Uostamiesčio simboliu tituluojamas burlaivis „Meridianas“ kitą ketvirtadienį jau atvers duris. Čia klaipėdiečių bei miesto svečių lauks atkurtas prabangus restoranas bei edukacinė ekspozicija. Atstatant laivą buvo siekiama išsaugoti kuo daugiau autentiškų jo elementų, o muziejaus ekspozicijoje – ir klaipėdiečių sunešti daiktai.
Atgims legendinis laivas
Vos daugiau nei po savaitės klaipėdiečiai galės pagaliau įžengti į atgimusį „Meridianą“. Gruodžio 18-ąją 17 val. planuojamas oficialus laivo atidarymas, bus perkirpta simbolinė juostelė.
Nuo šios dienos klaipėdiečiai bei miesto svečiai galės pasivaikščioti po laivą, pastoviniuoti ant dabar jau tvirto laivo denio bei sušilti prabangiame restorane.
„Meridiano“ atgimimo istorija prasidėjo 2012-aisiais, kai verslininkai Aloyzas Kuzmarskis ir Aidas Kaveckas nusprendė nupirkti bei perimti laivo rėmimo fondą bei atstatyti patį burlaivį.
„Ir patys nustebome, ką pamatėme, kai laivas atsidūrė doke. Ir į doką jį vedėme su virpančia širdimi, kad laivas Danės žiotyse nenuskęstų. Tam trūko apie 20 min.“, – prisiminė A.Kuzmarskis.
Remontavo ne tik laivą
Mecenato teigimu, į doką laivas buvo įvestas avarinės būklės. Tada per pirmuosius metus laivas buvo renovuotas bei atplukdytas ir prišvartuotas upės krantinėje. Krantinėje dar metus vyko laivo remonto bei įrengimo darbai: atlikti laivo izoliacijos, elektros instaliacijos, santechnikos, komunikacijos pajungimo bei kai kurie statybos darbai.
Tuo pat metu tvarkyta ir priešais laivą esanti aikštė, pakeisti suoliukai, rengtos ekspozicijos.
„Turiu pasidžiaugti, kad miesto savivaldybė įvykdė tai, ką buvo pažadėjusi ir aikštė įgyja vis geresnį vaizdą“, – pastebėjo A.Kuzmarskis.
Vienintelis ant vandens
Jau po savaitės prasidės trečiasis legendos prikėlimo etapas – burlaivis atvers duris bei, tikimasi, taps traukos centru uostamiesčio centre – vykdys edukacinę-informacinę veiklą bei žmones kvies į atstatytą restoraną. Vienas laivo šeimininkų pastebėjo, jog iš didžiulės partijos 1948-aisiais statytos tokių laivų partijos, išlikę tėra du.
Vienas stūkso Suomijoje, tačiau yra iškeltas iš vandens, o štai „Meridianas“ skaičiuoja paskutines dienas iki oficialaus prisistatymo klaipėdiečiams.
Siekė autentiškumo
Laivo atstatymo metu buvo stengiamasi išlaikyti absoliučiai visas dar nesunykusias dalis.
A.Kuzmarskio teigimu, visa dalis, esanti po vandeniu, išlaikyta pilnai, metalinės konstrukcijos, antstatai, statai, takelažas, gervės, inkarai taip pat originalūs.
„Žinoma, pakeitėme tą medį, kuris buvo atitarnavęs savo“, – pastebėjo A.Kuzmarskis.
Nemažai žalos burlaiviu padarė tai, jog paskutiniuosius kelis metu iki imantis jo atstatymo, laivas plūduriavo nešildomas ir neventiliuojamas.
Prabangus restoranas
Sulig kitą ketvirtadienį įvyksiančiu simbolinės juostelės perkirpimu darbą laive pradės ir prabangus restoranas. Jo operatoriumi oficialiai paskelbtas „Fridricho pasažas“. Vis dėlto naujasis laive įsikūręs restoranas bus kitoks nei čia veikęs anksčiau.
A.Kuzmarskio teigimu, tuometis restoranas buvo įrengtas pagal tada buvusias galimybes, dabartinis atitiks šiuolaikines tendencijas.
Buvęs restoranas nuo netrukus pradėsiančio veikti skiriasi ne tik interjeru, bet ir pažangiomis technologijomis. Abiejuose laivo bortuose sumontuoti šiuolaikiški iliuminatoriai, per juos vaizdas iš lauko transliuojamas tiesiogiai per sumontuotas vaizdo kameras.
Grąžino šturvalą
Restorano salėje įkurta 60 vietų, šalia jos įrengtoje kajutkompanijoje arba banketinėje salėje vienu metu susės 14 žmonių.
Taip pat laive veiks baras muziejus, kur laiką galės leisti iki 17 žmonių. Jame eksponuojami autentiški laivo daiktai, kuriuos atstatymo metu atnešė patys klaipėdiečiai. Miestelėnai fondui atidavė įvairiausių daiktų, tai ir autentiški anuomet veikusio restorano padavėjų diržai ir įvairūs kiti laivo komponentai. Klaipėdiečių Panovų šeima į laivą grąžino senąjį „Meridiano“ šturvalą, jis sumontuotas laivo vairinėje.
Dirba senojo restorano darbuotojas
Laive galima pamatyti ir tokių eksponatų, kurie buvo ištraukti iš Danės upės dugno, pvz., anksčiau čia veikusio restorano indų duženos.
Iš esmės, visas laivas primena vieną didelę ekspoziciją, išlikusios autentiškos laivo dalys pažymėtos, o restorano grindyse įrengtos atodangos, kur galima pamatyti išlikusias laivo konstrukcijos dalis.
Mažajame bare-muziejuje įrengtuose pano esančiame muziejuje šviečia „Meridiano“ aplankyti uostai. Tiesa, restorano komandoje dirba ir vienas buvusiame restorane dirbusių padavėjų – Sigitas. Naujajame restorane jis užims tas pačias pareigas. Iš viso restorane dirbs apie 17 darbuotojų.
Planuoja net kabaretą
80 proc. restorano meniu sudarys žuvies ir jūrų gėrybių patiekalai, 10 proc. – mėsos ir 10 proc. vegetariški patiekalai. Maisto produktus planuojama skraidintis iš Prancūzijos.
Restoranas dirbs vakarais nuo 17 iki 24 val., išskyrus pirmadienius. Šeštadieniais dirbs nuo 12 iki 24, o sekmadienį nuo 12 iki 20 val.
„Meridiane“ gros gyva muzika. Galvojame, kad ateityje tai galėtų būti ir kabaretas. Bet tai tolima perspektyva, galbūt pavasariop“, – atskleidė antrasis mecenatas Aidas Kaveckis.
Norint patekti į restoraną reikės iš anksto rezervuoti vietas. Tai bus galima padaryti telefonu arba internetu. Rezervaciją galima atlikti nuo 12 val. iki vidurnakčio. Tiesa, į mažesnįjį barą bus galima patekti be rezervacijos nuo 12 iki 24 val.
Planuojama, kad jau šią vasarą aikštėje, esančioje prieš laivą įsikurs ir laivo kavinė, o burlaivio nosyje koncertuos orkestras.
Ateityje planuojama sutvarkyti ir dalį Danės upės krantinių bei šalia esančios teritorijos.
Kol kas lankymas nemokamas
Vis dėlto nesitikima, jog šis projektas bus itin naudingas finansiškai. Planuojama siekti, jog restoranas išsilaikys pats ir padengs laivo eksploatacijos išlaidas.
„Meridiano“ atstatytojai įsitikinę, jog gyvenimui beužgimstantis burlaivis bus daugiau socialinis objektas, skirtas miesto bei visos Lietuvos gyventojams.
Būtent todėl planuojama bendradarbiauti su Klaipėdos turizmo ir kultūros informacijos centru bei Lietuvos jūrų muziejumi. Vos atšilus orams bus rengiamos edukacinės laivo pažinimo programos bei ekskursijos.
Tiesa, kai kurie uostamiesčio moksleiviai jau aplankė laivą šį rugsėjį.
Kol kas patekimo į laivą mokestis nebus taikomas, jį planuojama įvesti tik prasidėjus edukacinėms programoms. Planuojama, kad norint apsižvalgyti laive teks sumokėti kelių eurų simbolinį mokestį, už jį lankytojai bus vaišinami gaiviuoju gėrimu.
Kainavo daugiau
A.Kuzmarskis ir A.Kaveckis pasakojo, jog prieš imantis atstatyti laivą planuota, jog šis projektas kainuos apie penkis mln. litų, šiuo metu jau išleista apie septynis mln. litų.
Vien laivo stovėjimas doke kainavo nemažus pinigus. Už vieną dieną buvo mokama apie tūkst. litų. Doke burlaivis praleido metus.
Tiesa, finansiškai prie laivo atstatymo galėjo prisidėti ir klaipėdiečiai. Jų aukas rinko „Meridiano“ paramos fondas. Per visą burlaivio prikėlimo laiką buvo surinkta 450 litų.
A.Kuzmarskis pastebėjo, jog smarkiai prisidėjo įmonės, atlikusios laivo rekonstrukcijos bei atstatymo darbus. Siekiant šių tikslų nemaža dalis bendrovių darbus atliko taikydami dideles nuolaidas, būta ir visai neėmusių užmokesčio.
Be tokios pagalbos legendos atgimimo kaina būtų dar labiau išaugusi.
Naujausi komentarai