Kėdainių rajone, Šeteniuose, susirinkę beveik pusšimtis japonų kultūros mylėtojų penkias dienas analizavo šios šalies tradicijas, kultūros reiškinius, žiūrėjo filmus, klausė paskaitų. Japonų kultūros mokykloje gilintasi į tradicinius japonų menus - arbatos ceremoniją, bonsų auginimą, gaminti žibintai ir sušis, kovota kendo stiliumi, mokytasi apsivilkti kimono. Daugiausiai dėmesio tradicinių japonų menų dieną sulaukė arbatos ceremonija.
Ribojamos pokalbio temos
Visi susikaupę tylomis stebi, kaip moteris, apsivilkusi kimono, lėtai maišo su vandeniu iš ankstyviausių arbatmedžio lapelių pagamintus žaliosios arbatos miltelius, plaka, pila į pialą ir paduoda ją svečiui. Pusiau klūpomis, pasiremdama rankomis, aukščiausia pagal statusą viešnia prisiartina prie pialos, nusuka šio indo „veido" pusę į šoną ir taip pat ramiai, neskubėdama, ir būtinai - trim gurkšniais - išgeria arbatą. Tuomet arbata pilama žemesniam pagal rangą svečiui.
Arbatos ceremonija į Japoniją iš Kinijos atkeliavo su budistų vienuoliais. Išpopuliarėjo XIII amžiuje, kai atrastos žaliosios arbatos gydomosios galios ir budistų vienuoliai ėmė tvirtinti, kad arbatos ceremonija gali atnešti didesnį nušvitimą nei valandos meditacijos. Taigi arbatos ceremonija susijusi ne tiek su maistu, kiek su meditacija ir menu. Arbatos nameliuose, kuriuose Japonijoje gaminama arbata laikantis visų ceremonijos reikalavimų, kabinami japonų kaligrafijos darbai, čia naudojami arbatos dėžutė ir puodeliai yra meno kūriniai, jais grožimasi išgėrus arbatą.
Ceremonijos dalyviams privalu laikytis taisyklių: tam tikrais momentais nekalbėti stebint arbatos gaminimo procesą, o bendraujant griežtai paisyti pokalbių temų. Prie arbatos puodelio prabilti apie pinigus ir ligas netaktiška. Rekomenduotinos temos - arbata, jos skonis, aromatas, arbatos dėžutės ir puodelio grožis, jų autorių meistriškumas, gamtos grožis, oras.
„Arbatos dėžutė gaminama iš vieno medžio gabalo ir puošiama aukso dulkėmis bei lakuojama. Gražiausių ir brangiausių dėžučių dangtelių ir pačių dėžučių ornamentai arba paveikslėliai yra sujungti į vieną piešinį. Arbatos milteliai dėžutėje suberti kalno forma, todėl ir meistras, ir svečiai turi elgtis labai atsargiai, kad tos formos nesugriautų. Arbatos ceremonijos esmė - padaryti geriausią arbatą, naudojant kuo mažiau judesių. Ceremonijoje, susiformavusioje prieš 400 metų, turi vyrauti pagarba šeimininkui, svečiams, gamtai, ramiai atmosferai. Net ir karo metu arbatos nameliuose vyravo taika ir ramybė. Arbatos ceremonija yra viena svarbiausių tradicinės japonų kultūros dalių", - pasakojo Japonijos ambasados Lietuvoje kultūros atašė Ikumi Shiba.
Kas įdomu pasauliui
Dalyvauti arbatos ceremonijoje, atliekamoje tikrų meistrų, kai kurie lietuviai vyksta net į Japoniją. Tačiau tai nėra labiausiai eksportuojamas šalies kultūros reiškinys. „Labiausiai eksportuojami - mangos (japonų komiksai - aut. past.), japonų animacija. Tačiau šiuos dalykus ne tiek mes patys siekiame eksportuoti, kiek kitos valstybės nori importuoti. Matyt, šiose srityse užčiuopėme kažką bendra, globalaus", - juokėsi Vytauto Didžiojo universiteto lektorė Kyoko Koma.
„Patys japonai stebisi, kad mūsų maisto kultūra, sušis pasaulyje taip išpopuliarėjo. Plačiai domimasi ir kendo, dziudo. Kendo, kaip kovos būdas, mokantis garbingo elgesio su kitu žmogumi pagrindų, gali tapti ir tampa pasauliui labai priimtinu dalyku", - tvirtino neseniai į mūsų šalį atvykusi Miyoko Akashi, pirmoji istorijoje Japonijos ambasadorė Lietuvoje.
Plačiai eksportuojamų tradicinių kultūrinių reiškinių sąrašą ambasadorė papildė kaligrafija, ikebana - gėlių komponavimo menu, kimono kultūra.
Atsivežė dešimt kimono
„Man atrodo, kad mes, japonai, turėtume labiau didžiuotis kimono. Tai turtingą istoriją turintis šilkinis drabužis, išsiskiriantis ne tik spalvų gama, audinio raštais ir piešiniais. Kalbėdami apie kimono istoriją, galime papasakoti apie moterų padėtį istorijoje ir šiuolaikinėje Japonijoje", - pasakojo M.Akashi, į mūsų šalį atsivežusi ne tik dešimt kimono, bet ir asmeninį virėją. Tarp ambasadorės kimono kostiumų - skirti ypatingoms progoms ir supaprastinti jo variantai, dėvimi kiekvieną dieną. Viena iš dviejų šiuo metu pasaulyje Japonijai atstovaujančių ambasadorių moterų prisipažino namuose paprastai vilkinti vilnonį arba medvilninį kimono.
Kimono, kaip kasdienis viršutinis drabužis, Tekančios saulės šalyje vilkėtas keturis amžius, į vakarietiškus drabužius jį pradėta keisti tik praėjusiame šimtmetyje. Šiandien kimono dažniau dėvi moterys. „Ir dabar Japonijoje yra jaunų ir vyresnių moterų, dėvinčių šį drabužį kasdien. Tai geišos. Dauguma japonių tradicinį kimono apsivelka arbatos ceremonijai, Naujų metų išvakarėse, per gempuku - įšventinimo į suaugusiųjų gretas šventę, vestuvių dieną, kitų švenčių progomis. Per vestuves dėvimas baltas arba raudonas kimono. Jaunos moterys dėvi šviesesnių, vyresnės - tamsesnių spalvų kimono. Egzistuoja tūkstančiai kimono raštų, piešinių motyvų. Skirtingais metų laikais dėvimi skirtingo piešinio kimono. Pavasarį dominuoja kimono su žydinčiomis sakuromis. Kiekvienas kimono - unikalus. Vilkimi ir labai modernūs kimono. Pavyzdžiui, mano draugė turi kimono su išpieštais Disnėjaus personažais", - atskleidė I.Shiba.
Anksčiau iš kimono piešinio, rašto, obio (plataus diržo, rišamo ant kimono) surišimo būdo apie ją vilkinčią moterį buvo galima pasakyti labai daug. Ant netekėjusių merginų ilgų kimono rankovių būdavo vaizduojami gražiausi piešiniai. Mat vyras, iki vestuvių negalėdavęs matyti merginos veido, apie išrinktosios grožį spręsdavo iš jos rašysenos ir kimono rankovės, kuria mergina prisidengdavo veidą, piešinio. Dabar kimono paslapčių mokomasi specialiose mokyklose.
Geriausia dovana - bonsai
Bonsų - miniatiūrinių medelių - auginimo ir formavimo meną Japonų kultūros mokyklos dalyviams pristatė bonsų augintojas ir propaguotojas iš Alytaus Kęstutis Ptakauskas.
„Į parodas keliaujantys bonsai turi idealiai atitikti didelio spygliuočio arba lapuočio medžio stilių, proporcijas. Miniatiūrinio, ne daugiau kaip metro aukštį siekiančio, medelio formavimas trunka visą gyvenimą. Kai kurie žmonės, pamatę tokį augalą, sako, jog tai - medžių kankinimas. Nieko panašaus. Bonsų meistrai iš miško paima suluošintus, sulaužytus medžius, kuriuos valant mišką paprasčiausiai iškerta. Po 5-12 metų darbo tas medelis ima džiuginti žmones", - pasakojo alytiškis, įsitikinęs, kad su bonsais gali dirbti tik labai valingi žmonės.
Japonijoje bonsai dovanojami iš kartos į kartą. Taip simboliškai perteikiama gyvenimo tęstinumo idėja. Gerai prižiūrimi, bonsai gali augti kelis šimtus metų. Yra žinoma ir 1000 metų senumo bonsų.
„Bonsai - nepakeičiama dovana. Įprastą dovaną pasidėsi į lentyną ir greičiausiai pamirši. O dovanojusįjį bonsą prisiminsi visą gyvenimą", - tvirtino bonsų meistras. „Norėjome suburti žmonių, besidominčių Japonija, bendruomenę ir pristatyti šią šalį iš įvairiausių pusių. Kadangi Japonija dažnai pažįstama tik iš tradicinės kultūros pusės - visi žino geišas, samurajus - siekėme pristatyti ir ne mažiau įdomią šiuolaikinę Japonijos kultūrą", - pasakojo Japonų kultūros mokyklą organizavusio Vytauto Didžiojo universiteto Japonistikos centro vadovas Aurelijus Zykas.
Naujausi komentarai