Pereiti į pagrindinį turinį

G. Nausėda: kontroliuoti sankcijas būtų paprasčiau, jeigu jos būtų taikomos prekėms

2023-02-23 12:13

Lietuvos institucijoms būdų lengviau kontroliuoti tarptautinių sankcijų vykdymą, jeigu jos būtų taikomos konkrečioms prekėms, o ne įmonėms, sako prezidentas Gitanas Nausėda. Šalies vadovas neatmeta, kad išvengti sankcijų gali padėti ir Lietuvos įmonės.

Gitanas Nausėda
Gitanas Nausėda / P. Peleckio / BNS nuotr.

„Geriausiai būtų sankcionuoti prekes – jeigu mes sankcionuotume prekes ir nedarytume jokių išlygų, ar manau, kad kontrolės institucijoms būtų galimybė kur kas efektyviau atlikti savo darbą“, – ketvirtadienį Vilniuje vykstančioje knygų mugėje žurnalistams sakė G. Nausėda.

Pasak šalies vadovo, sankcijų taikymas yra labai sudėtingas ir dėl to, kad jose numatyta daugybė išlygų.

„Dabar kartais dėl įvairių priežasčių ir dėl to, kad mes padarėme tas sankcijas labai sudėtingomis, su daugybe išlygų ir pakankamai nenuosekliomis – na, tiesiog politinis procesas buvo toks – dabar tą Sizifo akmenį tenka ridenti kontrolės institucijomis“, – sakė G. Nausėda.

Jis teigė neatmetantis, kad išvengti sankcijų gali padėti ir Lietuvos įmonės.

„Neatmetu šito, juo labiau ir informacijos turime, kad, deja, kai kurios Lietuvos įmonės, kurios galbūt savo kieme išsikėlusios Ukrainos vėliavą, padeda vengti tų sankcijų. Mes turime apsispręsti, kurioje pusėje mes esame: Ukrainos – tiesos pusėje, ar melo ir purvo pusėje“, – kalbėjo G. Nausėda.

Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ su partneriais šią savaitę paskelbė, kad tiek vilkikais, tiek traukiniais gabenamas karbamidas Lietuvos sieną kerta pasinaudojant sankcijų spraga. Kadangi Europos Sąjungos sankcijos taikomos „Grodno Azot“, o ne karbamidui, trąšų tiekėjomis oficialiuose dokumentuose įvardijamos kitos Baltarusijos įmonės, nefigūruojančios sankcijų sąrašuose.

„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) „Sienai“ pripažino, kad karbamidas sėkmingai kirto Lietuvos sieną ir iki Vilniaus ir Klaipėdos keliavo traukiamas įmonės lokomotyvų. Anot LTG, kadangi krovinio dokumentacijoje nebuvo jokio „Grodno Azot“ pėdsako, sankcijų aliarmai nesuveikė.

Be Igorio Udovickio ir kito Baltarusijos trąšų gamintojo „Belaruskalij“ valdomo Birių krovinių terminalo, krovinio kelionėje dalyvavo dar kelios įmonės Lietuvoje, Baltarusijoje ir Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Tarp jų yra Kauno bendrovė „Rogera“, Baltarusijos bendrovė „Technospectrading“, Dubajuje veikiančios krovos kompanijos „DP World“ padalinys.

„Lietuvos geležinkelių“ atstovas anksčiau šią savaitę nurodė, kad įtarimą keliančios ir galbūt apeinant ES sankcijas į Lietuvą įvežamos baltarusiškos karbamido trąšos stebimos nuo šių metų pradžios.

Daugiau naujienų