Quantcast

Eksperimentas: gamintojų šūkiai dužo į lietuviškus orus

  • Teksto dydis:

Beveik už dyką įveikiami 400–500 km pagal gamintojų testų rezultatus – viliojantis įrašas elektromobilių pardavėjų reklamoje. Tačiau reklaminiai šūkiai yra tam, kad skatintų pirkti. Grupelė automobilių ekspertų nusprendė patikrinti, kaip gamintojų duomenys keičiasi susidūrę su lietuviška rudens realybe.

Taisyklių nepažeidė

Devyni pasaulinio garso gamintojų elektromobiliai išsirikiavo konkurso „Lietuvos metų automobilis 2024“ bandymams. Jų metu ekspertai kruopščiai tikrino naujausius modelius ir aiškinosi, kuris iš visų šiemet Lietuvoje debiutavusių elektromobilių yra vertas „SoliTek Metų elektromobilio“ titulo.

„Lietuvos žurnalistų autoklubas“ (LŽA) bandymus organizavo likus paskutinėms savaitėms iki žieminių greičio ribojimų magistraliniuose keliuose. Pretendentai į Metų elektromobilio nominaciją turėjo įveikti 200 km ir finišuoti ten pat, kur startavo. Vairuotojai važiavo Kelių eismo taisyklėse (KET) nustatytu maksimaliu leistinu 130 km/val. greičiu, o kelio remonto ruožuose vadovavosi ženklinimu ir atitinkamai mažino greitį. Elektromobiliuose veikė klimato kontrolės sistema, o vairuotojai klausėsi muzikos.

Į konkursą deleguota dešimt elektromobilių, bet bandyme dalyvavo devyni modeliai. Miesto žvaigžde pramintas „Nissan Townstar“ sukurtas kelionėms mieste, todėl komisija nusprendė šio modelio automagistralėje nebandyti.

Ekspertai: konkurso komisija elektromobilius tikrino pagal daugybę aspektų. / A. Lauciaus nuotr.

Gelbėjo kelio remontas

Konkurso komisija vertino šiuos elektra varomus automobilius: „Audi SQ8 Sportback e-tron“, „Citroen e-C4 X“, „Hyundai IONIQ 6 EV“, „Hyundai KONA Electric Premium“, „Jeep Avenger Summit BEV“, „Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC“, „Subaru Solterra“, „Toyota bZ4X“ ir „Volkswagen ID.3 Pro Performance“.

Bandymo dieną vyravo 2 °C šilumos, o išvažiavus į automagistralę protarpiais pradėdavo lyti ir net snigti. Vis dėlto galima sakyti, kad šiais metais konkursantams teko palankesnės sąlygos. Mat kelyje Vilnius–Panevėžys vyksta nemažai kelio remonto darbų, privertusių lėtinti greitį. Tai elektromobiliams naudinga, nes padeda sutaupyti baterijos įkrovos.

Siekiant išlaikyti vienodas galimybes, kiekvienas eksperimente dalyvavęs elektromobilis turėjo būti įkrautas iki 100 proc. baterijos, o iki starto jais reikėjo nuvažiuoti 30 km. Bandymas prasidėjo Vilniuje, naujajame „SoliTek“ biure Mokslininkų gatvėje. Iš jos elektromobilių kolona pajudėjo A2 magistralės link.

Bandymo rezultatai gali šokiruoti, tačiau tai nereiškia, kad reikėtų atsisakyti elektromobilių.

Finišavo per plauką

Važiavimas lietuviško rudens sąlygomis didžiausiu leistinu greičiu yra kur kas didesnis iššūkis nei kasdienės kelionės mieste. Tai lėmė, kad elektromobiliams sekėsi sudėtingiau nei manyta. „Jeep Avenger Summit BEV“ kompaktiškasis visureigis eksperimento finišo apskritai nepasiekė. Įvertinus riziką, kad pakeliui į Vilnių automobilis gali sustoti, buvo nutarta nerizikuoti ir jo bateriją įkrauti nuvažiavus 129 km.

„Šis elektromobilių testas tik vieno ir, matyt, blogiausio, scenarijaus bandymas. Tačiau, įvertinus Lietuvos geografiją ir klimatą, toks scenarijus gali būti gana dažnas: greitkelis ir temperatūra apie 0 °C. Tai du labai smarkiai elektromobiliu nuvažiuojamą atstumą keičiantys veiksniai“, – aiškino komisijos narys Justas Lengvinas.

Su iššūkiais susidūrė ir kiti modeliai. „Subaru Solterra“ finišą pasiekė su vos 1 proc. baterijos ir 5 km galimo nuvažiuoti atstumo likučiu.

„Įsėdęs į „Subaru Solterra“ ties Ukmerge, jau po 10 km pradėjau važiuoti 110 km/val. greičiu. Likus 50 km iki finišo, važiavau ne didesniu kaip 100 km/val. greičiu. Likus 30 km, greitį sumažinau iki 80 km/val. Likus apie 20 km, visiškai išjungiau šildymą, multimedijos ekraną ir važiavau 70 km/val. greičiu. Jei šildymas būtų veikęs, finišo nebūčiau pasiekęs“, – detalėmis dalijosi konkurso komisijos narys Vytautas Pilkauskas.

Jam įvažiavus į Vilnių, ties nusukimu į Mykolo Lietuvio gatvę, „Solterra“ turėjo 1 proc. baterijos įkrovos, borto kompiuteris rodė galimus nuvažiuoti 7 km. Iki finišo buvo likę dar 3,5 km, todėl beveik visą tą atstumą jis riedėjo neviršydamas 30 km/val. Taip buvo sugeneruota energijos dar vienam papildomam kilometrui.

Pritrūko: ryškusis „Jeep Avenger Summit BEV“ eksperimento finišo nepasiekė. / A. Lauciaus nuotr.

Išeitis – keliauti rečiau

4 proc. baterijos likutį ir 17 km nuvažiuoti likusį atstumą finiše rodė „Toyota bZ4X“ borto kompiuteris. Su 10 proc. ir 26 km likučiu galutinį tašką pasiekė „Citroen e-C4 X“. Didžiausias baterijos (47 proc.) ir nuvažiuojamo atstumo (208 km) likutis finiše užfiksuotas „Hyundai Ioniq 6“ modelyje.

Anot V. Pilkausko, vargu ar finišas būtų pasiektas, jei automagistralėje nebūtų vykę tiek kelio darbų. Remonto ruožuose greitis buvo gerokai mažesnis, o tai situaciją palengvino ir finišą leido pasiekti ne tik „Subaru“, bet ir „Toyota“, „Citroen“ modeliams.

„Bandymo rezultatai gali šokiruoti, tačiau tai nereiškia, kad reikėtų atsisakyti elektromobilių. Man tai sufleruoja, kad, turint elektromobilį ir įvertinus dabartinę greitųjų stotelių infrastruktūros situaciją, bus tiesiog gerokai mažiau spontaniškų išvykų. Prieš ilgesnę kelionę elektromobiliu reikia šiek tiek daugiau planuoti nei važiuojant įprastu automobiliu“, – įžvalgomis dalijosi ir J. Lengvinas.

Dizainas: aplinkinių akį traukė modernios „Toyota bZ4X“ formos. / A. Lauciaus nuotr.

Tiksliausias – „Mercedes“

Specialistų teigimu, visi gamintojai, prieš pateikdami elektromobilį rinkai, patikrina jį standartizuotuose WLTP testuose ir gautą nuvažiuojamo atstumo ir sąnaudų rezultatą nurodo kaip orientyrą pirkėjams. Palyginus oficialius duomenis su borto kompiuterių pateikta informacija po testo, galima sutrikti.

Pavyzdžiui, 71,4 kWh talpos bateriją turinčio „Toyota bZ4X“ deklaruojamas viena įkrova įveikiamas atstumas – 502 km, bet finiše, po įveiktų 196 km, borto kompiuteris rodė, kad baterijos užtektų įveikti tik papildomus 17 km.

Mažiausias skirtumas tarp deklaruojamų duomenų ir gautų eksperimento metu užfiksuotas „Mercedes-Benz EQE SUV 500 4MATIC“.

Panaši situacija ir su tokios pat talpos bateriją turinčiu „Subaru Solterra“. Deklaruojamas nuvažiuojamas atstumas yra 414 km, bet po bandymų borto kompiuteris rodė, kad automobilis papildomai galėtų įveikti vos 5 km.

Mažiausias skirtumas tarp deklaruojamų duomenų ir gautų eksperimento metu užfiksuotas „Mercedes-Benz EQE SUV 500 4MATIC“. Po eksperimento, 100 kWh talpos bateriją turinčio ir pagal deklaruojamus duomenis 464 km (pagal WLTP) įveikti galinčio automobilio borto kompiuteris rodė, kad elektromobilis galėtų įveikti dar 95 km.

Palyginus oficialius duomenis su atstumu, kuris būtų įveiktas važiuojant bandymo sąlygomis, galima matyti, kad eksperimente dalyvavę modeliai įveiktų 30–57 proc. mažesnį atstumą.

Įvairovė: prie starto linijos išsirikiavo devyni nauji elektromobilių modeliai. / A. Lauciaus nuotr.

Kitokios WLTP sąlygos

Tiesa, komisijos nariai pastebėjo, kad tiesiogiai palyginti testų rezultatų neįmanoma. WLTP testai atliekami skaičiuojant energijos sąnaudas automobiliui važiuojant keturiais skirtingais ciklais: lėtai, vidutiniškai, greitai ir labai greitai.

Pastarojo važiavimo metu trumpam laikui yra įsibėgėjama iki 131 km/val., o vidutinis greitis visų keturių WLTP ciklų metu tėra vos 46,5 km/val. Konkurse vykdyto bandymo metu šis rodiklis siekė vidutiniškai 74,2 km/val.

Vykdyto eksperimento metu buvo apskaičiuotos elektromobilių vidutinės energijos sąnaudos važiuojant dideliu greičiu. Važiuojant automagistralėje mažiausiai energijos naudojo „Hyundai Ionia 6 EV“ (18,7 kWh/100 km). Antrą geriausią rezultatą pademonstravo „Citroen e-C4 X“ (19,5 kWh/100 km). Didžiausias energijos suvartojimas užfiksuotas „Audi SQ8 Sportback e-tron“ (31,3 kWh/100 km) automobilyje.

Konkurso „Lietuvos metų automobilis 2024“ tvarkaraštyje dar yra gausybė bandymų: elektromobiliams skirtas eksperimentas – pirmasis iš jų. Šiais metais konkurse dalyvauja 30 modelių, kurių laukia testai Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos (VAVM) autodrome ir slidžių dangų poligone.

Visai savaitei lapkričio viduryje modeliai bus apgyvendinti Druskininkuose, kur bandymų stovyklos metu bus rengiami įvairūs testai, o į pagalbą atvyks netgi VILNIUS TECH universiteto mokslininkai. Pirmą kartą konkurso istorijoje bus renkami ne vienas, o trys „Lietuvos metų automobilio 2024“ vardą pelnysiantys modeliai. Konkurso nugalėtojai paaiškės gruodžio 1 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Trex

Trex portretas
Labai bus idomu pamatyti nugaletojus po tokiu testu! Gal nors si karta bus teisybe parodyta apie tas batareikas ant ratu.

Anonimas

Anonimas portretas
cia yra MIESTO-PRIEMESCIO transportas !!

sakyciau

sakyciau portretas
jei esi ubagas ir neturi pinigu degalams, tada gal ir aktualu elektrimobilis, tik kad tada jo neiperki. o jei turi pinigu kaip sieno, kad pirkt nauja 4 wd elektrini visureigi mersa, o po to vazinet autostrada 110 be muzikos ir kondiskes, esi mazu maziausiai atsilupes idiotas.
VISI KOMENTARAI 12

Galerijos

Daugiau straipsnių