- diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Reklama – galingas verslo naudojamas įrankis, padedantis pasiekti tikslinę auditoriją, padidinti pelną, formuoti norimą įvaizdį. Tačiau ar tikrai tikslas pateisina priemones?
Marketingo ekspertai baksnoja pirštu į neetiškas reklamas, kurios žeidžia tam tikras socialines grupes, klaidina visuomenę ar netgi pažeidžia žmogaus teises. Viena iš jautriausių visuomenės grupių įvardijamas jaunimas – esą dėl žinių stokos, paaugliško noro maištauti, eksperimentuoti ar neatsilikti nuo „mados“ jaunoji karta neetiškai reklamai yra itin jautri.
Pasak Kauno technologijos universiteto (KTU) Ekonomikos ir verslo fakulteto (EVF) dėstytojos, doc. dr. Jurgitos Stravinskienės, neetiški marketingo sprendimai gali jaunimui pasireikšti atsiradusia baime, nepilnavertiškumo būsena, prievartos patyrimu arba iššaukta agresija.
„Reklama, kurioje smalsų katiną per puse perpjauna automobilio stoglangis iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti labai juokinga. Tad kodėl nepabandžius to realiai? Neįtikėtina, bet tokie pamąstymai ar bandymai yra galimi. Arba kai bandoma įteigti, kad elektroninės cigaretės yra mažiau kenksmingos nei tikrosios cigaretės. Produktas yra skirtas suaugusiems, tačiau ne paslaptis, kad elektroninės cigaretės yra labai populiarios ir tarp jaunimo“, – neatsakingos reklamos pavyzdžius vardija J. Stravinskienė, KTU dėstanti Ryšių su visuomene ir Organizacijos reputacijos valdymo modulius.
Tam, kad jaunimas yra itin jautrus viešojoje erdvėje pateikiamai informacijai, pritaria ir vis labiau populiarėjantį influencerių marketingą vykdančios įmonės „Unboxed Network“ įkūrėjas bei vadovas Tadas Deksnys. Jo įsitikinimu, geriausias vaistas nuo neigiamo neatsakingų reklamų poveikio – jaunimo ugdymas.
„Sutinku, jog jaunimą veikia matoma komunikacija ir skleidžiamos žinutės visuomenėje, tad šiuo atveju neatsakingai manipuliuojant reklama galimai daroma žalinga įtaka jaunuoliui. Kokia žala tai gali būti? Vienareikšmiškai atsakyti būtų sudėtinga, nes tai priklauso nuo kiekvieno žmogaus individualiai, kaip jis reaguoja ir traktuoja išorės informaciją. Manau labai svarbu ugdyti kritinį jaunuolių mąstymą, padedantį atsirinkti informaciją, kuria verta tikėti ir pasitikėti“, – sako. T. Deksnys
Veiksminga, bet rizikinga
Rinkodaros specialistai sako, kad dažnai verslas ant labai pavojingos etiškos ir neetiškos reklamos ribos balansuoja sąmoningai, norėdamas išsiskirti. Tačiau taip elgdamasis labai rizikuoja sugadinti savo gerą reputaciją, kurią vėliau susigrąžinti itin sunku.
„Šiomis dienomis prekės ženklui labai sunku išsiskirti tokiame informacijos ir triukšmo fone, kai vartotojas beveik negeba sutelkti dėmesio į reklamą. Dėl šios priežasties verslai bando šokiruoti, jog vartotojui kiltų noras diskutuoti ar jis bent jau atkreiptų dėmesį į reklamą. Tenka pastebėti reklamų, kurios balansuoja labai plona riba tarp etiškumo ir ne, tačiau tai dažniausiai priklauso nuo paties vartotojo vertybių skalės. Tiesa, šios reklamos susilaukia daug dėmesio viešojoje erdvėje. Yra ir Lietuvoje prekių ženklų, kurių komunikacija grįsta šokiravimu. Išlieka klausimas, kokį įvaizdį nori turėti verslas“, – sako T. Deksnys.
„Marketingo specialistai praktiškai visada turi du šefus: įmonės vadovus bei vartotojus, ir turi patenkinti abiejų pusių poreikius: teikti vertę vartotojams, o įmonei pelną. Taigi čia dažniausiai ir iškyla didžiausios etikos problemos. Marketingo bendruomenė paprastai laikosi tam tikrų nustatytų ir nerašytų etikos standartų. O jeigu paslysta – visuomet aplink yra platesnė visuomenė, kuri klaidas greitai nurodo, o atleidžia sunkiai“, – sako KTU Rinkodaros krypties studijų programų vadovė, doc. dr. Žaneta Piligrimienė.
Etiški sprendimai – ant bangos
Pasak Ž. Piligrimienės, atsakingos reklamos kelią pasirinkęs verslas tikrai neliks konkurencinės aplinkos užribyje, mat etiški sprendimai tampa madingi.
Vartotojų poreikis etiškiems sprendimams yra ant bangos, kaip niekad stiprus, ir marketingas privalo eiti tuo pačiu keliu.
„Vartotojų poreikis etiškiems sprendimams yra ant bangos, kaip niekad stiprus, ir marketingas privalo eiti tuo pačiu keliu. Tai yra dvi tos pačios monetos pusės. Kai etiškiems (pagaminti tvariai, socialiai atsakingai) produktams ir paslaugoms naudojamas etiškas marketingas, laimi visi – akcininkai, vartotojai ir visa visuomenė“, – teigia KTU Rinkodaros krypties studijų programų vadovė.
Vartotojai, anot marketingo ekspertų, vis labiau vertina nuoširdumą, tampa nepakantūs manipuliacijai ir melui. Todėl ir reklamų kūrėjai stengiasi pateisinti tokius savo auditorijos lūkesčius.
„Šiais laikais apie prekę ar jos gamintoją galima sužinoti vos per kelias minutes. Pasidalinti nufilmuotu konfliktu su klaidinančią akciją paskelbusios įmonės darbuotoja užtrunka lygiai tiek, kiek reikia paskelbti įrašą socialinėje erdvėje. Vartotojas labai greitai pajunta melą ar manipuliaciją ir žaibiškai pasidalina savo nuojauta su kitais“, – tvirtina J. Stravinskienė.
„Pastebime tendenciją, kad influenceriai nori būti kuo nuoširdesni su savo auditorija, neslėpti reklamos arba nereklamuoti produkto, kurio patys nenaudotų. Dėl šios priežasties pasitaiko, jog influenceriai atsisako dirbti su tam tikrais produktais ir mes palaikome tokį požiūrį“, – sako „Unboxed Network“ įkūrėjas T. Deksnys.
Rinkodaros studijose – didelis dėmesys etikai
KTU Rinkodaros krypties studijų vadovės Ž. Piligrimienės teigimu, marketingo etikai šiuolaikinėse rinkodaros studijose skiriama nemažai dėmesio.
„Etiško marketingo principus studijų programose bandome diegti ne tik per studijų turinį, bet ir įtraukdami studentus (ypač magistrantus) į mokslinius tyrimus socialinės įmonių atsakomybės, tvaraus vartojimo, etiškos reklamos ir pan. temomis“, – sako Ž. Piligrimienė.
„Atsakomybė prieš vartotoją, visuomenę ir save patį. Skaidrumas ir sąžiningumas veikloje. Komandinė lyderystė ir asmeninis kūrybiškumas. Štai tokias kertines vertybes studijų metu stengiamės diegti būsimiems marketingo specialistams“, – priduria J. Stravinskienė.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Santakos parke Kaune pirmąkart rengiamos įstaigų, įmonių pirmosios pagalbos varžybos3
Santakos parke Kaune trečiadienį pirmąkart rengiamos Lietuvos įstaigų ir įmonių pirmosios pagalbos varžybos „Palaikau pulsą“. ...
-
Didelė netektis statybų sektoriuje: mirė ilgametis „YIT Lietuva“ vadovas A. Butkus7
Antradienį bendrovė „YIT Lietuva“ pranešė, kad neteko ilgamečio įmonės vadovo Antano Butkaus. Žmogaus, palikusio didelį pėdsaką statybų pasaulyje. ...
-
Gyvensenos medicinos specialistės: geriausia investicija į sveikatą – judėjimas6
Kauno miesto poliklinikoje pacientus konsultuoja gyvensenos medicinos specialistės. Jos pataria, kaip pradėti gyventi sveikiau, numesti svorio, sumažinti blogojo cholesterolio kiekį kraujyje ir padeda siekti užsibrėžtų tikslų. Kalbintos specialistės ...
-
50-tasis Lietuvos etnografijos muziejaus sezonas: Mažosios Lietuvos ekspozicija ir ūkio gyvūnai1
Jau nuo šio trečiadienio – gegužės 1 d. – Lietuvos etnografijos muziejus pradeda 50-ąjį sezoną, kurio metu duris atveria vidaus ekspozicijos, pristatomos naujos parodos ir ilgėja darbo laikas. Įsibėgėjęs pavasaris žada nepaprasta...
-
Emocinės gerovės konsultantų paslaugos lieka Kauno rajone6
Kauno rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras kartu su Kauno rajono savivaldybės administracija baigia įgyvendinti projektą „Gerovės konsultantų paslaugų prieinamumo gerinimas Kauno rajono savivaldybėje“. Projekto tikslas buvo Kaun...
-
Svarbi informacija rinkėjams: Kauno savivaldybės pastate balsuoti iš anksto nebus galima3
Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) skelbia balsavimo vietų sąrašą ir laiką, kada rinkėjai galės atvykti balsuoti prezidento rinkimuose ir referendume dėl pilietybės išsaugojimo. ...
-
Nori daugiau tvarkos: nuomojami paspirtukai Kaune bet kur nesimėtys?16
Jau ne pirmą sezoną Kaune galima pasinaudoti nuomojamų elektrinių paspirtukų paslauga, tačiau mieste juos būdavo galima palikti bet kur. Ant takų ar šalikelėse numesti paspirtukai kėlė netvarką. Dabar planuojama įrengti specialias vietas, k...
-
Laisvės alėjoje pagal kitą technologiją tvarkomi šuliniai: dabar granitas neskilinės?12
Po rekonstrukcijos Laisvės alėjoje kritikos strėlių sulaukė vis skylančios granito plytelės bei ištrupėję šuliniai. Pastaruosius pradėta tvarkyti taikant naują technologiją. Tikimasi, kad dabar šuliniai atlaikys tiek orų perma...
-
Šimtametis įsipareigojo sulaukti 120 metų6
Šis pavasaris kaip niekada džiugina garbingais Kauno rajono gyventojų jubiliejais. Dar vieną neeilinę – 100 metų – sukaktį šventė Garliavoje gyvenantis Steponas Lukošiūnas. ...
-
Ugniagesiai tobulina gelbėjimo darbų vandenyje ir ant vandens įgūdžius
Balandžio 23 d. Mastaičių baseine prasidėjo Kauno rajono ugniagesių ir savanorių mokymai, kurių metu jie tobulins plaukimo, gelbėjimo darbų vandenyje ir ant vandens įgūdžius ir didins fizinį aktyvumą. Praktiniai užsiėmimai baseine tęsis iki va...