Netrukus turėtume sulaukti gausybės filmų, kurių siužetai rutuliosis tarptautinės finansinės krizės fone – visada atsiranda kūrėjų, skubančių sureaguoti į politines aktualijas.
Pranašiška istorija
Pirmoji tokia kregždė jau parskrido. Gal ir gerai, kad Lietuvoje naujausias vokiečių kino režisieriaus Tomo Tykwerio politinis trileris vadinamas tarptautiniu žodžiu "International". Tai padeda suprasti, kad jo realiais įvykiais pagrįsta istorija moderniame pasaulyje yra universali. O nesenos bankų griūties kontekste dar ir atrodo pranašiškai. Nes viskas, kas darosi pasaulyje dabar, jau yra vykę praėjusio amžiaus devintojo dešimtmečio pabaigoje ir buvo susiję su Tarptautinio komercinio kredito banko (B.C.C.I.) veikla.
Filmo autoriai primena šiuos 20 metų senumo įvykius, bet siužetą papildo ir gerokai naujesnėmis realijomis. Dabar pasaulinio nestabilumo centru tampa Liuksemburge esantis Tarptautinis komercinio kredito bankas I.B.B.C., kurio vadovai be savo tiesioginio darbo užsiima galybe "pagalbinių" funkcijų – finansuoja tarptautinį terorizmą, globoja Rusijos ir Italijos mafijas, organizuoja vyriausybinius perversmus Trečiojo pasaulio šalyse, prekiauja ginklais ir yra visada pasiruošę likviduoti visus, kurie išdrįsta stoti jiems skersai kelio.
Interpolo agentas Luisas Selindžeris (aktorius Clive'as Owenas) ir Manhatano apygardos prokuroro pavaduotoja Eleonora Vitman (aktorė Naomi Watts) pasiryžę atskleisti šias amžiaus aferas, nors supranta, kad metė iššūkį kur kas galingesnei pabaisai nei devyngalvis slibinas.
Dviejų personažų samplaika
Neįmanomą misiją atliekantis agentas Selindžeris vienu metu panašus ir į Džeimsą Bondą (galima nesunkiai įsivaizduoti, kaip aktorius C.Owenas bondiadoje atrodytų vietoj kolegos Danielio Craigo), ir naivųjį La Mančos hidalgą Don Kichotą. Didesnę filmo dalį, tarsi koks agentas 007, Selindžeris laksto po pasaulį (Berlynas, Lionas, Milanas, Niujorkas, Stambulas ir t. t.), likusį laiką pyškina pistoletu į judančius taikinius.
Į kino istoriją tikriausiai įeis efektingai nufilmuota ir ekspresyviai sumontuota kulminacinė 10 minučių trukmės susišaudymo scena Niujorko Guggenheimo muziejuje, kurios galėtų pavydėti ir neprilygstamas saspenso (nuolat didėjančios įtampos) klasikas Alfredas Hitchcockas ir gabus jo mokinys Brianas De Palma. O iš Don Kichoto Selindžeriui filmo autoriai "paskolino" vietomis juokingai atrodantį vaikišką naivumą ir visišką nesavanaudiškumą.
Sunku patikėti, kad patyręs Interpolo agentas taip jautriai reaguotų kaskart susidūręs su dar vienu įrodymu, kad už milžiniškų bankų fasadų ir jų stiklinių langų slypi neskaidrus blogis. Net į savo partnerės užuominą lifte, kad be darbo dar egzistuoja saldus miegas, skanūs valgiai ir sekso malonumai, bebaimis riteris tik numoja ranka – ne laikas dabar galvoti apie niekus, kai reikia gelbėti pasaulį!
"Europudingo" principu
Jei prieš du dešimtmečius kultiniu Vokietijos kino režisieriumi buvo vadinamas Wimas Wendersas, dabar šiuos laurus kritikai sutartinai atiduoda jo jaunesniam kolegai T.Tykweriui. Jis atkreipė į save dėmesį jau pačioje karjeros pradžioje.
T.Tykwerio kūrybos vertintojai atkreipė dėmesį į dėsningumą, pagal kurį režisierius kaitalioja savo filmų orientaciją (ne seksualinę, suprantama). Po pirmo filmo – fantastinio trilerio "Mirtinai pavojinga Marija" (1993 m.) sekė estetams skirti "Žiemos miegaliai" (1997 m.). Paskui pasaulio ekranais pergalingai bėgo jaunimui patikusi raudonplaukė mergina ("Bėk, Lola, bėk", 1998 m.), o jai įkandin pasirodė senamadiškai sentimentali melodrama "Princesė ir karžygys" (1999 m.).
Kaip tik tada Vakarų spaudoje ir pasirodė taiklūs pastebėjimai, kad režisieriaus kūryboje didelę vietą užima "europudingais" vadintini filmai, kuriuose saikingai (bet ne sudėtingai) filosofuojama, kurių metaforas suvokti nereikia ypatingo intelekto, o vaizdas visuomet filmuojamas gražiais rakursais.
Filme "Kvepalai. Vieno žudiko istorija" (2006 m.) sąmoningai pasirinktas režisieriaus meninis konformizmas ir noras įtikti visiems pasiekė savo apogėjų – intelektualus ir rafinuoto stiliaus Patricko Süskindo romanas ekrane buvo nudažytas efektingo reginio barokinių spalvų eklektika.
Patikti visiems siekiama ir aktualias problemas užkabinančiame filme "International". Greito veiksmo kino gerbėjai tikrai liks patenkinti. O tokio kino šablonų nemėgstantiems estetams teks laukti kito T.Tykwerio "europudingo". Pažiūrėsime, ar iki šiol nepriekaištingai kultivuotas filmų "rotacijos" principas T.Tykweriui vis dar aktualus...
"International" ("The International") ***
Trileris. JAV, Vokietija, D.Britanija, 2009 m. Rež. T.Tykweris. Vaidina C.Owenas, N.Watts, Arminas Muelleris-Stahlis, Ulrichas Thomsenas, Jamesas Rebhornas.
veiksmas 2
humoras 1
įtampa 2
erotika 0
siaubas 2
Naujausi komentarai