Vilniečius vairuotojus jau kurį laiką kankina be aiškios priežasties prie prekybos centrų stūgauti pradedančios signalizacijos. Įtariama, kad taip automobiliai reaguoja į vagių naudojamą specialią aparatūrą.
Mašinos neatpažįsta šeimininkų
Pastaruoju metu signalizacijų giesmės visu gražumu skamba prie Šiaurės miestelyje esančio prekybos centro "Rimi". Vienu kartu kaukti pradeda kelios ar keliolika mašinų, o prie jų atėję šeimininkai negali nieko padaryti – nei atrakinti automobilio, nei išjungti signalizacijos.
Vienas naujausių incidentų prie šios parduotuvės įvyko šeštadienį. "Grįžau iš parduotuvės – mašina neatsirakina. Pamaniau, kad išseko signalizacijos pultelio baterijos, taigi ten pat, parduotuvėje, paprašiau, kad meistras įdėtų naujas. Bet mašina vis tiek neatsirakino", – pasakojo nukentėjusi vairuotoja Beata.
Jos iškviesti signalizacijų meistrai šiaip taip sutvarkė šeimininkės nepažinusią mašiną. Tačiau profesionalai galėjo duoti tik vieną patarimą, kaip išvengti tokių bėdų, – automobilį prie parduotuvės rakinti raktu, o ne nuotolinio veikimo pulteliu.
Pasak vairuotojos, tai jau nebe pirmas kartas, kai toje pat aikštelėje signalizacija atsisako paklusti. "Nuvažiavau prie kitos netoliese esančios parduotuvės – viskas veikė", – stebėjosi pašnekovė.
"Rimi" atstovė spaudai Rasa Juodkienė "Vilniaus dienai" sakė, kad pastaruoju metu rimtesnių tokio pobūdžio incidentų prie šio tinklo parduotuvių sostinėje nėra buvę. Esą signalizacijos kvailiojo prieš porą mėnesių, tačiau dabar automobilinis poltergeistas aprimo.
Priežastys – neatsekamos
Kaip "Vilniaus dienai" pasakojo bendrovės "Vilniaus Lapinas" vadovas Valentinas Aleksejevas, jo vadovaujamos įmonės specialistai ne kartą susidūrė su nepaaiškinamomis signalizacijų išdaigomis.
"Būna tokių atvejų, ypač per išeigines dienas. Mūsų darbuotojai važiuoja į tą pačią vietą po du ar tris kartus, nes žmonės negali išjungti signalizacijos. Signalizacijos durniuoja – nei uždaryti, nei atidaryti mašinos neįmanoma. Niekas nežino, kas ten darosi", – pasakojo V.Aleksejevas.
Pasak jo, kartais būna ramu kelias savaites ar net ilgiau, tačiau po kurio laiko mistinis signalizacijų gedimas vėl pasikartoja. Esą mašinos savininkų neprisileidžia ne tik prie "Rimi", bet ir prie kitų didžiųjų parduotuvių.
Gali darbuotis vagišiai
V.Aleksejevas iškėlė kelis galimus signalizacijų gedimo paaiškinimus. Pirmiausia specialistas pareiškė, esą taip mašinos gali reaguoti į ilgapirščių naudojamus įtaisus. "Gal kažkas kažką matuoja. Žmonės matė mašiną su kažkokiomis antenomis", – prisiminė "Vilniaus Lapino" vadovas.
Kita versija – radijo bangomis veikiančios įrangos trukdžiai. Esą gali būti, kad automobilių signalizacijas iš proto varo taksi įmonių ar kurios nors kitos įstaigos naudojama aparatūra.
"Vilniaus Lapino" specialistai bandė logiškai paaiškinti šį reiškinį, tačiau didesnių sutapimų nerasta, ir prognozuoti, kada mašinos vėl gali "išprotėti", neįmanoma. Kol kas signalizacijų ekspertai aptiko tik vieną dėsningumą – neveikiami tik tie automobiliai, kuriuose sumontuota sena signalizacija.
Paklaustas, ar galima kaip nors apsaugoti savo automobilį nuo signalizacijos išdaigų, V.Aleksejevas atsakė neigiamai. "Visos mūsų signalizacijos sertifikuotos, visos dirba panašiai. Bet nėra tokios statistikos, kad, pavyzdžiui, lietuviškos signalizacijos į tai reaguoja, o užsienietiškos – ne. Nieko negaliu patarti", – reziumavo pašnekovas.
Augutis Čėsna, Ryšių reguliavimo tarnybos Radijo ryšio departamento direktoriaus pavaduotojas
Kaip žinome, daugelis mašinų signalizacijų ryšiui tarp pultelio ir pačios signalizacijos naudoja radijo bangas. Kitaip tariant, signalizacijos pultelis yra mažos galios radijo siųstuvas, iš kurio, paspaudus tam tikrą mygtuką, radijo bangomis nusiunčiama komanda signalizacijos procesoriui užrakinti arba atrakinti mašiną. Jeigu automobilio aplinkoje tais pačiais radijo dažniais sukuriamas stiprus elektromagnetinis laukas, o signalizacijos procesorius negali "atpažinti" kokia tai komanda, signalizacija gali tai "interpretuoti" kaip bandymą ją užblokuoti ir, atsižvelgiant į veikimo algoritmą, gali suveikti pavojaus komanda, t. y. signalizacija pradės kaukti arba nereaguos į pultelio komandas. Taigi tokia tikimybė, kad mašinų signalizacijos reaguoja į radijo ryšio prietaisus yra labai galima, tik sunku būtų įvardyti konkrečius prietaisus, nes svarbiausia ne pats prietaisas, o jo naudojami radijo dažniai ir kuriamo elektromagnetinio lauko stiprumas.
Taip, skundų išties gauname, tačiau negalėčiau sakyti, kad daug. Jų skaičius paprastai padidėja, kai pradedame naudoti kokią nors naują radijo dažnių juostą. Automobilių signalizacijų radijo dažniai nėra skirti vien tam. Paprastai tokie radijo dažniai naudojami ir kitokios paskirties radijo ryšio įrenginiuose. Negana to, tiek Lietuvos, tiek ir kitų Europos valstybių radijo ryšį reglamentuojantys teisės aktai nustato, kad automobilių signalizacijų naudotojai negali reikalauti, jog jų naudojami radijo ryšio įrenginiai būtų apsaugoti nuo žalingų trukdžių, kuriuos gali kelti kiti tais pačiais radijo dažniais veikiantys radijo ryšio įrenginiai. Taigi čia svarbūs du aspektai. Pirmiausia, jeigu tas subjektas, dėl kurio įrangos kaukia automobilių signalizacijos, naudoja įrangą legaliai, t. y. turi Ryšių reguliavimo tarnybos leidimą, mūsų poveikio priemonės gali būti paremtos tik geranoriškumo principu – mes ištiriam aplinkybes ir siūlome technines priemones, kurios sumažintų trukdžių tikimybę. Kartais net siūlome naudojamus radijo dažnius pakeisti kitais tos pačios paskirties radijo dažniais. Turiu pasakyti, kad ligi šiol radijo dažnių naudotojai geranoriškai atlikdavo radijo ryšio tinklų pakeitimus ir taip poveikis automobilių signalizacijoms būdavo sumažinamas iki priimtino lygio. Kitais atvejais, jeigu trukdžius signalizacijoms keltų nelegalūs radijo dažnių ar įrangos naudotojai, Ryšių reguliavimo tarnyba turi visus įgaliojimus labai operatyviai pašalinti tokius trukdžius ir jeigu reikia, skirti baudas ar konfiskuoti nelegaliai naudojamą radijo ryšio įrangą.
Nelabai suprantu, kam vagims kelti triukšmą norint pavogti mašiną. Kaip minėjau, dėl "neaiškaus" elektromagnetinio lauko mašinos aplinkoje signalizacija arba kaukia, arba užsiblokuoja. Nei viena, nei kita mašinų vagims nėra naudinga. Žinoma, iš kino filmų matytas variantas, kai bandoma nuskaityti signalizacijos pultelio siunčiamą kodą, tikintis paskui jį sugeneruoti ir taip atrakinti mašiną, gal ir galimas, bet tai tikriausiai kriminalistų sritis, todėl man sunku būtų komentuoti.
Naujausi komentarai