Disputas su violončele
Penktadienį 17 val. Klaipėdos universiteto Menų akademijos salėje vyks koncertas „Disputas su violončele“, kuriame skambės S.Rachmaninovo, C.Saint Saënso, A.Schnittke’s, N.Kapustino kūriniai, atliekami aistringo ir dinamiško ansamblio „Duo Urba“ – lietuvių ir vokiečių violončelininko Mariaus Urbos su vokiečių pianiste Vita Kan. Abu dueto nariai susitiko studijuodami Leipcigo aukštojoje muzikos ir teatro mokykloje. Nors ansamblis gyvuoja vos kelerius metus, jau spėjo gauti įvairių tarptautinių apdovanojimų, tarp kurių – ir pirmoji vieta tarptautiniame Liono kamerinės muzikos konkurse 2016 m.
Jaunosios kartos violončelininkas M.Urba gimė Lietuvoje, tačiau netrukus su šeima išsikraustė į Vokietiją. Muzikas anksti ėmė domėtis būtent kamerine muzika. Būdamas 22 metų debiutavo prestižinėje Amsterdavo „Concertgebouw“ salėje. Nuo 2014 m. dažnai griežia su Bambergo simfoniniu-Bavarijos valstybinės filharmonijos orkestru.
Muzikologas ir kompozitorius Robertas Levinas pianistę V.Kan vadina „išskirtine pianiste, kuri įtikina savo autentiškumu ir talentu. Pianistė mokėsi Kazachstano specialioje muzikos mokykloje, skirtoje išskirtiniams talentams. Nuo 2011 m. Vita studijavo Leipcige. Kaip kamerinės muzikos atlikėja ji yra pelniusi laurus įvairiuose tarptautiniuose konkursuose.
100 violončelių orkestras
Penktadienio vakarą 19 val. Klaipėdos koncertų salėje grieš 100 violončelių orkestras. Unikalaus sumanymo esmė, pasak Klaipėdos kamerinio orkestro ir šio festivalio meno vadovo Mindaugo Bačkaus, tai bendruomenės būrimas, pasireiškiantis stipria vienybės energetika. Violončelininkai, atvykę iš įvairių pasaulio kraštų, ir violončelės muzikos gerbėjai susitinka Klaipėdoje! Orkestrui diriguos vienas garsiausių šio instrumento atlikėjų ir pedagogų pasaulyje – Davidas Geringas. Ypatinga renginio idėja, tikėtina, nepaliks nė vieno abejingo. Juolab kad jo metu taip pat bus paskelbti ir pagerbti Klaipėdos tarptautinio violončelės konkurso laureatai, vyks įkvepiantis jų pasirodymas su Klaipėdos kameriniu orkestru. Trys geriausi D grupės atlikėjai kartu su juo grieš po vieną J.Haydno Koncerto violončelei C-dur dalį.
Tai bus tarsi įžanga į antrąją koncerto dalį – įspūdingo „violončelių orkestro“, vadovaujamo D.Geringo, pasirodymą. Maestro pasaulyje žinomas ne tik kaip violončelininkų elito narys, bet ir kaip puikus dirigentas. Šiame amplua jis nuolat pasirodo tiek Vokietijos, tiek kitų šalių prestižinėse salėse, yra dirigavęs žymiems pasaulio kolektyvams. Prie dirigento pulto D.Geringas stos vadovauti 100 violončelių – Lietuvoje toks reiškinys bus stebimas pirmąjį kartą.
Klasika ir džiazas
Klubo „Raketa“ scenoje penktadienį 21.30 val. du skirtingus muzikinius pasaulius – klasiką ir džiazą – koncerte „Jazz–Cello–Bass“ sujungs violončelininkas ir kontrabosininkas Larsas Danielssonas (Švedija) bei „Guarneri“ violončelių duetas: Vytautas Sondeckis (Lietuva–Vokietija) ir Svenas Forsbergas (Vokietija).
L.Danielssonas – švedų džiazo scenos pažiba. Jungdamas akademinį išsilavinimą ir aistrą džiazo muzikai, atlikėjas daug metų džiugina tiek įdomiomis programomis, tiek išskirtiniu violončelės skambesiu. Muzikas puikiai valdo ne tik violončelę, bet ir kontrabosą, neretai vadinamas „vienu paklausiausių kontrabosininkų pasaulyje“. L.Danielssonas yra grojęs su būriu pasaulinio garso žvaigždžių, tarp kurių – Michaelis ir Randy Breckeriai, Johnas Scofieldas, Charlesas Lloydas ir kiti. Kritikai teigia, jog šio atlikėjo „dainuojantis“, šiltas ir ypač ištobulintas garsas atpažįstamas iškart.
„Guarneri“ dueto narys V.Sondeckis violončelės paslapčių pradėjo mokytis pas savo mamą – žymią violončelininkę Silviją Sondeckienę. Vėliau muzikas studijavo pas Romaną Armoną, profesorius Anatolijų Nikitiną ir D.Geringą. Laimėjęs kelis prestižinius konkursus Ispanijoje, Rusijoje, Naujojoje Zelandijoje, V.Sondeckis ėmė aktyviai koncertuoti visame pasaulyje. S.Forsbergas Stokholmo karališkajame muzikos koledže studijavo pas profesorių Gunnarą Norrby, vėliau studijas tęsė Breisgau Freiburgo aukštojoje muzikos mokykloje pas Christopherį Henkelį. Gavęs tarptautinę stipendiją iš Švedijos muzikos akademijos, jis turėjo galimybę dalyvauti Pierre'o Fourniero violončelės pamokose Ženevoje. Būdamas vos 22 metų, jis laimėjo poziciją „Suisse Romande“ orkestre, o 1985 m. debiutavo prestižinėje „Wigmore“ salėje Londone, sezoną praleido būdamas „Neues Zürcher” kvarteto narys. Dabar jis, be to, kad aktyviai koncertuoja, dėsto Hamburgo tarptautiniame muzikos koledže.
Paskutinę festivalio dieną – šeštadienį 17 val. „Guarneri“ duetas su programa „Antikvariniai instrumentai – modernus skambesys“ pasirodys Laikrodžių muziejuje.
Guarneri vardas jau daugelį amžių yra kokybės ženklas, kalbant apie aukščiausios kokybės instrumentų gamybą. Todėl skambus „Guarneri“ violončelių dueto pavadinimas taip pat byloja, jog galima tikėtis išskirtinio meistriškumo atlikėjų pasirodymo.
Baigiamasis koncertas
Šeštadienį 19 val. Klaipėdos koncertų salėje vyks baigiamasis festivalio koncertas, kuriame grieš Liepojos simfoninis orkestras ir solistai D.Geringas, Karine Georgian (Armėnija–Didžioji Britanija), Borisas Andrianovas (Rusija), diriguos Modestas Pitrėnas.
Baigiamasis festivalio koncertas – tai akademinės muzikos šedevrų violončelei ir simfoniniam orkestrui vakaras. Skambės P.Čaikovskio Variacijos rokoko tema, E.Elgaro Koncertas violončelei ir orkestrui, R.Strausso simfoninė poema „Don Kichotas. Jų solo partijas grieš įžymūs violončelės meistrai.
Koncertą vainikuos Didžiojo Lietuvos kunigaikščio Gedimino ordino kavalieriaus, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato, Lietuvos ir Vokietijos violončelininko, pedagogo, dirigento D.Geringo pasirodymas. Šis muzikas koncertavo su daugeliu pasaulinio lygio orkestrų ir dirigentų. Jo diskografijoje – maždaug 100 kompaktinių plokštelių, tarp jų – ir pelniusios garbius apdovanojimus – „Grand Prix du Disque“, „Diapason d‘Or d‘Annee“, Vokietijos plokštelių kritikų metų premija, „Echo Klassik“ už geriausius kamerinės muzikos įrašus. Šiam atlikėjui dedikuotas ne vienas šiuolaikinio autoriaus koncertas violončelei. Už lietuvių kompozitorių kūrybos pristatymą pasaulyje D.Geringas įvertintas aukščiausiais Lietuvos apdovanojimais. Profesorius yra Maskvos ir Pekino Centrinės konservatorijų garbės profesorius bei Lietuvos muzikos ir teatro akademijos garbės daktaras.
Violončelininkas B.Andrianovas – buvęs D.Geringo studentas, XI P.Čaikovskio konkurso trečiosios vietos ir bronzos medalio laimėtojas. Jo biografijoje – ir gausybė kitų prestižinių konkursų laurų. Muzikas yra griežęs kartu su Maskvos Marinskio teatro, Izraelio filharmonijos, Prancūzijos nacionaliniu ir kitais prestižiniais orkestrais, kamerinę muziką atlikęs kartu su Jurijumi Bašmetu, Menahemu Pressleriu, Julijanu Rachlinu ir kitais žymiais menininkais. B.Andrianovas – ne tik puikus atlikėjas, bet ir aktyvus muzikinių projektų iniciatorius. Jis buvo 2008 m. Maskvoje pirmą kartą vykusio violončelės festivalio „Vivacello“ meno vadovas, šiuo metu vadovauja „Star Generation“ projektui, kuruojančiam jaunų atlikėjų karjeras Rusijoje.
Violončelininkė K.Georgian – viena auksinės Rusijos stygininkų kartos atstovių. Mokytis griežti violončele ji pradėjo pas savo tėvą, vėliau studijas tęsė pas maestro Mstislavą Rostropovičių. K.Georgian laimėjo pirmąją vietą ir aukso medalį prestižiniame P.Čaikovskio tarptautiniame konkurse. Po to jos karjera įsibėgėjo – violončelininkė debiutavo su Čikagos simfoniniu orkestru, atlikdama A.Chačaturiano „Rapsodijos violončelei“ amerikietiškąją premjerą, kuriai dirigavo pats kompozitorius. Dabar K.Georgian repertuaras apima per 40 koncerto žanro kūrinių, taip pat – gausybę instrumentinės ir kamerinės muzikos. Ypatingą dėmesį menininkė skiria šiuolaikinių autorių kūrybai, yra ne kartą griežusi kompozitorių A.Schnittkes, S.Gubaidulinos, A.Goehro ir kitų premjeras. Nuo 1980 m. solistė reziduoja Londone, dėsto Šiaurės karališkajame muzikos koledže Mančesteryje, o meistriškumo kursus veda visame pasaulyje.
M.Pitrėnas – vienas ryškiausių mūsų šalies dirigentų, įvertintas Lietuvos nacionaline bei Baltijos Asamblėjos meno premijomis. Nuo 2015 m. rudens jis yra Lietuvos nacionalinio simfoninio orkestro vyriausiasis dirigentas ir meno vadovas. 2009–2014 m. jis buvo Latvijos nacionalinės operos vyriausiasis dirigentas bei LNOBT dirigentas, 2006–2011 m. – Kauno simfoninio orkestro vyr. dirigentas. Pastaraisiais metais diriguoja Latvijos, Lietuvos teatruose, Varšuvos didžiajame teatre, Diuseldorfo „Deutsche Oper am Rhein“, Kelno, Helsinkio nacionaliniuose operos teatruose, Maskvos didžiajame teatre. Sankt Galeno operoje jis dirigavo daugiau kaip 30-ies pavadinimų operos ir baleto spektaklius.
Liepojos simfoninis orkestras yra ilgiausiai veikiantis orkestras Baltijos šalyse, jis buvo suburtas 1881 m., įsteigus pirmąją filharmoniją. Šiandien kolektyvas užima reikšmingą vietą Latvijos kultūriniame gyvenime, pelno aukščiausius nacionalinius muzikos ir įrašų apdovanojimus. Nuo 2010-ųjų, kai orkestrui buvo suteiktas nacionalinio kolektyvo statusas, su juo dirbo vyriausiasis dirigentas Atvaras Lakstigala. Metų pabaigoje orkestras buvo įvertintas Didžiuoju muzikos apdovanojimu – aukščiausiu muzikos įvertinimu Latvijoje.
„Melo-M“ ir „C-Jam“ projektas
Klaipėdos laikrodžių muziejaus kiemelyje šeštadienį 21.30 val. nuskambėsiančios finalinės festivalio programos pavadinimas „Black Cello Sabbath“ – vienas labiausiai intriguojančių viso renginio programoje. Po juo slepiasi latvių violončelininkų trio „Melo-M“ ir estų violončelių kvarteto „C-Jam“ projektas, kurio pristatoma violončelėmis atliekama populiariosios ir roko muzikos klasika.
Trio „Melo-M“ repertuaras labai įvairus – nuo klasikinės ar liaudies muzikos iki „Black Cello Sabbath“ programoje skambėsiančių žymiausių populiariosio ar roko muzikos kūrinių. Kolektyvas pažįstamas ne tik Latvijos, bet ir užsienio publikai – koncertuodami jie apkeliavo didžiąją dalį Europos, du kartus griežė JAV. Įdomu, kad trio vienoje scenoje yra groję tiek su suomių metalo žvaigždėmis „Apocalyptica“, tiek su Latvijos estrados primadona Laima Vaikule ir legendiniu kompozitoriumi Raimondu Paulu. „Melo-M“ charizmatiškiausia pusė – gebėjimas savo pasirodymuose akademinį išsilavinimą sujungti su jaunatviška energija ir skirtingų stilių muzikai būdingu polėkiu.
„Keturi vyrai, keturios kėdės, keturios violončelės ir jausminga muzika, kuri pakeri“, – taip prisistato violončelių kvartetas „C-Jam“. Estai susibūrė siekdami įpūsti naujų vėjų šalies akademinei scenai. Savo pasirodymus jie siekia padaryti maloniais ne tik ausiai, bet ir akiai. Violončelininkų kvarteto polėkis intriguoja įdomiais klasikinės ir improvizacinės, roko ar net metalo muzikos deriniais. Jų repertuare deramą vietą užima tiek J.Brahmsas, R.Wagneris ar J.Straussas, tiek „The Beatles“, „Status Quo“, „Procol Harum“ ar kitų neakademinės scenos legendų sukurta muzika.
Naujausi komentarai