Sunkmetis kirto ir krovinių vežėjams Pereiti į pagrindinį turinį

Sunkmetis kirto ir krovinių vežėjams

Sunkmetis kirto ir krovinių vežėjams
Sunkmetis kirto ir krovinių vežėjams / "Sekundės" nuotr.

Sunkmetis krovinių vežėjams užsimojo vėzdu. Nuo jo krinta ne tik šios rinkos naujokai, bet ir didelę patirtį turintys senbuviai. Panevėžyje įkurta bendrovė „Transdadus“ liepos mėnesį atleido kelias dešimtis baltarusių vairuotojų, o dabar ketina atsisveikinti su likusiais lietuviais vairuotojais. Prieš kelias dienas bendrovė informavo Panevėžio darbo biržą, kad iki metų pabaigos planuoja atsisakyti 79 darbuotojų paslaugų, rašo Panevėžio dienraštis „Sekundė”.

Bankroto šmėkla - čia pat

Pasak Darbo biržos direktoriaus Juozo Mėlynavičiaus, pastaruoju metu tai vienas didžiausių grupinių atleidimų.

„Transdadus“ generalinis direktorius Artūras Nersesianas „Sekundei“ tikino, kad įmonė nebankrutuoja, tačiau jos finansinė padėtis labai sunki.

Jo teigimu, bendrovę skandina kai kurių bankų nenoras tartis dėl paskolų grąžinimo lengvesnių sąlygų. Visi įmonės turimi 127 vilkikai yra įsigyti išperkamąja nuoma.

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacija „Linava“, kurios narė yra „Transdadus“ , skėsčioja rankomis - ką jau kalbėti, jeigu tokie tarptautinių gabenimų rykliai išmesti ant seklumos.

Daugiau kaip dešimt metų krovinius Europos Sąjungos šalims vežusiai, iš Baltijos valstybių į Rusiją juos pristačiusiai bendrovei kaip geriausiai per pastaruosius trejus metus besiplėtojančiai 2008-ųjų pabaigoje buvo įteiktas verslo pasaulyje aukštas apdovanojimas „Gazelė 2008“. Apdovanojimo ceremonijoje dalyvavo prezidentas Valdas Adamkus.

Nors tuomet krizė jau beldėsi į duris ir krovinių vežėjai skundėsi dėl mažėjančių užsakymų, „Transdadus“ dar buvo gana optimistiškai nusiteikęs ir tikėjosi išgyventi sunkmetį.

Įmonė jautė pranašumą prieš naujai susikūrusiąsias. Su jomis užsakovai bijo dirbti dėl to, kad jos neturėjo tinkamo automobilių parko, negalėjo duoti atitinkamų garantijų.

O „Transdadus“ didžiavosi ir geru vardu, ir puikiu automobilių parku, ir servisu, ir kt. Be to, įmonės vadovai su vairuotojais sutarė dėl sunkmečiu sumažėsiančių atlyginimų.

Tačiau pasaulinė krizė, šalies ūkio nuosmukis ir įsipareigojimai bankams už išperkamąja nuoma įsigytus vilkikus „Transdadus“ planus pakoregavo labiau, nei buvo tikėtasi.

Grąžins Darbo biržai

Prieš kelerius metus, kai krovinių vežėjai išgyveno aukso amžių, „Transdadus“ ieškojo vairuotojų visokiais būdais, taip pat ir Panevėžio darbo biržoje. Neradusi tarp lietuvių, viena pirmųjų šalyje pasikvietė užsieniečių - kelias dešimtis baltarusių.

Šiais metais su finansiniais sunkumais susidūrusi bendrovė pirmiausia atsisakė jų paslaugų. Vasarą baltarusiai išvyko namo. Netrukus atėjo ir lietuvių eilė.

„Transdadus“ vadovas A.Nersesianas neslėpė su skaudama širdimi 79 darbuotojams įteikęs atleidimo lapelius. Įmonėje dirba 105 žmonės. Dauguma jų papildys bedarbių gretas.

Direktorius sakė, kad geriausiems vairuotojams stengsis padėti įsidarbinti kitose krovinių vežimo kompanijose.

Paklaustas, ar mato perspektyvą „Transdadus“ išlikti rinkoje, A.Nersesianas liūdnai pajuokavo, kad pirmiausia reikia susitvarkyti su dabartine „perspektyva“ - kaip nors atsiskaityti su bankais. Direktorius nemano, kad nepakankamai įvertino galimus krizės padarinius. Jis tikino, kad įmonė buvo pasirengusi išgyventi krizę ir veikiausiai būtų išgyvenusi, jeigu ne bankų, tiksliau - vieno jų, nenoras padaryti tam tikrų lengvatų.

A.Nersesiano teigimu, toks nelankstumas nenaudingas ne tik įmonei, bet ir pačiam bankui. Pasak bendrovės vadovo, atėmęs iš įmonės vilkikus jis neišloš, o greičiausiai patirs nuostolių.

Vis dėlto „Transdadus“ direktorius nepraranda vilties rasti su banku kompromisą ir išsaugoti darbo vietas vairuotojams.

„Transdadus“ praėjusių metų pabaigoje gavo prestižinį verslo pasaulyje apdovanojimą „Gazelė 2008“, o šiemet atleido kelias dešimtis baltarusių vairuotojų ir dar ketina atleisti 79 lietuvius darbuotojus.

Bankrotai buvo neišvengiami

Algimantas Kondrusevičius
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidentas

Krovinių vežėjai vieni pirmųjų pajuto pasaulinės krizės pasekmes. Tai sutapo su dideliu šalies ūkio nuosmukiu. Be to, Lietuvoje vežėjų buvo aiškiai per daug - rinka perpildyta. Kai kilo ekonomika, per labai trumpą laiką vežėjų išaugo 1,5 karto, o automobilių - 2,5 karto.

Bankai, išperkamosios nuomos bendrovės lengva ranka dalino kreditus, todėl įmonės įsigijo daug naujų automobilių. Prasidėjus krizei, mažėjo labai sumažėjo užsakymų, bendrovės nebeįstengia vykdyti įsipareigojimų kreditoriams. Juolab kad pastarieji nerodo lankstumo.

Kai bankai atima automobilius, įmonės priverstos atleidinėti vairuotojus. Tiksliau, ne tik juos, bet ir kitus darbuotojus: sandėlių, serviso ir kt. Netekus vieno vilkiko, tenka atleisti 4-5 darbuotojus.

Dabar situacija tokia, kad dauguma vežėjų geriausiu atveju vos suduria galą su galu. Didelė dalis jų jau išėjo iš rinkos. Automobilių per metus tarptautinių gabenimų versle sumažėjo 20 procentų, mūsų asociacijos narių - 10 procentų.

Nors jau kalbama apie atsigaunančią pasaulio ekonomiką, Lietuvos vežėjai to nejaučia - užsakymų nedaugėja. Galbūt jau pasiekėme dugną, bet kada pradėsime kilti aukštyn, neaišku.

„Transdadus“ buvo tarp stipriausių krovinių vežėjų. Galbūt bendrovės vadovai prognozavo įmonės plėtrą, orientuodamiesi į optimistinius lūkesčius, ir suklydo. Tačiau labai tikėtina, kad bendrovę paklupdė bankai.

Lietuvos Vyriausybė neturėtų stebėti iš šono, kas vyksta. Parama logistikos verslui yra tik deklaruojama. Dabar mums dar sunkiau gauti paramą, apyvartinių lėšų. 

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų