Pereiti į pagrindinį turinį

Valyti gatves – kūrybingas darbas: interviu su miesto tvarkymo skyriaus vedėju

2013-12-14 08:34
Valyti gatves – kūrybingas darbas: interviu su miesto tvarkymo skyriaus vedėju
Valyti gatves – kūrybingas darbas: interviu su miesto tvarkymo skyriaus vedėju / Andriaus Aleksandravičiaus nuotr.

Žiema ir nevalytos gatvės – ši tema neišsemiama, nes kiekvieną kartą, kai pašąla arba iškrenta snaigės, kauniečiai keiksnoja kelininkus, kad jie pamiršo pabarstyti gatves. Kas ir kada nusprendžia, kad gatvės turi būti pabarstytos ir nuvalytos, kokią druską kelininkai pila į gatves, per kiek valandų jie pabarsto visą miestą? Šiais ir kitais kauniečiams aktualiais klausimais – pokalbis su Kauno miesto savivaldybės Miesto tvarkymo skyriaus vedėju Aloyzu Pakalniškiu.

– Kas nusprendžia, kada reikia barstyti gatves?

– Bendrovėje "Kauno švara" yra budintys žmonės, kurie pagal pasirašytą sutartį privalo nuolat stebėti Kauno gatvių būklę. Jie naktimis nuolat važinėja po miestą, jeigu reikia susisiekia su policijos pareigūnais, viešojo transporto įmonėmis. Pastebėję, kad yra poreikis barstyti gatves, privalo susisiekti su Miesto tvarkymo skyriumi.

– Skambina jums? O gal kiekvieną naktį budi vis kitas asmuo, juk neįmanoma nuolat būti budriam?

– Administracijos direktoriaus įsakymu yra paskirtas vienas asmuo, mūsų skyriaus darbuotojas Šarūnas Rudys, kuris koordinuoja visus darbus ir kontaktuoja su kelininkais.

– Jis pats vienas priima sprendimą?

– Specialistas, jeigu nėra labai vėlu, skambina ir man, konsultuojasi su "Kauno švaros" darbuotojais. Tada nusprendžiama, ar reikia barstyti visą miestą, ar užtenka tik įkalnes, viadukus, tiltus. Jeigu yra sniego, tada užsako ir gatvių valymą. "Kauno švara" duoda komandą savo ekipažams išvažiuoti į miestą. Be mūsų skyriaus suderinimo, jokie valymo ar barstymo darbai negali būti vykdomi.

– Ar specialistas išsimiega, juk reikia budėti kiekvieną naktį?

– Kai prasideda žiema, tikrai ateina sunkus metas, kiekviena naktis labai karšta, nes turime pasirūpinti, kad mieste gyventojai jaustųsi saugūs. Dažniausiai sprendimai priimami antrą ar trečią valandą nakties. Specialistas į darbą iš ryto ateina vėliau, jam mokami viršvalandžiai, nes jis dirba naktimis.

– Ar yra patvirtinta tvarka, kad būtent esant tam tikrai temperatūrai būtina pradėti barstymo darbus?

– Tikrai ne, nes reikia įvertinti ne vieną faktorių, ne tik oro temperatūrą. Svarbu, ar kelio danga yra sausa, aš šlapia, ar formuojasi plikledis, ar yra stiprus snygis. Pavyzdžiui, jeigu prognozuojama, kad pradės snigti 3 val., sprendimas priimamas anksčiau. Labai nepatogu barstyti gatves, jeigu jau sninga seniai, nes sniegas būna prispaustas prie dangos. Geriausia barstyti dar prieš pradedant snigti, nes tada nukritęs sniegas iškart tirpsta dėl druskos. Barstyti ir valyti gatves yra labai kūrybingas darbas.

– Kieno meteorologinėmis prognozėmis vadovaujatės?

– Stebime įvairiausius šaltinius: Kelių direkcijos meteostoteles, kurios rodo faktinę dangų būklę, ir žinoma, peržiūrime sinoptikų skelbiamą informaciją apie orus, remiamės puslapyje meteo.lt skelbiama informacija, Lietuvos hidrometeorologijos stoties duomenimis.

– Kodėl vieną kartą priimate sprendimą tik barstyti, o kitąkart – ir valyti miesto gatves?

– Jeigu iškrenta mažiau nei 5 cm sniego, tada gatves tik barstome, o jeigu jau daugiau – reikia jau ir valyti. Kartais per parą tenka net kelis kartus valyti kelio dangas, viskas priklauso nuo oro sąlygų. Džiaugiamės, kad šią žiemą dar neturėjome tiek daug užsakymų. Negalime sau leisti nuolat vykdyti visus darbus, nes biudžetas yra ribotas.

– Kokia situacija yra su šaligatviais, kas sprendžia, ar reikia juos nuvalyti, galbūt prioritetas teikiamas gatvėms?

– Šaligatviais rūpinasi visai kita brigada. Iš pradžių stengiamės nuvalyti miesto laiptus. Šiuos darbus bendrovė "Kauno švara" taip pat turi suderinti su mūsų skyriumi, tik už juos atsakinga kita specialistė Vilma Ridikienė. Iš pradžių prašome, kad nuvalytų laiptus, po to – viešojo transporto stoteles ir tik tada šaligatvius.

– Yra buvę tokių atvejų, kai pūga trunka ne vieną dieną, o žinome, kad kelininkai tada nesiima valyti gatvių, kai sninga. Kodėl?

– Tiesiog kartais neapsimoka daryti tokių darbų, nes tik nuvalius kelio dangą vėl užkloja storas sluoksnis sniego. Tada laukiame snygio pabaigos ir metame visas pajėgas miestui valyti. Suprantu, kad tuomet eismo sąlygos yra baisios, bet išleisti valytuvus per piką – bergždžias reikalas.

– Kiek trunka pabarstyti visą miestą, o kiek – nuvalyti?

– Jeigu reikia tik barstyti, sugaištama maždaug tris valandas. Gatves valyti užtrunka du kartus ilgiau, net šešias valandas. Ne veltui kelininkai dirba naktimis, kad spėtų iki ryto išvaduoti miestą nuo sniego. Deja, ne visada ir tai pagelbėja, juk kartais sninga ir ryte.

– Kokią druską barstote Kaune?

– Tai tikrai ne maistui skirta: barstome natrio chloridą. Buvo siūlymų gatves barstyti kalio chloridu, bet jo kaina yra 6–7 kartus didesnė nei mūsų barstomos druskos. Ji gal veiksmingesnė, kaip ir skaldelė, bet savivaldybė neturi tiek pinigų. Druską "Kauno švara" perka Baltarusijoje, nes ten jos kaina nėra didelė – už vieną toną apie 100 litų.

Atsimenu, kai prieš porą metų buvo labai sunki žiema ir visa Europa jautė didelį druskos trūkumą. Mes tada nežinojome, ar atsargų užteks iki žiemos pabaigos. Bet viskas baigėsi gerai. Kartais tūkstančio tonų druskos užtenka vos kelioms savaitėms, jeigu žiema labai šalta ir snieginga.

– Kiek tonų druskos reikia pabarstyti visam miestui?

– Vienu kartu išbarstoma net 60 tonų druskos.

– Kasmet kauniečiai skundžiasi, kad valdžia žiemai nepasiruošė ir ji užklupo netikėtai. Ar tai tiesa? Kada pradedate ruoštis žiemai?

– Tiek mes, tiek bendrovė "Kauno švara" savo techniką pradeda ruošti jau vasarą. Reikia keisti kiekvieno valytuvo ir barstytuvo peilius, kitas smulkias detales, nes per metus jie surūdija, susidėvi. Druskos atsargomis taip pat rūpinamės iš anksto. Kiekvieną žiemą stengiamės užtikrinti saugias eismo sąlygas su minimaliomis sąnaudomis.

– Ir skaudžiausias klausimas – ar Kauno miesto savivaldybė jau yra atsiskaičiusi su "Kauno švara" už šių metų gatvių valymą? Kokia yra skola?

– 2012 m. kreditinis įsiskolinimas yra padengtas, tačiau už 2013 m. vykdytus darbus mes dar esame skolingi apie 4 mln. litų. Žiemiški orai truko labai ilgai, todėl tokia didelė skola, be to, šie metai dar nesibaigė, tad kokia tiksli bus suma, sunkoka pasakyti. Mes visada vėluojame atsiskaityti visus metus, šią skolą galėsime padengti tik 2014 m. savivaldybės biudžeto lėšomis.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra