Kelią skinasi moterys
"Dakarą gali mylėti arba nekęsti. Kito kelio nėra", – prisipažino Carlosas Sainzas.
Panašu, kad 58-erių daugkartinis pasaulio ralio (WRC) čempionas Dakaro lenktynes įsimylėjo iki ausų. Per pastarąjį dešimtmetį ispanas net triskart nuskynė dykumų maratono laurus ir sausio 2-ąją pelnytai išves į startą nutrūktgalvius iš viso pasaulio. Tądien C.Sainzo ir dar beveik 500 dalyvių laukia smagus bei trumpas prologo etapas, o kitą dieną prasidės tikrasis pragaras, truksiantis iki sausio 15-osios.
Dakarą gali mylėti arba nekęsti. Kito kelio nėra.
Nors lenktynėms registravosi apie 300 automobilių, motociklų, bagių ir keturračių, starto liniją pasieks toli gražu ne visi. Netikėtos traumos ir ligos, prieš dvi savaites uždaryta Saudo Arabijos oro erdvė, galiausiai, COVID-19 viruso spąstai atsijojo ne vieną pajėgų sportininką. Tačiau net ir iki tol registruoti 295 technikos vienetai tapo mažiausiu dalyvių skaičiumi nuo pat 1997-ųjų. Vien lyginant su praėjusiais metais, šis rodiklis smuko ketvirtadaliu.
Tiesa, tarp dalyvių laukiama rekordiškai daug dailiosios lyties atstovių – net šešiolikos. Kas žino, galbūt kažkuriai jų pavyks pakartoti istorinį Juttos Kleinschmidt pasiekimą. Legendinė vokietė, sėdėjusi prie visureigio vairo, prieš devyniolika metų tapo pirmąja ir vienintele moterimi, laimėjusia Dakaro ralį. 58-erių Jutta ir toliau lankosi dykumų lenktynėse, tačiau ne kaip sportininkė, o kaip Tarptautinės automobilių federacijos ambasadorė ir vairavimo instruktorė.
Tarp 2021-ųjų dalyvių meistriškumu ryškiai išsiskiria Laia Sanz. 34 metų ispanė – daugkartinė pasaulio ir Europos motociklų sporto čempionė "Enduro" ir "Trial" rungtyse. Geriausias jos rezultatas Dakaro lenktynėse – varžantis su vyrais pasiekta 9-oji vieta galutinėje motociklų įskaitoje.
Gražuolė: ispanė L.Sanz trasoje duoda į kaulus daugumai konkurentų vyrų.
Portugalų invazija
43-iajame "Mirtininkų maratone" savąjį rekordą pasieks ir lietuviai, į Saudo Arabiją delegavę net septynis ekipažus. Tiesa, pačių tautiečių būrys smėlynuose turėjo būti didesnis, jei ne skrydžio išvakarėse įvykusios permainos "Petrus Kombucha Team" komandoje. Jos vadovas 52-ejų Gintas Petrus ketino startuoti su šturmanu Povilu Valaičiu, tačiau dėl teigiamo COVID-19 testo šį naujoką teko keisti Jose Marquesu iš Portugalijos.
Įdomu, kad jis tapo trečiuoju portugalu, šiemet prisidėjusiu prie lietuviškos komandos. "Inbank Toyota Gazoo Racing Baltics" ekipoje nuo 2020 m. Dakaro lenktynių sėkmingai bendradarbiauja Benediktas Vanagas ir šturmanas Filipe Palmeiro, o "Agrorodeo Racing" lenktynininkui Vaidotui Žalai talkins Paulo Fiuza, pakeitęs sveikatos problemų turėjusį Saulių Jurgelėną. Beje, pastarajai ekipai prieš skrydį teko verstis per galvą ieškant ir naujų mechanikų, nes du jos narius taip pat pakirto koronavirusas.
Likę šeši lietuviai iki kelionės į Džedą sveikatos problemų išvengė. Jei paskutiniai COVID-19 testai Saudo Arabijoje nepakiš kojos, Lietuvos vėliavą bus galima išvysti net ant keturių Lietuvos automobilių (be minėtų B.Vanago ir V.Žalos ekipažų, startuos ir Antanas Juknevičius su Dariumi Vaičiuliu bei Edvinas Juškauskas su Aisvydu Paliukėnu), G.Petraus bagio, Arūno Gelažninko ("Zigmas Dakar Team") motociklo ir pirmą kartą Lietuvos Dakaro istorijoje keturračio, kurį valdys Laisvydas Kančius.
Lietuvių biudžetai visureigių klasėje, preliminariais skaičiavimais, siekia 200–400 tūkst. eurų. Ir tai – neįtraukiant paties automobilio kainos, kuri apskritai yra kosminė.
Amortizatoriams – 30 tūkst. eurų
Varžybų išvakarėse lietuviams koją kaišiojo ir logistikos iššūkiai. Atšaukus reguliariuosius reisus į Saudo Arabiją, mūsų šalies atstovai dideles viltis dėjo į organizatorių planuotą užsakomąjį skrydį iš Miuncheno. Vis dėlto rengėjams vėluojant pateikti garantijas, B.Vanago komanda ėmėsi iniciatyvos ir pati suorganizavo tiesioginį skrydį Vilnius–Džida. Prie jų prisijungė beveik visi mūsų sportininkai ir jų komandos. Į lėktuvą įsėdo ir Baltarusijos MAZ komanda bei keletas kitų kaimyninių šalių sportininkų.
Neplanuotai išaugusios kelionės sąnaudos padidino ir taip nemenkas lietuvių išlaidas. Vien oficialus starto leidimas vairuotojui, šturmanui ir automobiliui kainuoja 26 tūkst. eurų. Panašią sumą tenka pakloti ir už trijų mechanikų registraciją. Tad lietuvių biudžetai visureigių klasėje, preliminariais skaičiavimais, siekia 200–400 tūkst. eurų. Ir tai – neįtraukiant paties automobilio kainos, kuri apskritai yra kosminė. Ypač išsiskiria B.Vanago ekipažo automobilis. Po ilgų derybų lietuviui suteikus iš dalies gamyklinės "Toyota" komandos statusą, jam buvo perduotas naujos kartos japoniškas "Hilux" galiūnas. Apie šio preciziškai ištobulinto bolido vertę galima tik spėlioti, tačiau vien sportinių amortizatorių komplektas jai kainuoja kaip labai kokybiškas naujutėlaitis automobilis miesto gatvėse – per 30 tūkst. eurų.
Nenuostabu, kad didžiausią biudžetą renkančiam B.Vanagui priklauso ir aukščiausi pasiekimai Dakare. Pernai savo 8-ajame ralyje jis tarp lietuvių pasiekė geriausią rezultatą, galutinėje įskaitoje užimdamas 15-ąją poziciją. Vilniečiui priklauso ir absoliučiai geriausias pasirodymas bendrojoje rikiuotėje. 2019 m. Peru jis finišavo 11-as. B.Vanagas peršoko metais anksčiau A.Juknevičiaus iškeltą kartelę – 12-oji vieta. O šeštajam savo Dakarui besirengiančiam V.Žalai priklauso kitas skambus įrašas. 2020 m. ralio pirmajame greičio ruože jis su S.Jurgelėnu sensacingai finišavo pirmas, antroje vietoje likusį legendinio pasaulio čempiono Stephane’o Peterhanselio ekipažą aplenkdamas daugiau nei 2 min. Tai buvo pirmasis istorijoje lietuvių laimėtas greičio ruožas.
Veteranas: El Matador pramintas C.Sainzas nenusiteikęs užleisti sosto.
Biudžetai – įspūdingi, prizai – ne
Motociklininkams pavyksta startuoti su perpus mažesniu biudžetu. Pavyzdžiui, šiemet trečią savo Dakarą važiuosiančio A.Gelažninko komanda prieš keletą metų rinkdavo apie 100 tūkst. eurų biudžetą. O ralio favoritų komandos renginiui skiria ir po 2 mln. eurų.
Tiesa, kainos gali svyruoti, priklausomai nuo rungties. Pavyzdžiui, bagių klasės nugalėtojais tapusi "Monster Energy Can-Am" komanda ir jų lenktynininkas Casey Currie pernai išleido apie 1 mln. JAV dolerių.
Sunkvežimių įskaitoje pernai tris iš keturių aukščiausių vietų užėmusios "KamAZ-Master" visos komandos bendras biudžetas siekė įspūdingus 11 mln. eurų. Pastaroji ekipa Saudo Arabiją pasiekė privačiu skrydžiu, kurio išlaidas padengė jos rėmėjai.
Nors oficialiai neskelbiama, geriausi ralio dalyviai turi šansų papildyti ne tik trofėjų kolekciją, bet ir pinigines. Tiesa, oficialios sumos labai kuklios – už triumfą bendroje įskaitoje išmokama apie 50 tūkst. JAV dolerių. Kur kas didesnius pinigus galima uždirbti iš rėmėjų. Priklausomai nuo sutarties sąlygų ir klasės, kurioje grumiasi, Dakaro nugalėtojai gali uždirbti 350–500 tūkst. dolerių. Tačiau žemesnes vietas užimantiems lenktynininkams lieka tenkintis labiau simboliniais prizais už atskirus etapus. Savo ruožtu rėmėjai gauna milžinišką reklamą – reportažai iš Dakaro ralio oficialiai transliuojami beveik 200 šalių, o juos kasmet pamato per milijardą žmonių.
Priklausomai nuo sutarties sąlygų ir klasės, kurioje grumiasi, Dakaro nugalėtojai gali uždirbti 350–500 tūkst. dolerių.
Matadoras pasirengęs kautis
"Sunkiai dirbi visus metus, o viską nubraukti gali vienintelė klaida", – pasitikdamas 2021-ųjų lenktynes aiškino jų favoritas C.Sainzas.
Dėl beatodairiškos vairavimo manieros El Matador pravardės nusipelnęs ispanas Saudo Arabijoje gins 2020 m. Dakaro čempiono titulą. Visureigių kategorijoje pagrindiniais jo konkurentais įvardijami devynis kartus WRC čempionas prancūzas Sebastienas Loebas, patyręs jo tėvynainis S.Peterhanselis, Dakare triumfavęs neįtikėtinus 13 kartų, katarietis Nasseras Al Attiyahas, pernai finišavęs antras.
S.Loebas prieš prieš lenktynes draugiškai įkando čempionui.
"Jei Carlosas sugebės pasipriešinti, man bus didelė garbė, – tokiais žodžiais jis komentavo konkurenciją su ispanu. – Džiaugiuosi, kad vėl galėsiu varžytis su Carlosu, nes jis jau ne toks jaunas, nors jo kovinė dvasia tiesiog pavydėtina."
C.Sainzas meistriškai atrėmė psichologinę ataką, pareiškęs, kad pagrindinė jo kova vyks ne su S.Loebu, o su kitais konkurentais.
Motociklų įskaitoje čempiono vardą gins amerikietis Ricky Brabecas, keturračių – Ignacio Casale iš Čilės, sunkvežimių – Andrejus Karginovas iš Rusijos.
Trasa: ralio dalyviai aplankys tuos pačius miestus, bet maršrutai bus jiems nepažįstami.
Poilsiui – tik viena diena
Nors Dakaro ralis pagal pirminį planą 2021 m. turėjo vykti jau net trijose valstybėse, pasaulinė koronaviruso pandemija pakoregavo planus ir antrus metus iš eilės jo trasos drieksis tik per Saudo Arabijos teritoriją. Tiesa, ralio vadovas Davidas Castera patikino, jog šalis yra tokia didelė, kad, nors trasos ir kerta tuos pačius miestus, kiekvienas greičio ruožo kilometras bus kitoks nei praėjusiame Dakare. Iš viso dalyviai turės įveikti 7 646 km smėlynais, iš kurių greičio ruožai sudarys 4 767 km – 330 km mažiau nei pernai. Po 11 km prologo, ekipažų sausio 3 d. lauks pirmoji varžybų diena. Jos metu lenktynininkai lėks iš Džidos į Bišą. Bendras etapo ilgis sieks 622 km, o greičio ruožas tęsis 277 km.
Anot D.Casteros, jau pirmasis greičio ruožas neleis atitraukti akių nuo kelio knygos – organizatoriai žada sudėtingą darbą šturmanams naviguojant tarp slėnių ir klaidinančių sankryžų. Dalyviai taip pat turės saugoti ratus, nes laukia akmenuotos atkarpos, kėlusios nemažą galvos skausmą praėjusiais metais.
Vienintelę poilsio dieną dalyviai turės įveikę šešis etapus, sausio 9-ąją Haile. Vėliau lauks dar šešios lenktynių dienos. Finišuos karavanas sausio 15 d. Raudonosios jūros pakrantėje, kur vyks ir apdovanojimų ceremonija. Gali būti, kad būtent paskutinis 452 km ilgio etapas su 225 km greičio ruožu iš Janbu pasieks Džidą ir nulems klasių nugalėtojus. Organizatoriai perspėja, kad, nepaisant dalyvių nuovargio, paskutinis etapas bus toli gražu ne lengviausias. Tiek motociklininkai, tiek automobilių ekipažai turės darbo įveikdami smėlio kopų grandines, o kiekviena klaida gali nulemti, su kokiais atsiminimais apie 2021-ųjų Dakarą jiems teks gyventi visus metus – saldžios pergalės ar kartaus pralaimėjimo.
Naujausi komentarai