Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos "Linava" specialistai, reaguodami į naujosios valdžios užmojus kovoti su ekonomine krize, pateikė skaičiavimus, kokių padarinių gali turėti kai kurie politikų sprendimai. Jų manymu, panaikinus lengvatinį 5 proc. PVM tarifą keleiviams vežti reguliariais maršrutais ir įvedus bendrą 20 proc. tarifą, dalis keleivinio transporto įmonių gali būti visiškai sužlugdytos.
Krizės aritmetika
"Manome, kad šalies keleivių vežėjų laukia ypač sunkūs išbandymai. Dėl pablogėjusios ekonominės padėties auga bedarbių skaičius, įmonės ir darbdaviai neatsiskaito su darbuotojais. Visa tai turi itin neigiamos įtakos keleivių srautams ir keleivių vežėjų pajamoms. Jau pirmą šių metų pusmetį keleivių vežėjai patyrė didelių nuostolių", – konstatavo "Linavos" Keleivinio transporto skyriaus vadovas Jevgenijus Stolovickis.
Jo teigimu, įgyvendinant Vyriausybės ketinimus naikinti lengvatinį 5 proc. PVM tarifą keleiviams vežti reguliariais maršrutais, padėtis itin pablogėtų, nes važiuoti viešuoju transportu kainuotų beveik 15 proc. brangiau.
Kadangi viešuoju transportu daugiausia naudojasi socialiai remtini arba turintys nedideles pajamas gyventojai, tai dar labiau apkartintų jų kasdienybę ir padidintų rūpesčių naštą vežėjams.
"Akivaizdu, kad labai išaugtų sumos, kurių būtų reikalaujama iš savivaldybių biudžeto, skirtos kompensuoti vežėjų negautas pajamas dėl transporto lengvatų keleiviams vietos susisiekimo maršrutuose. Per pirmą 2009-ųjų pusmetį savivaldybės už keleivių lengvatas vežėjams sumokėjo 70,8 mln. litų. Tačiau šios sumos ateityje neišvengiamai augs, nes nuo liepos 1 d. įsigaliojo papildytas Transporto lengvatų įstatymas. Kai kuriuose miestuose ir rajonuose po Seimo rinkimų viešuoju transportu keleiviai vežami jau brangiau. Kitur šiuo metu taip pat svarstoma galimybė padidinti viešojo transporto bilietų kainas. Todėl manome, kad metinis lėšų poreikis transporto lengvatoms kompensuoti šalyje sudarys apie 160 mln. litų. Įvedus 20 proc. PVM tarifą, šios savivaldybių sąnaudos išaugs iki 24 mln. litų", – pabrėžė J.Stolovickis.
Taip pat išaugtų lėšų poreikis kompensacijoms iš valstybės biudžeto už keleivių lengvatas tolimojo susisiekimo maršrutuose. Šiais metais minėtos lėšos sudaro 30,4 mln. litų. Panaikinus PVM lengvatą, jis padidės iki 37 mln. litų.
Bankroto šmėkla
Teikdami visuomenei būtinas transporto paslaugas per pirmą pusmetį vežėjai patyrė 67,8 mln. litų nuostolių. Savivaldybės iš savo biudžeto vežėjams kompensavo 55,8 mln. litų. Prognozuojama, kad per šiuos metus vežėjų nuostoliai sieks maždaug 130 mln. litų sumą, kurią turėtų kompensuoti savivaldybės. Padidinus PVM tarifą, savivaldybių sąnaudos išaugs 20 mln. litų.
"Savivaldybių atsiskaitymas su keleivių vežėjais už keleivių lengvatas ir visuomenei būtinų transporto paslaugų teikimą jau dabar stringa, o dėl lėšų trūkumo savivaldybės nevisiškai atsiskaito su vežėjais. Pavyzdžiui, Vilniaus miesto savivaldybė šiuo metu keleivių vežėjams skolinga 80 mln. litų. Bankai atsisako vežėjams teikti paskolas. Savivaldybės taip pat nebegali skolintis, nes jau išnaudoti visi skolinimosi limitai. Padidinus PVM tarifą, padėtis labai pablogėtų. Vežėjams pritrūktų apyvartinių lėšų ūkinei veiklai vykdyti, dėl to gali sustoti viešasis transportas, nes nebebus lėšų degalams ir atlyginimams", – dėstė "Linavos" Keleivinio transporto skyriaus vadovas.
Transporto politikos grimasos
Pagal asociacijos specialistų skaičiavimus, panaikinus PVM lengvatas keleiviniam kelių transportui, savivaldybėms tai kainuos apie 44 mln., o valstybės biudžetui – beveik 7 mln. litų. Jau dabar kai kurios savivaldybės negali visiškai įvykdyti savo finansinių įsipareigojimų keleivių vežėjams. Prognozuojama, kad įsigaliojus PVM įstatymo pataisoms, sutriks vežėjų finansavimas ir bus uždaryti kai kurie maršrutai. Tikėtina, kad tuo pasinaudos nelegalūs vežėjai, o tai reiškia, kad valstybės biudžetas nesurinks dalies mokesčių. Sutrikus normaliam viešojo transporto darbui, gyventojai bus priversti daugiau naudotis nuosavais automobiliais, vadinasi, gatvėse bus ne taip saugu, paaštrės spūsčių klausimas, pablogės ekologinė miesto būklė.
"Linavos" vadovai parengė kreipimąsi į šalies savivaldybių asociaciją, kuriame prašo dar kartą įsigilinti į šiuos klausimus ir palikti šiuo metu keleiviniam reguliaraus susisiekimo transportui taikomą lengvatinį PVM tarifą. Jų teigimu, beveik visose ES šalyse keleiviams vežti taikomas lengvatinis PVM tarifas, kurio niekur nežadama keisti.
Naujausi komentarai