Dirbtinio intelekto įrankiai ir įtraukusis ugdymas Pereiti į pagrindinį turinį

Dirbtinio intelekto įrankiai ir įtraukusis ugdymas

2025-05-22 07:00
Parengta pagal pranešimą spaudai

Pažangios edukacinės technologijos dar nėra plačiai taikomos Lietuvos mokyklose dėl neišplėtotos infrastruktūros ir žinių trūkumo. Šiandien, kai švietimo sistemas visame pasaulyje siekiama pritaikyti kiekvienam mokiniui ir individualizuoti, technologijos tampa ypač svarbios.

Pastebi: doc. dr. L. Daniusevičiūtės-Brazaitės teigimu, kartais mokytojams trūksta pasitikėjimo edukacinių technologijų nauda.
Pastebi: doc. dr. L. Daniusevičiūtės-Brazaitės teigimu, kartais mokytojams trūksta pasitikėjimo edukacinių technologijų nauda. / KTU nuotr.

Kauno technologijos universiteto (KTU) mokslininkai siekia padėti mokytojams geriau suprasti savo mokinių poreikius ir kurti individualizuotas mokymosi galimybes, pasitelkiant dirbtinio intelekto (DI) sprendimus.

KTU tyrėjų komanda iš Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto (SHMMF) ir Informatikos fakulteto kartu su mokytoja eksperte iš Panevėžio Juozo Balčikonio gimnazijos ir užsienio tyrėja iš Bolonijos universiteto (Italija) pradeda vykdyti naują mokslo projektą „Dirbtinis intelektas įtraukiam vyresniųjų klasių mokinių mokymui(si)“.

Situacija mokyklose

Mokytojai vis dar susiduria su iššūkiais, trukdančiais naudotis pažangiomis edukacinėmis technologijomis.

„Dažniausiai tai yra susiję su nepakankama mokymo įstaigos infrastruktūra, per mažai prieinamo turinio lietuvių kalba ar edukacinių technologijų integravimo į ugdymo procesą žinių stoka. Kartais ir dėl pačių mokytojų požiūrio – kai jiems trūksta pasitikėjimo edukacinių technologijų nauda“, – sako KTU dėstytoja doc. dr. Laura Daniusevičiūtė-Brazaitė, tyrėja ir projekto vadovė.

Projektu siekiama skatinti DI integraciją į įtraukųjį švietimą vidurinėse mokyklose. Tai apima ir DI grįstų sprendimų kūrimą ir integraciją. Siekiant stiprinti švietimo inovacijas ir rengti specialistus, gebančius spręsti šiuos iššūkius, KTU SHMMF pradedama vykdyti nauja bakalauro studijų programa „Edukacinės sistemos“.

Prie projekto dirbantys mokslininkai pabrėžia, kad labai svarbu užtikrinti reikiamą tiek mokytojų, tiek administracijos profesinį tobulėjimą, kad būtų priimti tinkami sprendimai, susiję su reikalingomis DI priemonėmis klasėse. Ne mažiau svarbus ir gerosios praktikos sklaidos aspektas.

„Reikalingi ne tik į scenarijų analizę orientuoti tyrimai, tačiau ir rezultatų sklaida tarp mokytojų, kad jie galėtų priimti sprendimus, susijusius su tikslingu DI įrankių pasirinkimu ir taikymu klasėje, supratimu, kaip tos priemonės veikia, kokie galimi iššūkiai ir rizikos“, – teigia projekto vadovė ir tyrėja.

Sieks įgalinti

Pagal Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymą, įtraukusis švietimas – tai sistema, leidžianti kiekvienam žmogui tobulėti, ugdyti savo galias ir gebėjimus, gauti reikiamą pagalbą, patirti sėkmę mokymosi, socialinėje, kultūrinėje ir (arba) kitoje veikloje ir nebūti diskriminuojamam dėl įvairovės, švietimo poreikių ir (arba) švietimo pagalbos poreikio.

Reikalingi ne tik į scenarijų analizę orientuoti tyrimai, tačiau ir rezultatų sklaida tarp mokytojų, kad jie galėtų priimti sprendimus, susijusius su tikslingu DI įrankių pasirinkimu.

„Viena vertus, įtraukųjį švietimą skatina idėja apie asmenų teises į švietimą ir tobulėjimą. Kita vertus, tai yra atsakas į pokyčius, kai mokymosi bendruomenės tampa vis įvairesnės. Atsižvelgiant į tai svarbu nustatyti sisteminius ir individualius (kognityvinius, emocinius, epistemologinius, socialinius-etinius) apribojimus, keliančius iššūkių įtraukiajam švietimui“, – teigia doc. dr. L. Daniusevičiūtė-Brazaitė.

Pagrindinės projekto veiklos apima tiek esamus, tiek į ateitį orientuotus DI sprendimus, skirtus įtraukiajam ugdymui, analizę iš mokytojų perspektyvos ir egzistuojančių spragų identifikavimą.

Remiantis parengta metodika, bus surengta dešimt išsamių individualių interviu su švietimo politikos formuotojais ir penkios grupinės diskusijos su švietimo vadovais. Projekto metu bus sukurtas DI įrankių rinkinys, kuris padės mokytojams atpažinti mokinių stipriąsias ir silpnąsias puses, pasiūlys individualizuotų mokymosi rekomendacijų.

„DI pagrįsti diagnostiniai testai ir pokalbių robotai leis mokytojams geriau suprasti mokinių emocinius, socialinius ir pažintinius poreikius. DI įrankių integravimas į įtraukųjį ugdymą leis suasmeninti mokymosi patirtį, teikti papildomą pagalbą įvairių poreikių turintiems mokiniams“, – sako tyrėja.

Prototipo sistemos kūrimas bus paremtas diagnostiniais testais ir scenarijais su pokalbių robotu, kurie bus individualizuoti pagal mokinių poreikius. Bus pateikiama personalizuotų mokymo programos rekomendacijų, grįstų individualiais mokymosi profiliais.

Prisidės prie pokyčių

Pasak projekto tyrėjų komandos, vienas svarbiausių uždavinių – sukurti DI paremtą prototipą, skirtą vidurinių mokyklų mokinių mokymui ir mokymuisi suasmeninti.

Prototipas bus integruotas į jau plačiai vidurinėse ir aukštosiose mokyklose naudojamą „Moodle“ mokymosi platformą, todėl diegimas bus paprastas ir prieinamas daugeliui Lietuvos mokyklų. Tai padės užtikrinti vienodas mokymosi galimybes visiems. Mokytojams bus pateikta praktinių įrankių ir metodikų, kaip taikyti DI įrankius klasėje – tai turėtų palengvinti ugdymo procesą ir padidinti jo efektyvumą. Taip pat bus pateikta rekomendacijų politikos formuotojams ir mokyklų vadovams, tai padės priimti sprendimus dėl įtraukiojo ugdymo plėtros.

„Tikimasi, kad projektas skatins įtraukiojo ugdymo plėtrą Lietuvoje ir taps pavyzdžiu, kaip DI sprendimai gali prisidėti prie geresnių mokymosi rezultatų. Tai prisidės prie įtraukiojo ugdymo vidurinėse mokyklose sėkmingos politikos įgyvendinimo, galiausiai praktinės naudos mokytojams, moksleiviams, jų tėvams ir visuomenei“, – sako doc. dr. L. Daniusevičiūtė-Brazaitė.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų