Saugaus eismo specialistai Lietuvoje dievobaimingai beldžia į medį ir puse lūpų kalba apie pasiektą karo keliuose lūžį: šiemet per aštuonis mėnesius avarijose žuvo kone 40 proc. mažiau žmonių nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vis dėlto ES mastu mūsų šalis beviltiškai velkasi uodegoje: žvelgiant į pokytį nuo 2001-ųjų, Lietuvoje žūstančių avarijose skaičius ne tik nesumažėjo, bet padidėjo 5 proc.
Pagal šį rodiklį lygiuojamės su Slovakija ir lenkiame tik Rumuniją. 2001–2007 m. pastarosios šalies keliuose žūstančių padaugėjo 14 proc. Tuo pat laikotarpiu Prancūzijoje ar Portugalijoje eismo nelaimių aukų sumažėjo beveik pusiau: atitinkamai 43 ir 42 proc.
Avarijų priešnuodžių paieška
2001-ieji kaip atskaitos taškas pasirinkti neatsitiktinai. 1,4 mln. automobilių avarijų, pareikalavusių 40 tūkst. aukų, – tokia metinė ES statistika paskatino Europos Komisiją (EK) ieškoti eismo nelaimių panacėjos ir kovoti ne tik verksmingomis kalbomis ar baudomis. Dar 2002-aisiais pradėta įgyvendinti "eSafety" programa, kuria skatinama į automobilius diegti modernias elektronines saugos sistemas. "eSafety" iniciatoriai tikisi, kad vien ji padės iki 2010-ųjų perpus sumažinti žūčių skaičių Europos keliuose.
"Modernios elektroninės saugos sistemos galėtų smarkiai sumažinti žūstančiųjų skaičių. Mažindamos vairuotojų darbo krūvį, nustatydamos pavojus ir teikdamos pagalbą esant pavojingoms situacijoms tokios sistemos galėtų kasmet išgelbėti tūkstančius gyvybių. Tačiau dabar egzistuojančios "eSafety" sistemos Europos keliuose dar nelabai išplitusios", – kalbėjo "eSafety Support" projekto vadovas Alessandro Carrotta.
Universalusis skambutis
Patirtis rodo, kad pasitelkus informacines technologijas jau dabar galima sėkmingai kontroliuoti leistiną greitį, eismo srautą, išsikviesti avarinę pagalbą, informuoti apie besikeičiančias eismo sąlygas, spūstis ir t. t.
Bene daugiausia žadanti moderni technologija – e. skambutis (angl. – "eCall"). Tai visoje Europoje veikianti automobilyje instaliuota avarinio iškvietimo sistema. Ši technologija, sudaranti dalį "eSafety" programos, jau yra rinkoje. Automobiliui patyrus didesnį smūgį, e.skambutis iškart automatiškai praneša artimiausiam avariniam centrui tikslią savo vietą.
Kiekvienas, esantis automobilyje, taip pat gali įjungti e. skambutį paprasčiausiai nuspausdamas mygtuką. Apytikriu skaičiavimu, tokia technologija galėtų kasmet išsaugoti 2,5 tūkst. gyvybių, operatyviau būtų suteikiama medicininė pagalba.
Ekspertai taip pat teigia, kad e. skambučio sistema maždaug 15 proc. sumažina dėl avarijų keliuose susidarančias spūstis: tam tikru spinduliu aplinkui esantys ir šią funkciją turintys automobiliai gali būti informuojami apie netoli įvykusią nelaimę. Taip tikimasi sumažinti ir degalų sąnaudas, taigi prisidėti prie aplinkosaugos. Gyvybes saugoti turinti e.skambučio technologija nuo 2011-ųjų visuose naujuose automobiliuose bus standartinės įrangos dalis.
Lietuva jau pasirengusi?
"E. skambučio technologija buvo viena pirmųjų, kurią pasiryžta įgyvendinti Lietuvoje. Ši sistema dabar po truputį bandoma diegti mūsų šalyje, tikimės, kad ji pradės veikti nuo 2010-ųjų. Bet kokiu atveju automobilių pramonėje naudojant informacines technologijas, investicijos atsiperka. Tai byloja kitų šalių pavyzdžiai: Prancūzijoje 2002-aisiais šalies keliuose įdiegus automatinius greičio kontrolės prietaisus, per metus avaringumas sumažėjo 25 proc.", – sakė Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo departamento direktoriaus pavaduotojas Vidmantas Pumputis.
Mobiliųjų technologijų produktų projektavimu, gamyba ir integravimu Lietuvoje užsiimančios bendrovės "Teltonika" vadovas Arvydas Paukštys teigia, kad diena, kai e. skambutis bus diegiamas plačiu mastu, – jau ne už kalnų.
"Lietuvoje jau dabar yra 15 tūkst. transporto priemonių, kuriose veikia ši sistema. Tereikia automobilių sistemą sujungti su pagalbos centro 112 duomenų baze ir e. skambučio funkcija veiks. Dirbame su tokiais gamintojais kaip "Volvo", "Audi", jie planuoja diegti tokias sistemas artimiausiu metu", – sakė "Teltonikos" vadovas ir asociacijos "Infobalt" viceprezidentas A.Paukštys.
E. skambučio pagrindu veikianti sistema šiuo metu jungia 400 Lietuvos policijos, 800 Lietuvos automobilių kelių direkcijos transporto priemonių.
A.Paukštys įsitikinęs, kad e. skambučio nepakaks diegti į naujas mašinas – tai reiktų padaryti ir su turimu transportu. Jis parodė ant kaklo kabinamą mobiliojo telefono dydžio pultelį, skirtą ne tik vairuotojams, bet ir eiliniams žmonėms – jame sumontuotas pagalbos telefono mygtukas. "Teltonika" šį prietaisą eksportuoja į 95 šalis.
Kas mokės, nežinia
Moderniųjų technologijų nauda eismo saugumui abejonių nekelia, tačiau vairuotojams kyla klausimas, iš kieno kišenės šios naujovės bus diegiamos? Šiandien skaičiuojama, kad e. skambučio funkcija kiekvieną naują automobilį pabrangins apie 150 eurų (520 litų).
"Iš ES pinigų yra mokami moksliniai tyrimai ir sąnaudos, reikalingos įgyvendinti šiam projektui. Tačiau kiekviena šalis turi sukurti projektus, kaip bus įgyvendinama "eSafety" programa. Tad kol kas nežinia, kokia bus e. skambučio sistemos įdiegimo finansavimo schema. Įrenginį gamins automobilių gamintojai, taigi jo kaina turėtų įeiti į kiekvienos mašinos kainą", – sakė EK atstovas Francisco Ferreira.
"Teltonikos" vadovas A.Paukštys mano, kad įgyvendinti e. skambučio projektą neturėtų gulti vien ant ES ar automobilių gamintojų pečių – jį atpigintų bendros mobiliojo ryšio operatorių, tiekėjų, draudikų, transporto įmonių investicijos.
"Sistema, nustatanti transporto priemonės vietą, yra universalus įrenginys. Jis reikalingas ne tik pagalbos centrams, bet ir transporto įmonėms, siekiančioms optimizuoti maršrutus, taupyti degalų sąnaudas. Šios technologijos įdiegimu suinteresuoti ir draudikai, nes ji yra ir saugos priemonė. Tad kam turėti penkis prietaisus, jei visas reikalingas funkcijas gali atlikti į vieną? Tuomet jis atsieitų penkiskart pigiau", – sakė 2006-aisiais Lietuvos metų vadybininku pripažintas A.Paukštys.
Naujausi komentarai