Kinematografas, regis, išsiurbė jau visus syvus iš originalios Bramo Stokerio romano "Drakula" istorijos apie vampyrą, kuriam nemirtingumas tapo tikru prakeiksmu.
Nors vampyrų nebebaisu
Praėjus daugiau nei šimtmečiui, kai pasirodė šis kūrinys, istorijomis apie iltimis apsiginklavusius kraujasiurbius padarus neįmanoma išgąsdinti nei suaugusiųjų, nei vaikų. Ypač šių, kurie per japonišką mangą ir kibernetinius žaidimus panašiai velniavai įgijo tvirtą imunitetą. Matyt, todėl vampyrų tematika ir literatūroje, ir ypač šiuolaikiniame kine patyrė ryškių mutacijų.
Neseniai matytame romantiškame trileryje "Saulėlydis", sukurtame pagal Stephenie Meyer romaną, nuskambėjo labai originali ir, be abejonės, perspektyvi tendencija – adresuoti tokį siaubo kiną... jaunoms panelėms ir subtilioms pagyvenusioms moterims. Ir jokio paradokso čia nėra. Juk dar B.Stokeris šiurpiame Transilvanijos monstre įžvelgė jautrią sielą, net keturis šimtus metų kenčiančią dėl nelaimingos meilės.
"Saulėlydžio" esmę taip pat sudaro ne vampyrinės specifikos siaubai, o istorija apie romantišką pirmąją meilę. Filmą kūrusi režisierė Catherine Hardwicke pasistengė, kad kadre viskas būtų gražu – modernus interjero dizainas ir stilinga herojų apranga provokuoja gilius susižavėjimo atodūsius, stambiu planu nufilmuoti veidai iš ekrano žvelgia taip pat kaip iš madų žurnalų viršelių ir viskas nuspalvinta kiek prislopintu koloritu.
Taip buvo nubrėžta riba tarp nerūpestingos paauglystės pasaulio ir bauginančios iki šiol dar nepatirtų geismų realybės. O jauno aktoriaus Roberto Pattinsono blyškiaveidis vampyras vegetaras (!) atrodė taip romantiškai, kad milijonai pasaulio merginų jį įsimylėjo, jau nebeskirdamos, kam šis širdies nerimas adresuojamas – personažui ar pačiam aktoriui.
Nukrypo nuo tradicijų
Labai netradicinius vampyrus matysime ir švedų filme "Įsileisk mane". Intriguoja jau tai, kad šis labai originalus siaubo trileris surinko galybę prizų ir ne viename kino festivalyje buvo pavadintas geriausiu Europos fantastiniu metų filmu. O Geteborgo (Švedija) kino festivalio komisija geriausio Šiaurės šalių filmo laureatui prizą įteikė palydėdama tokia formuluote: "Už sėkmingą filmo apie vampyrus transformaciją į tikrai originalią, jaudinančią ir nuostabiai žmogišką istoriją apie draugystę ir vienatvę."
Sukurtas šis filmas pagal Johno Ajvide Lindqvisto romaną. Knygoje yra dvi radikalios naujovės – veiksmas iš atsibodusios Transilvanijos perkeltas į šiuolaikinę Švediją, o nemirtingo vampyro reinkarnacija tapo dvylikametis berniukas Oskaras. Tiesa, romane tai buvo mergaitė vampyrė, kuri pasirodė esanti berniukas, iškastruotas prieš keletą metų. Montuojant filmą ši šokiruojanti detalė pradingo, bet esmę galime suprasti iš "antrinių lytinių požymių".
Poetizuotas siaubas
Oskaras ne toks kaip visi aplinkiniai. Ir išoriškai jis primena albinosą. Mokykloje berniukas pravardžiuojamas paršeliu. Išsiskyrę tėvai jo nepastebi, ir berniukas visą laiką vienas. Nenuostabu, kad vaikas dažnai slampinėja su peiliu rankoje ir įsivaizduoja, kaip kada nors atsiteis su visais skriaudikais. Aplinkiniam pasauliui Oskaras atsilygina tuo, ką pats patiria kiekviename žingsnyje, – abejingumu.
Ryški transformacija berniuko vidiniame pasaulyje prasideda tuomet, kai kaimynystėje apsigyvena mergina Elė. Ji išblyškusi tarsi pati Mirtis, vaikščioja basa per sniegą, skleidžia keistą aromatą ir tikina Oskarą, kad ji visai ne tas draugas, kuris jam reikalingas. O kartą keistoji mergina prisipažįsta, kad jai tenka spręsti sunkią dilemą: pasilikti, kad numirtų, arba išeiti, kad gyventų.
Nors filme nemažai smurto aukų, akivaizdu, kad autoriams kur kas įdomiau lengvomis užuominomis kurti slogią atmosferą. Čia tikrą skandinavišką realybę galima transformuoti į hipnotizuojantį mistinės paslapties pasaulį.
Kažkas labai gerai pasakė, kad "Įsileisk mane" – visai ne siaubo filmas, o tikra poema, kurioje juodas kraujas ir baltas sniegas susidėlioja į žodį "amžinybė".
Nieko panašaus anksčiau tikrai nesame matę. Verta pabandyti įsileisti šį netikėtą filmą į savo pasaulį.
"Įsileisk mane" ("Låt den rätte komma in") ****
Siaubo trileris. Švedija, 2008 m. Rež. Tomas Alfredsonas. Vaidina Kåre Hedebrantas, Lina Leandersson, Peras Ragnaras, Henrikas Dahlis, Karin Bergquist, Peteris Carlbergas.
veiksmas 2
humoras 0
įtampa 2
erotika 1
siaubas 3
Naujausi komentarai