Kalbant apie M. Česlikausko eksponuojamus darbus verta prisiminti A. Šliogerio mintį: ,,ar nekeista: būdami kasdienybėje mes visiškai abejingai praeiname pro tūkstančius medžių, pro šimtus ant suolelio sėdinčių senių, bet beveik niekada jų nematome, ir nematome taip atkakliai, kad vis gali praeiti pro tą patį medį keliasdešimt metų ir tūkstančius sykių arba pro sėdintį ant suolelio senį irgi ištisus dešimtmečius ir ,,pamatyti" tą medį tik tada, kai vieną rytmetį išvysti tik tai, kas iš jo liko – kelmas..." (A. Šliogeris. Lietuviškosios paraštės).
M. Česlikauskas savo darbuose stengiasi išryškinti alternatyvaus laiko tėkmę. Stebi kaitą, trumpojo ir ilgojo, subjektyvaus ir objektyvaus laiko žymes. Atranda jam tinkantį tempą.
"Objektas – medis, vinkšna, praėjusio šimtmečio liudininkas, per jį išaugęs, jį įveikęs, pasiekęs stabilumo ir harmonijos. Stovintis centre, subalansuojantis, stabilizuojantis, alsuojantis gyvybe, kito laiko objektas", – sako autorius.
Nėra tikslios dienos, laiko, nuoseklumo, išankstinio plano, kas jį nuveda prie objekto. Jo stabilumas sąlyginis: ėjimas prie objekto kaskart atveria unikalų, kitokį jo vaizdą. Vaizdo aplinka kinta, pradedi matyti jo gretimybes. Objekto vaizdų seka atskleidžia ir sustabdo kitokį tempą. Tačiau lokacija bei jos pasiekimo būdas – sugrįžimas į tą pačią vietą tuo pačiu keliu – yra vienintelis nekintamasis šiame projekte. Per medžio kintamumą pamatome kitą laiką. Jį sukuria šviesa – būties pagrindas tiek medžiui, tiek fotografijai.
XIX a. fotografijos metodas leidžia pajusti tą kitą laiką. Gyvenant šiame laike, bet panaudojant tikslinį įrankį – techniką – tarpininką, kuris turi ano laiko ženklą, atmintį, pasiekiama pusiausvyra. Daikto taisyklės ir lėtas procesas diktuoja priešpriešą šiam laikui. Leidžia labiau įsižiūrėti. Laikas pristabdomas jį ištempiant, sistemingai pailginant ekspoziciją. Užfiksavimas: unikalaus, netiražuojamo momento pavertimas amžinybe.
Anot M. Česlikausko, stabtelėti mums reikia nuolat. Ėjimas ir grįžimas (procesas) prie objekto nuolat atsikartoja, tuo jį tarsi įprasmindamas. Procesas virsta fotografijų ciklu.
Paroda veiks iki 2018 m. sausio 13 d.
Vilniaus fotografijos galerijos (Stiklių g. 4 / Didžioji g. 19, Vilnius) darbo laikas:
II–V 12.00–18.00 val., VI 12.00–16.00 val.
Naujausi komentarai