Kadaise parduotas automobilis Seimo narei Agnei Bilotaitei vėl kelia rūpesčių. Prieš kelerius metus ji vienam veikėjui pardavė seną "Opel Astra". Tačiau parlamentarė pinigus už sandorį gavo, o automobilio perregistruoti taip ir neprisiruošė.
Sėdo į kalėjimą
Prieš 18 metų pagaminta "Opel Astra" jau kurį laiką rūdija Šilutėje. Saugojimo aikštelėje mašina atsidūrė po to, kai jos pirkėjas trejiems metams sėdo į kalėjimą. Su įgaliojimu automobilį vairavęs jaunuolis už mašinos saugojimą aikštelės savininkui nesiruošia mokėti. To neketina imtis ir jaunoji Seimo narė.
"Automobilis parduotas seniai. Yra tai patvirtinantis dokumentas. Todėl visais klausimais apie tolesnį jo likimą kreipkitės į naująjį savininką", – siūlė A.Bilotaitė.
Politikė pripažino, kad ją nemaloniai nustebino ši žinia.
"Nesu niekuo nusikaltusi. Tačiau dabar teks aiškintis, kaip ten nutiko. Mašina parduota prieš 5–6 metus. Nepamenu to sandorio detalių", – tikino Seimo narė.
Šiuo metu mašinos pirkėjui sukako 19 metų. Kai A.Bilotaitė pardavinėjo savo automobilį, šis pilietis turėjo būti nepilnametis. Saugojimo aikštelėje opelis dulka dvejus su puse metų. A.Bilotaitės automobilis į aikštelę buvo atitemptas 2008-ųjų sausio 18 d.
Tarp skolininkų – parlamentarė
"Valstybė su manimi neatsiskaito už sulaikytų automobilių saugojimą, aš negaunu pajamų ir pats negaliu sumokėti socialinio draudimo mokesčio. Todėl "Sodra" mano įmonei iškėlė bankroto bylą – uždaras ratas", – aiškino mašinas saugojančios įmonės "Valitekas" vadovas Valerijus Vasiljevas.
"Įstatyme radau išaiškinimą, kad sulaikyto automobilio saugojimo finansinius nuostolius mašinos savininkas ir valdytojas turi atlyginti solidariai. Tačiau aš – ne policija, neprivalau ieškoti nei šio "prisidirbusio" jaunuolio, nei Seimo narės", – piktinosi verslininkas.
Prieš kurį laiką esą aikštelėje buvo pasirodęs nuteisto jaunuolio tėvas. V.Vasiljevas ir jo bergždžiai reikalavo sumokėti už mašinos saugojimą.
"Čia tik vienas pavyzdžių. O tokių policijos sprendimu sulaikytų mašinų mano aikštelėje – per du šimtus", – tikino V.Vasiljevas.
Supratusi, kad įsiskolinimai dėl vis dar jos vardu registruoto automobilio gali smarkiai paploninti kišenę, Seimo narė tikino ketinanti domėtis įstatymu, reglamentuojančiu tokias situacijas.
Kviečia į teismą
Kitas Klaipėdos apskrityje saugojimo aikštelių verslą turintis verslininkas dėl panašios situacijos turi teisme aiškintis su vienu aukštu Vilniaus prokuratūros darbuotoju. Kažkada pardavęs automobilį, bet jo taip ir neperregistravęs, dabar prokuratūros darbuotojas piktinasi, kad yra kviečiamas į teismą.
Pareigūnas aikštelės savininkui pateikė 2700 litų ieškinį dėl teismo išlaidų.
"Panašu, kad teismą jam pralaimėsime. Mašina registruota jo vardu, o kažkoks girtuoklis ja važinėjo ir padarė avariją. Automobilis sulaikytas ir saugomas aikštelėje nebe pirmus metus", – skundėsi verslininkas.
Panašioje situacijoje buvo atsidūrę ir kai kurie aukšti Klaipėdos savivaldybės tarnautojai. Tačiau esą kai kuriuos automobilių savininkus, nežinia kada perleidusius savo mašinas nedrausmingiems vairuotojams, pavyko įkalbėti parduoti avarijose sudaužytas lūženas kaip metalo laužą.
"Bent tiek gerai, kad žmonės atvyko ir įformino pardavimą. Niekas kitas be jų to negali padaryti", – aiškino verslininkas.
Saugo ir griuvenas
Po eismo įvykių automobiliai dažnai tampa netinkami važinėti, tačiau ir tokį laužą sutartis su policijos komisariatais pasirašę verslininkai privalo saugoti lyg savo akį.
"Generalinio policijos komisaro įsakymu numatyta, kad už konfiskuoto turto saugojimą privalo sumokėti policija", – dėstė V.Vasiljevas.
Verslininkas už atliktą paslaugą sąskaitą išrašo teritoriniam komisariatui. Tačiau šis už tokias paslaugas pinigų nemoka.
Daugybę kartų verslininkas klausėsi ir mašinų savininkų teiginių, kad jie net nesiruošia mokėti už saugojimą, nes policija neteisėtai sulaikė jų automobilius.
"Juk žmogus turi teisę bylinėtis su policija. O ką aš turiu daryti? Laukti ir saugoti, kad niekas nenutiktų piliečio turtui", – pyko V.Vasiljevas.
Kreipusis į antstolius, ne visuomet pavyksta išieškoti įsiskolinimus. Kartais tokių automobilių savininkai išvyksta gyventi į užsienį.
Verslininkai paskaičiavo, kad bylinėjimosi išlaidos neretai viršija menkaverčių kledarų pardavimo kainas.
Ministrė problemos nemato
Valstybės galvos jau keliolika metų nesugeba išspręsti šios iš esmės nesudėtingos problemos.
Pasaulyje egzistuoja praktika – teismo sprendimu sulaikyti ar konfiskuoti automobiliai nedūla metų metais, po nustatyto laikotarpio jie atiduodami į metalo supirktuves, parduodami aukcionuose.
V.Vasiljevas pagalbos kreipėsi į Seimo narį Audrių Endziną.
Pastarasis surašė kreipimąsi į Vyriausybę su siūlymu papildyti įstatymą, kuris reglamentuoja bešeimininkio, konfiskuoto ir valstybei perduoto turto tvarkymą.
Pataisoms pritarė ir Teisingumo ministerija. Ji pasiūlė Finansų ministerijai išaiškinti, kuri valstybės institucija turėtų apmokėti privačiam verslui užkrautą naštą.
Tačiau finansų ministrė Ingrida Šimonytė pareiškė, kad jokių bėdų Lietuvoje dėl to nėra.
"Iš jos rašto turėčiau suprasti, kad tik man vienam kilo klausimų", – stebėjosi verslininkas.
"Kad atskiri asmenys kai kuriais atvejais neteisingai ar netinkamai aiškina Taisyklių nuostatas, neturėtų būti pagrindu inicijuoti atitinkamas Taisyklių pataisas", – aiškinama Finansų ministrės rašte.
Žlugdo: V.Vasiljevas jaučiasi tapęs valstybės įkaitu – už paslaugas su juo nesiteikiama atsiskaityti, o už mokesčių nemokėjimą iškeliamas bankrotas.
V.Vasiljevas stebėjosi, kodėl jis, privatus asmuo, turi iš savo kišenės padengti valstybės išlaidas, ir Finansų ministrė čia nemato nieko netinkamo.
"Gal kuriam ministrų reikėtų savo kieme pasaugoti porą metų 200 automobilių? Ar man tų mašinų reikia? Ar aš sumaniau jas sulaikyti? Tai valstybinių institucijų sprendimas. O aš esu tik sargas", – širdo vyras.
Policija nemokės
Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininko pavaduotojas Silvijus Baranauskas tikino, kad uostamiestyje ši problema išspręsta.
"Po avarijos policija privalo atlaisvinti važiuojamąją kelio dalį, automobilis nutempiamas į saugojimo aikštelę. Tačiau saugojimo išlaidos – mašinos savininko ir aikštelės savininko reikalas. Jei už saugojimą nesumokama, aikštelės savininkas gali kreiptis į teismą ir iš pažeidėjo išsiieškoti", – kalbėjo S.Baranauskas.
Vis dėlto pareigūnas pripažino, kad ši problema sena ir iš tiesų įstatymas nėra tobulas.
"Jei mašina nebenaudojama, ji parduodama metalo supirkėjams. Kai atliekamos visos procedūros, dirba eilė komisijų, įsijungia Mokesčių inspekcija – praeina daug laiko", – aiškino S.Baranauskas.
Visos gautos lėšos pervedamos į biudžetą. Aikštelės savininkas negauna nė lito.
"Todėl ir reikia visą šį procesą tobulinti" – pastebėjo S.Baranauskas.
Latviai tvarkosi mikliau
Verslininkas V.Vasiljevas pastebėjo, kad saugo ne tik policijos nurodymu sulaikytas mašinas.
"Mano aikštelėje – apie 20 pasienio zonoje sulaikytų "Subaru", – skaičiavo žmogus.
Kaimyninėje Latvijoje tokio pobūdžio problema sprendžiama operatyviai. Jei sulaikyto automobilio savininkas nesumoka baudos, mašina nesaugoma dešimtis metų. Jau po vieno mėnesio ji parduodama aukcione.
"Visi žino, kad per mėnesį privalai susitvarkyti, jei ne – mašina nufotografuojama ir internetu pardavinėjama aukcione", – aiškino verslininkas.
Latvijoje net ir sudaužytas automobilis turi šansų patekti į detalių pardavėjų rankas, ne tik į metalo laužą. Tokiu atveju vietoj kelių šimtų litų, už mašiną valstybės biudžetas gauna kelis tūkstančius.
Naujausi komentarai