Penktadienį Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro Parodų rūmuose lankytojams duris atvers Konstantino Gaitanži tapybos paroda „Neuschwabenland!”.
Jos autorius gimė Vilniuje 1977-aisiais. 2006 m. baigė VDA tapybos magistrantūrą, šiuo metu yra šios specialybės aspirantas. Nuo 2010-ųjų – Lietuvos tarpdisciplininio meno kūrėjų sąjungos narys. Yra surengęs personalinių bei dalyvavęs daugelyje parodų Lietuvoje ir užsienyje.
Kaip pastebėjo menotyrininkė Aistė Paulina Virbickaitė, (ir tai reikia turėti omenyje einant į parodą) „vienas išskirtinių šio menininko kūrybos bruožų – mėginimas apmąstyti tapybą kaip procesą. K.Gaitanži sąmoningai mėgina nutolti nuo potėpio ar spalvinių niuansų, tapybą labiau traktuodamas kaip matymo, mąstymo būdą“.
Į Lietuvos uostamiestį atkeliavusią K.Gaitanži ekspoziciją sudaro monochrominiai tapybos darbai, kurių stilistika imituoja XX a. ketvirtojo ir penktojo dešimtmečių dokumentinius filmus. Paveiksluose plėtojamas pseudodokumentinis naratyvas apie nacių bazę Antarktidoje (Neuschwabenland).
Parodos pavadinimas apeliuoja į vieną mitu virtusią istoriją. Apie „Naująją Švabiją“. Internete galima rasti įvairiausių jos variacijų. Bet esmė panaši. Nacistinė Vokietija rengė ekspedicijas į Antarktidą, ir vietą, kurioje kūrė bazes, jie pavadino Naująja Švabija (Neuschwabenland). Pasak mito, 1942-aisiais į šias bazes persikėlė visas nacių elitas. Kalbama net apie šiandien ten įsikūrusį „Naująjį Berlyną“ po žemės paviršiumi su kelių milijonų gyventojų populiacija. Taigi visos „skraidančiosios lėkštės“ yra šių žmonių rankų darbas. Naujosios Švabijos gyventojai šiuo metu turi nepalyginti pranašesnę ginkluotę, moka naudotis antgamtinėmis jėgomis ir gali neribotam laikui pailginti gyvenimą.
A.P.Virbickaitės teigimu, sprendžiant iš peržiūrų „Youtube.com“, šis mitas gana populiarus ir šiandien. Anot jos, nenuostabu: „Jis apima išsigelbėjimo, naujo priešo grėsmės, amžino gyvenimo, neįtikėtino progreso, nuslėptų faktų ir nepažintų Žemės vietovių temas. Trūksta nebent meilės istorijos, bet ją į savo paveikslus įveda K.Gaitanži. (...) Parodoje „Neuschwabenland“ menininkas vaizduoja taikius gyvenimo Naujoje Švabijoje momentus. Po šaltą vandenyną plaukioja tankai. Skraido skraidančios lėkštės. Peizažuose vartosi didžiulės svastikos. Laksto vokiečių aviganis, porelė brenda maudytis, kažkas pozuoja portretui, videokamera ieško geresnio kadro. Kas tai? Jei atmestume fantastinius rekvizitus (tankus, svastikas ir skraidančias lėkštes), gautume idilę, kuriai neskubėdami atsiduoda kažkada egzistavę žmonės tolimoje išgalvotoje šalyje. Iš tiesų – kam reikia kurti mitus, užuot juos įgyvendinus?..“
Menotyrininkės žodžiais, K.Gaitanži nuoseklus. Jis ne tik tapo netapydamas. Jis pasirenka ir išvirkščiai pateikia šių dienų mitą ne kaip tolimą, paslaptingą ar absurdišką pasaulį, o kaip paprastą, buitišką ir neišsipildančią kasdienybę
„Šioje parodoje K. Gaitanži beveik pasiekė to, kad naratyvo ir vizualinės raiškos kuriama nuotaika sutaptų, net žvelgiant į jas atskirai. Tai yra, nežinodamas paveikslų pagrindą sudarančio pasakojimo, žiūrovas vis vien pajus mitams būdingą praeities, neišsipildymo, laukimo nuotaiką“, – mano A.P.Virbickaitė.
Taigi Klaipėdoje K.Gaitanži parodos atidarymas – vasario 11 d. 17 val. Kultūrų komunikacijų centro Parodų rūmuose (Aukštoji g. 1). Paroda veiks iki kovo 13-osios. Ją apžiūrėti galima trečiadieniais – sekmadieniais 11–19 val.
Prieš vernisažą, vasario 11 d. 15 val. organizuojama ekskursija po parodą, kurią aprodys pats autorius. Puiki galimybė geriau susipažinti su menininku bei jo kūryba, sužinoti parodos ir eksponuojamų darbų istorijas iš pirmų lūpų.
Į ekskursiją būtina išankstinė registracija: [email protected] arba mob. tel. 8 611 26 244.
Naujausi komentarai