Kaunas švenčia 600 metų savivaldos sukaktį. Vytauto Didžiojo universiteto profesorius istorikas Egidijus Aleksandravičius teigia, kad miestas ieško naujų simbolių, su kuriais galėtų tapatintis.
- Kiek dabartinis Kauno identitetas susijęs su praeitimi?
- Vertinant Europos masteliais, Kaunas yra vidutinio dydžio pasiturintis miestas, su stipriais senos buržuazijos skonio ir elgsenos pamatais, bet praradęs dalį savo tapatybės. Ir kaip dažnai atsitinka su dalį tapatybės praradusiu individu, jis neišpasakytai rūpinasi, kaip atrodo.
- Prarastoji identiteto dalis tiesiogiai susijusi su tarpukariu turėtu laikinosios sostinės statusu?
- Sovietinės okupacijos sąlygomis tarpukario tapatumas tęsėsi. Kaunas pratęsė bendravimo nedideliuose salonuose tradiciją. Toliau nuo sovietinės nomenklatūros ir kolaborantų Vilniuje, čia buvo galima drąsiau elgtis ir siekti padaryti žymiai daugiau, net jei universitetas buvo uždarytas, net jei miestas tapo uždaras.
Vis tiek liko labai daug laisvūniškos, hipiškos dvasios. Iki 1972 metų čia gyvavo džiazas, lietuviškoji roko muzika. Pokalantinės represijos apribojo hipišką dvasią.
- Tam tikra prasme sovietmečiu Kaunas išsaugojo laikinosios sostinės statusą?
- Sovietinės okupacijos metu Vilnius tapo netikros valstybės netikra sostine. O tikroji, laisvės Lietuva, liko atmintyje, ir Kaunas buvo tos laisvės simbolis. Su savo nacionaliniu užtaisu, laisvės saugojimu. Tas miesto uždarumas, kuriuo sovietų režimas labai rūpinosi, konservavo tokias laikysenas.
O išorėje Kauno įvaizdis buvo toks: čia daugiausia automobilių, kauniečių santaupos didžiausios, namus jie renčia didžiausius, vaikščioja brangiausiais drabužiais apsirengę.
Ten, kur kauniečiai laimėjo, nebūtinai laimėjo Kaunas kaip vieša erdvė, kaip bendruomenė. EBSW vadovai, Arvydas Stašaitis ir kiti daugmaž beraščiai naujaturčiai visai Lietuvai demonstravo, kaip kurti verslą. Jie kūrė Kauno veidą. Ir tebekuria.
Tokių žmonių pilna visur, ir Vilniuje. Tik kauniečiai buvo pirmi ir didieji. Juk ar yra didesnis finansinis skandalas Lietuvoje per pastaruosius 20 metų, kaip EBSW milijonų iššvaistymo byla? Ir tai visada bus asocijuojama su Kaunu.
- Kas užpildė prarastąją tapatumo dalį?
- Gerokai po 1990-ųjų prasidėjo Kauno tapatybės krizė. Ankstesnis tapatumas buvo grįstas tam tikra ypatingąja reikšme - nuo laikinosios sostinės iki nacionalinės idėjos šventenybių saugotojo statuso. Ir šios tapatybės dalies praradimas liko beveik niekuo nekompensuotas.
Nuostoliai tapatybėje ir dabar pasireiškia negalėjimu būti tiesiog kitokiais žmonėmis.
Šia prasme kauniečiai panašūs į Vilniaus ir visos Lietuvos gyventojus. Vis dar svarbu tariamoje visuomenės hierarchijoje jaustis reikšmingam ir stipriam. Savo vertei patvirtinti svarbu aplenkti kitą kelyje, parduotuvėje matyti, kad tavo krepšys didesnis. Tuo tarpu civilizacinis standartas ir minimumas, kuris sukuria tikrai normalaus gyvenimo galimybes, pas mus net neegzistuoja.
Mano minėtasis mąstymas pasikeis tada, kai atsiras kritinė laisvų individų masė. Tokių, kurie savo asmeninės vertės nematuoja pagal vietą hierarchijoje, viršininkų grandinėje ar VIP ložėje.
Laisvas žmogus jaučiasi vienodai gerai, ar jis Vilniuje, ar Kaune gyvena, ar ministerijoje, ar kaime dirba. Kol kas kritinės masės laisvų žmonių yra nedaug.
Tačiau aš nenoriu paneigti, kad tokia Kauno savijauta buvo mūsų centristinės biurokratinės valdžios po 1990-ųjų politikos padarinys. Tai nuolatinis pilietinių teisių pažeidinėjimas, koncentruojant visų Lietuvos mokesčių mokėtojų pinigus į Vilnių. Šimtai milijonų atiduodami Vilniui, o žmonės, gyvenantys toliau nuo „dvaro", yra tiesiog nustekenami ir užgauliojami savų ir svetimųjų viešpačių.
- Kuo dabar Kaunas išsiskiria iš kitų Lietuvos miestų?
- Kaunas įstabus tuo, kad iš esmės jo gyvenimo standartas yra labai geras, o savijauta labai prasta. Paskutinysis Kauno plėtros forumo tyrimas tai parodė. Iš tyrimo matyti, kad nepasitenkinimas gyvenimu praktiškai neturi jokio ryšio su piniginės storiu. Ir tai yra dėsninga: labiausiai šaukia ir blogu gyvenimu skundžiasi ne patys skurdžiausi sluoksniai. Skurdo kultūra sukuria visiškai pasyvų elementą - jie nebešūkauja. Dažniausiai šūkauja pakankamai pasiturintys.
Vienas išskirtinių Kauno bruožų - jis neišpasakytai privatus. Pačios gražiausios Kauno aplinkos yra ne viešumoje. Jos yra kažkokiuose uždaruose rateliuose, balansuojančiuose ant privatumo ir viešumo ribos. Pusiau privatūs salonai, klubai. Po keleto gyvenimo metų Kaune, kai patekau į juos, aš supratau, koks yra Kaunas. Viešumoje to nesimato, nėra tiesioginio Kauno veido reprezentavimo.
Jei negyveni mieste, o tik praeini retkarčiais gatve, tai daugiausiai matai kavinių, renginių kultūrą. Ir tada gali aiktelėti Vilniuje: kiek kavinių, restoranų, renginių. O kad pajustum tai, kas uždarose erdvėse Kaune vyksta, reikia čia gyventi.
Kauniečiai neaukoja viešiems reikalams, labai sunku juos įtraukti į viešas akcijas, susidaro įspūdis, kad viešosios erdvės Kaune degraduoja, traukiasi, o privačios auga. Atrodo, kad kauniečiai vidutiniškai mažiau išleidžia pinigų kavinėse, baruose. O barai, jei neateina klientai ir nepalieka savo pinigų, bankrutuoja. Ir nebėra kur eiti. Tada kuriasi mažosios miestiečių bendruomenės, kurios bent penktadienio vakarą gali kalbėti apie paprastus dalykus.
- Ko reikia, kad kauniečiai taptų atviresni, - ar užtektų pilietinių iniciatyvų, ar tai yra kur kas sudėtingesni ir greitai nevykstantys procesai?
- Užgriebėme gilumines savybes, kurios greitai nepasikeis. Tikiuosi, viena sąlygų, kuri galėtų keisti, - tai miesto atvirėjimas, didesni turistų srautai, didesnė įvairovė turistų, rodančių, kad gyvenimas - tai ne tik pinigų kalimas.
Viešbučių šiek tiek gausėja, atrandi vieną kitą užsienietį, kuriems įdomus šitas miestas. Ir kai atsisėdi su kokiu nors įdomiu žmogum iš Olandijos ar Prancūzijos, ir jis pradeda pasakot, kaip jam vienas ar kitas miesto bruožas įdomus, tada pradedi jam iš paskos žiūrėti, domėtis. Kuo daugiau čia apsigyvens vakariečių, sakančių, kad čia man geriau nei Roterdame, tuo mažiau bus manančiųjų, kad Vakaruose - dangus.
- Kokios ateities perspektyvos: Kaunas taip ir liks antruoju miestu, provincialės ar susikurs unikalų veidą?
- Mano galva, blogai yra lyginti „Vilnius-Kaunas". Tiesiog visi esame skirtingi. Ir jei esam skirtingi, kokia gali būti verčių hierarchija? Vakarietiškoje visuomenėje vaikas ugdomas, remiantis posakiu: „Be different" („Būk kitoks"). Ugdant kitokį, skirtingą, negali sustatyti visų į vieną eilę, ir skaičiuoti, kuris pirmas, kuris antras pagal gerumą, ir taip toliau.
Vilnius ir Kaunas tiesiog skirtingi. Kauniečiams taip pat reikėtų atsisakyti to savęs matavimo: ar mes pirmi, ar antri.
- Kokie yra Kauno bruožai ar simboliai, kuriais galėtume didžiuotis, tačiau iš tiesų nepakankamai vertiname ar pabrėžiame?
- Sovietų laikais Kaunas išsaugojo laisvės simbolius - nuo Prisikėlimo bažnyčios (nors ir kitu pavadinimu), Čiurlionio galerijos, istorinių namų, ant kurių nebuvo memorialinių lentų, bet galėjai atvažiuoti čia ir tarsi pasivaikščioti praeityje, nes tie simboliai buvo išlikę.
Po 1990-ųjų metų, kai tikroji sostinė sugrįžo į Vilnių, senieji istoriniai simboliai užgožė naujesniuosius. Turiu omenyje Vilniaus pilį, Valdovų rūmus. Jie mūsų sąmonėje buvo akcentuoti žymiai labiau nei Prisikėlimo bažnyčia, kilusi kaip visos Lietuvos prisikėlimo simbolis, Lietuvos Seimo rūmai (dabartinė Maironio gimnazija), Istorinė Prezidentūra ir daug kitų objektų Kaune. Visi jie galėjo tapti Lietuvos simboliais. Dabar jie yra miesto simboliai, ir tai iki tam tikro laipsnio.
- Sporto halė, „Žalgiris" - irgi miesto simboliai.
- Nemuno krantinės taip pat galėtų tapti Kauno simboliais. Kol kas jos apleistos. Dabar labai mažai šnekama apie tai, kad Kaunas šimtmečiais buvo upių uostamiestis. Dar smetoniniais laikais didžiulės krantinės buvo statomos. Dabar čia tuščia, krantinės įkalintos greitkelių. Dar vienas blogas Kauno pokytis - nebeliko laivų. Archeologas, keliautojas ir žurnalistas Zygmuntas Glogeris, XIX a. leidęsis laiveliu nuo Gardino iki Kauno, sakė: „Niekada negalvojau, kad čia tiek daug laivų. Vaizdas kaip Memelyje arba Karaliaučiuje." Be galo liūdna - ši miesto dalis užmiršta. Neužtenka nei vaizduotės, nei politinės valios, kad gyvenimas čia būtų sugrąžintas.
- Kas galėtų pretenduoti į naujų Kauno simbolių statusą?
- Naujų reikšmingų simbolių dar reikės laukti. Sporto rūmai galėtų tapti vienu tokių simbolių. Kai jie iškils, galbūt žmonės atgręš savo žvilgsnius į salą, atgis ir Nemuno krantinės tarp salos ir santakos su pliažais, po skėčiais pasislėpusiomis kavinukėmis, paplūdimio tinklinio ar futbolo aikštelėmis, suoleliais, pasipuošusiais miestiečiais be alaus „bambalių" rankose. Gal visa tai taps Kauno simboliu?
Naujausi komentarai