– Prieš Kalėdas prasidės mokinių atostogos ir būtų gerai, jei jos praeitų ne prie kompiuterio. Ką dėl to galėtų padaryti tėvai?
– Vienareikšmis atsakymas – tėvai patys turėtų padėti telefonus į šoną ir nesėdėti prie kompiuterio, pradėti savo laisvalaikį leisti aktyviai ir rodyti pavyzdį vaikams, įtraukdami juos į įvairias veiklas.
Žinoma, daug kas priklauso nuo vaiko amžiaus. Su mažesniais – paprasčiau. Paaugliai neabejotinai turi draugų ratą ir pomėgių, kurie dažnai susiję su informacinėmis technologijomis, socialiniais tinklais. Nereikėtų bandyti per atostogas to iš jų atimti ir apriboti. Juk vis dėlto pokyčiai mūsų socialinėje aplinkoje vyksta ir būtų naivu tikėtis, kad mūsų vaikai atsisakys visų jiems patinkančių užsiėmimų, veiklų, bendraus taip, kaip mes prieš 30 metų.
Siūlau atsigręžti į save ir pažiūrėti, kaip mes patys leidžiame laisvalaikį. Tėvai patys turėtų mažiau naudotis telefonais. Tai ne tik vaikų – tai šeimų problemos. Mes reikalaujame iš vaikų, bet koks mūsų pačių socialinis gyvenimas, bendravimas? Jeigu vaikas į šeimos veiklas įtraukiamas nuo mažens, jis turi ir kitų užsiėmimų, ne tik spoksoti į mobiliųjų ekranus. Tačiau jeigu vaikas nuolat mato savo mamą ir tėtį prie telefono ar kompiuterio, jam formuojasi nuomonė, kad tokia ir turi būti laisvalaikio veikla. Toks vaikas tiesiog nemato kitokio pasirinkimo galimybių. Keistokai atrodys, jei mes vaikui sakysime: „Dabar palik savo žaidimus, išjunk kompiuterį ir eik žaisti stalo žaidimų ar į lauką, sportuoti“, o patys naršysime socialiniuose tinkluose. Tai bus didelė neteisybė.
– Ar konsultuojant tėvus tenka išgirsti juos skundžiantis, kad negali susikalbėti su vaiku, jis neatsitraukia nuo kompiuterio?
– Taip, be abejo. Apie tai, kad negali susikalbėti su vaiku, tėvai pastebi gana anksti, kai vaikui sukanka dveji treji metai. Neretai tai būna pirmoji krizė arba pirmosios situacijos, kai tėvai pasijaučia bejėgiai. Iš tiesų, kaip tinkamai auginti vaikus, mūsų niekas nemokė ir klaidų mes visi darome. Nemažai patirčių atsinešame iš savo vaikystės ir galvojame, kad taip turi būti, nors tai nebūtinai teisingas požiūris. Arba priešingai – manome, kad mūsų tėvai mus augino netinkamai ir bandome elgtis priešingai. Tiesa, kartais mūsų atlaidumas arba negebėjimas nustatyti ribų, taisyklių dviprasmiškai veikia vaikų vystymąsi: jiems suteikiama labai daug laisvės, saviraiškos, tačiau laisvė, neturinti ribų, – vien tik teises be pareigų, neigiamai atsiliepia ne tik tėvų ir vaikų santykiams, bet ir vėlesniam vaiko ar paauglio funkcionavimui visuomenėje.
– Ką patartumėte tėvams? Kaip ieškoti tarpusavio supratimo?
– Pradėti reikėtų nuo meilės. Nuo pat gimimo, pirmaisiais kūdikio gyvenimo metais, formuojasi vaiko prieraišumas. Jei vaikas auga saugioje aplinkoje, priimami ir patenkinami jo fiziniai ir emociniai poreikiai, jam formuojasi sveikas saugaus prieraišumo tipas. Toks vaikas pasitiki savo artimiausiais žmonėmis, turi smalsumo tyrinėti ir vis drąsiau tai daro augdamas. Tačiau vaikams reikalingos ir taisyklės: nekintančios, aiškios, suprantamos ir priimtinos.
Visų pirma, susitarimų mes turime laikytis, nes vaikai yra ypač jautrūs mūsų pažadams. Kai mes susitarimų nesilaikome, jie praranda pasitikėjimą mumis, mes prarandame savo autoritetą. Dar viena problema – jeigu nepavyksta dėl kažkokių aplinkybių susitarimų laikytis, suaugusieji neretai nejaučia pareigos vaikams paaiškinti, kodėl taip yra. Mano, kad jie yra maži, vadinasi, tėvai taip nusprendė, todėl vaikai turėtų prisitaikyti ir paklusti.
Jeigu per atostogas apribosime vaiko naudojimąsi ekranais, tačiau jis ir toliau žiūrės tik artimus atstumus, vargu ar akys pailsės. Akys tikrai pailsės būnant lauke, žiūrint į tolį.
Dažnai neapgalvotai, neturėdami jokių blogų ketinimų, šiek tiek apgaudinėjame vaiką, įsivaizduodami, kad tai baltas melas. Aš, kaip gydytoja, gana dažnai matau situacijų, kai tėvai atveda vaikus į procedūras – skiepyti ar paimti kraujo – ir sako: „Tau visai neskaudės.“ Įsivaizduokite dvejų trejų metų vaiką, kuris besąlygiškai tiki savo tėvais, tačiau tėvai jį apgauna, nes, pasirodo, ir adata buvo, ir skausmas buvo... Pasitikėjimas tėvais ir tuo, ką jie sako, subraška. Net ir tokios smulkmenos nepadeda kurti gero santykio su vaikais. Tad siūlyčiau labai apgalvoti, ką sakome savo vaikams, kad galėtume išlaikyti ir sveiką ryšį, ir autoritetą.
Kurti saugų ir sveiką santykį su vaiku verta nuo pat gimimo. Jeigu vaikas auga savaime, o mes tik užtikriname jo gyvybinius poreikius – saugaus prieraišumo nesukuriame. Pavyzdžiui, verkdamas dvimetis vaikas mato tėvų susierzinimą, pyktį, sulaukia priekaištų, gal net replikos: „Ko čia žliumbi dėl nieko?“ Tokios pasikartojančios tėvų reakcijos formuoja vaiko įsitikinimus, kad jis priimtinas tik tada, kai yra geros nuotaikos, ramus ar žaidžia, o liūdnas jis nepriimtinas, jo liūdesio priežastys nereikšmingos, gal net jis pats kažkoks netinkamas. Tuomet vaikai auga nerimastingi: būdami maži – itin prisirišę prie tėvų, baikštūs, vėliau gali būti linkę į neklusnumą, disciplinos nesilaikymą ir t. t.
Jolanta Sauserienė. Kauno klinikų nuotr.
Augdami vaikai vis plačiau susipažįsta su aplinka ir pamažu pradeda galvoti, ar tėvai tikrai yra tie, kurių sprendimai teisingi, kurie žino geriau, kuriais verta ir galima pasitikėti? Atsiranda kitų autoritetų, bendraamžių grupių ir vyksta natūralus atsiskyrimo procesas, kurį mes vadiname paauglyste. Jeigu vaikas turėjo daugiau ar mažiau sveiką vaikystę, net ir paauglystės laikotarpiu paprastai nekyla didelių sunkumų. Paauglys tvirtai žino, kad yra mylimas ir palaikomas, tačiau laisvės turės tiek, kiek demonstruos atsakomybės. Net kai nepatinka tėvų taisyklės ar reikalavimai, jie nelinkę į priešiškumą ar kerštavimą tėvams, netgi supranta argumentus, kodėl tėvai nustato taisykles ir ribas.
– Atostogos yra laikas, kai galime atsipalaiduoti. Gal reikėtų leisti vaikui daugiau? Ar turėtų tie patys principai, kuriais vadovaujamės kasdieniame gyvenime, išlikti ir per atostogas?
– Jeigu paanalizuosime, kokia yra daugelio darželinukų ir moksleivių diena, pastebėsime, kad ji – gana intensyvi. Į mokymosi procesą įtraukiamos technologijos, todėl vaikai nemažai laiko praleidžia prie kompiuterio. Tad dėl fizinės ir emocinės sveikatos šeimai reikėtų stengtis per atostogas organizuoti vaikų laisvalaikį be kompiuterio.
Tačiau jeigu tėvai tuo metu neatostogauja, o vaikas neturi įgūdžių leisti laiką kažkaip kitaip ir lieka su seneliais ar su vyresniais broliais ir seserimis – tai ką jam veikti? Sudėtinga vienareikšmiškai pasakyti: „Sugalvokite, ką vaikui veikti“ arba „Atitraukite vaiką nuo kompiuterio ir žaidimų“. Turime turėti kuo tai pakeisti, turėti platesnį pasiūlymų meniu, ką vaikas norėtų ir galėtų veikti.
Nė vieno šiuolaikinio vaiko mes sklandžiai nepatrauksime nuo kompiuterio. Tikrai nebus taip, kad prieš tai jis vakarais žaidė kompiuterinius žaidimus, o dabar atėjo atostogos – žaidimų jis nebežais, o veiks kažką kita. Natūralu, kad sulauksime priešiškumo, įvyks konfliktas, vaikas nesupras, kodėl iš jo to reikalaujama. Tad nebūtų teisinga per atostogas iš esmės pakeisti nusistovėjusią tvarką.
Svarbu paminėti, kad domėjimasis vaiko pomėgiais ar net įsitraukimas į juos gali maloniai nustebinti ir vaiką, ir tėvus. Žaisdami kompiuterinius žaidimus su vaiku turime pasistengti, kad jie vaikui teiktų džiaugsmą, nesukeltų kaltės ar artėjančio konflikto jausmo. Lygiai taip, kaip siūlome statyti kaladėlių bokštus kartu su ikimokyklinuku, pažaisti su dvylikamečiu jo mėgstamą kompiuterinį žaidimą gali būti netgi naudinga tarpusavio santykiams. Tik nepamirškime: kaip nebūna negražaus kaladėlių bokšto, taip nebūna ir kvailo, beprasmiško kompiuterinio žaidimo, taigi, nekritikuokime.
Aišku, jei turime sąlygas atostogauti su šeima, pakeisti aplinką, kažkur išvykti – puiku. Šventinis laikotarpis, puikus metas kurti ar puoselėti šeimos tradicijas. Pavyzdžiui, imbierinių sausainių ar kūčiukų kepimas – ne tik atpalaiduojanti, daug gerų emocijų visiems šeimos nariams galinti suteikti veikla, bet ir patirtis, kuri išliks atmintyje ir gali tapti gražia giminės tradicija.
Freepik nuotr.
– Specialistai sako, kad vaikams kartais gerai ir nieko neveikti, panuobodžiauti – tai skatina fantaziją. Jei uždraudęs sėdėti prie kompiuterio vaikui nieko nepasiūlysi, gal jis pats sugalvotų, ką dar galima veikti...
– Taip, veiklos vakuumas skatina kūrybiškumą. Tačiau čia reikėtų išlaikyti pusiausvyrą. Jei vaikas jaučiasi nubaustas, kad iš jo kažkas atimta, neįmanoma priversti jo mąstyti ir kažką sugalvoti. Pirmiausia, vaikas pyksta, ir tas pyktis gali užsitęsti gana ilgai, priklausomai nuo vaiko amžiaus ir charakterio ypatybių. Jei mes būsime itin griežti, vaikas visas atostogas gali pykti ant tėvų. Jeigu tai paauglys, jam užsispyrimo tikrai užteks. Jeigu nieko neveikimas bus panaudotas kūrybiškai – tada puiku. Tačiau jei vaikas pasijus nubaustas, vargu ar pasieksime rezultatą.
Besaikis sėdėjimas prie kompiuterio kenkia ir psichikai, ir stuburui, ir akims. Tačiau jeigu tai mėgstama vaiko veikla, o mes nuspręsime, kad per atostogas teks jos atsisakyti, tai nebus geras sprendimas. Tiesiog tą veiklą reikia aiškiai apriboti, nustatant konkrečiai, kiek laiko per dieną jis gali žaisti kompiuteriu. Geriau leisti, negu drausti, bet nustatyti tam tikras ribas. Čia psichologinis momentas. Jei pasakome, pavyzdžiui: „Ne, negausi pyrago“, vaikas tai priims kaip bausmę. Visiškai kitaip, jeigu pasakysime: „Taip, tu valgysi pyrago gabaliuką, kai suvalgysi vakarienę“ arba: „Taip, tu galėsi žaisti žaidimą nuo 7 iki 8 valandos“. Taip draudimą paverčiame galėjimu.
– Kaip galime padėti vaikui per atostogas pailsinti akis, kūną?
– Pirmiausia – miegas. Galime vaikui leisti miegoti ilgiau. Pati esu trijų vaikų mama ir mano vaikų darbo diena tokia pat intensyvi kaip mano, kartais man atrodo, kad net intensyvesnė. Tad fiziškai jie labai pavargsta. Jei yra galimybė ryte pamiegoti ilgiau, būtų labai geras sprendimas, tačiau su sąlyga, kad miegoti eis tuo pačiu metu. Šiek tiek daugiau miego per atostogas – labai patartina.
Atostogas galima būtų išnaudoti sveikatai pagerinti. Jei yra galimybė, lankyti reabilitacijos procedūras, pavyzdžiui, turint stuburo, laikysenos problemų, nes tikrai nemažai vaikų turi tokių bėdų. Atostogos – puikus laikas sporto stovykloms, fizinei ir emocinei būklei pastiprinti, pagerinti. Žinoma, jei tai vaikui patinkanti ir jo mėgstama veikla – jokiu būdu tai neturėtų būti prievarta ar mokyklos pakaitalas. Atostogų režimas tikrai turėtų būti laisvesnis.
– Akims geriausias poilsis – nesinaudoti kompiuteriu ir mobiliuoju telefonu?
– Be abejo. Ir tolimi žiūrėjimo atstumai. Žmogaus akys neskirtos žiūrėti tik iš arti. Akys turėtų žiūrėti ir arti, ir toli. Vaikų regos problemos yra siejamos su vadinamuoju akumuliacinių raumenų netolygiu darbu ir persitempimu. Vaikai gali skųstis blogu matymu, net jeigu ir nėra realios trumparegystės. Jeigu per atostogas apribosime vaiko naudojimąsi ekranais, tačiau jis ir toliau žiūrės tik iš arti, vargu ar akys pailsės. Akys tikrai pailsės būnant lauke, žiūrint į tolį.
Naujausi komentarai