Traukinių paslaugos šalies gyventojams nebebus teikiamos franšizių pagrindu, leidusio perleisti paslaugas į privačių operatorių rankas, o jas pakeis koncesijų tipo sutartys.
‚Šiandien ministrai po 24 metų nutraukė franšizių principu grindžiamą geležinkelių valdymą ir tai yra pirmas žingsnis vėl sutelkiant suskaidytą Didžiosios Britanijos tinklą. Naujoji sistema leis sukurti paprastesnę, efektyvesnę struktūrą ir įgaus formą ateinančiais mėnesiais“, – sakoma Transporto departamento (DfT) pareiškime.
Nors Didžiosios Britanijos geležinkeliai tebėra valstybės rankose, traukinių eismą daugiausia valdo privačios įmonės, kurios naudojasi didelėmis vyriausybės subsidijomis.
„Sistema nebeveikia“
Visgi premjero Boriso Johnsono konservatorių vyriausybė kovo mėnesį nusprendė perimti geležinkelių franšizių turėtojų pajamų ir išlaidų rizikas, nes prasidėjusi COVID-19 pandemija pakirto paklausą. Pasak žiniasklaidos pranešimų, šis žingsnis yra paramos priemonių, kurių apimtis siekia 3,5 mlrd. svarų (3,8 mlrd. Eurų), dalis.
Transporto sekretorius Grantas Shappsas pirmadienį paskelbė, kad esamas privatizuotų geležinkelių modelis neveikia esant dabartinei aplinkai, nes daugelis darbuotojų dirba iš namų, o keliautojai atideda keliones.
Šie nauji susitarimai reiškia sudėtingos franšizių sistemos pabaigą
„Prieš 25 metus patvirtintas privatizavimo modelis padėjo pastebimai padidinti keleivių skaičių, tačiau ši pandemija parodė, kad jis nebeveikia“, – teigė G. Shappsas.
Naujoji sistema išlaikys geriausius privataus sektoriaus elementus, tačiau leis judėti tinkamesne kryptimi ir užtikrinti atskaitomybę, pridūrė ministras.
„Mūsų naujasis susitarimas dėl geležinkelių yra nukreiptas į keleivių srautų didinimą. Jis leis supaprastinti žmonių keliones ir užbaigti neapibrėžtumą ir painiavą dėl to, ar naudojatės tinkamu bilietu bei tinkamos traukinių bendrovės paslaugomis“, – pridūrė G. Shappsas.
„Reikšminga“ valstybės parama
Transporto departamento teigimu, naujuosiuose sektoriaus atkūrimo nepaprastosios padėties metu valdymo susitarimuose bus išlaikytas „reikšmingas“ valstybės paramos lygis, tačiau ilgainiui bus siekiama lėšų taupymo.
„Kol keleivių skaičius neatsigaus, vis tiek reikės didelės mokesčių mokėtojų paramos, įskaitant ir pagal šiandien paskelbtas pereinamojo laikotarpio sutartis. Visgi reforma mokesčių mokėtojams leis sutaupyti vidutinės ir ilgalaikės trukmės laikotarpiais“, – pažymėjo DfT.
Geležinkelių operatoriams vis tiek bus mokami valdymo mokesčiai už paslaugų teikimą pagal naujųjų sutarčių sistemą, tačiau jie bus mažesni nei taikant nepaprastąsias priemones, kurios buvo įgyvendintos kovo mėnesį.
Buvęs „British Airways“ vadovas Keithas Williamsas, kuriam vyriausybė pavedė atlikti „išsamią ir nuoseklią“ geležinkelių sektoriaus peržiūrą, palankiai įvertino naująją strategiją.
„Šie nauji susitarimai reiškia sudėtingos franšizių sistemos pabaigą, reikalauja geresnės privataus sektoriaus patirties ir įgūdžių bei užtikrina keleiviams galimybę naudotis tikslesnėmis ir geriau koordinuotomis geležinkelių paslaugomis“, – pareiškė K. Williamsas.
Vis dėlto profsąjungos išsakė kritikos kalbėdamos apie žingsnį, kuris taps pirmuoju didelės apimties sektoriaus pertvarkymo po to, kai konservatoriai dar 10-ojo dešimtmečio viduryje privatizavo „British Rail“.
„Vyriausybė turėtų pamatyti tai, kad buvo prieš jos akis beveik tris dešimtmečius – kad valstybės nuosavybė yra vienintelis veikiantis modelis, galintis mums padėti išbristi iš tokios krizės kaip COVID-19“, – pareiškė Geležinkelių, jūrų ir transporto profsąjungos generalinis sekretorius Mickas Cashas.
Naujausi komentarai