Pereiti į pagrindinį turinį

Apokalipsė Holivude: ne ekrane, bet tikrovėje

2023-05-14 17:00
„Kauno dienos“, BNS inf.

JAV prezidentas Joe Bidenas pirmadienį paragino dėl atlyginimų ir darbo sąlygų streikuojantiems Holivudo kino ir televizijos scenaristams kuo greičiau pasiūlyti sąžiningas sąlygas.

Ryžtingi: filmų, televizijos laidų, serialų scenaristai neatlyžta.
Ryžtingi: filmų, televizijos laidų, serialų scenaristai neatlyžta. / Scanpix nuotr.

Nepatenkinti honorarais

Streikas, galintis sutrikdyti televizijos serialų ir filmų rodymo grafiką, prasidėjo žlugus deryboms tarp Amerikos scenaristų gildijos (WGA) ir Kino ir televizijos prodiuserių sąjungos (AMPTP), atstovaujančios televizijoms, srautinio transliavimo platformoms.

„Nuoširdžiai tikiuosi, kad scenarijų autorių streikas Holivude bus išspręstas ir jiems kuo greičiau bus sudarytos sąžiningos sąlygos, kurių nusipelnė“, – situaciją pakomentavo profsąjungas palaikantis prezidentas J. Bidenas.

Apie 11 tūkst. scenaristų reikalauja stabilesnių darbo sąlygų ir geresnio atlygio – didesnės pelno, gaunamo dėl srautinių transliacijų plėtros, dalies.

Scenaristai sako nebegalintys užsidirbti pragyvenimui, nes, augant infliacijai, atlyginimai nedidėjo ar net sumažėjo, nors darbdaviai gauna pelną ir didina vadovų algas. Šiuo metu daugiau nei bet kada scenaristų dirba už WGA leidžiamą minimalų atlyginimą.

„Scenaristams mokama nepakankamai, – praėjusį antradienį piketuodami prie srautinio siuntimo milžinės „Netflix“ studijos Los Andžele sakė Louisas Jonesas. – Scenaristai dirba ilgas valandas, be to, nematau daug honorarų už televizijos kartojamas serijas.“

Jei gegužę ir birželį nebūtų kuriami scenarijai, rudenį sustotų serialų, kiek vėliau – ir kino filmų gamyba.

„Šiuo metu diskutuojama apie tai, kad srautinis siuntimas visiškai pakeitė medijų kraštovaizdį, – sakė apdovanojimą „Emmy“ pelnęs scenaristas Danny Strongas. – Liko mažiau platinimo rinkų, jas kontroliuoja mažiau žmonių, tad praradome didesnę savo pajamų dalį. Scenaristai sukuria viską, ką matote. Mes esame turinio, kurį žmonės mėgsta ir iš kurio pelnosi mūsų darbdaviai, kūrėjai.“

Iliuzijų nelaisvėje

Prieš penkiolika ar 20 metų prasidėjus didžiajai serialų erai, atrodė, kad scenaristams bus tobulas metas. Niekas neprisiminė režisierių pavardžių – visi linksniavo serialų istorijų kūrėjų vardus.

Krizė prasidėjo, kai Volstrite imta nerimauti dėl to, kad didžiosios transliacijų paslaugos (o kiekviena kino studija į transliacijas investavo gerokai viršydama savo galimybes) patiria milžiniškų nuostolių.

Ilgą laiką tai niekam nekėlė nerimo, nes buvo kalbama ne apie pelną, o apie augimą. Tačiau labai greitai tapo aišku: tie, kurie gali ištisas dienas leisti žiūrėdami laidas ar filmus, neturi pinigų; tie, kurie turi pinigų – neturi laiko. Tad žiūrovai vargiai gali sau leisti arba nemato prasmės turėti daugiau nei vieną abonentą, todėl kompanijos plėstis gali tik perviliodamos konkurentų prenumeratorius.

Susidarė paradoksali situacija. Viena vertus, tokias studijas kaip „Warner Bros Discovery“ slegia didžiulės skolos, tačiau srautinių platformų sektoriui sekasi geriau. Vis dėlto, profsąjungos teigimu, nepaisant bumo ir infliacijos, atlyginimai išliko tokie patys arba sumažėjo.

Prodiuserių kompanijos aiškina privalančios mažinti išlaidas – atleisti darbuotojus, karpyti atlyginimus ir honorarus. „Ar galvojate, kad „Disney“ 7 tūkst. žmonių atleistų dėl malonumo?“ – agentūra AFP citavo neįvardytą šaltinį, dėsčiusį AMPTP poziciją.

Didelių nesutarimų per scenarijaus autorių ir studijų derybas kėlė stiprėjanti tendencija televizijos serialams samdyti mažiau scenaristų ir trumpesniam laikui.

Studijos atkreipia dėmesį, kad iš viso scenaristams išmokėti honorarai 2021 m. pasiekė rekordinę 494 mln. dolerių (450 mln. eurų) ribą pirmiausia dėl to, kad srautinio siuntimo turinio bumas nulėmė ir scenaristų darbo vietų bumą. Studijos taip pat ginčija teiginius, kad esą jos nepagrįstai skundžiasi ekonominiais sunkumais.

Autorių reikalavimai

Pirmadienį deryboms žlugus, WGA apkaltino studijas siekiant sukurti tokią padėtį, kad scenarijų rašymas taptų vien tik laisvai samdomų darbuotojų profesija.

Anot AMPTP, scenaristų gildijos reikalavimai, kad studijos samdytų tam tikrą grupę scenaristų tam tikram laikotarpiui, nesvarbu, ar to reikia, ar ne, yra pagrindiniai nesutarimų keliantys klausimai.

Kitas svarstomas klausimas – formulės, pagal kurią skaičiuojamas atlygis scenaristams už srautinio siuntimo šou, panaikinimas. Šios laidos tokiose platformose kaip „Netflix“ dažnai lieka po premjeros praėjus ne vieniems metams.

Dešimtmečius scenaristams būdavo mokami honorarai už kiekvieną pakartotinį jų medžiagos panaudojimą, pavyzdžiui, kartojimą per televiziją ar DVD pardavimą.

Srautinio siuntimo platformų atveju scenaristai gauna fiksuotą metinę išmoką, net jei jų darbai išpopuliarėja taip kaip, pvz., „Bridgerton“ ar „Stranger Things“, srautinio siuntimo platformoje žiūrimi šimtus milijonų kartų visame pasaulyje.

Pasipiktinimą kelia sistema, kai nedidelės darbo grupės už menkus honorarus turi kurti naujų serialų koncepcijas. Jei iš tokio projekto kas nors išeina, skiriama premija, jei ne – neskiriama. Scenaristų manymu, idėja, nauja koncepcija turėtų būti geriausiai apmokamas darbas.

Be to, WGA nori spręsti dirbtinio intelekto būsimo poveikio scenarijų rašymui klausimą.

Ilgalaikiai padariniai

Kelios kitos Holivudo profesinės sąjungos reiškė solidarumą su scenaristais. Tarp šių sąjungų yra aktorių SAG-AFTRA ir Amerikos režisierių gildija (DGA), šią vasarą taip pat planuojančios savo derybas su studijomis. „Neturėčiau laidos, jei ne scenaristai, ir aš juos visiškai palaikau“, – tokio solidarumo priežastį įvardijo komikas, laidų vedėjas Jimmy Fallonas.

Streikas galėtų turėti didesnių padarinių, ir pramogų industrija to baiminasi. Pastarąjį kartą Holivudo scenaristai streikavo 2007 m. Tąkart streikas truko 100 dienų, buvo sustabdytas daugiau nei 60 televizijos šou filmavimas, nukelti filmų kūrimo darbai. Scenaristų ir prodiuserių konfliktas Los Andželo pramogų ekonomikai tąkart atsiėjo maždaug 2 mlrd. dolerių (1,8 mlrd. eurų).

Anot „Los Angeles Times“, streikas gali trukti kelias savaites ar net mėnesius. Tokiu atveju sustotų ne tik didžioji dalis televizijos ir kino filmų gamybos visoje šalyje – poveikį pajustų ir maisto tiekėjai, floristai, rekvizitininkai. Streikas vyksta sunkiu Los Andželo regionui metu, nes daugelis įmonių vis dar neatsigavo nuo pandemijos.

Scenaristų protestai jau turėjo tiesioginį poveikį – teko sustabdyti kelių vakaro laidų transliavimą. Kuo ilgiau tęsis streikas, tuo labiau tikėtini televizijos serialų ir filmų trukdžiai.

Jei nebūtų patenkinti scenaristų reikalavimai ir jie negrįžtų prie darbų, populiarios vėlyvo vakaro ir komedijų laidos turėtų iš karto užsidaryti. Jei gegužę ir birželį nebūtų kuriami scenarijai, rudenį sustotų serialų, kiek vėliau – ir kino filmų gamyba. Populiariojo serialo „Stranger Things“ kūrėjams Mattui Dufferiui ir Rossui Dufferiui prisijungus prie streikuojančiųjų, gegužės 7-ąją pranešta apie sustabdytą paskutinio sezono filmavimą.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų