūmai su parku pritraukia tūkstančius karo istorijos mėgėjų iš viso pasaulio, pramogautojus vilioja Austerlico golfo laukai.
Didžiuojasi išplėtota savivalda
Čekija turi senas demokratijos tradicijas, joje išplėtota daugiapakopė savivaldos sistema. Vien tik Pietų Moravijos krašte, kuriame gyvena 1,3 mln. gyventojų, yra 673 savivaldybės.
Brno senamiestyje, įspūdingame Habsburgų monarchijos laikų pastate, įsikūrusi Pietų Moravijos krašto vyriausybė. Tarybos posėdžių salėje yra erdvus balkonas, į kurį atėję piliečiai gali pareikšti savo nuomonę ir užduoti politikams klausimų.
Miestai ir miesteliai taip pat turi savo renkamą valdžią. Kaip tik šį mėnesį Čekijoje vyksta savivaldos rinkimai: gatvėse gausu plakatų, kai kurie kandidatai patys dalija lankstinukus ir kviečia balsuoti.
P.Foltinas pripažino, kad biurokratinė našta yra didelė, tačiau čekai vertina savo demokratiją.
Katamaranas telpa krepšyje
Išvykos metu Kauno rajono delegacija buvo supažindinta su keliomis šiuolaikinėmis Pietų Moravijos įmonėmis. „MGM Compro“ kuria elektrines sistemas, greičio kontrolės mechanizmus ir kitus inžinerinius sprendinius aviacijai, pramoginiams laivams, karinei ir net kosmoso pramonei.
Kita čekų kompanija „Evektor“, gaminanti sportinius ir pramoginius orlaivius, dėl karo Ukrainoje prarado dalį rinkų, todėl ieško naujų klientų.
Pripučiamus katamaranus gaminanti „MiniCat“ nespėja vykdyti užsakymų – rankomis kruopščiai pagamintus laivelius graibsto buriuotojai. Tokie katamaranai sveria ne daugiau kaip 60 kg ir telpa viename krepšyje, juos lengva surinkti.
470 tūkst. gyventojų turintis Brno yra antras miestas pagal dydį šalyje po Prahos. Tai didelis pramonės centras, kuriame išplėtota automobilių, plieno konstrukcijų, traktorių, ginklų, elektronikos, tekstilės, statybinių medžiagų gamyba. Mieste veikia kelios aukštosios mokyklos, tarp kurių – prestižinis Masaryko universitetas.
Vieta: Pietų Moravijos krašto vyriausybė įsikūrusi įspūdingame Habsburgų monarchijos laikų pastate. / E. Mališausko nuotr.
Regione labai išplėtotas geležinkelių tinklas, svarbus tramvajų vaidmuo. Didelių spūsčių nepasitaiko, nes keleiviai naudojasi bendro elektroninio bilieto sistema.
Bendrauja dešimtmetį
Kauno rajonas su Pietų Moravija kontaktus mezga nuo 2013 m., kai Raudondvario dvare buvo pristatyta Moravijos meno kolekcija. Vėliau Kauno rajono muziejuje buvo eksponuojama pasaulyje garsaus čekų grafiko Oldřicho Kulháneko darbų paroda, lankėsi Čekijos ambasadoriai, Olomouco delegacija.
Šių metų sausį Kauno rajone lankėsi inovatyviais dujų ir vandens tiekimo infrastruktūros sprendimais ir dirbtinių vandens telkinių įveiklinimu garsėjančios Čekijos kompanijos HUTIRA eksporto ir plėtros direktorius Michalas Vala. Verslininkas tvirtino ieškantis galimybių steigti HUTIRA atstovybę Baltijos šalims.
Naujausi komentarai