Viešojo transporto bilietų kainos Vilniuje kyla, bet vežėjai – vis dar skolų liūne. Norint iš jo išbristi, sukurptas veiksmų planas. Jame – apkarpyti maršrutai, keliskart didesnės baudos zuikiams ir apmokestintas senamiestis.
Transporto laukia krachas?
Mažinti socialiai pažeidžiamiems keleiviams suteikiamų lengvatų dydį, atsisakyti nuostolingų maršrutų, didinti baudas zuikiams, nustoti blokuoti neleistinose vietose paliktų automobilių ratus ir apmokestinti įvažiavimą į Vilniaus senamiestį – tokius siūlymus savivaldybės įmonės "Susisiekimo paslaugos" direktorius Vaidotas Antanavičius pateikė miesto merui Viliui Navickui. Esą tik taip pavyktų iš bankroto duobės ištraukti sostinės viešąjį transportą.
Papildomų lėšų nepavykus sukrapštyti, autobusai ir troleibusai į gatves neišriedėtų jau šią vasarą. Todėl V.Antanavičius Vilniaus valdžiai siūlo priemonių planą.
Pats V.Antanavičius jį kol kas vadina juodraščiu. Tačiau neatsižvelgus į nubrėžtas gaires viešojo transporto esą laukia krachas.
Finansinė įtampa
162 mln. litų iš miesto biudžeto – tiek lėšų 2009 m. reikėtų vežėjams, norint užtikrinti stabilią ir kokybišką transporto sistemos veiklą. Tačiau savivaldybės biudžetas kaip niekada skylėtas. Jame viešajam transportui šiemet skirta 87 mln. litų – beveik perpus mažiau, nei numatytas poreikis.
"Situacija finansiškai įtempta", – neslėpė V.Antanavičius.
Pernai viešajam transportui miestas atriekė 118 mln. litų. Tačiau ir šios sumos vos pakako išlikti, net keleivių bilietų kainas kilstelėjus nuo 1,1 iki 1,8 lito. Šiandien už kelionę autobusu ar troleibusu miestiečiai turi pakloti jau 2 litus.
Už bilietus surinkti pinigai viešojo transporto sąnaudų nepadengia. Apskaičiuota, kad neskyrus papildomų asignavimų Vilniaus viešojo transporto sistemai, miesto skola vežėjams iki metų galo dar labiau išaugs ir sieks 175 mln. litų.
Naštą permetė Vyriausybė
Siekiant užkirsti kelią besipučiančioms savivaldybės skoloms, sostinės valdžiai siūloma kreiptis į šalies Vyriausybę ir inicijuoti įstatymų pataisas.
Pirmiausia rekomenduojama keisti kompensavimo už lengvatų turinčių keleivių vežimą tvarką taip, kad lengvatas kompensuotų ne savivaldybė, o Vyriausybė, kaip buvo iki 2005-ųjų. Taip pat siūloma mažinti ne tik tam tikrų keleivių grupių, kurioms yra taikomos nuolaidos, bet ir perskaičiuoti suteikiamos nuolaidos dydį: vietoj dabar galiojančios 50 proc. nuolaidos taikyti 25 proc., o vietoj 80 proc. – 35 proc.
"Iki 2005 m. valstybė savivaldybėms lengvatinį keleivių vežimą kompensuodavo tiesiogiai. Vieną dieną paskaičiavo, kad tai didelės išlaidos, ir nusprendė teisės aktus pakeisti taip, kad lengvatų našta būtų permesta ant savivaldybių pečių. Įsivaizduokite: aš duočiau kam nors lengvatas, o jums liepčiau už jas sumokėti", – svarstė V.Antanavičius.
Rimto pokalbio grėsmė
"Tai absoliučiai nelogiška. Jei valstybės mastu suteikiama lengvata, tai valstybės mastu turėtų būti ir pinigai tam paskirti. Mes esame labai įklimpę su lengvatų finansavimu vežėjams, todėl planuojame labai rimtą pokalbį su Vyriausybe, kaip spręsti šiuos klausimus", – kalbėjo ir Vilniaus vicemeras Romas Adomavičius.
Premjero Andriaus Kubiliaus atstovas spaudai Ridas Jasiulionis atkreipė dėmesį, kad dabar – valstybės išlaidų karpymo metas. "Numatytos pajamos į biudžetą nesurenkamos, resursų nematyti. Vyriausybė daro viską, kad sunkmečiu lengvatos būtų išlaikytos, kad nenukentėtų socialiai pažeidžiamos visuomenės grupės. Tačiau pirmiausia vežėjai turėtų ieškoti būdų, kaip maksimaliai efektyvinti įmonių veiklą", – aiškino R.Jasiulionis.
Zuikiai eina į pliusą
"Susisiekimo paslaugos" Vilniaus valdžios prašo kreiptis ir į Seimą, kad būtų priimti sprendimai didinti baudas už važiavimą viešuoju transportu be bilieto.
Viešojo transporto kontrolieriai pastebi, kad daugėja piktnaudžiautojų, viešuoju transportu važinėjančių zuikiu. Tai esą labiau apsimoka.
Transporto keleiviui, važiuojančiam be bilieto, šiandien gresia 10–20 litų bauda.
Pernai spalį Vyriausybė siūlė didinti baudas iki 60–100 litų, tačiau šis įstatymo pakeitimas iki šiol Seime nepriimtas.
Vežėjai tuo piktinasi, girdi, penkiskart be bilieto važiavęs ir kontrolei neįkliuvęs keleivis jau "eina į pliusą".
Įvažiavimas už 1 litą
V.Antanavičius taip pat siūlo įteisinti paprastesnę nuobaudų skyrimo tvarką nedrausmingiems vairuotojams: atsisakyti blokuoti ratus su policija, o neleistinoje vietoje automobilį pastačiusiam ar už stovėjimą nesumokėjusiam vairuotojui palikti supaprastintą administracinių teisės pažeidimų protokolą, kurį surašytų kontrolierius.
Galiausiai savivaldybės įmonės vadovas ragina apmokestinti įvažiavimą į Vilniaus senamiestį. Rinkliava esą būtų minimali – pradžioje 1 litas.
"Mokestis galėtų būti renkamas tik piko valandomis, siekiant automobilius nukreipti nuo senamiesčio. Šio pasiūlymo projektas Seime guli jau šešerius metus. Daug variantų pateikėme, bet pirmiausia reikia sutvarkyti įstatymus. Tačiau tiek praeitos, tiek šios kadencijos parlamentarams labiau patinka diskutuoti, nei priimti sprendimus", – apgailestavo V.Antanavičius.
Papildomi 40 mln. litų
"Susisiekimo paslaugos" taip pat mato galimybę sutaupyti lėšų panaikinus įmonės filialą "Transporto plėtros projektai". Filialo vadovu dirba miesto tarybos narys iš Tvarkos ir teisingumo Vladimiras Avinas.
Įmonė dar galėtų sumažinti išlaidas atsisakiusi Gedimino prospekto pakeliamųjų užtvarų priežiūros ir remonto, stovėjimo aikštelių ženklinimo, kanceliarinių prekių. V.Antanavičius užsimena ir apie administracijos darbo užmokesčio fondo mažinimą.
Skaičiuojama, kad priėmus išvardytus sprendimus per metus būtų galima surinkti apie 40 mln. litų papildomų pajamų.
Maršrutai nesidubliuos
R.Adomavičius dienraščiui sakė, kad pasiūlymus miestas svarstys kaip įmanoma skubiau, nes atidėlioti negalima – kasdien auga miesto skolos vežėjams. Tačiau drastiškų sprendimų jis nežada. Esą jie bus pasverti ir apgalvoti. "Siūloma panaikinti nuostolingus maršrutus, atsisakyti naktinių autobusų. Tačiau mes turime įvertinti, kad nenukentėtų žmonės. Pirmiausia turime patikrinti vežėjų sąnaudas, ar negalima įmonių viduje dar pasispausti", – kalbėjo R.Adomavičius.
Vežėjai ne kartą yra teigę, kad veržtis diržų jau nėra kur. Tačiau politikai tuo netiki. "Tikrai yra. Pavyzdžiui, paaiškėjo, kad yra maršrutų, kurie dubliuojasi. Važiuoja autobusas, iš paskos – troleibusas, arba atvirkščiai. Tokius dalykus išgyvendinsime", – pažadėjo R.Adomavičius.
Naujausi komentarai