Pereiti į pagrindinį turinį

Dėl permokos už elektrą – painiava: gyventojai turi patys ieškoti, kur yra jų pinigai?

2021-01-27 03:00

Jei kuris nors gyventojas įsiskolintų elektros tiekėjui už suvartotą energiją, mikliai sulauktų grasinamų laiškų dėl skolos ar net atsidurtų kokios nors antstolių kontoros skolininkų sąrašuose. Tačiau priešingai elgiasi monopolinę padėtį užimančios energetikos įmonės – permokos už elektrą vartotojui tenka ieškoti it su žiburiu.

Pinigai: elektros tiekėjai tęsia aršią klientų medžioklę – net ir pasirinkus nepriklausomą tiekėją, valstybės įmonė „Ignitis“ vis tiek siuntinėja gyventojams laiškus su nurodymais, kaip jie turės mokėti už elektrą.
Pinigai: elektros tiekėjai tęsia aršią klientų medžioklę – net ir pasirinkus nepriklausomą tiekėją, valstybės įmonė „Ignitis“ vis tiek siuntinėja gyventojams laiškus su nurodymais, kaip jie turės mokėti už elektrą. / Vidos Žukienės nuotr.

Kur dingo 32 eurai?

Nuo praėjusių metų gruodžio 10-osios daliai elektros vartotojų teko rinktis elektros tiekėjus. Seimas priėmė Elektros energetikos įstatymo pataisas, kuriomis nuo 2021 iki 2023 m.  palaipsniui bus atsisakoma mažmeninių elektros kainų reguliavimo gyventojams.

Vadinasi, visi gyventojai iki 2023 m. turės pasirinkti elektros tiekėją.

Iki 2020 m. gruodžio 10 d. elektros energijos tiekėją turėjo pasirinkti gyventojai, sunaudojantys daugiau nei 5 tūkst. kWh per metus.

Patekusieji į vadinamąjį pirmąjį etapą galėjo elektros tiekėjus rinktis iš kelių pretendentų. Didžioji dalis nusprendė pasilikti valstybės valdomos įmonės „Ignitis“ klientais.

Tačiau tie, kurie pasirinko kitą tiekėją, galėjo susidurti su keistomis istorijomis.

„Nusprendžiau atsisakyti įmonės „Ignitis“ paslaugų. Už suvartotą elektrą sumokėjau tvarkingai. Tačiau paaiškėjo, kad šiai bendrovei esu permokėjusi už energijos suvartojimą 32 eurus 25 centus. Bėda ta, kad apie permoką sužinojau tik tuomet, kai šios įmonės tinklalapyje deklaravau elektros skaitiklių duomenis, o bankinį pavedimą jau buvau padariusi. Niekada nesinaudojau jokia savitarnos programa ir, jei ne prievolė deklaruoti rodmenis prieš išeinant pas kitą tiekėją, tikėtina, net nebūčiau sužinojusi, kad valstybės įmonei „Ignitis“ palieku nemenką sumą“, – stebėjosi Klaipėdos rajono gyventoja.

Vis dėlto įmonės „Ignitis“ Ryšių su visuomene projektų vadovas Lukas Zadarackas dienraščiui aiškino, kad permokos klientams grąžinamos per penkias darbo dienas.

Versijos: įmonė „Ignitis“ aiškina, kad tie, kurie už elektrą permokėjo sąskaitas apmokėdami grynaisiais pinigais, gali apie tai sužinoti dar negreitai, jei pasiseks, sulauks įmonės laiško. (Evaldo Šemioto nuotr.)

„Jeigu klientas moka bankiniu pervedimu, t. y.  žinoma kliento atsiskaitomoji sąskaita, susidarius permokoms patys inicijuojame permokos klientui grąžinimą į mokėtojo atsiskaitomąją sąskaitą. Tačiau svarbu pažymėti, kad tais atvejais, kai vartotojas yra sudaręs kelias sutartis ir permoka yra susidariusi tik vienoje iš jų, permokos pinigai yra panaudojami mokėjimui už kitą sąskaitą padengti“, – situaciją komentavo L.Zadarackas.

Pinigų nesulaukė

Tačiau paaiškėjo, kad viešųjų ryšių atstovo deklaruojami teiginiai nesutampa su realybe.

Klaipėdos rajono gyventoja už elektros suvartojimą visuomet mokėdavo bankiniu pavedimu, tačiau įmonė „Ignitis“ iki sausio paskutinės savaitės taip ir nepasivargino sugrąžinti permokos, nors pats įmonės atstovas aiškino, kad pinigų grąžinimą įmonė atlieka savo iniciatyva.

„Kyla klausimas, koks skaičius klientų, pasirinkusių kitus elektros tiekėjus, kruopščiai tikrino, ar turi permokų įmonei „Ignitis“? Už elektrą mokėdavau bankiniu pavedimu, niekada nesinaudojau jokiomis programėlėmis, savitarnos portalais. Man patogu pavedimus atlikti per banką. Laiškų apie permoką iš šios įmonės aš nesulaukiau. Vadinasi, vos nepadovanojau savo 32 eurų kompanijai, kuri, mano galva, ne itin pagarbiai elgiasi su klientais“, – nuomonę išsakė buvusi „Ignitis“ klientė.

Įmonė klientės banko sąskaitą žinojo, už elektrą iš šios sąskaitos buvo mokama daugiau nei 20 metų.

„Vadinasi, net ir turint santykių su valstybine ir monopoline įmone  žmogus nėra apsaugotas? Kyla klausimas, kiek šalies piliečių naudojasi įmonės „Ignitis“ savitarnos portalu, o kiek jų niekada ten net nėra užsukę? O kaip įmonė pasielgia su tų piliečių, kurie už elektrą mokėjo terminaluose ar prekybos centrų kasose, pinigais? Jie lieka įmonei? Nusavinami?“ – klausė gyventoja.

„Jeigu klientas mokėjo kitose įmokų surinkimo vietose ir mes jo sąskaitos nežinome, tokiu atveju yra būtina, kad jis pateiktų prašymą grąžinti permoką ir prašyme nurodytų savo atsiskaitomąją sąskaitą“, – paaiškino įmonės „Ignitis“ atstovas.

Išeina, kad tie gyventojai, kurie už elektros suvartojimą mokėjo ne bankiniu pavedimu, turi patys ieškoti, kur yra jų pinigai?

O jei kuris nors iš jų tiksliai nežino, ar susidarė permoka, įmonės „Ignitis“ pati tokių klientų neinformuoja?

„Klientai, turintys permokas, apie jas yra informuojami elektroniniais laiškais, visą informaciją apie jas gali matyti prisijungę prie savo paskyros e.ignitis.lt savitarnoje arba suformuotose PVM sąskaitose faktūrose. Jokie laiko apribojimai dėl prašymo permokai pateikti klientams nėra taikomi“, – aiškino L.Zadarackas.

Tačiau įmonės „Ignitis“ klientė stebėjosi, kad jokio laiško apie permoką ji ir negavo.

„Man sąskaitos nebuvo siunčiamos nei elektroniniu būdu, nei paštu.Yra nesusikalbėjimas. Po pirmojo kreipimosi gavau paaiškinimą, kad įmonė permokas grąžina automatiškai. Buvo pažymėta, kad įmonė savo iniciatyva grąžina pinigus. Galvojau, kad valstybės įmonė tikrai pasielgs tinkamai. Tad laukiau. Taip atėjo sausio pabaiga. Tik po trečio laiško įmonei paaiškinta, kad vis dėlto turiu teikti prašymą, nors pati įmonė mato banko sąskaitos numerį, žino asmens kodą, gyvenamąją vietą ir puikiai informuota, kad turi daugiau nei 32 eurus svetimų pinigų savo sąskaitoje“, – stebėjosi klientė.

„Kalbant apie permokų grąžinimą taip pat svarbu pažymėti, kad turi būti įvertinamas visas turimos informacijos apie klientus kiekis, todėl prioritetas grąžinti permokas yra taikomas tiems vartotojams, kurie yra pateikę prašymus. Todėl permokų grąžinimo terminas prašymų nepateikusiems klientams gali užtrukti. Dėl šios priežasties klientus, turinčius permokas, kviečiame pildyti prašymus dėl permokų grąžinimo. Be to, taip pat pasitaiko, kad  vartotojas yra sudaręs kelias sutartis ir permoka yra susidariusi tik vienoje iš jų. Tokiu atveju permokos pinigai yra panaudojami mokėjimui už kitą sąskaitą padengti arba padengti ateities mokėjimams“, – tikino L.Zadarackas.

Į sąrašus – prieš kliento valią?

Tačiau tai ne vienintelis faktas, kėlęs nuostabą gyventojai. Gruodį pasirinkusi kitą elektros tiekėją, sausį moteris elektroniniu paštu gavo įmonės „Ignitis“ pranešimą, kad ji yra šios įmonės klientė ir mokės už elektrą pagal tam tikrą tarifą.

„Aš su šia įmone sutarties nesudarinėjau, pasirinkau kitą tiekėją. Tačiau „Ignitis“ ir toliau man nurodinėja, kaip turiu mokėti už elektrą ir praneša, kad aš esą esu šios įmonės klientė. Kažkas čia ne taip. Mano galva, tai yra labai netinkamas valstybės įmonės elgesys. O gal įtarčiau ir gudravimą?“ – nuomonę išsakė klientė.

„Norime atsiprašyti mūsų klientės už per klaidą ją pasiekusį informacinį laišką ir galimą suklaidinimą. Už sausio mėnesį suvartotą elektros energiją ji turės mokėti jau tik naujajam pasirinktam nepriklausomam tiekėjui“, – atsiprašė L.Zadarackas.

Medžioklė – be taisyklių

Silpnoji šalis, tai yra vartotojai, paliekami vienui vieni prieš stambius ryklius.

Seimo Ekonomikos komiteto narys Mindaugas Skritulskas įsitikinęs, kad siekis liberalizuoti elektros tiekėjų rinką jau dabar rodo, kad kai kurios įmonės griebiasi ne itin etiškų žaidimo taisyklių.

„Iš tiesų, jei gyventojas nepasirinko kito elektros tiekėjo, pagal nutylėjimą, jis automatiškai tęsia santykius su „Ignitis“. Man taip pat kilo klausimų dėl to, kaip vyko pirmasis etapas. Jei žmogus rinkosi kitą tiekėją, kas turėjo apie tai pranešti įmonei „Ignitis“ – klientas ar naujasis tiekėjas“, – kalbėjo Seimo narys.

Kontrolė: Seimo narys M.Skritulskas pasigedo valstybinio arbitro, kuris taptų prievaizdu elektros tiekėjams, kai prasidės antrasis rinkos liberalizavimo etapas. (Vytauto Liaudanskio nuotr.)

„Mane naujasis tiekėjas informavo, kad aš neturiu jokios pareigos pranešinėti įmonei „Ignitis“ apie savo pasirinkimus, aš turėjau tik prievolę – iki gruodžio 10-osios pasirinkti tiekėją. Man kyla klausimas, kas yra arbitras šioje istorijoje ir kas privalo prižiūrėti iki šių metų monopolinę padėtį rinkoje užėmusią įmonę? O kas bus arbitras, kai panašių nesusipratimų įvyks su kita privačia įmone, kitu privačiu elektros tiekėju?“ – patikslino klausimų įmonei „Ignitis“ pažėrusi klientė.

„Tai ir yra esminis klausimas. Kreipiausi į energetikos ministrą Dainių Kreivį, jis taip pat pripažįsta, kad tai yra palaida bala. Vartotojai yra palikti vieni prieš tiekėjus. Mano galva, turėtų būti valstybinė institucija, kuri reguliuotų, būtų arbitrė ir vykdytų sutarčių priežiūrą“, – savo poziciją išsakė parlamentaras.

M.Skritulskui užkliuvo pats procesas, kaip vyko pirmojo etapo klientų medžioklės vajus šalyje.

„Ar šiems pirmojo etapo vartotojams buvo sudarytos aiškios sąlygos objektyviai įvertinti ir palyginti tiekėjų pasiūlymus? Vis dėlto praktika parodė, kad pirmieji vartotojai, užuot galėję ramiai ir objektyviai vertinti apibendrintus tiekėjų pasiūlymus, sulaukė kasdien po keleto atakų su pasiūlymais kone iš visų dabar veikiančių septynių elektros tiekėjų – telefono skambučiais, žinutėmis, elektroniniu paštu, per socialinius tinklus ir visais kitais įmanomais būdais. Tai buvo veikiau ne tiekėjų pasirinkimas, bet nuožmi vartotojų medžioklė, taikant netgi abejotino teisėtumo, ypač dėl asmens duomenų įstatymo apsaugos, priemones“, – nuomonę išsakė M.Skritulskas.

Už sutartį – patalynė

Politikui užkliuvo ir kai kurių įmonių žaidimo taisyklės.

„Potencialūs klientai ir vilioti, ir gąsdinti. Elektros tiekėjai nėra eilinės bendrovės – jie klientų medžioklei veikiausiai pasitelkė rimčiausius rinkodaros, pardavimo, teisės specialistus. Vartotojams turėjo suktis galva nuo pasiūlymų: „pasirašyk sutartį ir pasinaudok nuolaida dabar“, „nuo šiol už elektrą mokėk mažiau“, „pasirašius sutartį su mumis, jums bus tiekiama elektros energija tik iš atsinaujinančių elektros energijos šaltinių“ ir t. t. Ir priešingai – buvo net gąsdinama: „jei nepasirašysite dabar, už elektrą galite mokėti brangiau“. Be to, vartotojai turėjo rinktis tarp fiksuotos kainos, jei norėjo stabilumo, ir mažesnės, tačiau neaišku, kaip ir kokiomis aplinkybėmis kintamos kainos“, – tikino politikas.

Įmonė „Perlas Energija“ klientus viliojo specialia lojalumo programa, kurioje su didelėmis nuolaidomis klientams siūloma įsigyti įvairių produktų savo namams – patalynės, buitinės technikos, maisto ruošimo prietaisų.

Įmonė „Elektrum“ klientams siūlė nuolaidas pirmosioms sąskaitoms už elektrą, tikindama, kad, pasirašius sutartį 18 mėnesių, klientai gaus 25 eurų nuolaidą pirmai sąskaitai.

Tiekėjams reikia prievaizdo

M.Skritulskas kėlė klausimą, ar visi klientai tinkamai buvo supažindinami su sutarčių sąlygomis.

„Viena įmonių siūlė net momentines nuolaidas. Tačiau nemokamas sūris – tik pelėkautuose. Ar tinkamai išaiškinta, kad nuolaidą bus privalu grąžinti, jei žmogus po kurio laiko nuspręs, kad jo netenkina tokio tiekėjo paslaugos? Tokiais būdais vartotojai yra palenkiami. O kas bus, kai vyks antrasis etapas? Bus septynis kartus daugiau vartotojų. Bus mažesni ūkiai, ko gero, bus senyvo amžiaus žmonių, kuriems bus sudėtinga susigaudyti. Manyčiau, kad turėtų būti sukurtas valstybinis puslapis, kuriame be jokių nuolaidų turėtų būti aiškiai išdėstytos tiekėjų siūlomos elektros kainos. Ten neturėtų būti rinkodaros triukų, ir taip vartotojai galėtų realiai palyginti jas“, – siūlė M.Skritulskas.

Pasak jo, kažin ar gyventojai tiksliai žinos, kokią įtaką galutiniam elektros tarifui darys elektros kaina biržoje.

„Ar vartotojas pajėgus tai sekti? Jis nėra kvalifikuotas žinovas ir ne kiekvieną dieną susiduria su tokiais dalykais. Kiti gyvenime nėra tuo domėjęsi. Todėl ir reikėtų valstybinio arbitražo, kuris kompetentingai paaiškintų gyventojams. Nes dabar tiekėjas, tikėtina, siekdamas bet kokia kaina sudaryti su jumis sutartį, visų dalykų gyventojui neatskleidžia. Jis sako tik tai, kas reikalinga sutarčiai sudaryti“, – pastebėjo M.Skritulskas.

Seimo narys aiškino, kad sutartims su elektros tiekėjais turėtų būti taikomos vienodos ir labai aiškios sąlygos.

„Jos turi būti sudaromos be rinkodaros triukų, jose turi būti aiškiai nurodyta, kad gyventojas turi teisę sutartį nutraukti, jei tiekėjo paslaugos netenkina“, – pastebėjo M.Skritulskas.

Apibendrindamas jis pabrėžė, kad sieks, jog antrojo elektros rinkos liberalizavimo etape valstybinės institucijos imtųsi prievaizdo vaidmens.

„Silpnoji šalis, tai yra vartotojai, yra paliekami vienui vieni prieš stambius ryklius. Tai nėra eilinės bendrovės, tai yra stiprios kompanijos, kurios, kilus konfliktui, pasiruošusios pasitelkti teisininkus. Joks namų ūkis neapsieina be elektros energijos. Toks arbitras, kuris gintų vartotojus, turėtų atsirasti. Šiai minčiai pritarė Seimo Ekonomikos komiteto posėdyje dalyvavęs Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininkas Renatas Pocius. Nemanau, kad reikėtų dar vienos biudžetinės įstaigos. Gal Valstybinės energetikos reguliavimo tarybai vertėtų funkcijas praplėsti? Kodėl gi ne? Aš tik svarstau ir siūlau“, – pažymėjo M.Skritulskas.

Kaip vyks mokėjimai?

Daugeliui gyventojų, pasirinkusių naujus elektros tiekėjus, jau dabar kyla klausimų, kaip teks mokėti už elektrą, kaip vyks elektros rodmenų deklaravimas?

Įmonę „Elektrum“ pasirinkusi klaipėdietė nustebo, kad turės sunkumų ir apmokant sausio mėnesio elektros sąskaitą.

„Įmonės tinklalapyje nurodyta, kad už suvartotą elektrą galiu deklaruoti rodmenis tik trimis būdais. Įmonės tinklalapio savitarnos skirsnyje nurodyta, kad galiu jungtis tik naudodamasi mobiliuoju parašu, programėle „Smart ID“ arba tapatybės kortele. Mobiliojo parašo neturiu, nesinaudoju programėle „Smart ID“ ir šiuo metu mano tapatybės kortelės galiojimo laikas yra baigęsis. Karantinas, tad sudėtinga nuvykti į migracijos skyrių jos gauti. Turiu galiojantį vairuotojo pažymėjimą, tad kol kas man užtenka tokio asmens dokumento. Tikėjausi, kad galėsiu jungtis prie šio tiekėjo sistemos per elektroninę bankininkystę, tačiau to negalima padaryti“, – stebėjosi klientė.

Įmonės „Elektrum“ klientų aptarnavimo telefonu atsiliepusi konsultantė aiškino, kad veikiausiai ši problema ateityje bus išspręsta.

„Tačiau negaliu pasakyti, ar per kelis mėnesius, ar prireiks pusmečio. Bet ateityje tikrai turėtų nebelikti šios problemos. Šiuo atveju klientas gali susisiekti telefonu su mūsų konsultantais iki vasario 28 dienos, 20 valandos. Pranešęs suvartotos elektros rodmenis, klientas gaus sąskaitą elektroniniu paštu. Jei žmogus pageidauja, galime siųsti sąskaitą ir paprastu paštu. Ji siunčiama nemokamai, priešingai elgiasi kitas tiekėjas, už šio tiekėjo siunčiamas popierines sąskaitas gyventojai turi susimokėti“, – situaciją aiškino įmonės „Elektrum“ atstovė Miglė.

Įmonės atstovė tikino, kad iš klientų sulaukia įvairių klausimų.

„Buvo klausta, kaip elgtis su elektros permoka „Ignitis“. Aš asmeniškai konsultavau pensinio amžiaus moterį. Išaiškinau, kad moteris būtinai turi susigrąžinti savo pinigus, nes permoka tikrai nebus pervesta naujam tiekėjui“, – pripažino Miglė.

Konsultantė tikino, kad žmonės teiraujasi, ar gaus atskiras sąskaitas iš ESO? Įmonei „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) atsiskaitoma tik už persiuntimo paslaugą, o su tiekėju atskirai, papildomai, atsiskaitoma už elektros energiją.

„Gavus kliento rodmenis, jis sąskaitos sulauks kito mėnesio 10–15 dienomis. Sąskaitoje bus nurodyta viena suma, kurią tereikės sumokėti. Iš šios sumos tiek ESO, tiek mes atsirieksime savo pyrago dalį. Žmogus sąskaitą gali apmokėti per elektroninę bankininkystę, „Perlo“ terminaluose, pašte, prekybos centre „Maxima“, – aiškino konsultantė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų