Keisti sutapimai
Keistų ir vargu ar iš anksto planuotų sutapimų kartais galima pastebėti mūsų kino centrų tinkleliuose. Dabar galima pažiūrėti ir tarpusavyje palyginti naują ispanišką komediją "Kiki. Visi kalba apie seksą" ir lietuvišką filmą "O, ne! O, taip!": abi šios erotinės komedijos išdygo iš to paties australų režisieriaus Josho Lawsono scenarijaus filmui "Mažoji mirtis". Dar du nauji filmai (šį kartą trileriai) skirti baisioms paslaptims, karaliaujančioms nuo pašalinių akių slepiamuose mados pasaulio užkulisiuose. Jau dvi savaites demonstruojamame danų režisieriaus Nicolaso Windingo Refno filme "Neoninis demonas" spindintis aukštosios mados pasaulis, į kurį patenka naivi šešiolikmetė mergina, labiau panašus į brutalaus smurto kupiną košmarą. Panašiai ši aplinka vaizduojama ir kito danų režisieriaus Madso Matthieseno trileryje "Modelis".
Podiumas bet kokia kaina
Ak, jau tas viliojantis elito pasaulis, gundantis prabangiais drabužiais, kerinčiomis šypsenomis, ir, žinoma, spindintis deimantais – geriausiais merginos draugais! Už teisę pakliūti į šį pasakų pasaulį milijonai jaunų merginų visame pasaulyje ryžtųsi bet kam. Ko gero, net ir nemirtingą sielą neilgai dvejojusios išmainytų į galimybę dabar būti ten, kur kuriamos mados ir formuojamas aukščiausio lygio gyvenimo būdas, viliojantis kvapą gniaužiančiomis spalvomis ir formomis TV ekranuose ir blizgių žurnalų viršeliuose.
Iš pasaulinės mados diktatorių įkyriai žmonijai brukamo aukštosios mados karnavalo prieš gerus du dešimtmečius subtiliai pasišaipė Holivudo veteranas Robertas Altmanas. Jo "Gatavi drabužiai" (1994 m.) šią triukšmingą maniją vaizdavo kaip šiuolaikinio kvaištelėjusio pasaulio metaforą, o madų pasaulio užkulisiai buvo panašūs į modernų Nojaus laivą, kurio denyje matėme tikrus ir tariamus protų valdovus, kurių dauguma, atvirai šnekant, tebuvo tuščią garbėtrošką tenkinantys įvairaus plauko šarlatanai ir cinikai.
Dar piktesnių intonacijų madų pasaulis susilaukė filme "Ir velnias dėvi Pradą" (2006 m.), kurį galima laikyti visų įmanomų kontrastų kvintesencija. Bet ši spalvinga karikatūra ne tiek konfrontuoja su madų imperijose klestinčiais dėsniais, kiek su jais koketuoja ir todėl stengiasi užglaistyti visus aštrius kampus.
Visai kitaip elgiasi "Neoninio demono" ir "Modelio" autoriai.
Pamatyti Paryžių po kojomis
Visos mažos mergaitės nori būti panašios į princeses, o kai mergaitės paauga, jos užsimano tapti modeliais. Pagrindinė filmo "Modelis" herojė tarptautinio pripažinimo siekianti manekenė Ema – ne išimtis. Ji, kaip ir visos dėl spindinčio podiumo svaigstančios merginos, svajoja patekti į mados namus "Chanel". Tai jos pagrindinis gyvenimo tikslas, dėl kurio jaunutė mergina be didelio gailesčio palieka savo šeimą Danijos provincijoje ir atvyksta į Paryžių, kad pamatytų madų sostinę po savo kojomis.
Panašiai prasideda dauguma šios tematikos siužetų, kurie paprastai išsirutulioja į gražių iliuzijų žlugimo istoriją. Pradžioje atrodo, kad taip bus ir šį kartą. Tačiau "Modelio" autoriai randa naujų spalvų, o ir pati Ema čia visai nepanaši į naivią kvailelę, kurią paviliojo ir pražudė spalvingi neoniniai demonai. Nesusigundo filmo autoriai papasakoti dar vieną ašaras spaudžiančią pasakėlę apie visų ujamą bjaurųjį ančiuką, kuris finale pavirs nuostabia gulbe.
Pasaulis, kuriame atsiduria Ema, be jokio gailesčio išnaudoja jaunutes merginas, kurios paprastai būna dar pernelyg vaikiškos, kad galėtų šiurkščią realybę atskirti nuo vaizduotėje susikurtos pasakos. Užtat filmo autoriai gražių iliuzijų visai nepuoselėja – visi mados atributai (net fotosesijos) čia pateikiami be retušuoto grožio ir romantikos šydo – greičiau kaip nuosekli žmogaus orumo paniekinimų grandinė. Ištverti tokias pažeminimo pamokas galima tik visiškai užgniaužus elementarios gėdos jausmą.
"Modelis" ("The Model") ***
Drama. Danija, 2016 m. Rež. M. Matthiesenas. Vaidina Maria Palm, Edas Skreinas, Yvonnick Muller, Alexia Chicot, Thierry Hancisse.
veiksmas 2
humoras 0
įtampa 2
erotika 1
siaubas 1
Naujausi komentarai