Efektyvi prevencija?
Nenustebkite, jei vieną rytą savo pašto dėžutėje rasite policijos jums atsiųstą žinią, kad pažeidėte Kelių eismo taisykles. Greičio viršijimą palikime specialiems matuokliams. Apie jų egzistavimą skelbia ženklai ir viršijęs greitį dažniausiai iš karto susigriebi įkliuvęs.
Pagal šiuo metu vykdomą policijos eksperimentą, užfiksuotų Kelių eismo taisyklių pažeidimo momento jūs niekaip nepajusite iki tos akimirkos, kai rankose laikysite prievolės susimokėti baudą dokumentą.
Šis policijos eksperimentas Kaune bus vykdomas du mėnesius, kasdien, visą parą. Niekuo iš kitų eismo dalyvių neišsiskiriantys pareigūnai fiksuos chuliganiškai ir pavojingai vairuojančius, pažeidžiančius lenkimo taisykles, plepančius mobiliojo ryšio priemonėmis, nepaisančius eismo reguliavimo signalų, nepraleidžiančius pėsčiųjų.
Šiems pažeidimams išaiškinti policija naudoja tik transporto priemones su telemetrine įranga. Ja užfiksuoti pažeidimai taps pagrindu surašyti ir išsiųsti administracinio nusižengimo protokolą asmeniui, kuriam priklauso transporto priemonė, kuria buvo padarytas pažeidimas.
"Šiuo eksperimentiniu kelių policijos veiklos modeliu siekiama išbandyti inovatyvius ir efektyvius būdus užkardant ir išaiškinant daromus Kelių eismo taisyklių pažeidimus", – eksperimento tikslą nurodė Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas Ramūnas Matonis.
Šiuo eksperimentiniu kelių policijos veiklos modeliu siekiama išbandyti inovatyvius ir efektyvius būdus užkardant ir išaiškinant daromus Kelių eismo taisyklių pažeidimus.
Iki šiol pareigūnai taip pat kartkartėm surengdavo reidus su nežymėtais automobiliais, tačiau dabartinis eksperimentas išskirtinis tuo, kad jus stebi nuolat.
Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, nuo birželio 21 iki 27 d. šalies keliuose įvyko 75 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės. Žuvo 4 eismo dalyviai, 95 sužeisti.
Besikeičiantis supratimas
Sunku būtų ginčytis, kad saugumo stoka keliuose ir gatvėse verčia ieškoti efektyvių būdų drausminti vairuotojus. Viena po kitos aprašomos nelaimės, kai nukenčia žmonės, nepalieka abejingų skaitytojų, o eismo įvykio kaltininką komentatoriai ne juokais išdeda į šuns dienas. Nepakantumas visokio plauko pažeidėjams auga ir nors ne žaibiškai, tačiau besikeičiantį žmonių supratimą apie mažėjančią toleranciją nusikaltėliams yra pripažinusi ir policija.
Ne taip seniai į madą atėjusius vaizdo registratorius automobiliuose įsirengę vairuotojai sulaukdavo prieštaringų vertinimų. Vieni juos vadino skundaliais, kiti gyrė, kad, esant reikalui, vaizdo registratoriumi užfiksuoti įvykiai padeda išaiškinti galimus pažeidėjus. Gal net savo aplinkoje turite žmogų, kuris vaizdo registratoriumi užfiksuotą pažeidimą perdavė policijai. Tačiau policijos atstovai neigia, kad idėją vykstančiam eksperimentui pakuždėjo vairuotojų iniciatyvos automobiliuose įsirengti vaizdo registratorius.
"Tokiam veiklos modelio pasirinkimui gyventojų siunčiami vaizdo įrašai įtakos neturėjo. Buvo vertinama esama eismo situacija, galimos panaudoti techninės priemonės", – teigė R.Matonis.
Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas teigė, kad eksperimentui vykti papildomos techninės įrangos ar žmogiškųjų išteklių neprireikė.
Ramūnas Matonis. A. Ufarto / Fotobanko nuotr.
"Sekti. Stebėti. Pričiupti"
Kaip tokią iniciatyvą vertina vairuotojai?
"Net nežinau, bet kažkaip nejauku toks slaptas stebėjimas, – pečiais truktelėjo Irena ir čia pat susigriebė esanti netolerantiška pažeidėjams. – Noriu pati jaustis saugi kelyje, noriu, kad mano vaikai be streso galėtų pereiti gatvę, bet policijos pasirinkta slaptumo forma man ne visai priimtina."
Grupelė jaunuolių tokį policijos eksperimentą priėmė juokais, esą pačių žmonių sukurtos moderniosios technologijos juos pačius ir įkalins. "Turi išmanųjį telefoną – esi sekamas ir pasiklausomas. Jei telefoną laikai prie lovos – tavo privatus gyvenimas taip pat gali tapti viešas. Žodžiu sekimas greitai taps savaime suprantamu dalyku ir nieko nebejaudins", – šyptelėjo Gintaras.
Gerokai kategoriškiau pasisakė Gražvydas. "Man tokie metodai primena totalitarinės valstybės modelį – pasėti baimę ir priversti. Gal policijai tada vertėtų keisti savo šūkį "Ginti. Saugoti. Padėti" į kokį "Sekti. Stebėti. Pričiupti", – vienareikšmiškai eksperimentiniam neviešam patruliavimui nepritarė kaunietis. "O kodėl policijai nepatruliuoti viešai? Kuo prastesnė vieša patruliavimo forma? Ar čia siekiama daugiau pinigų surinkti į biudžetą?" – retorinius klausimus bėrė Gražvydas.
"Man tai primena senus laikus, kai kelių policininkai slėpdavosi krūmuose, o jų tikslas buvo gauti kuo daugiau pinigų į rankas. Dabar skirtumas tik tas, kad policijos tikslas surinkti kuo daugiau baudų ir papildyti biudžetą", – piktinosi kitas vairuotojas Arūnas.
Viešai patruliuojantys policininkai, panašu, išeina iš mados. Tačiau policijos vykdomo eksperimento slaptumą R.Matonis neigė. "Vykdomas eksperimentas yra viešas, tačiau pareigūnai, vykdydami jį, naudoja vieną iš patruliavimo būdų – neviešą patruliavimą, t.y. dirba nevilkėdami tarnybinės uniformos ir su skiriamaisiais policijos ženklais nežymėtomis transporto priemonėmis", – patikslino Komunikacijos skyriaus vedėjas.
Kitokios patirtys
Prieš keletą metų teko lankytis Barselonoje. Kišenvagių sostine turistų giduose vadinamas žavusis miestas nustebino dviem dalykais – nuolatiniu viešu policijos patruliavimu ir švarą mieste prižiūrinčios tarnybos veikla. Tąsyk su šeima juokavome, kad per 10 dienų nepajudėjo nė vienas pradėtose statybose stovintis kranas, o policija ir Barselonos centrą prižiūrinti švaros įmonė dirbo be išeiginių.
Vieno pasivaikščiojimo metu užklydę į uždarą, bet gana erdvų senamiesčio kiemelį, kurio pastatų pirmuose aukštuose viena prie kitos karaliavo kavinės, buvome maloniai nustebinti. Po karštos dienos čia susirinkę žmonės smaguriavo alų, bendravo, šurmuliavo, o prie vieno stalelio įsitaisę du policijos pareigūnai tiesiog stebėjo aplinką.
"Jie tiesiog tam, kad niekam nekiltų noro padaryti kažką negero", – mums paaiškino vietinis nuolatinis šios vietos lankytojas ir prisipažino nustebęs, kad mums kilo toks klausimas dėl pareigūnų. Esą tokia tvarka čia įprasta ir policijos buvimas nieko netrikdo, o tik suteikia saugumo jausmą.
Kiek kitaip viešą patruliavimą keliuose vertina Lietuvos policija. "Nuolatos turi būti ieškoma naujų efektyvių veiklos metodų, be to, manome, kad visuomenės mentalitetas yra jau pakankamai išsivystęs ir eismo saugumui užtikrinti ne visada būtina, kad kelyje kaip prievaizdas stovėtų policijos pareigūnas", – neviešo patruliavimo pranašumus minėjo R.Matonis.
Pasipils baudos
Ar slaptas patruliavimas Lietuvoje taps norma, R.Matonis tikino, kad policija apsispręs, kai bus įvertintas eksperimentinio veiklos modelio efektyvumas. Šiuo metu eksperimentui pasirinkti trys Lietuvos miestai – Kaunas, Šiauliai ir Alytus.
"Siekiant įvertinti veiklos modelio efektyvumą, eksperimente dalyvauja skirtingos savo dydžiais apskritys, t.y. viena didžiausių – Kaunas, vidutinė – Šiauliai, mažesnė – Alytus, turima kelių infrastruktūra, eismo situacija ir kitais atžvilgiais. Pavyzdžiui, Alytaus apskrityje yra du kurortiniai miestai", – pasirinkimus grindė R.Matonis.
Pagal eksperimentinį veiklos modelį kol kas dirba šios trys apskritys, tačiau policijos departamento atstovas užtikrino, kad yra galimybė prisijungti ir kitoms apskritims. Tam tereikia ne mažiau kaip dviejų policijos ekipažų.
Jei, tarkime, taip neviešai patruliuojantiems pareigūnams kiltų įtarimas, kad jų stebimą transporto priemonę vairuoja galimai neblaivus asmuo, tai pareigūnams suteikta galimybė legalizuotis ir patikrinti vairuotojo blaivumą. Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vedėjas R.Matonis patikino, kad visi vairuotojai, kurie užfiksuojami pažeidžiant KET, bus patraukti administracinėn atsakomybėn.
Naujausi komentarai