Pereiti į pagrindinį turinį

Jubiliejinė visureigių kelionė aplink Lietuvą

2020-07-27 08:30
DMN inf.

Per devynerius metus sunkiausią bekelės maratoną Lietuvoje išbandė 265 asmenys. Ir kasmet jų daugėja. Į jubiliejinį dešimtąjį "Perimetrą", kuris vyks liepos 30–rugpjūčio 1 d. dalyvio paraiškas jau pateikė beveik šešios dešimtys visureigiais, motociklais ir bagiais važiuosiančių ekipažų.

Redakcijos archyvo nuotr.

Traukia netikėtumai

Kur slypi šio nelengvo iššūkio užkratas? Labiausiai viruso paveikti ilgamečiai dalyviai sako, kad juos čia traukia sunkumai, varžybų adrenalinas ir niekur kitur nematomas Lietuvos grožis. Įveikti "Perimetrą" – nelengvas iššūkis. Apie 2 tūkst. km besitęsianti trasa driekiasi civilizacijos mažai paliestose Lietuvos pasienio teritorijose. Sudėtingus ir klaidžius bekelės ruožus reikia įveikti per 60 valandų. Laiko poilsiui ir miegui dažniausiai lieka tik po finišo. Tačiau yra žmonių, kurie ieško iššūkių, ir užsikabinę į "Perimetrą" negali sustoti metų metus.

"Kas mane traukia? Pasivažinėti noriu. Man patinka greitis, norisi kažkur išvažiuoti. Ralis jau nebeįdomu, visos trasos iki galo žinomos, o čia patinka dėl netikėtumų. Sakykim, net ir nebūdamas greičiausiu vairuotoju, pasirinkęs tinkamą taktiką gali pasiekti gerą rezultatą", – sakė net septynis "Perimetrus" įveikęs Virginijus Narauskas. Dėl tos pačios priežasties jau septintą kartą "Perimetre" startuos ir Vaidotas Paškevičius. Patyręs bekelės lenktynininkas sako, kad Lietuvoje tai artimiausios lenktynės Dakarui. Jis ir važiuos Dakare du kartus važiavusiu "Seat Leon" prototipu.

"Tai yra lietuviškas "Baja" lenktynių čempionatas, o "Perimetras" – didžiausias jo renginys. Čia greičio ruožų ilgis siekia apie 400 km ir trasos tinkamos važiuoti Dakarui sukurtais visureigiais. Tai gana ilgos varžybos, nemažai kilometrų. Rimtas iššūkis. Mane čia traukia konkurencija", – sakė V.Paškevičius. Jis "Sport" klasėje, kurioje dalyviai važiuoja tik greičio ruožais, yra nugalėjęs keturis kartus.

Net ir nebūdamas greičiausiu vairuotoju, pasirinkęs tinkamą taktiką gali pasiekti gerą rezultatą.

Žavisi Lietuva

Populiariausia, daugiausia dalyvių kasmet sulaukianti klasė yra "Adventure". Joje visureigininkai važiuoja aplink visą Lietuvą pasienio ruožu. Važiuoja neuždarytais sunkiai išvažiuojamais keleliais pagal Kelių eismo taisykles. O šios kelyje be asfalto dangos leidžia važiuoti 70 km/val. greičiu. Lygiais šiaurės Lietuvos žvyrkeliais toks greitis gali pasirodyti nuobodus, tačiau tankiuose Aukštaitijos miškuose norint važiuoti greitai, reikia gerų vairavimo įgūdžių, o klaidžiuose Dzūkijos pušynuose – gero susikalbėjimo su šturmanu.

"Graži ta Lietuva, įdomu čia važiuoti. Varžybos vyksta tokiose vietose pasienyje, kur tu šiaip nepapulsi. Pamenu, vienais metais važiavome su šturmanu Plančiūnu, buvome viską sulaužę tvarkydami automobilį daugiau nei valandą pavėlavome į etapo startą. Buvome praradę viltį ką nors laimėti, važiavome ramiai, savo malonumui. Buvo kilę idėjų sukti iš trasos ir lėkti tiesiai į finišą, bet nusprendėme pasimėgauti gamta. Dar sustojome nusimaudyti ežere. Ir tik finišavę sužinojome, kad visi kiti dalyviai buvo prisirinkę tiek baudų už greičio viršijimą, kad mes tą etapą laimėjome", – seną nuotykį prisiminė šešis "Perimetrus" įveikęs Darius Danusas.

Avantiūra tapusi lenktynėmis

Ilgamečiai dalyviai, tiek "Adventure", tiek "Sport" klasių vairuotojai mato, kad šios varžybos tobulėja. Nuo pirmųjų avantiūrų, kai net trasa ne visur buvo aiški ir kas su kuo kovoja, buvo ištobulinta kelio knyga, greičio ruožai, pats renginio formatas pritraukė daugiau pagal Dakaro techniką važiuojančių sportininkų.

"Važiavau pirmajame "Perimetre". Turiu pasakyti, kad per dešimtmetį jis tapo labai tvarkingu aukšto lygio renginiu. Pirmaisiais metais tai buvo visiška avantiūra, organizatorius Gediminas net pats nežinojo, kas iš to išeis, taisyklės buvo kuriamos vykstant renginiui", – pradžią prisiminė D.Danusas.

"Perimetras" labai stipriai pasikeitė į gerąją pusę. Šiemet turime net penkiolika automobilių "Sport" klasėje, o tai žada didelę konkurenciją. Kelio knygos būna be klaidų, tai teikia lūkesčių, kad renginys ir toliau augs, tobulės, turėsime čia daugiau stiprių varžovų ir tiek žiūrovų, kaip ir klasikinio ralio etapuose", – šviesią ateitį piešė V.Paškevičius.

Šiemet jau antrą kartą "Perimetre" startuos ne tik visureigiai, bet kaip ir Dakare varžysis ir motociklininkai, tarp kurių bus ir Arūnas Gelažnikas. Atsirado "Side by Side" klasė, kuri per metus nuo vieno dalyvio išaugo iki devynių. Lenktyniaus ir keturračiai. Šiemet sportininkai važiuos Lietuvos perimetru pagal laikrodžio rodyklę. Pirmą kartą maratono baze taps Tauragė. O startas liepos 30 d. bus duotas netoli Rambyno kalno.

Pasiskolinta idėja

"Perimetras" – unikalus renginys ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje. Jame dalyviai visureigiais per 60 valandų turi apvažiuoti visą Lietuvą pasienio ruožu bekele. Apie 2 tūkst. km besidriekianti trasa, išskirstyta į šešis etapus, reikalauja ne tik gero automobilio paruošimo, bet ir ekipažo atidumo bei ištvermės. Laiko automobilio remontui numatyta nedaug, apie miegą ir poilsį taip pat galima galvoti tik po finišo, tad sudėtingumu šios mažos šalies teritorijoje išraitytos maratono lenktynės nedaug nusileidžia Dakaro raliui.

"Tuo metu jau populiarėjo Dakaro ralis. Ir lietuviai ten buvo nebe tik epizodiniai dalyviai, kolektyvas pradėjo lenktyniauti. Aš pats susirgau Dakaru. Jame lenktyniavo "Nissan" komanda, tuo metu turėjau "Navara" ir sirgau už tą komandą. Norėjau kažką panašaus padaryti Lietuvoje. Supratau, kad mes neturime tokios gamtos ir tokių plotų kaip Afrikoje ar Pietų Amerikoje, tad reikėjo varžybas suspausti į trumpą laiką, kad būtų sudėtinga. Idėją važiuoti aplink Lietuvą pasiskolinau iš motociklininkų", – pirmuosius lenktynių užuomazgos požymius prisiminė organizatorius G.Grigaitis. Idėja surengti tokio formato varžybas G.Grigaičiui ir Audriui Sutkui išsivystė pirtyje. Besikaitindami bekelės entuziastai sugalvojo apvažiuoti Lietuvą.

Draugystė su pasieniečiais

Kolektyvas indišku pikapu iš pradžių važiavo motociklininkų trasa. Tačiau ji toli gražu ne visada tinka automobiliams. Kai kur būna per siaura, tai netelpa, teko ieškoti apylankų, klaidžioti, netgi sieną kirsti.

"Motociklinėmis trasomis ne visur išvažiuoji. Tenka ieškoti apylankų. Važiuoji, kelias siaurėja, perlipi kažkokį lieptelį, žiūri, kad kažkaip jau į Baltarusiją pervažiavau. Atbuline eiga išsistumi, išlenda iš krūmų pasieniečiai, sustabdo. O pas mus krovinių skyriuje 200 dyzelio statinių. Pasieniečiai kraipo galvas: "Jūs ką, iš Lietuvos dyzelį į Baltarusiją gabenate?" Jie tokių nebuvo matę, mes buvome jiems įdomūs", – istorijas iš pirmosios kelionės mena A.Sutkus.

Pirmosios kelionės metu organizatoriai su pasieniečiais susitikdavo po kelis kartus per dieną. Tačiau jie turėjo užnugarį. Beprotiška idėja surengti analogų neturinčias lenktynes patikėjo tuometis pasienio vadas Vainius Butinas, taip pat ir policijos komisaras Renatas Požėla. Gediminas sako, kad jei ne šie žmonės ir jų palaikymas, tikriausiai "Perimetras" nebūtų ir gimęs.

"Aplink Lietuvą mes ne iš lempos važiavome. Susiderinome kelionę su pasienio užkardos tarnyba, turėjome leidimą važiuoti per visą pasienį perimetru. Įprastai yra suteikiamas leidimas važiuoti tam tikrą dieną į tam tikrą teritoriją, o mes turėjome generalinį raštą iš departamento su vado parašu. Kai sustabdydavo jaunieji pasienio patruliai, norėdami pasidomėti kas vyksta, ištraukus tokį raštą jiems kojos nutirpdavo", – juokėsi pirmąjį trasų sudarymą prisimindamas A.Sutkus.

Vyrai aplink Lietuvą keliavo, "grybavo", klimpo, ieškojo traktorių "Tatai" ištraukti. Ir nepasigailėjo. "Tik vienu įkvėpimu apvažiuodamas visą mūsų kraštą pastebi tikrąjį jo grožį, koks iš tiesų jis yra skirtingas, kaip keičiasi kraštovaizdis, keičiasi ir kalba. Iš tiesų graži ta Lietuva", – sakė G.Grigaitis.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų