Pereiti į pagrindinį turinį

Krizė šokolado upių neužtvenkė

2009-01-15 09:00
Krizė šokolado upių neužtvenkė
Krizė šokolado upių neužtvenkė / Gedimino Bartuškos nuotr. Lūkesčiai: skirtingai nei kitos įmonės, saldumynų gamintojai gamybos apimties mažinti neketina, atvirkščiai – daugelis planuoja plėtrą.

Saldumynai – išskirtiniai produktai, atsparūs ekonomikos audroms: mėgstantys jų net ir sunkmečiu neatsisakys. Tuo tiki Lietuvos gamintojai. Daugelis padūsauja, kad skanėstų paklausa jau mažėja. Tačiau kol kas apie planus mažinti gamybos apimtį ar atleisti dalį darbuotojų neskelbiama. Atvirkščiai – daugelis įmonių galvoja apie plėtrą.

Brangesni saldainiai neužsiguli

Viena didžiausių šalies saldumynų gamintojų "Kraft Foods Lietuva" šiemet rengiasi didinti asortimentą ir stiprinti kai kurių gaminių, ypač brangesnių, prekės ženklus. Mat jais paženklintieji pernai buvo patys perkamiausi.

"Šventiniu laikotarpiu saldumynų pardavimas išliko toks pats, kaip ir 2007-aisiais, o po Naujųjų metų šiemet kiek pamažėjo. Tačiau to buvo tikėtasi", – padėties nedramatizavo bendrovės Korporacinių reikalų skyriaus projektų vadovas Baltijos šalims Marius Giržadas.

Anot jo, brangesnių produktų pardavimas prieš šventes ir po jų buvo net didesnis nei 2007 m. tuo pačiu laikotarpiu. Tiesa, pigesnių produktų parduota mažiau.

"Neplanuojame nei mažinti gamybos, nei atleisti darbuotojų. Atvirkščiai – toliau plėsime gamybą ir produkcijos asortimentą. Centrinės ir Vakarų Europos bei Skandinavijos rinkoms gaminsime dar daugiau naujų produktų su gerai žinomais tarptautiniais prekės ženklais: "Cote d'Or" ir "Milka" šokolado plyteles, "Freia" ir "Marabou" saldainius. Lietuvoje mūsų strategija šiemet liks nepakitusi. Daugiausia dėmesio skirsime prekės ženklo "Karūna" gaminiams. Taip pat pristatysime naujų brangesnių šokoladinės konditerijos produktų su ženklu "Karališkas", – artimiausius planus atskleidė bendrovės "Kraft Foods Lietuva" atstovas.

Mažieji irgi nesnaudžia

Plėstis ketina ir rankomis šokoladinius skanėstus gaminanti bendrovė "AJ šokoladas". Prieš pat šventes buvo atidaryta nauja įmonės parduotuvė Vilniuje (pernai Lietuvoje iš viso atidarytos trys šokoladinės), o dabar ieškoma, kas frančizės būdu norėtų įkurti šokoladinę Kaune. Taip pat ruošiamasi plėtrai į užsienį.

"Mes orientuojamės į žmones, kurie gali sau leisti šiek tiek daugiau, o tokių Lietuvoje vis daugėja. Tačiau krizės baimė stipri. Tai pajutome gruodį priimdami užsakymus. Įmonės, kurios kiekvienais metais savo klientus, partnerius ir draugus sveikindavo dovanodamos mūsų saldumynų, smarkiai susiveržė diržus: vienos iš viso nusprendė siųsti tik atvirukus, kitos – gerokai sumažino užsakymus. Pavyzdžiui, viena didelė įmonė, pernai užsakiusi 2000 dėžučių su įvairų rūšių šokoladu, šiemet pirko tik 200. Skirtumas akivaizdus – 10 kartų mažiau", – pasakojo "AJ šokolado" komercijos direktorė Ingrida Bertašiūtė.

Tačiau įmonės parduotuvėse prieš Kalėdas esą driekėsi eilės. Tai iš dalies kompensavo sumažėjusius įmonių užsakymus. Pirmų šių metų savaičių prekybos duomenų pašnekovė tikino dar neturinti, tačiau šokoladinės po Naujųjų metų neištuštėjo.

Tikisi atsigriebti užsienyje

Tiesa, ne visi gamintojai taip optimistiškai nusiteikę. Šiaulių bendrovės "Naujoji rūta" vadovas Edmundas Strodomskas tikino, kad po švenčių saldainių paklausa Lietuvoje jau sumažėjo apie 15–20 proc., todėl įmonė žvalgosi rinkų užsienyje.

"Jeigu kas sako, kad pardavimas nesumažėjo, tegul svaigsta toliau. Tokios įmonės kaip "AJ šokoladas" smukimo gal iš tikrųjų nepajus, nes jie maži, turi nuolatinius klientus ir jais džiaugiasi. Kiek jie to šokolado parduoda per metus? Gal 10 tonų? O mes – apie 4 tūkst. tonų. Ir pokyčius aiškiai jaučiame pagal prekybos centrų užsakymus, šie – gerokai kuklesni. Po Naujųjų metų tiekiama mažiau. Manau, ir vartojimas yra sumažėjęs, nes jei dabar prekybininkai mažiau saldainių užsako, tai reiškia, kad tauta neišpirko to, ką pagaminome ir atvežėme prieš Naujuosius", – kalbėjo E.Strodomskas.

Anot jo, šventiniu laikotarpiu prekybininkai tikėjosi ne ką mažesnės paklausos nei 2007 m. Dėl to užsakė tiek pat saldumynų, kiek ir ankstesniais metais. Užsakymų kiek sumažėjo tik prieš pat Naujuosius metus ir po jų.

Vietoje nestovi

Mažinti gamybos apimties Šiaulių įmonė anaiptol neketina. "Naujoji rūta" ieško naujų pardavimo rinkų. Pasak E.Strodomsko, ekonominė krizė siaučia visame pasaulyje, todėl tai – tikrai nelengvas uždavinys. Jis atskleidė, kad pirmus žingsnius bendrovė jau žengė, tačiau pasakyti, kokios konkrečiai šalys patraukė įmonės dėmesį, nepanoro.

"Mes niekada nestovėjome vietoje. Visais laikais žvalgėmės užsienyje. Tiesiog naujų klientų atsiradimas kaip tik sutapo su krize", – pasigyrė "Naujosios rūtos" generalinis direktorius.

Smaližiai liks ištikimi

Kiti gamintojai ketina šiek tiek mažinti kainas arba gaminti daugiau pigesnės produkcijos. Tačiau didelių nemalonumų nesitiki, mat saldumynai, pasak jų, specifinis produktas, atsparus ekonomikos pakilimams ir nuopoliams.

"Šiemet žadame pagaminti net daugiau kilogramų negu pernai. Šventiniu laikotarpiu pardavėme maždaug tiek, kiek tikėjomės, o atsižvelgiant į tai, kad sausis prekybos prasme visada yra ramiausias mėnuo, nemanau, kad labai kris saldumynų paklausa. Saldainis – savęs pamaloninimo produktas. Kas juos mėgsta, tas ir toliau pirks. Nebent rinksis pigesnius. Kai ekonomika kilo, labai padidėjusios paklausos nejautėme. Manau, ir dabar skausmingo mažėjimo nepajusime", – vylėsi saldainių fabriko "Vilniaus pergalė" generalinio direktoriaus pavaduotojas Rolandas Jančeris.

Importuos tiek pat

Vis dėlto pirkėjai pinigines atveria nebe taip plačiai. Tai patvirtino ir saldumynų importuotojai. Preliminariais duomenimis, šiemet, palyginti su panašiu praėjusių metų laikotarpiu, pardavimas sumažėjo apie 15 proc. Tačiau mažinti atsivežamo saldumynų kiekio taip pat nežadama. Kauno įmonės "Manrasta" direktorius Darijus Navickas šiemet kaip ir pernai į Lietuvą planuoja importuoti apie 1400 tonų saldumynų. Daugiausia iš Lenkijos.

"Nuosmukis jaučiamas, nes saldumynai nėra būtiniausia prekė. Tačiau tai nėra ir televizorius, kainuojantis kelis šimtus ar tūkstančius litų. Jei žmonės skanėstus mėgo ir pirko prieš krizę, tai pirks ir dabar. Rankų nenuleidžiame", – sakė D.Navickas.


Faktai ir skaičiai

Lietuvoje vienas gyventojas vidutiniškai per metus suvartoja per 2,8 kg šokolado. Populiariausias skanėstas – šokolado plytelės. Jo lietuvis suvalgo apie 1,1 kg. Beveik pusė šalies vartotojų renkasi juodąjį šokoladą. Antroje vietoje – saldainiai dėžutėse (0,8 kg). Trečioje – sveriami saldainiai (0,5 kg). Per metus lietuviai vidutiniškai suvalgo ir maždaug po pusę kilogramo šokoladinių batonėlių.

Rytų Europoje vienas gyventojas vidutiniškai per metus suvalgo apie 3,4 kg šokolado, Vakarų Europoje – apie 5,4 kg. Absoliutūs Senojo žemyno rekordininkai yra šveicarai. Vienas Šveicarijos gyventojas per metus suvalgo beveik 12 kg šokolado. Antrą ir trečią vietas dalijasi vokiečiai ir belgai, šio skanėsto kasmet suvalgantys apie 11 kg.

Mažiausiai pasaulyje šokoladą mėgsta japonai, olandai ir ispanai.

Šaltinis: "Euromonitor International"

Naujausi komentarai

Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų